Gå til innhold

Mor på sykehjem, bolig nedsarves med søsters velsignelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man i en slik situasjon: mor er dement og på sykehjem. Hun har i en årrekke leid ut hybler og når er det en gjenboende der, som benytter hele boligen. Har vært og kikket litt, det er gropskittent og nedsarvet, og badet ser ut som at det har fuktskader eller er iferd med å få det. 

Har foreslått for søster at vi kan putte 100 000 hver i en pott og pusse det opp til rimelig standard, så kan jeg bo der og leie ut egen bolig. Boligen er nokså stor med hage som må vedlikeholdes, store strømutgifter og høye kommunale avgifter, som nå trekkes fra mor. Om jeg betaler alt dette, så vil det omtrent gå i null for meg vs å bo i egen bolig.

Er på AAP og er i dårlig form, slik at jeg ikke orker å gjøre særlig selv. Blir også styr med utleie osv, som jeg kvier meg for. Orker iallefall ikke å flytte inn i en såpass forfallen bolig og måtte grovvaske og pusse opp selv. 

Søster er ikke villig til å skyte inn penger i potten og ønsker å la det skure og gå som nå. Mor har ikke fremtidsfullmakt, så boligen kan ikke selges eller leies ut i sin helhet. 

Dette er en dysfunksjonell og kaotisk familie, sliter med traumer fra det, og ja, for å være helt ærlig så er jeg mest opptatt av å sikre arven, mer enn av mor, som har vært et dominerende og invaderende hesptre hele livet mitt. Søster er mye av samme type. Jeg har tradisjonelt holdt meg unna og latt dem styre på, men psykologen på Dps mener jeg bør bli mer selvhevdende og ivareta mine interesser. Hun mener jeg bør trekke inn tredjeparter så mye som mulig. Spørsmålet er hva jeg realistisk sett kan gjøre her. Har allerede bedt statsforvalteren oppnevne ekstern verge, for å slippe å forholde meg særlig til søster.

Anyone?

Anonymkode: 59c58...db1

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr ned sarvet? 

Anonymkode: 30740...f48

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at søsteren din skal skyte inn 100.000,- slik at du kan bo gratis? Bare for å få helt klarhet i hva du mener? 

Anonymkode: edcd8...48e

  • Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting er som de er skal du i alle fall IKKE gå inn i dette prosjektet ditt. 100 000 blir ikke 100 000, det blir mer. Det vil være uforutsette ting. Det vil være uenigheter. Det vil være skjevdeling i oppgaver. Og veldig mye mer. 

Jeg har et veldig godt forhold med egen søster. Men akkurat når det gjelder arv og oppgjør er det uaktulet å kompllisere det mer enn vi må, nettopp fordi det dukker opp ett eller annet som ikke er rett frem, og vi ikke er villig til å risikere relasjonen. 

Og så har du jo også hele situasjonen om hvor rettferdig denne avtalen er... Orker ikke begynne på den en gang. 

Anonymkode: b995d...78a

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er moren din samtykkekompetent? Om hun ikke er det kan hun få verge og dere kan søke Statsforvalteren om å få selge det.

Det høres ut som den beste løsninga i dette tilfellet. Start med å snakke med sykehjemslegen.

Anonymkode: 5cd01...a4a

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva betyr ned sarvet? 

Anonymkode: 30740...f48

Tror det betyr at den gror igjen av møkk.

Anonymkode: 5cd01...a4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er moren din samtykkekompetent? Om hun ikke er det kan hun få verge og dere kan søke Statsforvalteren om å få selge det.

Det høres ut som den beste løsninga i dette tilfellet. Start med å snakke med sykehjemslegen.

Anonymkode: 5cd01...a4a

Jeg anbefaler dette på det sterkeste. Ikke bruk tid på noe annet. 

  • Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristin70 said:

Jeg anbefaler dette på det sterkeste. Ikke bruk tid på noe annet. 

Har allerede bedt om ekstern verge. Søster hadde egentlig søkt om å være verge, men jeg klaget etter å ha funnet inkasso med varsel om tvangssalg i postkassen til mor, så regner med at det blir ekstern verge nå etterhvert.

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har allerede bedt om ekstern verge. Søster hadde egentlig søkt om å være verge, men jeg klaget etter å ha funnet inkasso med varsel om tvangssalg i postkassen til mor, så regner med at det blir ekstern verge nå etterhvert.

Anonymkode: 59c58...db1

Søster lyver så det renner av henne forøvrig, så blir digg å få en ekstern person inn.

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva betyr ned sarvet? 

Anonymkode: 30740...f48

Nedsarvet betyr ødelelagt og skittent. Det står i ordboken. 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

 

Har foreslått for søster at vi kan putte 100 000 hver i en pott og pusse det opp til rimelig standard, så kan jeg bo der og leie ut egen bolig. Boligen er nokså stor med hage som må vedlikeholdes, store strømutgifter og høye kommunale avgifter, som nå trekkes fra mor. Om jeg betaler alt dette, så vil det omtrent gå i null for meg vs å bo i egen bolig.

Er på AAP og er i dårlig form, slik at jeg ikke orker å gjøre særlig selv. Blir også styr med utleie osv, som jeg kvier meg for. Orker iallefall ikke å flytte inn i en såpass forfallen bolig og måtte grovvaske og pusse opp selv. 

Søster er ikke villig til å skyte inn penger i potten og ønsker å la det skure og gå som nå. Mor har ikke fremtidsfullmakt, så boligen kan ikke selges eller leies ut i sin helhet. 

Dette er en dysfunksjonell og kaotisk familie, sliter med traumer fra det, og ja, for å være helt ærlig så er jeg mest opptatt av å sikre arven, mer enn av mor,

Hvis man ser bort fra alt dette grumset du skriver om psykdom, dysfunksjonell familie osv så sitter jeg igjen med en følelse. 

Du ønsker å flytte inn i huset(og få det skrevet over på deg) til en rimelig penge, men du trenger kapital av søstra di for å få huset i stand igjen... 

Og det er der problemet oppstår.

Det er du som blir problemet her for det er du som prøver å tilegne deg en fordel på arv. Men det vet du nok innerst inne, og så prøver du å konstruere masse argumenter for at det skal passe ditt narrativ. 

Anonymkode: e5032...6ea

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite lurt å leie ut den boligen. 

85 %av leieinntektene går til kommunen i tillegg til pensjonen hennes.

Skal boligen leies ut kan også kommunen kreve inntil 85 prosent av leieinntektene, noe som gjør utleie ulønnsomt.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/privatokonomi/dette-regnes-som-inntekt-nar-du-betaler-for-sykehjemsplass/

 

Anonymkode: 9b075...94e

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber jo om problemer og bråk, dersom du flytter inn i boligen for så å leie ut din egen.  Hvorfor skal søsteren din legge inn 100.000 for at du skal bo bedre, tenker du å dele leieinntektene fra egen bolig med henne?

Gjør som andre her anbefaler, selg!

Anonymkode: 4d461...be7

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis man ser bort fra alt dette grumset du skriver om psykdom, dysfunksjonell familie osv så sitter jeg igjen med en følelse. 

Du ønsker å flytte inn i huset(og få det skrevet over på deg) til en rimelig penge, men du trenger kapital av søstra di for å få huset i stand igjen... 

Og det er der problemet oppstår.

Det er du som blir problemet her for det er du som prøver å tilegne deg en fordel på arv. Men det vet du nok innerst inne, og så prøver du å konstruere masse argumenter for at det skal passe ditt narrativ. 

Anonymkode: e5032...6ea

Jeg stortrives der jeg bor, har stor hage, og av erfaring blir det stress i forhold til utleie, er innenfor bomring, mer sentralt, god standard osv osv. Hadde vært helt ok å bo hos moren min, om det ikke hadde gått i minus. Er en person og trenger ikke over 150 m2 (hadde nok stengt av det meste for å redusere strømforbruket), så mnjaaa....

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig lite lurt å leie ut den boligen. 

85 %av leieinntektene går til kommunen i tillegg til pensjonen hennes.

Skal boligen leies ut kan også kommunen kreve inntil 85 prosent av leieinntektene, noe som gjør utleie ulønnsomt.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/privatokonomi/dette-regnes-som-inntekt-nar-du-betaler-for-sykehjemsplass/

 

Anonymkode: 9b075...94e

Ja nettopp. Nå halter og skvalter det, han betaler 3000 kr, men strømregningen har omtrent vært det samme. Men det er neppe ført opp nå selvangivelsen, så går inn på kontoen hennes. Med verge blir nok det trukket 85%.

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har allerede bedt om ekstern verge. Søster hadde egentlig søkt om å være verge, men jeg klaget etter å ha funnet inkasso med varsel om tvangssalg i postkassen til mor, så regner med at det blir ekstern verge nå etterhvert.

Anonymkode: 59c58...db1

Hun har inkasso med varsel om tvangssalg, derfor mener du hun bør legge 100 000 i en bolig hun ikke skal bo i?

Eller har hun misligholdt vergemål, og gjort slik at moren deres har fått inkasso?

Det er nok enklere for alle om dere venter til deres mor får oppnevnt verge, og så selge huset hennes.

Anonymkode: 9f37d...0cd

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Din søster, Ts, burde ha forstått at det å legge ned de pengene for å hindre langt større fuktskade på huset hadde vært smart mtp. arven.

Men slik situasjonen er i familien så tenker jeg at det å forsøke å samarbeide med søster ikke har noen hensikt. Langt bedre å gjøre som andre skriver, få oppnevnt den eksterne vergen og så få solgt huset så fort som mulig.

Å gå inn i et slikt prosjekt med din søster vil bare skape unødvendige konflikter, ødelegge forholdet i familien ytterligere - og alt det vil igjen være dårlig for din bearbeiding av alt som har skjedd før. Så gi slipp!

Jeg synes du skal kontakte inkassoselskapet, forklare at dere nå har søkt ekstern verge og vil jobbe for å få solgt huset, og at dere ber om at beløpet fryses inntil dette er på plass.

Ta vare på deg selv og gjør det som skaper minst belastning på deg og din helse! ❤️

Anonymkode: 0929e...b37

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har inkasso med varsel om tvangssalg, derfor mener du hun bør legge 100 000 i en bolig hun ikke skal bo i?

Eller har hun misligholdt vergemål, og gjort slik at moren deres har fått inkasso?

Det er nok enklere for alle om dere venter til deres mor får oppnevnt verge, og så selge huset hennes.

Anonymkode: 9f37d...0cd

Søsteren min har søkt om å bli verge, og styrer økonomien til mor nå, og har tilgang til hennes konto. Fant inkasso med varsel om tvangsfullbyrdelse i postkasse til mor. 

Legge 100 000 i en bolig som enten kan selges som saneringsobjekt eller som en ok bolig. Vi, og hun, vil nok tjene inn de pengene, bare på at noen bor der og ivaretar hage og bolig. Akkurat nå ligger det ødelagte møbler og skitne håndduker ute i hagen.  

Anonymkode: 59c58...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Din søster, Ts, burde ha forstått at det å legge ned de pengene for å hindre langt større fuktskade på huset hadde vært smart mtp. arven.

Men slik situasjonen er i familien så tenker jeg at det å forsøke å samarbeide med søster ikke har noen hensikt. Langt bedre å gjøre som andre skriver, få oppnevnt den eksterne vergen og så få solgt huset så fort som mulig.

Å gå inn i et slikt prosjekt med din søster vil bare skape unødvendige konflikter, ødelegge forholdet i familien ytterligere - og alt det vil igjen være dårlig for din bearbeiding av alt som har skjedd før. Så gi slipp!

Jeg synes du skal kontakte inkassoselskapet, forklare at dere nå har søkt ekstern verge og vil jobbe for å få solgt huset, og at dere ber om at beløpet fryses inntil dette er på plass.

Ta vare på deg selv og gjør det som skaper minst belastning på deg og din helse! ❤️

Anonymkode: 0929e...b37

 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Din søster, Ts, burde ha forstått at det å legge ned de pengene for å hindre langt større fuktskade på huset hadde vært smart mtp. arven.

Men slik situasjonen er i familien så tenker jeg at det å forsøke å samarbeide med søster ikke har noen hensikt. Langt bedre å gjøre som andre skriver, få oppnevnt den eksterne vergen og så få solgt huset så fort som mulig.

Å gå inn i et slikt prosjekt med din søster vil bare skape unødvendige konflikter, ødelegge forholdet i familien ytterligere - og alt det vil igjen være dårlig for din bearbeiding av alt som har skjedd før. Så gi slipp!

Jeg synes du skal kontakte inkassoselskapet, forklare at dere nå har søkt ekstern verge og vil jobbe for å få solgt huset, og at dere ber om at beløpet fryses inntil dette er på plass.

Ta vare på deg selv og gjør det som skaper minst belastning på deg og din helse! ❤️

Anonymkode: 0929e...b37

Ja. Føler nesten at søster bevisst ønsker å skape uklare situasjoner og kaos for å trekke meg inn i familien igjen. Jeg har kuttet kontakten til minimum de siste par årene. 

Anonymkode: 59c58...db1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne forstå hva du mener, men det er noe her som jeg ikke får tak på. 

Hva, helt konkret, får søsteren din for å eventuelt gå inn med 100.000,-? Bare at du vil ta bedre vare på huset enn det som er tilfelle nå, eller noe mer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...