Gå til innhold

Må du jobbe inn inneklemt dag 10.mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rådgiver i off.sektor. Vanlig arbeidsdag. De som vil ha fri må bruke avspasering eller feriedag. Selv har jeg tatt feriedag. 

Anonymkode: c15d8...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleide avspasere den, men så oppdaget jeg hvor deilig og rolig det er på jobb den dagen, så nå jobber jeg.

Anonymkode: a411c...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt vanlig arbeidsdag.

Anonymkode: 647f3...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskulis skrev (3 timer siden):

Hos meg er 10.mai vanlig arbeidsdag. Skolen har planleggingsdag så jeg jobber hjemmekontor, store nok barn til at jeg faktisk får jobbet i fred. Hadde jeg ikke fått til det, måtte jeg tatt ut feriedag.

TS jobber på skole som holder stengt, og det blir litt spesielt. For lærere løses vel det ved at årets samlede arbeidstid blir riktig. De jobber litt før/etter skoletid, så inneklemt dag blir en planleggingsdag, men selve planleggingen gjøres en annen dag så man i praksis har fri.

Men forstår det som at TS ikke er lærer og driver dermed ikke planlegging en annen dag, hun pålegges å ha fri 10.mai siden skolen er stengt, men bes ta dette av egen feriekvote eller jobbe det inn. Den må jeg si er diskutabel. Det finnes helt sikkert regler på dette i tariffavtale etc som forsvarer det. Men jeg hadde reagert på å måtte bruke egen frikvote hvis jeg ikke har et reelt valg om å gå på jobb. Alle pålagte fridager er betalt hos oss, hvis det er en dag man ellers skulle jobbet. Men akkurat 10.mai er ikke en fridag.

Hvis det derimot er sånn at TS kunne gjort jobben sin selv om elevene ikke er på skolen, men velger å ta fri som lærerne. Da er det riktig å måtte ta det på egen kappe.

Jeg kjenmer ei som jobber administrativt på skole. Hun har en 80% stilling. I skoleåret jobber hun 8-16 alle skoledager og jobber altså inn 20% hver dag. Hun avspaserer når skolen er stengt, både inneklemte dager og høstferie osv. I sum for er helt år blir det altså en 80% stilling.

Anonymkode: 63472...213

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange her misforstår ts. Ts må ta fri den 10 fordi hun jobber på skole, og er derfor tvunget til å jobbe lenge 2 kvelder for å ta dette inn. Skjønner godt at det føles litt feil. Å jobbe ekstra for å ta inn en frivillig fridag er jo noe annet enn å jobbe ekstra for å hente inn en påtvunget fridag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (2 timer siden):

Jeg tror mange her misforstår ts. Ts må ta fri den 10 fordi hun jobber på skole, og er derfor tvunget til å jobbe lenge 2 kvelder for å ta dette inn. Skjønner godt at det føles litt feil. Å jobbe ekstra for å ta inn en frivillig fridag er jo noe annet enn å jobbe ekstra for å hente inn en påtvunget fridag. 

 

Alternativet er jo trekk i lønn. Eventuelt kan jo skolen finne arbeidsoppgaver som kan gjøres den 10. selv om elevene ikke er der. 
Jeg opplevde TS som at hen var sur fordi lærerne ikke må jobbe inn den fridagen, og klaget i tillegg over lønna ift lærere. Så da viser hen jo at hen ikke skjønner arbeidstidsordningene. 

Anonymkode: 674e0...b91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, issoras said:

Jeg tror mange her misforstår ts. Ts må ta fri den 10 fordi hun jobber på skole, og er derfor tvunget til å jobbe lenge 2 kvelder for å ta dette inn. Skjønner godt at det føles litt feil. Å jobbe ekstra for å ta inn en frivillig fridag er jo noe annet enn å jobbe ekstra for å hente inn en påtvunget fridag. 

 

Sånt er vel ikke så uvanlig, jobber man feks på et sted som er sommerstengt, må alle ta ut ferien da. 

Anonymkode: a411c...5e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får fri, må ikke ta igjen timene

Anonymkode: f5adc...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Det er ikke en offisiell fridag? Helligdag? Selvfølgelig må jeg jobbe den inn hvis jeg tar fri. Eller bruke feriedag?

Jeg er vanlig kontoransatt, fastlønnet.

Anonymkode: 4e629...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har planleggingsdag da så jeg må ha fri. Bruker feriedag.

Anonymkode: 64c43...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, tenker du at du skal få fri uten å jobbe inn timene dine? Er det det som er poenget med spørsmålet ditt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgaver som må gjøres og frister som må overholdes. Disse bryr seg dessverre ikke om hvorvidt det er en inneklemt dag. Egentlig heller ikke om det er en helligdag torsdagen før.

Jeg må jobbe til jobben er gjort. Og det er den p.t. ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir på det sterkeste oppfordret til å avspasere den.  Siden jeg likevel skal jobbe lørdagen, er det ikke så interessant for meg uansett, så jeg håper arbeidsgiver går med på at jeg arbeider den dagen (10. mai hos oss er stengt for publikum).

Anonymkode: 0c1dc...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, issoras said:

Jeg tror mange her misforstår ts. Ts må ta fri den 10 fordi hun jobber på skole, og er derfor tvunget til å jobbe lenge 2 kvelder for å ta dette inn. Skjønner godt at det føles litt feil. Å jobbe ekstra for å ta inn en frivillig fridag er jo noe annet enn å jobbe ekstra for å hente inn en påtvunget fridag. 

 

Dette er vel ganske vanlig for de som jobber i skolen (og ikke er lærer), jeg vil tro at dette står enten i arbeidskontrakten eller i en lokal avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2024 at 11:42 AM, AnonymBruker said:

Alle her som sier de jobber den inn og at de jobber i barnehage.. Er barnehagen dere jobber i bare tilfeldig steng fordi det er inneklemt dag?? Hva med alle foreldrene i barnehagen som har barn der og som må på jobb fordi det er vanlig arbeidsdag??

(Ser noen sier barnehagen deres har planleggingsdag, men det er vel ikke fri for ansatte, de skal vel faktisk ha møter og kurs den dagen? Eller lyver de bare og sier det er planleggingsdag og så har alle ansatte bare fri?)

Barnehagen mitt barn går i har åpent den dagen såvidt jeg vet iallfall.De hadde fagdag (som det heter her) i mars og en senere i mai.

 

 

Anonymkode: 39695...bad

I den forrige barnehagen vår hadde de ansatte tatt kurs og vasket ned barnehagen på kveldstid over et par uker for å få fri på planleggingsdagen. Spiller det noen rolle om de ansatte har samling på kveld og heller har fri selve planleggingsdagen? Barnehagepersonell trenger fri innimellom de også. 

Anonymkode: 3af59...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg. Jobber to kvelder, og dermed fri den inneklemte.

Anonymkode: 12134...388

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er vanlig arbeidsdag, så de av oss som vil ha den fri må ta ut feriedag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 11.42):

Alle her som sier de jobber den inn og at de jobber i barnehage.. Er barnehagen dere jobber i bare tilfeldig steng fordi det er inneklemt dag?? Hva med alle foreldrene i barnehagen som har barn der og som må på jobb fordi det er vanlig arbeidsdag??

(Ser noen sier barnehagen deres har planleggingsdag, men det er vel ikke fri for ansatte, de skal vel faktisk ha møter og kurs den dagen? Eller lyver de bare og sier det er planleggingsdag og så har alle ansatte bare fri?)

Barnehagen mitt barn går i har åpent den dagen såvidt jeg vet iallfall.De hadde fagdag (som det heter her) i mars og en senere i mai.

 

 

Anonymkode: 39695...bad

Det er den femte planleggingsdagen, så den hadde uansett vært stengt. Vi jobber to kvelder, og tar fri den dagen. Ganske tøft med 3 t 45 min teori, etter en hel dag på jobb, men fint med den langhelgen. Erfaring fra et par år hvor kommunen prøvde å ha åpent den dagen, og heller plan.dag tirsdag etter påske, var at det kom så og si ingen barn. Toppen en håndfull, av åtti unger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig arbeidsdag mek kan bruke en feriedag eller avspasering. Jobber i skole 

Anonymkode: 7500b...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 23.25):

Jeg må jobbe to kvelder de neste ukene for å jobbe inn den dagen. Jobber på skole, men ikke lærer. Har heller ikke hørt at lærerne trenger å jobbe den inn. Kun fagarbeiderne, som tjener 200.000 mindre enn lærerne og attpåtil jobber flere timer.

Hva med dere i andre yrker som har fri 10.mai? Det gjelder vel kanskje ikke så mange yrkesgrupper?

Anonymkode: 9f388...3cb

Alle som jobber i en viss prosentstilling har et visst antall timer de skal jobbe i løpet av året. For lærere er en del av disse timene forberedelse/planlegging, rettearbeid og administrativt arbeid. Dette kan gjøres når og hvor lærerne ønsker, men ofte haster det og må gjøres på kveldstid. Ingen teller de timene og mange jobber flere enn de får betalt for. Noen uten yrkesstolthet eller andre gode grunner jobber færre timer enn de får betalt for. Jeg er ganske sikker på at når lærerne på skolen din ser på arbeidsplanen sin, har de nok timer til å ta fri den dagen hvis de ikke vil bruke den til planlegging for eksempel.

Fagarbeidere jobber flere timer på skolen, men ikke totalt pga. alle ekstraoppgaver lærerne har ansvaret for. 

Både ansvar, utdanning og formell kompetanse er grunnen til at lærerne får mer betalt. 

Hvis du ikke ønsker å jobbe på kvelden ville jeg først sjekket papirene for å se om arbeidsplassen har pålagt å ha for eksempel deg på jobb den kvelden eller om det er andre grunner til at du kan pålegges å jobbe på kveldstid. Hvis det ikke er det ville jeg undersøkt om du kan jobbe en dag det ikke er elever på skolen eller at du kan ha litt lengre arbeidsdag noen dager. Jeg tror ikke du kommer unna med å jobbe færre timer enn andre i samme stillingsprosent.

Anonymkode: 255fc...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...