Gå til innhold

Hva er den dårligste unnskyldning dere har hørt/opplevd for at en person ikke kommer på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 0.47):

Bare fordi du gjør det betyr ikke at du må kreve at andre gjør det. Tar absolutt ikke taxi i 40 min til jobb. Da skal jobben dekke det, og dekker de det ikke så skjer det ikke. 

Du må ikke noe som helst, står ingen steder i regelverket at man må ta taxi til jobb om bilen ikke fungerer.. 

Anonymkode: 80d26...587

Hvorfor skal arbeidsgiver dekke dette? Om du har oppmøte sted på jobben, er det ditt ansvar å komme dit i tide. Om du måkjøre bil, sykle, gå eller svømme. Det er ikke din arbeidsgivers problem at du ikke har en bil som fungerer.

Har du derimot arbeidsbil, så er saken en annen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevde at ei ikke kom på jobb. Var ikke å få tak i. Etter en uke kom mora til vedkomne innom arbeidsplassen og sa ifra at datter var i koma. Hva med å si ifra at man er på sykehuset? Forstår at mora ikke var så høy i hatten da hun kom og meddelte dette.

Anonymkode: dab35...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kollega som ringte inn syk en fredag. En kollega på en annen avdeling gjorde det samme. Lørdag sto det i avisen om to som hadde blitt tatt for å ha smuglet hasj fra Danmark.....

Anonymkode: d9b42...ffb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyansatt vikar ringte og sa at hun ikke kom på jobb fordi hun hadde fått mensen. 

 

En lærerkollega kom ikke på jobb fordi hun hadde time til nye negler og øyenbryn. Elevene hennes skulle jobbe selvstendig den dagen.. 

Samme kollega kom forseint en annen gang fordi hun hadde besøk av sin voksne sønn og barnebarn og de skulle spise frokost sammen. Elevene satt og ventet på henne en hel skoletime… 

Anonymkode: e3200...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplevde at ei ikke kom på jobb. Var ikke å få tak i. Etter en uke kom mora til vedkomne innom arbeidsplassen og sa ifra at datter var i koma. Hva med å si ifra at man er på sykehuset? Forstår at mora ikke var så høy i hatten da hun kom og meddelte dette.

Anonymkode: dab35...1d9

Tenker at her er det snakk om en tragedie av ett eller annet slag. Selvfølgelig burde det blitt gitt beskjed tidligere, men regner med at det har vært mye som  har skjedd rundt dette.

  • Liker 24
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted jeg jobbet tidligere: Kollega dro hjem fra jobb pga hun ikke hadde fått sovet om natten. (Dette var kontorjobb) - så jeg måtte jobbe alene. Jeg hadde også sovet dårlig mange ganger og lang reisevei i tillegg, men dratt på jobb. Samme person var den som bodde nærmest jobb av alle men den som oftest kom for sent. Men samme person tok en sjefsrolle og kritiserte andre, hyggelig miljø👍 

Anonymkode: 64c33...72a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Måtte brøyte gårdsveien først." sa en fast ansatt uten fleksitid som skulle startet kl 8 og kom i titida. Han drev gårdsbruk på si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega måtte komme 2-3 timer senere fordi hun trudde det var søndag og hun hadde startet en vaskemaskin som måtte kjøre seg ferdig....

 

Anonymkode: 43a93...4fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 0.04):

Jobbet som miljøterapeut med brukere som hadde flere mentale utfordringer, samt hadde valget mellom oss og fengsel i noen tilfeller. 

Det ble flere episoder med disse brukerne de årene vedkommende var hos oss. Enkelte kraftige utageringer. 

Hver gang det var kvinnelig personal på disse brukerne og de hadde utagering så var det jeg og et par andre menn som måtte ta over oppgaven. 

Etter hver hendelse så gikk kvinnene hjem etter en debrief og dagen etter var de sykemeldt. Mennene fortsatte ut skiftet og kom på jobb dagen etterpå. Ingen menn klagde, mens kvinnene kom med totalt unødvendige krav, slik som 2 på 1 bemanning for å jobbe med disse brukerne. 

Det jeg undres mer over er hvorfor disse kvinnene er i disse yrkene når de ikke har den mentale styrken til å utføre arbeidet. 

Anonymkode: 16082...aa6

Det kan jo hende det at disse brukerene hadde en annen tilnærming til kvinnene, som gjorde at de følte seg utsatt. Seksuelle tilnærmelser og en fysikk som gjorde at brukerene hadde overtaket ville vært en naturlig årsak til at kvinnene ønsket å være to på en.

Anonymkode: 03aed...5f6

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Opplevde at ei ikke kom på jobb. Var ikke å få tak i. Etter en uke kom mora til vedkomne innom arbeidsplassen og sa ifra at datter var i koma. Hva med å si ifra at man er på sykehuset? Forstår at mora ikke var så høy i hatten da hun kom og meddelte dette.

Anonymkode: dab35...1d9

Hæ??

Kanskje det var en smule komplisert å varsle fra til jobb om at en er på sykehuset når en ligger til koma... 

  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som alltid er syk under Superbowl. Det er i det minste forutsigbart.

Anonymkode: a2243...edd

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Opplevde at ei ikke kom på jobb. Var ikke å få tak i. Etter en uke kom mora til vedkomne innom arbeidsplassen og sa ifra at datter var i koma. Hva med å si ifra at man er på sykehuset? Forstår at mora ikke var så høy i hatten da hun kom og meddelte dette.

Anonymkode: dab35...1d9

Det finnes jo ingen bedre unnskyldning enn koma.

Anonymkode: a2243...edd

  • Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Opplevde at ei ikke kom på jobb. Var ikke å få tak i. Etter en uke kom mora til vedkomne innom arbeidsplassen og sa ifra at datter var i koma. Hva med å si ifra at man er på sykehuset? Forstår at mora ikke var så høy i hatten da hun kom og meddelte dette.

Anonymkode: dab35...1d9

Vanskelig å si fra når man er i koma, og moren tenkte nok mer på datteren enn på datterens jobb, forståelig nok.

Anonymkode: c0d67...532

  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Opplevde at ei ikke kom på jobb. Var ikke å få tak i. Etter en uke kom mora til vedkomne innom arbeidsplassen og sa ifra at datter var i koma. Hva med å si ifra at man er på sykehuset? Forstår at mora ikke var så høy i hatten da hun kom og meddelte dette.

Anonymkode: dab35...1d9

Dette blir jo som om jeg skulle bli forbanna på saksbehandleren i barneverntjenesten for at hun ikke møtte opp i retten for å vitne. Jeg tenker det at vedkommende var død er gyldig grunn. 

Anonymkode: a2243...edd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 0.47):

Bare fordi du gjør det betyr ikke at du må kreve at andre gjør det. Tar absolutt ikke taxi i 40 min til jobb. Da skal jobben dekke det, og dekker de det ikke så skjer det ikke. 

Du må ikke noe som helst, står ingen steder i regelverket at man må ta taxi til jobb om bilen ikke fungerer.. 

Anonymkode: 80d26...587

Strengt tatt så gjør det vel det. Altså, ikke å ta taxi på jobb men du har et ansvar for på et eller annet vis komme deg på jobb selv om kjedelige ting som at bilen streiker inntreffer. 
Er du i utlandet fex og det er flystreik Jar du selvsagt ansvar for å komme deg hjem og på jobb selv om det innebærer merkostnad for deg. 
Det sagt, akkurat i tilfellet med bilen hadde jeg kanskje valgt egenmelding selv, i tilfelle taxituren hadde kommet på mer enn lønna den dagen. Jeg er ikke mere moralsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 0.04):

Jobbet som miljøterapeut med brukere som hadde flere mentale utfordringer, samt hadde valget mellom oss og fengsel i noen tilfeller. 

Det ble flere episoder med disse brukerne de årene vedkommende var hos oss. Enkelte kraftige utageringer. 

Hver gang det var kvinnelig personal på disse brukerne og de hadde utagering så var det jeg og et par andre menn som måtte ta over oppgaven. 

Etter hver hendelse så gikk kvinnene hjem etter en debrief og dagen etter var de sykemeldt. Mennene fortsatte ut skiftet og kom på jobb dagen etterpå. Ingen menn klagde, mens kvinnene kom med totalt unødvendige krav, slik som 2 på 1 bemanning for å jobbe med disse brukerne. 

Det jeg undres mer over er hvorfor disse kvinnene er i disse yrkene når de ikke har den mentale styrken til å utføre arbeidet. 

Anonymkode: 16082...aa6

Selvfølgelig skal man være 2 på en når der er utagering. Tviler på du er utdannet miljøterapeut. Man har rett på en viss sikkerhet på jobb.

Anonymkode: c0d67...532

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Opplevde at ei ikke kom på jobb. Var ikke å få tak i. Etter en uke kom mora til vedkomne innom arbeidsplassen og sa ifra at datter var i koma. Hva med å si ifra at man er på sykehuset? Forstår at mora ikke var så høy i hatten da hun kom og meddelte dette.

Anonymkode: dab35...1d9

Hun var vel mest opptatt av dattera da. 
Men burde selvfølgelig meldt fra. Eller fått en annen til å gjøre det. 
Har selv fått fortvilte telefoner fra forelder som har vært i ferd med å sette seg inn i ambulansehelikoptret ❤️

Det er en krise. Ikke sikkert jobben var i tankene til kvinnen i det hele tatt…

Edit; ser nå at det var arbeidstakeren som lå i koma. Da er det jo enda mer forståelig at vedkommende ikke sa ifra, herregud…

Endret av Bacteria
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg ringte en gang inn til jobben mandag morgen og sa hun ikke kom fordi hun ikke hadde penger til bussen.

Hun har vært på byen i løpet av helga og brukt opp pengene.

Anonymkode: c55d2...2d5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 23.57):

Jobbet med ei dame som var borte i en uke med sykt barn. Den dagen hun kom tilbake, måtte hun dra tidlig for å hente dette barnet fordi hun ikke ville han skulle gå hjem fra skolen siden han fortsatt var forkjølet. Jeg hadde hele tiden trodd dette var et barnehagebarn, så jeg spurte «hvor gammel er han egentlig?»… det viste seg at han var 15! 😂

Anonymkode: 8768c...a3c

Men da er vel dette en 15-åring med særlige behov, går jeg ut i fra? Ellers ble jo dette fraværet ubetalt permisjon, for man får jo normalt ikke være hjemme med sykt barn etter fylte 12 år. 

Anonymkode: 6a315...cb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 28.4.2024 den 0.00):

Tror du kanskje bare fant på denne, men 😝

Kanskje den er oppfunnet, nen er kansje klassiker også? Kolega av meg ringer inn 5 min før vakta, det er krise hjemme hos henne, nært familiemedlemme er død, et uventet dødsfall.  Jeg kondolerer og regner nå med at hun blir borte fra jobb. 2 dager etter på er hun på jobb igjen . Jeg har ikke det beste forhold ril kollegaen min nå. Det var hamstern til dattern hennes som døde av alderdom.

Anonymkode: c479a...2b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...