Gå til innhold

Hva er den dårligste unnskyldning dere har hørt/opplevd for at en person ikke kommer på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Minitroll skrev (56 minutter siden):

Hva skjedde da Prince døde? Spennende om det ble egenmelding da også? 

Da jobbet jeg ikke der lenger, så jeg vet ikke. 
 

Men kollegaen var ofte borte fra jobb selv om ingen kjendis døde. 

Anonymkode: b8632...a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kollega ba om fri en fredag,fordi hun var bedt på hyttetur. Hun fikk nei,for vi var få på jobb,og hun spurte seint. Hun møtte opp på jobb fredagen,jobbet en time,sa hun hadde migrene og måtte dra hjem. Og sendte snap fra hyttetur til en annen kollega samme kveld..... 

Anonymkode: e9f02...b03

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En tidligere kollega meldte fra at hun ikke kom på jobb fordi hun måtte ta lusekur. Vi hadde hvert vårt kontor, så burde ikke vært noe problem å være på jobb, men hun mente altså at det krevde en dag egenmelding. 

haha...det har jeg også gjort en gang. Jeg har jo tre jenter, og etter en jobbreise fant jeg ut at de var full av lus!! Jeg har så angst for det. Det er det verste jeg vet, og jeg orket ikke tanken på at de skulle gå en hel dag uten kur, og jeg følte det klødde på meg selv. Så jeg ringte sjefen og ba om en dag fri grunnet en hendelse hjemme, og hun var jo ikke så hypp på å gi meg fri og lurte på hva det gjaldt, men var veldig forståelig når jeg forklarte grunnen. 

Gud...jeg fikk sponk den tiden der da ungene fikk lus, og alle hadde langt hår. 

Anonymkode: bc3aa...916

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er faktisk ikke alle som har råd. Skulle jeg tatt taxi til jobb om bilen havarerte 2min etter jeg var kjørt, så ville det kostet meg 700kr. For noen så står det da mellom å dra på jobb og bruke flere hundrelapper man ikke "har", eller å ha råd til å kjøpe mat til seg selv og barna resten av uken. 

Er man ærlig med arbeidsgiver så løser mye seg. De som jobber vakter kan ta igjen en vakt, en feriedag kan brukes, trekk i lønn, hjemmekontor for de som har mulighet, overtid uken etter for å ta igjen tapt arbeid osv. Uforutsette ting kan skje, og så lenge det skjer en sjelden gang og ikke med jevne mellomrom og med dårlige grunner, så går det som regel bra. Slik er livet og en god arbeidsgiver har litt takhøyde. 

Anonymkode: 74d33...066

Har du så lav lønn at du har mindre enn 700 kr utbetalt for en vakt? Ellers gir det jo ingen mening å heller få trekk i lønn for å ikke komme på jobb enn å ta taxi som koster deg 700 kr til jobb.

Anonymkode: ec724...e6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har du så lav lønn at du har mindre enn 700 kr utbetalt for en vakt? Ellers gir det jo ingen mening å heller få trekk i lønn for å ikke komme på jobb enn å ta taxi som koster deg 700 kr til jobb.

Anonymkode: ec724...e6e

Er dette virkelig noe å diskutere? Jeg hadde heller ikke tatt taxi 40 min hver vei for å komme meg på jobb. Ikke nubbesjans. Hadde denne dagen kostet meg jobben - javel - da hadde jobben vært temmelig dritt uansett, og jeg hadde vært glad jeg ble oppsagt. Hadde tatt hjemmekontor, eller ulønnet fri. Ev egenmelding (for ja, arbeidslivet takker deg ikke, så who cares). Men for all del, ta taxi du. 

Anonymkode: 9e530...914

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bare fordi du gjør det betyr ikke at du må kreve at andre gjør det. Tar absolutt ikke taxi i 40 min til jobb. Da skal jobben dekke det, og dekker de det ikke så skjer det ikke. 

Du må ikke noe som helst, står ingen steder i regelverket at man må ta taxi til jobb om bilen ikke fungerer.. 

Anonymkode: 80d26...587

Du har plikt til å komme på arbeidet, det står i arbeidskontrakten. Skal du være borte, må du ha gyldig fraværsgrunn. 
 

Gyldig fraværsgrunn er ferie, sykdom eller permisjon. Ødelagt bil faller ikke inn under dette. 
 

Det er din oppgave å komme deg på jobb. 

Anonymkode: 12cf9...ef3

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke hvilke unnskyldninger kollegaene har for å ikke komme på jobb. Det er mellom dem og sjefen. Jeg er bare en vanlig ansatt.  Det er nok mange rare unnskyldninger på en del arbeidsplasser. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd rare unnskyldninger som ikke viser seg å stemme slik som andre forklarer. Kjenner derimot til ei som bruker ordet avspasering og skriver full dag. Det er gjerne kun en person som får beskjeden og antar at alle har fått den også. Veldig kjedelig da alle trengs for å fylle opp hennes dag. Samme person kan godt være borte 4t midt på dagen pga glemt telefon, selv om det er 5 min å kjøre hjem. 

Ellers har mine kollegaer alltid hatt gode grunner til fravær eller ikke hatt fravær i det hele tatt. 

Anonymkode: f9f75...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjorde du med bilen ? Fikk du dyttet den ut av veien ? Altså, det er ikke i alle tilfeller man bare kan gå fra bilen og hoppe inn i en taxi. 

Anonymkode: 729c1...8b9

Jeg måtte selvsagt vente en time til bergingsbilen kom. Jeg tok taxi og han tok med seg bilen. Jeg ringte selvfølgelig arbeidsgiver og ga beskjed om at jeg ble forsinket. 

Anonymkode: d7332...909

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bare fordi du gjør det betyr ikke at du må kreve at andre gjør det. Tar absolutt ikke taxi i 40 min til jobb. Da skal jobben dekke det, og dekker de det ikke så skjer det ikke. 

Du må ikke noe som helst, står ingen steder i regelverket at man må ta taxi til jobb om bilen ikke fungerer.. 

Anonymkode: 80d26...587

Det står nok at du plikter å møte på jobb i kontrakten din.

Om folk går, sykler, jogger eller kjører bil dit er ikke opp til jobben å ta ansvaret for.

for en bortskjemt tankegang 😂

Anonymkode: 702dc...fc1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette virkelig noe å diskutere? Jeg hadde heller ikke tatt taxi 40 min hver vei for å komme meg på jobb. Ikke nubbesjans. Hadde denne dagen kostet meg jobben - javel - da hadde jobben vært temmelig dritt uansett, og jeg hadde vært glad jeg ble oppsagt. Hadde tatt hjemmekontor, eller ulønnet fri. Ev egenmelding (for ja, arbeidslivet takker deg ikke, så who cares). Men for all del, ta taxi du. 

Anonymkode: 9e530...914

Skjønner godt at du forholder deg anonym da det faktisk er grunnlag for oppsigelse å ikke sikre deg å komme på jobb tidsnok. 

For en arbeidsmoral folk innehar. Har ingen noensinne lest en vanlig arbeidskontrakt??

Anonymkode: 702dc...fc1

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (6 timer siden):

Jeg bryr meg ikke hvilke unnskyldninger kollegaene har for å ikke komme på jobb. Det er mellom dem og sjefen. Jeg er bare en vanlig ansatt.  Det er nok mange rare unnskyldninger på en del arbeidsplasser. 

Man bryr seg jo når andres fravær fører til merarbeid for oss andre. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner godt at du forholder deg anonym da det faktisk er grunnlag for oppsigelse å ikke sikre deg å komme på jobb tidsnok. 

For en arbeidsmoral folk innehar. Har ingen noensinne lest en vanlig arbeidskontrakt??

Anonymkode: 702dc...fc1

Jo, men arbeidslivet er i endring. En arbeidsgiver som ikke godtar hjemmekontor, ulønnet fri eller en annen form for fleksibilitet i en slik situasjon, er ikke aktuelt (for meg) å jobbe for. 

Anonymkode: 9e530...914

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jobbet som miljøterapeut med brukere som hadde flere mentale utfordringer, samt hadde valget mellom oss og fengsel i noen tilfeller. 

Det ble flere episoder med disse brukerne de årene vedkommende var hos oss. Enkelte kraftige utageringer. 

Hver gang det var kvinnelig personal på disse brukerne og de hadde utagering så var det jeg og et par andre menn som måtte ta over oppgaven. 

Etter hver hendelse så gikk kvinnene hjem etter en debrief og dagen etter var de sykemeldt. Mennene fortsatte ut skiftet og kom på jobb dagen etterpå. Ingen menn klagde, mens kvinnene kom med totalt unødvendige krav, slik som 2 på 1 bemanning for å jobbe med disse brukerne. 

Det jeg undres mer over er hvorfor disse kvinnene er i disse yrkene når de ikke har den mentale styrken til å utføre arbeidet. 

Anonymkode: 16082...aa6

Jeg er glad du skriver jobbet, og ikke jobber. Fortsett med det. For om du opplever så mye og så kraftig utagering, så gjør du dårlig miljøarbeid.

Hilsen vernepleier.

Anonymkode: 3b3c7...c69

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (22 timer siden):

Det var jo ikke så rart, hvis bilen stoppet på vei til jobb 

Viking /Falck henter bilen og eieren drar til jobb.

Anonymkode: 9d78f...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lærer som var 40% sykemeldt hver uke pga migrene. Ja, migrenen var ekte og ofte et problem for ham. Men merket ofte at han benyttet fridagen før helgen til å reise til utlandet. Ja, det er sikkert ikke noe i veien med å gjøre sånt når man er sykmeldt så lenge man ikke roter med å dra på jobb likevel, men hendte han dukket opp likevel. Greia er at når man har en sånn sykmelding er det litt rart å dra på ferie som om man ikke er syk når man føler seg bra nok, særlig når vedkommende selv var svært opptatt av å arrestere dårlige unnskyldninger for fravær og annet uten å tenke over omstendighetene.

Anonymkode: 5d2dc...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, men arbeidslivet er i endring. En arbeidsgiver som ikke godtar hjemmekontor, ulønnet fri eller en annen form for fleksibilitet i en slik situasjon, er ikke aktuelt (for meg) å jobbe for. 

Anonymkode: 9e530...914

Godt du ikke er kontaktlærer på barnetrinnet da, slik personen som ble med bilen på verksted var.
 

I skoleverket er det null fleksibilitet og det er faktisk litt krise når vedkommende gir beskjed om fravær 20 minutter før skolestart. Akkurat som i masse andre yrker. 

Anonymkode: 5f1ea...b1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kollega som ringte tidlig en morgen ganske hysterisk og kunne ikke komme på jobb fordi hun trodde hun dreiv og fikk hjerneslag! 
 

Det viste seg at hun hadde tatt to kontaktlinser på det ene øyet og ingen på det andre. Ingen hjerneslag altså, og hun kom på jobb noen timer etter vaktstart, da dette var blitt oppklart. 

Anonymkode: 37858...516

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninen døde og barna hadde ikke lyst å dra på skolen. 

Så da måtte jeg gjøre to menneskers jobb den dagen…

samtidig fikk jeg også vite at barna ikke brydde seg noe særlig om kaninen mens den levde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som ringte og sa at hun ikke kunne komme på jobb pga. munnsår.

Anonymkode: 0f022...9ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...