Gå til innhold

Hva er den dårligste unnskyldning dere har hørt/opplevd for at en person ikke kommer på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom på denne saken nå, og ble nysgjerrig på hva andre har hørt, og hva andre tenker om dette😄

Jeg jobber i helse, og på senvakt en sommerdag var det en som ikke kom, så vi måtte jo ringe og etterlyse vedkommende. Hun sa at hun ikke kom på jobb denne dagen fordi det var så fint vær!?! Altså, hvor blåst går det an å være? Hun burde i det minste hatt såpass mellom ørene at hun ringte seg syk. Ikke at det finnes greit å lyve slik for å få seg en fridag! Hun sa det som at det var den mest naturlige tingen i verden, og viste ingen flauhet eller skam, vi måtte visst bare skjønne henne.

Men å bare la være å komme, og ikke gi beskjed?? Dette var en kvinne i 50årene, hun var vikar, men man dropper jo ikke en vakt på den måten der. Alle vet hvor presset vi allerede var mtp bemanningen, og å droppe å dukke opp, og samtidig si at det var pga fint vær, er uten tvil det verste og rareste jeg har hørt. Snakk om å være egoistisk og drite i både kollegaer og pasienter. 

Unødvendig å si at hun ikke fikk flere vakter der.

Anonymkode: e677a...cf4

  • Liker 17
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en sjef som sendte meg melding og spurte om jeg kunne ta vakten hennes, fordi hun "trengte å ha fri siden barna hennes hadde nettopp startet vinterferien sin den dagen og hun ville tilbringe tid med de".

Samtidig så visste jeg at dette var samme dagen som hun og barna kom tilbake fra en 2 ukers sydenferie, som hun hadde hatt med barna på fordi hun tok de ut av skolen for å dra på ferie før de fikk ferie fra skolen så turen ble billigere... 

 

Jeg sa nei. 

Anonymkode: 92647...678

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Samboeren har bilen, så jeg kan ikke komme på jobb" 🤦‍♀️

Anonymkode: 18eb2...640

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til søstera til mannen døde

Anonymkode: 31751...3c8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kollega som ikke kom på jobb fordi bilen hadde stoppa og hen måtte være med bilen på verksted…..

Anonymkode: 5f1ea...b1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ansatt som sendte melding om at hun ikke kom på jobb fordi hun ikke orka å måke snø, og en annen som ikke kunne komme fordi hun ikke fikk lov til å lade bilen sin på jobben. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet med ei dame som var borte i en uke med sykt barn. Den dagen hun kom tilbake, måtte hun dra tidlig for å hente dette barnet fordi hun ikke ville han skulle gå hjem fra skolen siden han fortsatt var forkjølet. Jeg hadde hele tiden trodd dette var et barnehagebarn, så jeg spurte «hvor gammel er han egentlig?»… det viste seg at han var 15! 😂

Anonymkode: 8768c...a3c

  • Liker 35
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier de er fyllesyke eller "det ble sent i går". 

Anonymkode: 877b8...a73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hunden til søstera til mannen døde

Anonymkode: 31751...3c8

Tror du kanskje bare fant på denne, men 😝

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som ikke greide å gå på jobb fordi katten var forsvunnet. Hadde visst skjedd flere ganger, og katten pleide å dukke opp igjen etter en ukes tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde en kollega som ikke kom på jobb fordi bilen hadde stoppa og hen måtte være med bilen på verksted…..

Anonymkode: 5f1ea...b1b

Det var jo ikke så rart, hvis bilen stoppet på vei til jobb 

  • Liker 27
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som miljøterapeut med brukere som hadde flere mentale utfordringer, samt hadde valget mellom oss og fengsel i noen tilfeller. 

Det ble flere episoder med disse brukerne de årene vedkommende var hos oss. Enkelte kraftige utageringer. 

Hver gang det var kvinnelig personal på disse brukerne og de hadde utagering så var det jeg og et par andre menn som måtte ta over oppgaven. 

Etter hver hendelse så gikk kvinnene hjem etter en debrief og dagen etter var de sykemeldt. Mennene fortsatte ut skiftet og kom på jobb dagen etterpå. Ingen menn klagde, mens kvinnene kom med totalt unødvendige krav, slik som 2 på 1 bemanning for å jobbe med disse brukerne. 

Det jeg undres mer over er hvorfor disse kvinnene er i disse yrkene når de ikke har den mentale styrken til å utføre arbeidet. 

Anonymkode: 16082...aa6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde en kollega som ikke kom på jobb fordi bilen hadde stoppa og hen måtte være med bilen på verksted…..

Anonymkode: 5f1ea...b1b

Altså, hadde bilen min stoppa på vei til jobb så hadde jeg da ikke bare satt den ifra meg. 

Samme om jeg ikke får den i gang om morgenen heller. Kjenner ingen her og det går ikke buss dit jeg jobber, så jeg kunne ikke dratt på jobb om bilen streika. Det er ikke en unnskyldning, det er en grunn til at man ikke kommer seg på jobb. Stor forskjell. 

Anonymkode: 80d26...587

  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var en kollega som måtte hjemom før lunsj (dette var avtalt uker i forveien) for å ordne noe greier, og to timer senere ringte hun og sa at hun var blitt innesnødd mens hun var hjemme, så hun kunne ikke komme tilbake på jobb. En brøytebil hadde visstnok brøyta henne inne. 

Det hadde ikke snødd på to uker, og veiene var snøfri... Hun bor sentralt, så brøyting har høy prioritet der hun bor. Om hun så skulle blitt brøyta inne, så kan man skuffe litt snø.

Anonymkode: 2496d...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som hadde kjøpt ny digital vekkerklokke, og påsto at den kunne ikke stilles, den ringte på et fast tidspunkt.

Mange år siden, så hun hadde ikke mobiltelefon.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, hadde bilen min stoppa på vei til jobb så hadde jeg da ikke bare satt den ifra meg. 

Samme om jeg ikke får den i gang om morgenen heller. Kjenner ingen her og det går ikke buss dit jeg jobber, så jeg kunne ikke dratt på jobb om bilen streika. Det er ikke en unnskyldning, det er en grunn til at man ikke kommer seg på jobb. Stor forskjell. 

Anonymkode: 80d26...587

I sistnevnte tilfelle tar man faktisk taxi. Måtte det selv i vinter. Ble 40 min med taxi hver vei. Dyrt ja, men man møter på jobb! 

Anonymkode: d7332...909

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte meg syk for jeg kunne ikke si som sant var at bikkja i løpet av natten hadde åpnet skapdører og spist et eller annet som gjorde at den hadde spydd og bæsjet diaré, greid å få begge deler på pelsen og ligget både her og der. Mannen ble også hjemme så vi fikk dusjet av bikkja det verste. En kjørte til dyrlegen mens den andre prøvde å redde sofaen, lenestolene, kassert alle tepper. Full nedvask av hele 1. ,etasje. Bikkja var forøvrig i fin form for den hadde jo kvittet seg med det den ikke tålte.

Anonymkode: 0d095...761

  • Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jobbet med ei dame som var borte i en uke med sykt barn. Den dagen hun kom tilbake, måtte hun dra tidlig for å hente dette barnet fordi hun ikke ville han skulle gå hjem fra skolen siden han fortsatt var forkjølet. Jeg hadde hele tiden trodd dette var et barnehagebarn, så jeg spurte «hvor gammel er han egentlig?»… det viste seg at han var 15! 😂

Anonymkode: 8768c...a3c

Man har normalt sett ikke sykt barn dager på barn over 12år,

mellom 12-18år er det kun i de tilfellene at disse barna har kronisk sykdom som f.eks syndromer, genfeil, psykisk utviklingshemming og andre ting som gjør at dem ikke kan holde tilsyn med seg selv og gjerne renner ut og inn av sykehus.

Så siden hun ikke fikk ugyldig fravær regner jeg med at han må ha det som kalles "utvidet sykt barn" altså det jeg beskrev på 12-18.

Anonymkode: cd8be...11f

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I sistnevnte tilfelle tar man faktisk taxi. Måtte det selv i vinter. Ble 40 min med taxi hver vei. Dyrt ja, men man møter på jobb! 

Anonymkode: d7332...909

Nei. Det hadde jeg faktisk ikke gjort 🤣 hadde heller brukt en egenmelding da, eller ulønnet fri.

Anonymkode: e5c49...db2

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...