Gå til innhold

Lene seg på arv - pensjonssparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Å arve en million er STORT for privatøkonomien for de aller aller fleste. Å få redusert boliglånet sitt med en million gir mange tusen kroner lettelse hver måned. Uansett hvor i landet man bor. Så jeg forstår ikke helt poenget ditt.

 

Anonymkode: 7136a...576

Enig i at det er stort å arve 1 million. Jeg bare oppfattet at det ble sagt her at flertallet arver flere titalls millioner. Beklager om jeg misforstod dette.

Når det er sagt - arver man 1 million tenker jeg at man kanskje bør spare litt til egen pensjon likevel, men det blir jo litt avhengig av hva slags liv man ønsker som pensjonist.

Anonymkode: 7630d...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at det er stort å arve 1 million. Jeg bare oppfattet at det ble sagt her at flertallet arver flere titalls millioner. Beklager om jeg misforstod dette.

Når det er sagt - arver man 1 million tenker jeg at man kanskje bør spare litt til egen pensjon likevel, men det blir jo litt avhengig av hva slags liv man ønsker som pensjonist.

Anonymkode: 7630d...2eb

Ja mulig TS innledet med det som spørsmål og forventning. "Hvorfor spare når vi alle får millioner i arv?"

For min del har jeg diskutert om pensjonister bør forlate noen verdier til etterkommere, eller om de bør dumpe alt de har og leve som grever mens de kan. Enkelte mener det er forferdelig grådig å ønske arv. Og jeg personlig mener at verdidumping er det som er grådig. Å leve godt og bruke opp sparepenger er noe helt annet enn å aktivt sørge for å dø med 0.

Anonymkode: 7136a...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer, men ikke til pensjon. Den tid den sorg. Jeg vet jeg kommer til å klare meg. Hvis jeg blir pensjonist da. Tenk å spare hele livet til pensjonistalderen og så blir man aldri pensjonst, eventuelt blir det bare et par år...

Anonymkode: a5d80...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 19.18):

Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. 
Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine?

Anonymkode: 251d7...42a

Ikke alle arver 10millioner.. Ikke aller arver noe i det hele. 

Personlig håper jeg mine foreldre bruker rubel og bit de har mens de lever. De har jobbet for det. Håper de selger huset, kjøper seg noe mindre og lever pensjonisttilværelsen til det fulleste. 

Arv er ikke noe man ha rett på å få. Men man har arverett dersom det  ER noe å arve. 

Driver ikke med pensjonssparing selv - syns det er mye dårlige vilkår. Men invisterer i fond og aksjer.

Ikke alle KAN lene seg på arv, og INGEN burde forvente at de kan det. 

Anonymkode: 6f6b6...33e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 23.20):

Å måtte selge huset er vel ikke så ille. Mange som selger huset når de blir eldre for å ha noe som er lettere å vedlikeholde.  Man trenger jo heller like god plass når barna har flyttet ut og om barna bor i samme by som foreldrene så er det også lite verdi å ha ledige  soverom kun i tilfelle barna og barnebarna kommer på besøk. 

Anonymkode: 77948...c32

I min jobb er jeg stadig i kontakt med folk i alderen 55-80 som har flyttet fra enebolig til leilighet og "nedskalert"  Det de nedskalerer er bare størrelsen på boligen. Her jeg bor tilsvarer en nedbetalt enebolig ca innskuddet på borettslagsleiligheten de kjøper, så "får" de fellesgjelden (med avdragsfrihet i 10-15 år )på 2,5-5 millioner på kjøpet, alt etter hvor stor bolig de har kjøpt. Med felleskostnader på 15-24000 pr mnd, og et boligmarked som er nesten mettet, så vil det også si at de ved neste salg muligens ikke får tilbake det de gav for leiligheten en gang.  Hvor blir arven av da. 

Anonymkode: 0a7a3...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

I min jobb er jeg stadig i kontakt med folk i alderen 55-80 som har flyttet fra enebolig til leilighet og "nedskalert"  Det de nedskalerer er bare størrelsen på boligen. Her jeg bor tilsvarer en nedbetalt enebolig ca innskuddet på borettslagsleiligheten de kjøper, så "får" de fellesgjelden (med avdragsfrihet i 10-15 år )på 2,5-5 millioner på kjøpet, alt etter hvor stor bolig de har kjøpt. Med felleskostnader på 15-24000 pr mnd, og et boligmarked som er nesten mettet, så vil det også si at de ved neste salg muligens ikke får tilbake det de gav for leiligheten en gang.  Hvor blir arven av da. 

Anonymkode: 0a7a3...d3a

Da har "arven" gått til boligbyggerne. Som tjener godt på prosjektene sine. Men hele innskuddet de kjøper blir nok ikke borte. Så lenge ikke markedet endrer seg veldig i løpet av tiden de lever og eier.

Anonymkode: 7136a...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 16.09):

Det føres ikke statistikk over hva som er vanlig å arve i norge, men jeg mistenker at det ikke er flertallet som arver flere titalls millioner. I 2011 var gjennomsnittet 1,3 millioner , og  medianen ser ut til å ha vært en million det året. Og selv med inflasjon og ny generasjon som dør ut, tviler jeg på at dette skal ha 20-30-doblet seg på den tiden.

Husk også at Norge er mer enn Oslo, og den overveldende majoriteten verken bor i Oslo-området, eller har noe ønske om å gjøre det. 

Anonymkode: 7630d...2eb

men altså, det er da virkelig ikke bare i Oslo boligprisene har steget til spinnville høyder. Må jo anta at det er likt i alle store byer, og sikkert mindre og. Det bor 1,5 millioner mennesker i Osloområdet, 200 000 på Nord-Jæren, nesten 300 000 i Tondheimsområdet, over 400 000 i Bergensregionen. Halve befolkningen bor i de 10 største tettstedene.

Kun 18 prosent av befolkningen bor ikke i et tettsted. For de resterende 82 prosent tror jeg trygt vi kan anta at boomers som eier hus der har hatt en stor gevinst.

 

Anonymkode: fc25c...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sikre at jeg er økonomisk trygg den dag jeg blir pensjonist er mit ansvar ikke mine foreldres.

Det er ikke alle som har foreldre de får arv fra. Selv døde min far da jeg var 16 år og med en mor som var hjemmegående så er det de sparte opp i bank og på hus nå neste brukt opp da min mor får minstepensjon. Og det er ikke noe problem for det er min far og mors penger så hun kan fint bruke de.

Jeg har vært litt sløv med  spare til pensjon selv, men det var fordi jeg fikk alvorlig kreft i en alder av 35 og ikke trodde jeg skulle leve til jeg ble pensjonist. Dessverre er det mange som lever på mistepensjon og som knapt har råd til å gi gaver til barn og barnebarn. Så er lurt å spare og ikke bli overrasket en dag man ikke arver likevel

 

Anonymkode: dccb0...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

men altså, det er da virkelig ikke bare i Oslo boligprisene har steget til spinnville høyder. Må jo anta at det er likt i alle store byer, og sikkert mindre og. Det bor 1,5 millioner mennesker i Osloområdet, 200 000 på Nord-Jæren, nesten 300 000 i Tondheimsområdet, over 400 000 i Bergensregionen. Halve befolkningen bor i de 10 største tettstedene.

Kun 18 prosent av befolkningen bor ikke i et tettsted. For de resterende 82 prosent tror jeg trygt vi kan anta at boomers som eier hus der har hatt en stor gevinst.

 

Anonymkode: fc25c...15f

Nå kan jeg bare snakke om mitt eget lokalmiljø, fordi det er her jeg og mine venner har etablert oss. Her er man ikke avhengig av millionarv for å etablere seg i egen bolig. Jeg har sett mange reportasjer fra Oslo om kvadratmeterprisen på over 100 000 kr. Det skal du se langt etter i Bergen. 

Selv kjøpte vi for et par år siden en stor og flott sentralt plassert enebolig på 220 kvm med 1.5 mål tomt for under 8 millioner kroner. Dette er også i en av de bedre strøkene sør i Bergen, og det tar ca 15 minutter med bil og ca 20 minutter med bybanen å komme til sentrum. Slik jeg forstår reportasjene på nyhetene, er dette ganske langt unna virkeligheten i Oslo.

De som solgte huset hadde eid det i mange tiår, men det avstedkom altså ikke titalls millioner i profitt.

Anonymkode: 7630d...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...