Gå til innhold

Lene seg på arv - pensjonssparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ofrer ikke sparing til pensjon en tanke! 
1) ikke sikkert jeg blir så gammel

2) vi har boliglån, det er viktigere å redusere gjeld enn å spare til en tid som kanskje ikke kommer

3) det kommer arv, jeg har fått beskjed om «å ikke bekymre meg» for høyt boliglån

3) ref punkt 2 vil vi uansett være gjeldri når jeg blir pensjonist

4) vi kan selge boligen, og leve greit på gevinsten i mange år

Anonymkode: 1183b...234

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min får hadde bare gjelder når han døde. Min mor har ikke oppspart pensjon, så hun må leie ut boligen sin og leve for de pengene, eller evt. t.o.m. selge huset. 

I tillegg sparer jeg til pensjon slik at hvis det skulle skje meg noe så får mannen og barna litt for det.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ting kan skje i de beste familier. Folk kan bli skilt/enkefolk og få ny partner, ukjente søsken kan dukke opp, folk kan bli demente/psykisk syke og bruke pengene sine, folk kan bli svindlet, folk kan bli frastjålet av andre familiemedlemmer.

Anonymkode: 5b841...afc

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenkte også jeg kom til å arve opp i den summen. Slik gikk det ikke, for å si det mildt. Min far er sterkt alkoholisert og har snart svidd bort hele formuen. Det kom som lyn fra klar himmel, ingen av hans bekjente kunne spådd dette. Det var en meget ressurssterk mann.

Så man kan ikke ta slike ting for gitt her i livet.

Anonymkode: f09ff...e23

Dessverre helt sant... Jeg forventer ingenting fra min egoistiske og grådige far. Han verdsetter penger og egen tilfredsstillelse foran alt annet. Skulle ikke forundre meg om jeg arvet gjeld og vurderer å bare si ifra meg arv fra han. Han har solgt det eneste kjæreste jeg ønsket fra vår familie, vår familiebolig, vårt barndomshjem. Jeg er ufør og han har ikke løftet en finger for å hjelpe. Han er den som har snyltet seg til goder fra sine foreldre. Bodd i barndomshjemmet nesten hele sitt liv, og så har han latt det forfalle skikkelig. Han har også millioner på bok. Så nei man kan virkelig ikke belage seg på arv fra foreldre selv om de sitter meget godt i det.

Anonymkode: 6b55c...8fd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Million said:

Leste nylig en artikkel (som jeg ikke finner igjen nå, dessverre) om at pensjonister er de nye forbrukslånetagerne eller den aldersgruppen som gjelden øker raskest på. De låner for å leve et liv i sus og dus og med reiser mens de kan, og så når de faller fra, dekkes gjelden av arven i bolig de etterlater seg. Arvingene får seg en overraskelse da de arver minimalt eller ingenting.

Denne artikkelen fra et par år tilbake skriver at norske pensjonister har 10 milliarder i inkassogjeld. Her er en annen artikkel fra noen år tilbake der det står at gjennomsnitts-70 åringer har en halv million i gjeld.

Det er slutt på den tiden da alle eldre var gjeldsfrie og satt og sugde på labben og satte alle pengene på sparekonto.

Jeg ville ikke vært så skråsikker på at du kommer til å arve alle de millionene. Kanskje de bestemmer seg for å bruke penger på sine eldre dager og låner på huset og reiser jorden rundt, drar på cruise i Karibien osv?

I tillegg om de lever som grever så er det synlig at de bruker pengene: Men om foreldrene blir spillegale eller spekulerer bort pengene på dårlige investeringer så kommer de neppe til å fortelle barna om det. Kan også være at foreldrene har donert bort mye til veldedighet eller lignende uten å fortelle barna.  Selv har jeg en venn som lenge var milliardærarving, men som ble overrasket over å ikke få noe annet enn pliktarven da faren døde. 

Anonymkode: 77948...c32

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen.

Takk for mange forskjellige synspunkter; jeg ser at jeg nok er noe blendet av mine egne privilegier og hvordan jeg og mine venner o.l har vokst opp og skjønner jo at ikke alle er i samme situasjon.

Samtidig tenker jeg at mange - kanskje ikke like mye - vil arve en del og hvorfor er det sånn at folk skal spinke og spare tidlig i livet, når flertallet, vil ha nedbetalt bolig og i hvertfall noe arv.

Hvem er det som sier at man skal spare og hvorfor? Jeg har selvfølgelig buffer og huset betales ned gradvis, ellers bruker vi pengene som vi vil :) 

Anonymkode: 251d7...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det var sannsynlig at også jeg ville arve en del før pensjonsalder, tok jeg det aldri med i beregningen før pengene sto på konto. 

Anonymkode: 42901...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her igjen.

Takk for mange forskjellige synspunkter; jeg ser at jeg nok er noe blendet av mine egne privilegier og hvordan jeg og mine venner o.l har vokst opp og skjønner jo at ikke alle er i samme situasjon.

Samtidig tenker jeg at mange - kanskje ikke like mye - vil arve en del og hvorfor er det sånn at folk skal spinke og spare tidlig i livet, når flertallet, vil ha nedbetalt bolig og i hvertfall noe arv.

Hvem er det som sier at man skal spare og hvorfor? Jeg har selvfølgelig buffer og huset betales ned gradvis, ellers bruker vi pengene som vi vil :) 

Anonymkode: 251d7...42a

Det kan være din far f.eks blir dement og bruker all penger på ferie, luksus og kjøper et hjem i utlandet før du vet ordet av det. Ikke være for skråsikker her du. Ingen bør være det. Og ja du er nok mye mer priviligert enn de fleste. Både økonomisk og dine familiebånd. Er du veldig gammel selv når du snakker om nedbetalt bolig?

Anonymkode: 6b55c...8fd

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

hvorfor er det sånn at folk skal spinke og spare tidlig i livet, når flertallet, vil ha nedbetalt bolig og i hvertfall noe arv.

Dette er det ingen som har sagt til meg, dette er min egen analyse: Jeg vet at pensjonsfondet har større forpliktelser enn det kan dekke. Siden det er særdeles upopulært å fordele om pensjonen mellom generasjonene bedre, tror jeg ikke at det vil bli gjort av politikerne i tide (bare se hvor mye leven det blir selv av små endringer av typen "alle født etter 1980 må jobbe ett år lenger for å gå samme pensjon som de født før osv). Jeg tror derfor ikke det blir mer enn smuler igjen til min generasjon, og da hjelper det lite at jeg har et nedbetalt hus og får 100 000 i arv.

For det andre, så er allerede eldreomsorgen en katastrofe. Jeg har sett det, og ser det fortsatt led mine egne øyne i nær familie og i tidligere jobb i hjemmesykepleien. Det betyr at jeg i fremtiden ønsker å ha råd til å betale for tjenester selv, for å sikre en verdig alderdom. 

Å ha både nok å leve for og betale for egen eldreomsorg er ikke gratis, men vil være verdt det. Skulle jeg falle fra tidligere, står mine sparepenger i indexfond så min mann og barn kan få dem. De vil ha like mye bruk for dem som jeg.

Anonymkode: 7630d...2eb

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her igjen.

Takk for mange forskjellige synspunkter; jeg ser at jeg nok er noe blendet av mine egne privilegier og hvordan jeg og mine venner o.l har vokst opp og skjønner jo at ikke alle er i samme situasjon.

Samtidig tenker jeg at mange - kanskje ikke like mye - vil arve en del og hvorfor er det sånn at folk skal spinke og spare tidlig i livet, når flertallet, vil ha nedbetalt bolig og i hvertfall noe arv.

Hvem er det som sier at man skal spare og hvorfor? Jeg har selvfølgelig buffer og huset betales ned gradvis, ellers bruker vi pengene som vi vil :) 

Anonymkode: 251d7...42a

Det er stort sett banker og andre som tjener på at folk setter penger i deres løsninger som sier at folk bør spare til pensjon, og tidlig....

... samtale på jobben for to dager siden - nyansatt kollega som hadde hørt at det var en tommelfingerrel om at man burde spare 10 prosent av lønna til pensjon. Jeg kom med nokså høylytt protest - det er jo helt meningsløst - folk med vanlig lønn har jo langt fra 10 prosent å sette av om de skal leve komfortable liv....

Mediene har vært veldig flinke til å bygge opp under en skokk med "forbrukerøkonomer", som i virkeligehten er selgere av bankenes produkter, som får breie seg i alle kanaler, der de forteller hvor viktig det er at de får dine penger NÅ.

Selvsagt er det fornuftig å spare - spesielt om man tenker at man vil ha like god økonomi som pensjonist som man har som yrkesaktiv. I gamle dager var jo pensjonister "fattige" stort sett - når forventer mange at de skal leve som før, og den levestandarden er jo nå betydelig høyere enn den var for et par generasjoner siden.

Anonymkode: ecd93...a40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være din far f.eks blir dement og bruker all penger på ferie, luksus og kjøper et hjem i utlandet før du vet ordet av det. Ikke være for skråsikker her du. Ingen bør være det. Og ja du er nok mye mer priviligert enn de fleste. Både økonomisk og dine familiebånd. Er du veldig gammel selv når du snakker om nedbetalt bolig?

Anonymkode: 6b55c...8fd

Joda, det kan jo hende, men tvilsomt at de klarer å bruke det opp.

Boligen min vil være nedbetalt når jeg når pensjonsalder, ja. 

Anonymkode: 251d7...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, det kan jo hende, men tvilsomt at de klarer å bruke det opp.

Boligen min vil være nedbetalt når jeg når pensjonsalder, ja. 

Anonymkode: 251d7...42a

Igjen, du bør ikke være for skråsikker. Sørge for skikkelig kontrakt og testament før noen dør i det minste. Min farmor og farfar hadde snudd seg i graven dersom de visste hva deres sønn har gjort med arven og familieboligen. Hadde de visst dette så hadde de sørget for å skrive detaljert instrukser ang. familiearven og familieboligen og ikke stole på vanlig, tradisjonelle lovverk. De har nok alltid vært klar over hvilken type person han er, men tror ikke de forventet at hun skulle være så jævlig. Ja dette er ganske fersk for min del og sørger over barndomshjemmet mitt nå som jeg ikke har råd til å kjøpe. Min far er snart 60 år og sitter som sagt veldig godt i det...

Anonymkode: 6b55c...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vi sparer? Vel jeg er helt alene med to barn. Kom sent inn på boligmarkedet. Har ikke rike foreldre. Jeg sparer for at jeg ønsker å leve et behagelig liv om jeg er så heldig å kunne nyte noen gode år som pensjonist. Ønsket også romslighet så jeg kan hjelpe ungene om de trenger noe. Trygden fra det offentlige er ikke noe å leve på 100%.

Anonymkode: 9488c...4d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber med inkasso, og der mange trodde at det var 18 åringene som gikk i forbruksfella, kan jeg opplyse om at det i stor grad gjelder pensjonistene. Det er et stort press blant dem i dag om både feriehus på Granca, reise og ikke minst hjelpe barn og barnebarn inn på boligmarkedet. 

Der ungene tror at foreldrene bor i nedbetalt hus og hjelper med sin romslige økonomi, har mange tatt seniorlån opp til pipa på huset sitt for å kunne holde tritt med vennegjengen, og sponse kommende generasjoner (for det er noe som forventes, føler de.) Jeg har snakket med mange av disse, og de greier ikke fortelle barna sannheten, og de skammer seg over at de ikke kan henge med på vennenes liv uten å låne opp. Det er en generasjon som har slitt hardt, og som sitter på (ofte) verdifulle hus, og som på denne måten kan ha et forbruk de ikke kunne i sin ungdom. 

Det sosiale presset er stort, kanskje større enn for 18 åringene, fordi "alle" tror at man sitter godt i det. 

Poenget mitt var: mange kan få seg en overraskelse, jeg ville ikke lagt hele pensjonsplanen min i arveboksen. 

 

Anonymkode: 40c1e...d56

Tror jeg også. 

Alle (inkludert min søster) tror det vil bli stor arv etter våre foreldre. Ved en tilfeldighet fikk jeg et innblikk i deres økonomi for rundt 7 år siden, og jeg fikk sjokk. Min naive mor som har latt min far styre økonomien bestandig, og som tror 10000 kr er mye penger, ba meg finne en opplysning til min far da han var bortreist. Dermed satt jeg plutselig med begges selvangivelser foran meg, bankinnskudd, med mer, i all hemmelighet for min far (min mot ba meg ikke si at hun måtte ha hjelp). "Oi, nå tenker du sikkert at vi er rike!" sa min mor plutselig. Jeg satt og tenkte nøyaktig det motsatte. "Hvor er pengene blitt av? Står det så dårlig til?" var mine tanker. Realiteten er at begge har mottatt god arv fra sine foreldre, begge har hatt gode inntekter (far svært god), og det var er sjokk å se at de faktisk har mindre kapital enn jeg har. Jeg trodde de hadde romslig økonomi og full styring. Jeg vet hva hytte og bolig er verdt også, og nå også at de har uventet mye lån. 

Etter dette har jeg lagt mer merke til forbruket, og skjønner godt hvorfor situasjonen er som den er. Forbruket er egentlig hinsides. Mange venner har sikkert svært god økonomi, og de er også med på absolutt alt, sosiale som de begge er. Jeg reagerte ikke på det da jeg trodde det sto bra til, men nå som jeg vet synes jeg det er vanvittig. Helt åpenbart at lånet på boligen bil bli makset godt innen de går i graven. 

Håper ikke min søster satser på betydelig arv. Jeg har ikke fått meg til å si noe om dette til henne. Det er jo deres penger. Eneste hint hun har fått kom fra min mor det også, da hun en gang sa at pappa hadde sagt at det ikke var så viktig å etterlate seg arv. Antagelig tok min søster det som jeg tok ting før jeg visste bedre, og tenkte "Det blir nå en del!" (Med tanke på hytte og hus... som hun ikke vet hvor belånt det er.)

Jeg synes ikke man skal forvente arv, men må innrømme at jeg er sjokkert. De har tydeligvis brukt opp to gode lønninger, en utrolig prisstigning på boliger, to gode arver og de er såkalte gullpensjonister nå. Min generasjon og neste kan ikke engang drømme om å sløse bort så mye penger. På grunn av boligmarkedet sparer vi derimot ivrig for å kunne hjelpe neste generasjon. 

Anonymkode: 64e30...7f9

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligger an til å arve ca. 4 mill. Av gjenlevende forelder på 78. 

Håper det blir veldig lenge til å trenger ikke pengene.

Men om Støre og Co får sitte i 4 nye år kommer garantert arveavgift tilbake og da forsvinner 1 mill i avgift (etter gammel sats).

Så har vi pensjonist lån/rammelån hvor man kan låne penger med sikkerhet i hus uten at man betaler nevneverdig avdrag.

Siste alternativet er at pappa treffer ei 50år gammel thaidame som flytter inn og gifter seg med han og tryller litt med verdiene. Støtter sine syke foreldre i hjemlandet og låner "litt"?? I tull engang, han har blitt bedt på date av ei.

Så den arven kan forsvinne fort....

Anonymkode: f8e9c...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er stort sett banker og andre som tjener på at folk setter penger i deres løsninger som sier at folk bør spare til pensjon, og tidlig....

... samtale på jobben for to dager siden - nyansatt kollega som hadde hørt at det var en tommelfingerrel om at man burde spare 10 prosent av lønna til pensjon. Jeg kom med nokså høylytt protest - det er jo helt meningsløst - folk med vanlig lønn har jo langt fra 10 prosent å sette av om de skal leve komfortable liv....

Mediene har vært veldig flinke til å bygge opp under en skokk med "forbrukerøkonomer", som i virkeligehten er selgere av bankenes produkter, som får breie seg i alle kanaler, der de forteller hvor viktig det er at de får dine penger NÅ.

Selvsagt er det fornuftig å spare - spesielt om man tenker at man vil ha like god økonomi som pensjonist som man har som yrkesaktiv. I gamle dager var jo pensjonister "fattige" stort sett - når forventer mange at de skal leve som før, og den levestandarden er jo nå betydelig høyere enn den var for et par generasjoner siden.

Anonymkode: ecd93...a40

Hvis jeg pensjonerer meg om 20 år ved 67 så ligger jeg an til å få 10 år med 2/3 av dagens lønn (til 76). Deretter vil jeg motta 350.000 årlig livet ut fra folketrygden.

Hvis jeg betaler ned og vedlikeholder huset til den tid så tenker jeg at det skal holde greit. En 76-åring som bor i nedbetalt hus trenger vel ikke så innmari mye for å ha et godt liv? Og så får ungene arve huset mitt.

 

Anonymkode: 43c93...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen arv å lene meg på, dermed må jeg spare som en helt. Som uføretrygdet på minstesats er det ikke lett, men man har jo ikke noe valg. 

Sorry, dette virket sutrete ser jeg, men det er realiteten. Prøver å gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: b18d3...d91

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS her!

Arv er selvfølgelig aldri 100% sikkert og hvor gamle foreldrene mine blir er heller ikke det, men i min situasjon (med tre søsken) så vet jeg at de, med rimelig stor sikkerhet, ikke bruker opp alle verdiene. Det er verdt litt over 40 millioner nå og det kommer til å vokse. Når jeg når pensjonistalder er mamma 102år, så antar hun dør før det.

Jeg forstår også at mine foreldre nok har mer verdier enn de fleste; men igjen, de fleste av nåtidens pensjonister eier vel gjerne bolig, flere med hytter osv, som gjør at veldig mange vil arve en del.

Anonymkode: 251d7...42a

Da ville jeg sett på dette som en måte å hjelpe egne barn i livet, med å nedbetale deres boliglån.

Og tatt ansvar for meg selv, og spart til egen pensjon. I stedet for å berike meg selv og bruke foreldres oppsparte midler til forbruk. 

Anonymkode: 38718...4d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvis jeg pensjonerer meg om 20 år ved 67 så ligger jeg an til å få 10 år med 2/3 av dagens lønn (til 76). Deretter vil jeg motta 350.000 årlig livet ut fra folketrygden.

Hvis jeg betaler ned og vedlikeholder huset til den tid så tenker jeg at det skal holde greit. En 76-åring som bor i nedbetalt hus trenger vel ikke så innmari mye for å ha et godt liv? Og så får ungene arve huset mitt.

 

Anonymkode: 43c93...c6a

Pensjonsalderen er vel nå 70, og ventet å stige videre. Noe av det jeg sparer til er å kunne gå av før dette. 

I tillegg vil eldrebølgen føre til et enormt press på tjenester, og private alternativ vil bli mye mer vanlig. Så sparing er også med tanke på å kunne kjøpe seg helse- pleie- og omsorgstjenester.

Frem til det ser jeg også for meg å ha et høyere forbruk som pensjonist enn jeg har i dag. Jeg vil nyte mine siste "friske" år, reise og oppleve mer av verden, mulig ha en leilighet i varmen et sted. 

Uten sparing vil ingenting av dette være mulig. Da jeg ser på en halvering av dagens lønn om jeg går av ved 70, og det bare i 10 år før det kun er folketrygden igjen. 

Anonymkode: 38718...4d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et pensjonskurs i regi av fagforbundet, og der ble vi rådet til å IKKE spare til pensjon. Jeg tar det rådet til meg, da jeg har lyst til å leve livet nå, ikke når jeg er 70.

Å ta opp seniorlån (hvis jeg skulle ønske meg mer penger) ser jeg ingenting galt med. Jeg har ingen arvinger som skal ha noe etter meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...