Gå til innhold

Lene seg på arv - pensjonssparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Mine foreldre har lovet på tro og ære å bruke opp arven. Noe som er deres rett, og som de fortjener. De har knapt arvet noe, så alt de eier har de jobbet hardt for, og levd sparsommelig. Jeg er enig i at de fortjener å leve livet på sine eldre dager. Ingen grunn for meg til å gjøre noe annet enn å spare selv. Noe annet ville jo vært idioti!

Anonymkode: 7630d...2eb

Det var vel ikke dine foreldre TS snakket om?

Det virker som om de var en ryddig familie og at arven kommer med 99 prosent sikkerhet. Da vil jeg tvert imot si at det er idioti å ofre goder her og nå, hva de måtte være, for å spare selv... Med mindre man er veldig glad i tanke om å spare selv - det kan jo for noen være glede i seg selv, for all del...

Anonymkode: ecd93...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tror at de fleste arver 10 millioner eller mer, så er det bra at du orienterer deg.

Anonymkode: 0ea1c...ec9

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var vel ikke dine foreldre TS snakket om?

Det virker som om de var en ryddig familie og at arven kommer med 99 prosent sikkerhet. Da vil jeg tvert imot si at det er idioti å ofre goder her og nå, hva de måtte være, for å spare selv... Med mindre man er veldig glad i tanke om å spare selv - det kan jo for noen være glede i seg selv, for all del...

Anonymkode: ecd93...a40

Jeg svarte på dette spørsmålet i hi: Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine?

Anonymkode: 7630d...2eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. 
Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine?

Anonymkode: 251d7...42a

hva om foreldrene dine tar en vending og bestemme seg for å bruke opp alt før de forlater jorden? da står du der plutselig uten disse 10mill.

ellers så er det jo ikke alle som arver så mye, her er vi en del søsken å dele på, men helt ærlig arv er ikke noe jeg forventer å få eller tenke så mye på, det får komme som det kommer så tar jeg hensyn til det jeg har her og nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. 
Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine?

Anonymkode: 251d7...42a

Du forstår ikke at de færreste arver 10 millioner?  

Anonymkode: 0c16d...c1b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. 
Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine?

Anonymkode: 251d7...42a

Tenkte også jeg kom til å arve opp i den summen. Slik gikk det ikke, for å si det mildt. Min far er sterkt alkoholisert og har snart svidd bort hele formuen. Det kom som lyn fra klar himmel, ingen av hans bekjente kunne spådd dette. Det var en meget ressurssterk mann.

Så man kan ikke ta slike ting for gitt her i livet.

Anonymkode: f09ff...e23

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med inkasso, og der mange trodde at det var 18 åringene som gikk i forbruksfella, kan jeg opplyse om at det i stor grad gjelder pensjonistene. Det er et stort press blant dem i dag om både feriehus på Granca, reise og ikke minst hjelpe barn og barnebarn inn på boligmarkedet. 

Der ungene tror at foreldrene bor i nedbetalt hus og hjelper med sin romslige økonomi, har mange tatt seniorlån opp til pipa på huset sitt for å kunne holde tritt med vennegjengen, og sponse kommende generasjoner (for det er noe som forventes, føler de.) Jeg har snakket med mange av disse, og de greier ikke fortelle barna sannheten, og de skammer seg over at de ikke kan henge med på vennenes liv uten å låne opp. Det er en generasjon som har slitt hardt, og som sitter på (ofte) verdifulle hus, og som på denne måten kan ha et forbruk de ikke kunne i sin ungdom. 

Det sosiale presset er stort, kanskje større enn for 18 åringene, fordi "alle" tror at man sitter godt i det. 

Poenget mitt var: mange kan få seg en overraskelse, jeg ville ikke lagt hele pensjonsplanen min i arveboksen. 

 

Anonymkode: 40c1e...d56

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arv er ingen rettighet, pass deg så du ikke får en overraskelse. 

 

Anonymkode: 2dbfd...6a3

Dette. Aldri om jeg gjør meg selv avhengig av arv! 

Anonymkode: e472c...9fd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten vil jeg absolutt ikke arve 10 millioner heller, det er det nok de færreste som gjør! Det er for det første vanlig å ha søsken å dele arv med, og for det andre er det ikke alle som har foreldre som bor i Oslo og/eller har vært høytlønnet…

Anonymkode: e472c...9fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KAN arve 2 mill. Men jeg sier at dem kan bruke opp pengene sine på å leve livet nå. Ikke spar alt for at jeg og min søster skal arve. Jeg sparer selv. Og investerer. Så jeg håper jeg skal sitter godt i det når jeg blir gammel. Men jeg går ikke rundt og trur at jeg arver en del nei. 

Anonymkode: a309b...7c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første argumentet er ganske irrasjonelt; jeg klarer ikke å se for meg at de skal dø, og vil egentlig ikke ha de pengene på grunn av det. 

Det andre er rett og slett at jeg har en formening om at det er en del å arve. Men akkurat hva kan man ikke vite. Selv om jeg vet ca hva huset og fritidseiendom er verdt, og at vi har pratet en del om aksjer og fond, så har jeg ikke akkurat sett skattemeldingen. 

Det tredje er at man ikke kan vite om det er noe som gjør at pengene ikke er der likevel. 

Det eneste jeg tar for sikkert i livet er det jeg har kontroll på selv - herunder egen pensjonssparing. Kommer arven på noen millioner i tillegg så tilpasser jeg heller livsstil og forbruk da. 

Anonymkode: 38718...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. 
Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine?

Anonymkode: 251d7...42a

Dette snakkes det jo ikke mye om. Men det er jo rett. Min generasjon skal Arve disse som alle klager på har hatt det så lett… de som har nedbetalte hus og masse penger på bok. Så spørs det da om det er noe igjen til de som kommer etter oss igjen. 

Anonymkode: 1a28f...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss kommer ikke til å arve mer enn noen fotoalbum og en sofa som ser ut som den var med i en episode av Mot i Brøstet i 1994, derfor sparer vi

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sparer til meg selv fordi jeg er oppegående og ikke legger min pensjonisttilværelse i hendene til andre mennesker. Min farmor satt lenge med det vi trodde var en STOR formue. Hun snakket om dette i alle år, at hennes barn (min mor og onkel) burde være takknemmelige for at de kom til å arve så mye penger. I følge henne var det snakk om rundt 5 millioner i fond + leilighet. Da hun døde så vi jo fort at dette IKKE stemte. Leiligheten var jo belånt med rundt 3 mill, bilen var lånt osvosv. Min mor og onkel endte vel med å arve 2-300 000 hver etter at alt var betalt ut og begravelse osv dekket. Jeg vet at spesielt min onkel hadde belaget seg på å leve godt på denne arven og tok det tungt. Men man kan ikke forvente penger fra andre mennesker, uansett! 

Anonymkode: 7ba04...623

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Arv er selvfølgelig aldri 100% sikkert og hvor gamle foreldrene mine blir er heller ikke det, men i min situasjon (med tre søsken) så vet jeg at de, med rimelig stor sikkerhet, ikke bruker opp alle verdiene. Det er verdt litt over 40 millioner nå og det kommer til å vokse. Når jeg når pensjonistalder er mamma 102år, så antar hun dør før det.

Jeg forstår også at mine foreldre nok har mer verdier enn de fleste; men igjen, de fleste av nåtidens pensjonister eier vel gjerne bolig, flere med hytter osv, som gjør at veldig mange vil arve en del.

Anonymkode: 251d7...42a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her!

Arv er selvfølgelig aldri 100% sikkert og hvor gamle foreldrene mine blir er heller ikke det, men i min situasjon (med tre søsken) så vet jeg at de, med rimelig stor sikkerhet, ikke bruker opp alle verdiene. Det er verdt litt over 40 millioner nå og det kommer til å vokse. Når jeg når pensjonistalder er mamma 102år, så antar hun dør før det.

Jeg forstår også at mine foreldre nok har mer verdier enn de fleste; men igjen, de fleste av nåtidens pensjonister eier vel gjerne bolig, flere med hytter osv, som gjør at veldig mange vil arve en del.

Anonymkode: 251d7...42a

Et hus trenger ikke være verdt mer enn et par millioner, spesielt hvis man har latt det forfalle i kanskje flere tiår før man dør (vanlig). Og ditto med en hytte, det er mange hytter som koster rundt 500-600k. Tror du er litt blendet av dine egne privilegier. 

Anonymkode: e472c...9fd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke alle som arver penger. Da min far gikk bort hadde han så hadde vi mistanke om mye gjeld så ble gitt beskjed om offentlige skifte viste seg at han hadde gjeld på over 800.000 kr og ingenting på konto. Mor mi eier ingen ting, ver ho og har mye gjeld så der og blir det nok offentlige skifte 

Anonymkode: 7c2b3...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hører om mange som sparer veldig til pensjonisttilværelsen og forstår ikke helt det. 
Jeg vet at jeg vil arve minimum 10millioner, antageligvis en god stund før jeg når pensjonsalder. I tillegg vil huset være nedbetalt - er det virkelig nødvendig da? Hvorfor sparer alle til pensjonisttilværelsen? De fleste vil jo Arve foreldrene sine?

Anonymkode: 251d7...42a

Du vet aldri om noe skjer sånn at du ikke får de pengene. Er lurt å spare uansett. Så er det jo heller ikke alle som arver noe særlig. Folk blir eldre og eldre også, så er ikke alle som mister foreldrene før de pensjonerer seg(heldigvis)

Anonymkode: 65338...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her!

Arv er selvfølgelig aldri 100% sikkert og hvor gamle foreldrene mine blir er heller ikke det, men i min situasjon (med tre søsken) så vet jeg at de, med rimelig stor sikkerhet, ikke bruker opp alle verdiene. Det er verdt litt over 40 millioner nå og det kommer til å vokse. Når jeg når pensjonistalder er mamma 102år, så antar hun dør før det.

Jeg forstår også at mine foreldre nok har mer verdier enn de fleste; men igjen, de fleste av nåtidens pensjonister eier vel gjerne bolig, flere med hytter osv, som gjør at veldig mange vil arve en del.

Anonymkode: 251d7...42a

Nei det gjør de ikke

 Mine foreldre eier verken hus eller hytte. Vet om flere pensjonister som ikke har eget, leid hus leiligheten hele veien pga lavlønnet yrker

Anonymkode: 7c2b3...ace

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 20 år igjen å jobbe. Jeg sparer litt. Jeg tenker det blir galt å vente på , forvente arv, selv om jeg vet den kommer og vil være av litt størrelse. 
 

Vi har barn, som vil trenge hjelp hvis er skal bo nære oss, og det vil vi jo. Vi har en drøm om å bli gode besteforeldre. 
 

Arven vi vil få de neste 10-20-årene vil i stor grad gå til neste generasjon, til hjelp inn på boligmarkedet osv. Men ingen vet sikkert hvordan noe blir? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...