Gå til innhold

Har ikke hatt en dag alene på 19 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 21.16):

Jeg har tre barn. Eldste 19 år. Faren dro da yngste var noen måneder.

Noe av det jeg drømmer om, er å våkne opp til en dag helt for meg selv. Det høres så fantastisk ut!

Jeg forstår nok at jeg glorifiserer det, men jeg har faktisk ikke opplevd dette siden yngste ble født. Har verken hatt tid eller økonomi. Om et barn ikke er hjemme, noen sjeldne ganger til og med to, så er alltid ett barn hjemme. Vi koser oss da, det er ikke det! Det virker bare så fantastisk å bare kunne ha meg selv å tenke på en hel dag. Eller enda bedre, en hel helg!

Yngste er 16 år, så om noen små år er alle ute av redet. Jeg må si at jeg bare gleder meg helt vanvittig! Også økonomisk. Ja, de skal studere. De kommer nok hjem i noen helger og ferier. Men hverdagen har jeg alene.
 

Hører og leser bare om tomrommet og savnet etter at barna har flyttet. Tenker du at du kommer til å savne hverdagen med barna/ ungdommen(e)? 

Anonymkode: 68e7e...55e

sånn er det når man har barn :) nyt tiden heller, du vil savne dem når de flytter

Anonymkode: 15028...164

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 21.22):

Kan du ikke ta noen dager på hotell noen dager og så klarer den yngste seg fint alene med de to andre. 

Hadde jeg gjort for lenge siden. Du har en 19 åring i hus som fint kan passe på de to andre. 

 

Anonymkode: e66f2...b93

Enig! En 16 åring alene klarer seg til og med 

Anonymkode: 70ebd...4a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 21.16):

Jeg har tre barn. Eldste 19 år. Faren dro da yngste var noen måneder.

Noe av det jeg drømmer om, er å våkne opp til en dag helt for meg selv. Det høres så fantastisk ut!

Jeg forstår nok at jeg glorifiserer det, men jeg har faktisk ikke opplevd dette siden yngste ble født. Har verken hatt tid eller økonomi. Om et barn ikke er hjemme, noen sjeldne ganger til og med to, så er alltid ett barn hjemme. Vi koser oss da, det er ikke det! Det virker bare så fantastisk å bare kunne ha meg selv å tenke på en hel dag. Eller enda bedre, en hel helg!

Yngste er 16 år, så om noen små år er alle ute av redet. Jeg må si at jeg bare gleder meg helt vanvittig! Også økonomisk. Ja, de skal studere. De kommer nok hjem i noen helger og ferier. Men hverdagen har jeg alene.
 

Hører og leser bare om tomrommet og savnet etter at barna har flyttet. Tenker du at du kommer til å savne hverdagen med barna/ ungdommen(e)? 

Anonymkode: 68e7e...55e

Faren dro? Altså, om han "dro", så er han fortsatt far. Hvorfor har du ikke krevd at han skal ta sitt ansvar og stille opp for barna sine?

Anonymkode: b5a8a...c58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån et telt og sovepose, og dra ut i skogen. Koster ingenting. Der kan du være helt alene. 

Anonymkode: a8bad...148

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 13.27):

Faren dro? Altså, om han "dro", så er han fortsatt far. Hvorfor har du ikke krevd at han skal ta sitt ansvar og stille opp for barna sine?

Anonymkode: b5a8a...c58

Ja, for alle udugelige menn skjerper seg umiddelbart bare mor krever det🙄

Anonymkode: 0d719...359

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 5.19):

En 15-åring kan da helt fint være hjemme alene noen dager.

Anonymkode: 93a38...223

Heldigvis ikke vanlig i min krets og noe politiet advarer mot hvert åt

Anonymkode: 0985c...76b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 9.51):

Må si jeg er sjokkert over antallet svar her som mener det er heeelt greit at mindreårige tenåringer tilbringer dagevis alene. Jeg skjønner hvorfor politiet er så fortvilet over tenåringsforeldre, for å si det sånn. 

Anonymkode: 0d719...359

Enig og jeg skjnnner hvorfor politiet hvert år må gå ut å advare mot dette

Anonymkode: 0985c...76b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 12.49):

Spørs jo hvordan tenåringene er. Mine var veldig selvstendige og rolige. Nå er de snart 20, og det er fremdeles ikke fest og fyll, bare gøy med venner uten. De "liker ikke smaken på alkohol". De hadde barnevakt til de var 14, men da var de skikkelig fornærmet over at vi hadde bedt besteforeldre passe dem. 

Min generasjon var barnevakt for småbarn da vi ble 12-13, når foreldrene skulle på fest. Fra vi var 16 og begynte å jobbe var vi aldri med foreldrene på ferie, for da jobbet vi. 

Anonymkode: 8510d...1d9

Det handler ikke bare om egne barn 

Anonymkode: 0985c...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 13.27):

Faren dro? Altså, om han "dro", så er han fortsatt far. Hvorfor har du ikke krevd at han skal ta sitt ansvar og stille opp for barna sine?

Anonymkode: b5a8a...c58

Krevd? 

Anonymkode: 0985c...76b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også alene med tre. Men har jo alenetid. Eldste min er også 19, og klarer fint å passe de yngre søskena sine. Huset er dog sjelden tomt, alltid en av dem som er hjemme. Og det setter jeg pris på. Forguder flokken min. 

Anonymkode: 2bc2f...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 13.27):

Faren dro? Altså, om han "dro", så er han fortsatt far. Hvorfor har du ikke krevd at han skal ta sitt ansvar og stille opp for barna sine?

Anonymkode: b5a8a...c58

Hadde du ønsket å overlate barna dine til en udugelig fyr som ikke ville ha noe med dem å gjøre? Hvor hyggelig høres det ut for barna?

Anonymkode: 17e06...480

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Heldigvis ikke vanlig i min krets og noe politiet advarer mot hvert åt

Anonymkode: 0985c...76b

Mange 15 åringer flytter på hybel så tviler at politiet advarer mot hvis ikke området deres er spesielt belastet. 

Anonymkode: e66f2...b93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... Tre "barn" i alderen 16-19 klarer seg fint alene en helg!

Ta deg en helgetur på hotell alene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange 15 åringer flytter på hybel så tviler at politiet advarer mot hvis ikke området deres er spesielt belastet. 

Anonymkode: e66f2...b93

Hvor er alle disse 15 og 16 åringene det påstås bor alene på hybel?? Mange vgs har internater der elevene kan bo, og da ser jeg at man lar den håpefulle «flytte» dit.
Men mutters alene i en hybel i en by som15/16 åring? Ser det ikke. Tror dere holder fast på noe som skjedde i gamle dager, ikke nå lenger.

Anonymkode: 8dbfc...548

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrikke skrev (4 minutter siden):

Men altså... Tre "barn" i alderen 16-19 klarer seg fint alene en helg!

Ta deg en helgetur på hotell alene!

Wow, du har ikke lest noe av tråden eller?

De færreste aleneforeldre har råd til en helg på hotell.

Hvis alle har en slik post i sitt budsjett, kan vel folka her sponse en helg på ts? 

Anonymkode: bf7fe...ebf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er alle disse 15 og 16 åringene det påstås bor alene på hybel?? Mange vgs har internater der elevene kan bo, og da ser jeg at man lar den håpefulle «flytte» dit.
Men mutters alene i en hybel i en by som15/16 åring? Ser det ikke. Tror dere holder fast på noe som skjedde i gamle dager, ikke nå lenger.

Anonymkode: 8dbfc...548

Da er du dårlig informert 🙂. Masse 15 - 16-åringer som velger linjer på VGS som ikke finnes på hjemstedet. Idrett av alle slag, musikklinjer osv. Kjenner til og med ungdommer fra fineste vestkant i Oslo som går skilinje og bor på hybel. Her jeg bor, er det ikke uvanlig å gå fotballinje eller musikklinje mange mil hjemmefra. Sånn er det mange plasser i Norge. Mange bor på internat, men absolutt ikke alle. Også kan du google deg frem til hvor mange vgs det er i Finnmark, f.eks, og hvilke linjer det er.

Anonymkode: 9768e...ffd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor er alle disse 15 og 16 åringene det påstås bor alene på hybel?? Mange vgs har internater der elevene kan bo, og da ser jeg at man lar den håpefulle «flytte» dit.
Men mutters alene i en hybel i en by som15/16 åring? Ser det ikke. Tror dere holder fast på noe som skjedde i gamle dager, ikke nå lenger.

Anonymkode: 8dbfc...548

Da er du dårlig opplyst. Det er helt vanlig hvor jeg er oppvokst (som er en øy). De fleste i kommunen flytter på hybel når de blir 15/16 år og det gjør barna fremdeles i år 2024. Det finnes en og annen som ikke takler hybeltilværelsen og som velger å pendle, men til nærmeste videregående må de da dra hjemmenfra kl 0615 og er hjemme kl 17 fordi kollektivtransporten ikke passer med skoletidene. I tillegg så finnes det mange som ønsker å gå på en annen linje enn det som tilbys på nærmeste skole. Jeg og de fleste jeg vokste opp med flyttet ennå lengre bort enn nærmeste videregående, til nærmeste by, 2,5 timer unna hjemstedet.

Anonymkode: 0c15d...0bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er ikke uvanlig at tenåringer bor på hybel på landet. Men da er det heller ikke uvanlig at hybelen er i kjelleren hos noen som foreldrene kjenner, som kan passe litt på. Man bruker ofte nettverket sitt til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor er alle disse 15 og 16 åringene det påstås bor alene på hybel?? Mange vgs har internater der elevene kan bo, og da ser jeg at man lar den håpefulle «flytte» dit.
Men mutters alene i en hybel i en by som15/16 åring? Ser det ikke. Tror dere holder fast på noe som skjedde i gamle dager, ikke nå lenger.

Anonymkode: 8dbfc...548

Ganske vanlig nord fir Bodø fir eksempel. 

Anonymkode: da7df...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange 15 åringer flytter på hybel så tviler at politiet advarer mot hvis ikke området deres er spesielt belastet. 

Anonymkode: e66f2...b93

Eh de er i avisen hvert år fkere steder enn her. Hybel er noe annet 

Anonymkode: 0985c...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...