Gå til innhold

Stadig flere voksne velger å være avholds. Hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at dette må være opptil hver enkelt. 

Ikke vil jeg prakke alkohol på noen eller bli dømt om jeg drikker. 

Er det snakk om misbruk håper jeg folk får hjelp på en ordentlig måte uten å miste førerkort, jobb eller barn om en søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha vært gift med en alkoholiker har jeg fått avsky for alkohol.  Det å se på nært hold hva alkohol kan føre til så skulle jeg personlig sett at det var forbudt.  Men, jeg er selvsagt påvirket av de erfaringene jeg har.  

Selv har jeg aldri drukket mye eller ofte. Endel festing i årene som student.  Nå kan jeg synes en kald øl i syden er godt,  men er vel egentlig som avholdskvinne å regne. 

Anonymkode: f6d77...d44

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut det. Samtidig håper jeg at nordmenn på generell basis vil få et mer avslappet forhold til livet og den gyldne middelvei. Det blir ofte veldig anstrengt samme hvilken retning det skal gå. Når de drikker så er det til de stuper, når de trener så er det til blodsmaken kjennes i munnen. Det ligger nesten noe små fanatisk i folkesjelen som gjør at det heller gang på gang mot anstrengt konformitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at utvalget alkoholfritt blir bedre, og at drikkepress blir mindre. Men alkoholbruken går ned også fordi narkotikabruken går opp, det er supervanlig å feste på dop i stedet for alkohol hos mange ungdom nå. 

Anonymkode: b70af...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært avholds lenge. Har alkoholisme i nær familie og jeg får det verre psykisk av alkohol uansett, så jeg liker det ikke. 

Husker at smaken på drinker som mojito, pina colada og lignende er veldig godt, er vi ute bestiller jeg det alkoholfritt men det er en del år siden sist nå. 

Anonymkode: 59a2e...67a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan opplever dere drikkepress? Det har jeg aldri opplevd som voksen. Kanskje blittelitt i russetiden. Men etterpå, nada. 
 

Anonymkode: 2400b...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker: you do you.

Anonymkode: 6aea0...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan opplever dere drikkepress? Det har jeg aldri opplevd som voksen. Kanskje blittelitt i russetiden. Men etterpå, nada. 
 

Anonymkode: 2400b...b79

"Er du syk?"

"Er du gravid?"

"Hva er problemet?"

"Hææææ?"

osv...

Anonymkode: a34dc...d7a

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som aldri har drukket stort (og heller ikke opplevd særlig drikkepress) skjønner jeg ikke helt behovet for å gjøre så mye ut av det - hvorfor er det så viktig å informere verden om sine private og strengt tatt ikke så spesielle valg? Fordelen med at det har blitt mer vanlig er at utvalget av alkoholfri drikke, både på restauranter og i butikker, har blitt bedre.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange avholdsmennesker der ute er de verste moralistene der ute som alltid skal bry seg. Legg til at de ofte er tørrlagte alkoholikere også. Jeg kunne uansett ikke brydd meg mindre om folk er avholds, men da forventer jeg at avholdsmennesker gjør det motsatte også. Og det er de ofte særs dårlige til å gjøre. 

Anonymkode: d60c7...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget for min del. Drikker en sjelden gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange avholdsmennesker der ute er de verste moralistene der ute som alltid skal bry seg. Legg til at de ofte er tørrlagte alkoholikere også. Jeg kunne uansett ikke brydd meg mindre om folk er avholds, men da forventer jeg at avholdsmennesker gjør det motsatte også. Og det er de ofte særs dårlige til å gjøre. 

Anonymkode: d60c7...eca

Jeg har helt motsatt erfaring jeg. Mange som er avholds får nesten ikke fred på fester hvor det er alkohol

Anonymkode: 78c83...1c0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må da være utrolig kjedelig!!! 

Men mulig en sammenheng med alle disse populære diagnosene som alle har,alkohol og syndromer er dårlig kombinasjon. 

Anonymkode: 16cfb...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ser heletiden folk i artikler som snakker om at de er avholds og alle fordelene det er med det. Vi ser ord som "no-low-trend" "sober curious" "sober girl". Det finnes også alkoholfri barer i storbyene i utlandet, og polet og barer i Norge begynner å endelig bli flinkere til å ha alkoholfrie alternativer. 

Skal jeg være ærlig så synes jeg dette er fantastisk at det normaliseres å ikke drikke alkohol. Alkohol er ren gift for kroppen, det er ingen å lure på. Spesielt for meg som har slitt med alkoholproblemer og har alkoholisme i min familie synes jeg det er bra at det blir mer akseptert å være edru på fest. 
Drikkepress er ut, edruskap er inn! 💖💖

Tror dere vi er på vei til å komme dit hvor vi tenker det samme om alkohol som om røyking om kanskje 10-20 år? Jeg tror det. 


Et lite utdrag fra artikkelen under;

"Du har kanskje hørt om sober october, dry january, sober curious og mocktails. Og nå: damp lifestyle.

Flere mener at det har blitt sosialt akseptert å drikke mindre alkohol og Vinmonopolet har aldri solgt mer alkoholfritt."


https://www.nrk.no/sorlandet/ingrid-_25_-drikker-nesten-ikke-alkohol---ny-trend-hylles-1.16268144

Anonymkode: 78c83...1c0

Jeg har vært det lenge, og synes det er fint å se at folk ønsker å finne glede med annet enn fylla 👌 

Har dog ikke fått med meg disse uttrykkene, kun noe kalt sober party. 

Har det kjempegøy som edru jeg 🥳

Endret av no shame
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken min samboer eller jeg drikker alkohol. Å ikke drikke alkohol har generelt blitt mye mer akseptert, heldigvis. De fleste av mine venninner drikker lite eller ingenting, det samme med kompisene til min samboer. Begges foreldre drikker svært lite.

Interessante er at jeg er oppvokst i en familie hvor alkohol egentlig har blitt sett på som ganske viktig, f.eks god vin til biff, på julaften osv. Jeg er ikke oppvokst med fyll, for å understreke det. Men, det har også hos min familie blitt ganske normalisert å drikke lite.

Jeg synes det er befriende og deilig å slippe unna alkohol generelt i hverdagen, i ferier eller i andre sammenhenger sammen med venner og familie. Jeg er også sjeleglad for at samboeren min ikke drikker alkohol.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvordan opplever dere drikkepress? Det har jeg aldri opplevd som voksen. Kanskje blittelitt i russetiden. Men etterpå, nada. 
 

Anonymkode: 2400b...b79

Jeg har opplevd det stort sett i jobbsammenheng: folk har veldig behov for å forsvare hvorfor de drikker. Jeg pleier ikke å nevne med et ord at jeg ikke drikker, men det provoserer enkelte veldig. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De må da være utrolig kjedelig!!! 

Men mulig en sammenheng med alle disse populære diagnosene som alle har,alkohol og syndromer er dårlig kombinasjon. 

Anonymkode: 16cfb...d7f

Så klart skulle et svar som dette komme.

Anonymkode: 78c83...1c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så klart skulle et svar som dette komme.

Anonymkode: 78c83...1c0

Selvfølgelig!  Er faktisk noen få som skjønner at rus og syndrom er en utrolig dårlig kombinasjon.

Drap,mishandling både fysisk og psykisk,voldtekter og andre grusomme handlinger hadde vært unngått. 

Så ja,klikk i hodet og rus er utrolig farlig. 

Ikke vondt ment,men er mange som må holde seg langt unna alkohol. 

Anonymkode: 16cfb...d7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig!  Er faktisk noen få som skjønner at rus og syndrom er en utrolig dårlig kombinasjon.

Drap,mishandling både fysisk og psykisk,voldtekter og andre grusomme handlinger hadde vært unngått. 

Så ja,klikk i hodet og rus er utrolig farlig. 

Ikke vondt ment,men er mange som må holde seg langt unna alkohol. 

Anonymkode: 16cfb...d7f

Du kan altså fastslå noe ingen innen feltet mitt som jobber med det, at det er blanding av alkohol og diagnoser som utløser voldtekt, drap og mishandling.

Konsensus sier noe annet...

Det at du bruker uttrykk som "klikk i hodet" sier jo litt. 

Anonymkode: a8f0b...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avholds i dag pga medisiner.  Før festet jeg å hadde det artig.

Anonymkode: b5728...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...