Gå til innhold

Stadig flere voksne velger å være avholds. Hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser heletiden folk i artikler som snakker om at de er avholds og alle fordelene det er med det. Vi ser ord som "no-low-trend" "sober curious" "sober girl". Det finnes også alkoholfri barer i storbyene i utlandet, og polet og barer i Norge begynner å endelig bli flinkere til å ha alkoholfrie alternativer. 

Skal jeg være ærlig så synes jeg dette er fantastisk at det normaliseres å ikke drikke alkohol. Alkohol er ren gift for kroppen, det er ingen å lure på. Spesielt for meg som har slitt med alkoholproblemer og har alkoholisme i min familie synes jeg det er bra at det blir mer akseptert å være edru på fest. 
Drikkepress er ut, edruskap er inn! 💖💖

Tror dere vi er på vei til å komme dit hvor vi tenker det samme om alkohol som om røyking om kanskje 10-20 år? Jeg tror det. 


Et lite utdrag fra artikkelen under;

"Du har kanskje hørt om sober october, dry january, sober curious og mocktails. Og nå: damp lifestyle.

Flere mener at det har blitt sosialt akseptert å drikke mindre alkohol og Vinmonopolet har aldri solgt mer alkoholfritt."


https://www.nrk.no/sorlandet/ingrid-_25_-drikker-nesten-ikke-alkohol---ny-trend-hylles-1.16268144

Anonymkode: 78c83...1c0

  • Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har praktisert dette lenge og trenger ikke vente til det kommer en ny trend for å gjøre noe slikt. 
Sauer i flokk er en tilstand jeg ikke liker. Tenk selv og slutt om det er det en vil, uansett hva "de andre"
mener om det. Nei til tilfeldige trender. Ja til egenvalgte valg fordi en selv har lyst til det, uansett hva. :opplyser:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint 

Anonymkode: 7b3e0...07e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger heller ikke en trend for å tørre og la være å drikke alkohol. Jeg drikker kanskje to ganger i året. Var kanskje fire ganger i året før, og alltid i sosiale sammenkomster.  

Uansett, jeg drikker veldig sjelden, men det er bare et valg jeg har tatt, fordi jeg ikke føler for å drikke alkohol, rett og slett. Ikke pga en trend eller noe. Det har blitt mindre og mindre de siste 5 årene eller så. Det var lite før det også, men nå er det altså knapt et par ganger årlig.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (17 minutter siden):

Jeg har praktisert dette lenge og trenger ikke vente til det kommer en ny trend for å gjøre noe slikt. 
Sauer i flokk er en tilstand jeg ikke liker. Tenk selv og slutt om det er det en vil, uansett hva "de andre"
mener om det. Nei til tilfeldige trender. Ja til egenvalgte valg fordi en selv har lyst til det, uansett hva. :opplyser:

 

Million skrev (1 minutt siden):

Jeg trenger heller ikke en trend for å tørre og la være å drikke alkohol. Jeg drikker kanskje to ganger i året. Var kanskje fire ganger i året før, og alltid i sosiale sammenkomster.  

Uansett, jeg drikker veldig sjelden, men det er bare et valg jeg har tatt, fordi jeg ikke føler for å drikke alkohol, rett og slett. Ikke pga en trend eller noe. Det har blitt mindre og mindre de siste 5 årene eller så. Det var lite før det også, men nå er det altså knapt et par ganger årlig.

Mulig dere misforsto, men har ikke sagt at noe må være en trend for å gjøre noe. For min del har jeg lenge hatt lyst til å slutte, og nå som flere åpner seg opp om at de er avholds så merker jeg det er større aksept, og det igjen gjør det jo enklere for meg og mange andre å avstå fra å drikke 🥰🥰

Anonymkode: 78c83...1c0

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig positivt om det blir en trend. 

Anonymkode: 015ff...a75

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er avholds og merker godt at der er mer «akseptert» nå enn før. Tidligere var man mer utskuddet og folk forsøkte gjerne å få en til å drikke. Nå er det ikke sånn synes jeg, og det er også mange flere alkoholfrie alternativer ute - før ble det liksom brus, mens nå kan man f.eks velge mellom mange alkoholfrie øl. Dette er utelukkende positivt, synes jeg! 

Anonymkode: 27127...507

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode nyheter, selv om jeg personlig ikke ønsker å kutte ut lørdagsrødvinen :) 

Anonymkode: b7d87...50d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Jeg tar meg et glass i ny og ne men liker ikke drikkepress, det er en uting. Har jeg ikke lyst en kveld betyr det ikke at jeg er festbrems, gravid eller kristen avholdsmenneske. Jeg håper det blir såpass normal at man ikke lengre må forklare hvorfor man ikke drikker alkohol. Mange mocktails er fantastiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For samfunnet som helhet er dette bare bra - kostnadene forbundet med alkoholmisbruk er jo store for fellesskapet, og en sånn endring vil trolig redusere disse. For meg personlig har det ingenting å si - jeg gjør hva jeg vil uavhengig av hva andre mener og kommer ikke til å slutte å drikke alkohol. Mitt moderate forbruk gir for mye glede til at jeg kutter ut det, selv om jeg blir «umoderne». 

Anonymkode: 2400b...b79

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg ser heletiden folk i artikler som snakker om at de er avholds og alle fordelene det er med det. Vi ser ord som "no-low-trend" "sober curious" "sober girl". Det finnes også alkoholfri barer i storbyene i utlandet, og polet og barer i Norge begynner å endelig bli flinkere til å ha alkoholfrie alternativer. 

Skal jeg være ærlig så synes jeg dette er fantastisk at det normaliseres å ikke drikke alkohol. Alkohol er ren gift for kroppen, det er ingen å lure på. Spesielt for meg som har slitt med alkoholproblemer og har alkoholisme i min familie synes jeg det er bra at det blir mer akseptert å være edru på fest. 
Drikkepress er ut, edruskap er inn! 💖💖

Tror dere vi er på vei til å komme dit hvor vi tenker det samme om alkohol som om røyking om kanskje 10-20 år? Jeg tror det. 


Et lite utdrag fra artikkelen under;

"Du har kanskje hørt om sober october, dry january, sober curious og mocktails. Og nå: damp lifestyle.

Flere mener at det har blitt sosialt akseptert å drikke mindre alkohol og Vinmonopolet har aldri solgt mer alkoholfritt."


https://www.nrk.no/sorlandet/ingrid-_25_-drikker-nesten-ikke-alkohol---ny-trend-hylles-1.16268144

Anonymkode: 78c83...1c0

Syns det er supert at flere voksne velger å være avholds jeg. 

Alkohol er et rusmiddel og et samfunnsproblem - selv om det er lovlig. 

Selv oppvokst med foreldre med alkoholproblemer. Drukket selv tidligere, men ikke drukket en dråpe alkohol på snart 6 år. Sluttet ikke å drikke av noe grunn, jeg bare har ikke hatt behov/ønske om å drikke siden den gang. 

Anonymkode: f8abd...d93

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo bra at det normaliseres å være avholds, sikkert bra om det blir en trend og.

Jeg bryr meg ærlig talt ikke. Er avholds selv, og gidder ikke bry meg om drikkepress og hva andre tenker om det, eller selv gjør😊

Og type hvit januar osv synes jeg er direkte teit. Om man drikker så mye at man må kalle en måned for noe for å la være å drikke, eller ser på det som en bragd å klare, så er det virkelig på tide å roe ned alkoholinntaket🙄

 

Anonymkode: 10ffd...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra. Jeg elsker et par glass rødvin og det å bli lett brisen er digg. 

 

Ja det er nok litt mindre alkohol blant unge voksne en før. MEN det er også flere som bruker andre rusmidler i stedet. Er mange barneforeldre som tyr til kokain i helgene, det er bekymringsverdig

Anonymkode: 7c7be...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blåser i det, hvorfor folk velger å ikke drikke er deres valg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er ille at det må bli en trend for at voksne mennesker selv skal kunne bestemme om de ønsker å drikke alkohol eller ikke... Jeg skjønner drikkepress i tenårene, men at voksne mennesker lar seg presse fatter jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er supert. Håper flere følger etter. 👏

Anonymkode: 839e0...f85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er allerede mindre drikkepress enn før? Drikkepress bør vekk. 

Jeg synes likevel jeg har sett ett oppsving av folk som røyker igjen? 

Det bekymrer meg at russen og unge har byttet ut øl og sprit med hasj og kokain. Det er ikke noen forbedring i mine øyne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra for samfunnet, betyr ingenting for meg. Jeg fortsetter med alt fra en pils til ukesfyller, alt etter hva livet byr på😊

Anonymkode: e77e4...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med det?

drikker egentlig ikke selv, kanskje bare et glass champagne til nyttår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig positivt. Mannen har blitt helt avholds og jeg synes han er dødskul! Jeg tar noen glass vin eller en øl med venner i ny og ne fortsatt, men håper på viljestyrke til å kutte helt ut både sukker, kunstig søtning og alkohol på sikt. 

Anonymkode: 87a86...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...