Gå til innhold

Stadig flere voksne velger å være avholds. Hva tenker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en fin trend. Jeg har begynt å kjøpe en del alkoholfrie alternativer på polet- det er mer stas enn å drikke brus når man skal kose seg.Drikker fortsatt et par glass vin i måneden. 

Men- røyking er in igjen. Stadig flere av de unge pasientene mine på jobb har begynt å røyke. For fem år siden var det praktisk talt ingen som gjorde det, nå er det ganske mange røykere i 20-årene. 

Anonymkode: 61225...a04

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker litt alkohol i helgen, men svært sjelden så mye at det påvirker dagen derpå. Det har jeg ikke tenkt å slutte med, uansett hvilke trender som gjelder. Jeg har lettere for å være sosial hvis jeg drikker litt og har dermed lettere for å omgås andre. 

Anonymkode: 547dd...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade skrev (6 minutter siden):

Hva er problemet med det?

drikker egentlig ikke selv, kanskje bare et glass champagne til nyttår

Hvor har jeg sagt at dette var et problem? Tror du må lese innlegget mitt igjen! 
 

- TS

Anonymkode: 78c83...1c0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følt noe drikkepress egentlig. Jeg kommer IKKE til å følge den trenden. Alkohol er noe jeg kan nyte nå og da, og har ikke tenkt å slutte.

Jeg forstår jo at du, ts, syns det er bra siden du har hatt problemer med alkohol. Så det er jo fint:)

At de selger alkoholfritt på polet skjønner jeg egentlig ikke. Hvorfor ikke i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nydelig! Enig med deg ts, håper det blir like ut som røyking nå som vi alle er så opplyst om skadevirkningene :) 

Har selv vært avholds i mange år før det ble «kult». Merker at jeg får mindre kommentarer eller spørsmål når jeg velger alkoholfrie alternativer i sosialt lag nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig. Skulle ikke overraske meg om det blir forbud en gang i fremtiden.

Men- så lenge jeg lever kommer jeg til å drikke noe alkohol. Drakk hver helg tidligere, nå har jeg kuttet det til ca halvparten. Så lenge jeg ikke har noen andre å leve for så er det ikke så nøye om jeg dør ung. Sånn sett kunne jeg like gjerne pøst på med alkohol, men jeg tåler lite og blir fort dårlig dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en fin trend. Jeg har begynt å kjøpe en del alkoholfrie alternativer på polet- det er mer stas enn å drikke brus når man skal kose seg.Drikker fortsatt et par glass vin i måneden. 

Men- røyking er in igjen. Stadig flere av de unge pasientene mine på jobb har begynt å røyke. For fem år siden var det praktisk talt ingen som gjorde det, nå er det ganske mange røykere i 20-årene. 

Anonymkode: 61225...a04

Man burde forbudt røyking når det var på det laveste. Man kunne startet med å ikke tillate salg til nye årganger, så kunne de gamle røykerne dø ut naturlig. 

Anonymkode: 015ff...a75

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke selv og aldri drukket. Alkohol er gift. Er som å drikke seg bort fra livet. Er det rart at er så mange problemer nå i samfunnet? Hva om alkoholen har litt av skylden? Den får oss ned i vibrasjon og gjør alt vanskeligere.

Anonymkode: c8fd2...8b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempefint om det drikkepresset enkelte føler på blir mindre, så for meg er det bare positivt. Det er ingenting som påfører mer drikkepress enn at enkelte hensynsløse idioter alltid skal spørre folk som bestiller alkoholfritt om hvorfor de velger alkoholfritt. Selv drikker jeg vanligvis litt (men sjelden mye) alkohol i festlig lag, men jeg er hverken dust eller ufin nok til å legge meg borti hva andre velger å drikke. 

Anonymkode: af035...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en glad alkoholbruker, og jeg synes det er flott at andre (avholdsfolk og alkoholdrikkere) føler seg frie til å gjøre som de vil. Skulle bare mangle, egentlig.

Anonymkode: 56402...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ta en "hvit måned" en gang i året så har du et alkohol problem. Må du ha rus for å kose deg eller hygge deg, så har du et problem. Alkohol og rus burde ikke være en livsstil. 

Det hjelper ikke at alkohol blir avleggs, når dagens ungdom foretrekker narkotika og de vil vokse opp en dag. Hurra, enda flere rusmisbrukere med ansvar for barn. 🙄

Anonymkode: 888d9...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor har jeg sagt at dette var et problem? Tror du må lese innlegget mitt igjen! 
 

- TS

Anonymkode: 78c83...1c0

Du får så mange rare svar TS, KG i et nøtteskall 🤭

Jeg er helt enig med deg, det er en fin trend at dagens samfunn fremmer en avholds livsstil. Vi har fått mer kunnskap om konsekvensene av høyt alkoholkonsum, også ved moderat drikking.

Jeg er selv veldig glad i vin, og tror ikke jeg noensinne vil bli avholds, men kjenner nok på at bevisstgjøringen i samfunnet rundt meg har vært en positiv innflytelse på å redusere alkoholinntak, blant annet via at det finnes mange gode alkoholfrie alternativ på polet. Jeg har kjøpt mye alkoholfri vin de siste to årene, noe som var «utenkelig» for fem års tid tilbake, da utvalget heller ikke var det samme.

Jeg har også lest boka « Bare ett glass til» (må ikke blandes med filmen..) - og har anbefalt den videre til andre som jeg vet er glad i vin og samtidig har hatt ønske om å redusere alkoholinntaket noe. Det har også blitt mer legitimt å snakke om at man ønsker å redusere alkoholinntak uten at man stemples som «alkoholiker».

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke rørt alkohol på 7 år, avholds før det ble kult 😂 Helt ærlig ett søppel rusmiddel. Fyllesyke, angst og kvalme dagen derpå, nei takk.

Anonymkode: b0342...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må avstå i fra alkohol pga medisiner som jeg går på og har ikke rørt alkohol på seks mnd. Men å holde meg unna alkohol har aldri vært et problem i utganspunktet. 
Liker fortsatt å gå på fest og tar med meg alkoholfritt og ingen spør meg egentlig om hva jeg drikker.

Syns det er deilig å stå opp dagen derpå uten å være fyllesyk

Så for min del har det ingenting med trender å gjøre, men det gjør godt for kroppen å avstå i fra alkohol og jeg savner det ikke. Drikker av og til alkoholfri øl

 

Anonymkode: af8f7...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt topp med egne valg 👌 Ingen er bedre enn andre enten de drikker eller ei, begge deler er greit så lenge man ikke vipper over på misbruk.

Men hvis man er avholds som en hype/trend er det litt rart, bør være annen motivasjon enn det. Eller hvis man føler på omvendt drikkepress, at man ikke drikker fordi andre snakker negativt om alkohol, men man egentlig har lyst på et glass. Men, tror ikke vi har kommet dit ennå… 

Føler aldri på drikkepress, enten jeg drikker vin eller brus er det et valg jeg står veldig godt i uavhengig av hva de rundt meg drikker. Men jeg er lite glad i flatfyll, det skal være hyggelig for alle og folk skal helst være «seg selv».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man avholds om man drikker 3-4 glass vin i løpet av et år, cirka? 

Anonymkode: a34dc...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel og bra. Jeg elsker et par glass rødvin og det å bli lett brisen er digg. 

 

Ja det er nok litt mindre alkohol blant unge voksne en før. MEN det er også flere som bruker andre rusmidler i stedet. Er mange barneforeldre som tyr til kokain i helgene, det er bekymringsverdig

Anonymkode: 7c7be...1e1

Mange barneforeldre tyr til kokain i helgene? Hvor har du dette i fra? Vi småbarnsforeldre er så slitne at vi sovner så snart ungene er lagt. Og i helgene er vi oppe i 06-tiden.

Anonymkode: 333b0...440

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke drikke alkohol pga en autoimmun sykdom. Jeg merker at det er mer forståelse for det nå enn før. Om det skyldes en trend eller at jeg er mer åpen om sykdommen, det vet jeg ikke. Jeg har ikke problemer med at andre nyter alkohol i godt selskap.

Anonymkode: a6eef...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...