Gå til innhold

Jeg skjønner godt at innvandrere ikke gidder å integrere hvis dette er takken de får


Silije

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (På 25.4.2024 den 13.50):

Jeg synes ikke det er rart at mange utlendinger ikke gidder å integreres. Som førstegenerasjonsinnvandrer har jeg veldig mange ganger hørt at jeg ikke burde klage på forholdene i Norge. Selv om jeg er norsk statsborger og aktiv i lokalpolitikken. Hvis jeg klaget, kunne jeg dra tilbake dit jeg kom fra, var beskjeden. Jeg har også flere ganger hørt "slik gjør vi ikke i Norge", "hvorfor lærer du barna morsmålet ditt, de skal jo ikke bo der borte?" og "du vet ingenting om det" når jeg blir med i diskusjonen av norske skikker, lovverk osv. Jeg er godt integrert, men føler at jeg blir drittlei slik behandling.

Når man reiser til utlandet, feks Hellas eller andre land så innretter man seg etter det landets lover og regler. Innvandrere som kommer til Norge skal også innrette seg etter våre lover og regler. Det er ikke Norge som skal innrette seg etter hva innvandrerne mener fra sitt hjemland. 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gunsteam skrev (8 minutter siden):

Når man reiser til utlandet, feks Hellas eller andre land så innretter man seg etter det landets lover og regler. Innvandrere som kommer til Norge skal også innrette seg etter våre lover og regler. Det er ikke Norge som skal innrette seg etter hva innvandrerne mener fra sitt hjemland. 

Snakket jeg om lover og regler? Nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal fortsette å gi etter for føleri i saker så vil det sende ut uheldige signaler til utlandet og folk som vil prøve å komme hit på uærlig grunnlag. Vi må tåle at det av og til vil være ubehagelig å opprettholde lover som er laget for å beskytte landet. 

En annen ting er at det virker som om enkelte innvandrere som kommer hit ikke trives om de ikke får ting tilrettelagt for kulturen/religionen fra sitt opprinnelige hjemland. For de som føler at det å ta til seg norske verdier og levemåte strider for mye med hva de kan leve med bør heller flytte.

Vi skal være tolerante, men ikke naive og dumme.

Endret av Grevling
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Rosalilje84 said:

Nei. Jeg sa at jeg forstår at enkelte ikke vil integrere seg når de blir dømt for å lære barna deres morsmål, opprettholde deres nasjonale høytider og lignende. Og når hver gang du tar opp en problemstilling, blir du fortalt at hvis du ikke er fornøyd, så kan du pelle deg tilbake dit du kom fra. 

Man må gjerne lære barna morsmål og opprettholde nasjonale høytider o.l. Det er helt flott, men problemet oppstår når man drar med seg steinalderholdninger til kvinner, homofile og transpersoner. Sekularisering har gjort Norge til et mer humant sted og med innvandring fra omtrent samtlige himmelstrøk så går dette rett i revers.

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (24 minutter siden):

Man må gjerne lære barna morsmål og opprettholde nasjonale høytider o.l. Det er helt flott, men problemet oppstår når man drar med seg steinalderholdninger til kvinner, homofile og transpersoner. Sekularisering har gjort Norge til et mer humant sted og med innvandring fra omtrent samtlige himmelstrøk så går dette rett i revers.

Jeg har ingen slike steinalderholdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg postet av utestengt bruker, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bringebærsyltetøy skrev (På 25.4.2024 den 21.32):

Det finnes jo allerede mange eksempler på folk som fikk opphold selv om de løy, løy, løy...

Husker dere Maria Amelie? 

Men hun fikk vel hjelp av den daværende kjæresten (Trædal) som nok var en god ressurs for henne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 timer siden):

Jeg har ingen slike steinalderholdninger.

Ikke du, men mange andre. 
Jeg kjenner selv mange innvandrere. Mange av dem er fantastiske, nydelige mennesker. De kommer i alle varianter - akkurat som folk som er etnisk norske. 
Men vi må erkjenne at steinalderholdninger også finnes - både blant etnisk norske og blant folk som har innvandret til Norge. 
Dessverre virker det som om det er mer av det blant sistnevnte. 
Folk får tro på hva de vil, men når overgrep, vold, fordommer mot homser & trans er med i kofferten hos noen som emigrerer - ja, da har samfunnet en stor jobb å gjøre. Vi kan ikke godta handlinger og holdninger som dette 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (17 timer siden):

Hvis vi skal fortsette å gi etter for føleri i saker så vil det sende ut uheldige signaler til utlandet og folk som vil prøve å komme hit på uærlig grunnlag. Vi må tåle at det av og til vil være ubehagelig å opprettholde lover som er laget for å beskytte landet. 

En annen ting er at det virker som om enkelte innvandrere som kommer hit ikke trives om de ikke får ting tilrettelagt for kulturen/religionen fra sitt opprinnelige hjemland. For de som føler at det å ta til seg norske verdier og levemåte strider for mye med hva de kan leve med bør heller flytte.

Vi skal være tolerante, men ikke naive og dumme.

Norge er naive og dumme når det kommer til innvandring.

Det bor hundrevis av etiopiere i Norge som støtter og sender penger til regimet de sier de har flyktet fra. De barker sammen i slåsskamper med etiopiere som ikke støtter regimet og koster den norske stat mye penger. 

Hvorfor får de ikke en enveisbillett hjem? 
 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten for at innvandrere integrerer seg, er at de gifter seg med etniske nordmenn. Kun slik vil integreringen lykkes. Kjenner flere par hvor den ene er norsk og den andre utenlandsk, og ungene blir mer kulturelt norsk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (20 timer siden):

Snakket jeg om lover og regler? Nei. 

Da må du lese innlegget ditt som jeg svarte på en gang til :). For de holdningene du viser der har et grunnleggende problem. I Norge har vi lover og regler som i alle andre land. De skal følges. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler mer på de som har full tilgang til all info, framfor journalister som har en egen agenda. Journalister har en tendens til å framstille saker veldig ensidig og sukkersøtt. Unge fremmedkulturelle doplangere kan av journalister framstilles som kulturelt interesserte med store ambisjoner for framtiden, bare fordi de ved siden av doplanging lager musikk i ei rapgruppe. Verden kan ses fra mange sider.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2024 at 1:52 PM, Tanuki said:

Helt urimelig at hun straffes for at moren fikk opphold på feil grunnlag. 

Enig og jeg mener det aldri burde være lov å ta ifra noen et norsk pass. Norsk pass bør være «hellig». Har du først fått det skal aldri noen kunne ta fra deg et norsk statsborgerskap. Derimot bør det være vanskelig å få norsk pass … men har norske myndigheter begått feil så bør det være for sent å gjøre noe med det når pass er utdelt. Da hadde vi også sluppet slike tullesaker. 

Endret av Selvsagt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konser
Silije skrev (På 25.4.2024 den 12.49):

https://www.nrk.no/nordland/zarina-saidova-kastes-ut-av-norge-etter-avgjorelse-fra-une-1.16853673

Helt utrolig at det fortsetter å dukke opp saker som dette. Hun gjorde alt rett, og nemda velger fremdeles å straffe henne på verst tenkelig måte. Norge er en useriøs stat.

 

Jeg personlig hadde bare sent ut alle utlendinger, de viser seg bare når det er noe. Ukraniere er ikke sosiale heller, var på suppekjøppen jeg og alle er sure bare. På matbutikken jobber det en utlending også, og hun tror hun har mer rett på ting enn meg, selv om jeg er født her. Liker utlendinger da, er ikke det, men de er ikke sosiale her, de kommer bare fordi det er fritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (2 timer siden):

Da må du lese innlegget ditt som jeg svarte på en gang til :). For de holdningene du viser der har et grunnleggende problem. I Norge har vi lover og regler som i alle andre land. De skal følges. 

Og jeg har aldri sagt noe annet. Er det ulovlig å delta i diskusjoner om politikk eller si sin mening? Er det ulovlig å snakke andre språk enn norsk i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (5 timer siden):

Norge er naive og dumme når det kommer til innvandring.

Det bor hundrevis av etiopiere i Norge som støtter og sender penger til regimet de sier de har flyktet fra. De barker sammen i slåsskamper med etiopiere som ikke støtter regimet og koster den norske stat mye penger. 

Hvorfor får de ikke en enveisbillett hjem? 
 

De sender penger til familien som ikke har klart å komme seg ut, ikke "regimet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (53 minutter siden):

De sender penger til familien som ikke har klart å komme seg ut, ikke "regimet".

Noen gjør nok det, men det er også bevis på at de sender penger for å støtte regimet. Vi må ikke være så naive at vi gir disse opphold på helt feil grunnlag  

« Noen av sakene framstår som åpenbare: 

Blant annet saker mot regimetro folk som åpenlyst støtter og sender penger til regimet de «flyktet» fra.»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/noen-av-disse-ma-emilie-enger-mehl-faktisk-sende-hjem/o/5-95-1785628

 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrev (3 timer siden):

Enig og jeg mener det aldri burde være lov å ta ifra noen et norsk pass. Norsk pass bør være «hellig». Har du først fått det skal aldri noen kunne ta fra deg et norsk statsborgerskap. Derimot bør det være vanskelig å få norsk pass … men har norske myndigheter begått feil så bør det være for sent å gjøre noe med det når pass er utdelt. Da hadde vi også sluppet slike tullesaker. 

Så du mener det er greit å lyve så lenge man ikke blir tatt for det? 

At det må bli vanskeligere er jo helt åpenbart, vi bør kun gi beskyttelse/opphold når deg er behov og retur når «faren er over» i mye større grad enn nå. 

Alt for mange som kommer kun for de ønsker et bedre liv, de må vi heller prøve å hjelpe der de er. Det er ikke bærekraftig at alle som ønsker et bedre liv skal komme til Europa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Babushka said:

Så du mener det er greit å lyve så lenge man ikke blir tatt for det? 

At det må bli vanskeligere er jo helt åpenbart, vi bør kun gi beskyttelse/opphold når deg er behov og retur når «faren er over» i mye større grad enn nå. 

Alt for mange som kommer kun for de ønsker et bedre liv, de må vi heller prøve å hjelpe der de er. Det er ikke bærekraftig at alle som ønsker et bedre liv skal komme til Europa. 

Nei, det er overhodet ikke greit å lyve, men her går det utover barna som er helt uskyldige. En del er også i desperate situasjoner der de lyver nettopp for å «berge» barna.

Har man delt ut pass så er prosessen ferdig, selv om det ble utdelt på feil grunnlag. Mulig man bør kunne straffes, men man skal aldri kunne miste statsborgerskapet.  

Og hele prosessen fra noen søker om statsborgerskap bør ikke ta mer enn maks ett år – da er det enten ut eller pass. Det er jo helt vanvittig at folk kan bli værende i landet i årevis uten å ha rett til å starte i jobb eller ta del i samfunnet. Denne lange saksbehandlingstiden, som man ofte ser i dag, rammer også barn som blir født og vokser opp under saksbehandlingen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 25.4.2024 den 23.05):

Nei, det er ikke vanskelig. Jeg bor allerede i et land med lik kultur som min egen, og jeg er fullt integrert. Men jeg nekter å høre på dem som sier jeg ikke skal lære barna mitt morsmål eller feire nasjonale høytider i tillegg til de norske. Ingen kulturer er helt identiske. Til og med norsk og svensk kultur har forskjeller. Forteller du svensker at de ikke skal feire deres høytider eller lære barna svensk? 

Jeg er forresten en innvandrer fra et VESTLIG land.

Syns prinsippet du nevner her er relevant. Jeg har flere venner, kollegaer og bekjente som bor i Norge men kommer fra andre steder i verden. Det å ikke lære barna foreldrenes morsmål er ganske ugreit, for da kan de ikke kommunisere med familien i moderlandet. Det gjør at f.eks barnebarn ikke vil besøke besteforeldre fordi de ikke forstår hverandre, og omvendt. Jeg skjønner heller ikke hva nordmenn har å tape på lære om andre kulturers høytider, det er jo mange nordmenn som ikke bryr seg katten om de norske høytidene heller. 
Som f.eks Eid. Det er da ikke et problem for meg at muslimer feirer slutten på fasten (Ramadan). Ei heller at svensker feirer midtsommarafton. 
Når det er sagt så har jeg ikke opplevd at nordmenn har vært negative til det med feiring heller… 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...