Gå til innhold

Jeg skjønner godt at innvandrere ikke gidder å integrere hvis dette er takken de får


Silije

Anbefalte innlegg

Bringebærsyltetøy skrev (52 minutter siden):

Folk fra begge landene kan (som regel) russisk, så...Men enig med deg. 

Tsjetsjenere snakker som regel tsjetsjensk i tillegg til russisk. Jeg kan tenke meg at måten man snakker russisk på også avslører noe om hvor man kommer fra. Så har man andre ting som å sjekke kjennskap til områdets kultur, geografi, historie og politiske forhold. Navn og utseende kan gi en pekepinn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bringebærsyltetøy skrev (1 time siden):

Det er vel noe som heter tvangsretur...Eller? 

Jeg har hørt om det, men hva med land som for eks.Afghanistan? Leste et sted (Nrk) at ca 700 afghanere risikerer å bli fratatt statsborgerskapet. Har de "åpent" for retur der igjen? 

Synes det er vanskelig å finne info om akkurat dette med retur til slike land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (1 time siden):

Det har du full rett og klage på.

Men blir det ikke vanskelig for dine barn og stå med en fot i begge kulturer? 
Den norske kulturen vil bli vannet ut på sikt om vi skal forsette med like høy innvandring fra ikke vestlige land. 
Hvorfor ikke da heller velge å bo i et land med lik kultur som din egen? Det vil jo gjøre integreringen mye lettere. 

Nei, det er ikke vanskelig. Jeg bor allerede i et land med lik kultur som min egen, og jeg er fullt integrert. Men jeg nekter å høre på dem som sier jeg ikke skal lære barna mitt morsmål eller feire nasjonale høytider i tillegg til de norske. Ingen kulturer er helt identiske. Til og med norsk og svensk kultur har forskjeller. Forteller du svensker at de ikke skal feire deres høytider eller lære barna svensk? 

Jeg er forresten en innvandrer fra et VESTLIG land.

Endret av Rosalilje84
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har jo brukt masse ressurser på henne i form av utdanning, helse etc. Ser man kynisk på det er det jo mye verre å kvitte seg med en frisk ung person i arbeid. Mye verre. Det er jo et tapsprosjekt.

Babushka skrev (19 timer siden):

Det har du full rett og klage på.

Men blir det ikke vanskelig for dine barn og stå med en fot i begge kulturer? 
Den norske kulturen vil bli vannet ut på sikt om vi skal forsette med like høy innvandring fra ikke vestlige land. 
Hvorfor ikke da heller velge å bo i et land med lik kultur som din egen? Det vil jo gjøre integreringen mye lettere. 

For et bakvendt innlegg. Latterlig.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett svært lite heldig å straffe et barn for dets mors synd. Hun er en integrert person i Norge med hele livet sitt her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tror og ser det said:

Hun har jukset seg inn og vil bli sendt ut. Så blir det en ledig plass til en person som har behov for hjelp.

Norge har uendelig med plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som innvandrer bør man vel prøve å integrere seg som best man kan, det gjør jo tilværelsen lettere. Skal man la være å integrere seg fordi man rent hypotetisk kan bli sendt tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en latterlig dårlig avgjørelse. 

Helt feil at hun skal bli straffet for morens løgn.

Hun virker godt integrert og Er en ressurs.

UNE har nok fulgt regelverket her kan man si, men det er godt mulig å legge regelverket til side slik man har gjort i andre lignende saker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er mer signaleffekten de er ute etter her, at juks og løgn ikke skal premieres.

Uansett tragisk å gå etter folk som er integrert og funksjonelle borgere på denne måten. Norge i ett nøtteskall.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne praksisen er helt grusom. Helt greit at voksne folk som lyver seg til opphold blir sendt ut. Men hun var et barn. Ja hun har fortsatt løgnen som voksen, men når alternativet har vært å risikere og bli sendt bort fra alt man holder nær og kjært så er jeg sikker på at jeg og de aller fleste andre ville gjort det samme hvis de var i lik situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (37 minutter siden):

Syns denne praksisen er helt grusom. Helt greit at voksne folk som lyver seg til opphold blir sendt ut. Men hun var et barn. Ja hun har fortsatt løgnen som voksen, men når alternativet har vært å risikere og bli sendt bort fra alt man holder nær og kjært så er jeg sikker på at jeg og de aller fleste andre ville gjort det samme hvis de var i lik situasjon.

Og da må hun sendes ut, selvfølgelig. Hun hadde et valg og hun valgte å lyve. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silije skrev (18 timer siden):

https://www.nrk.no/nordland/zarina-saidova-kastes-ut-av-norge-etter-avgjorelse-fra-une-1.16853673

Helt utrolig at det fortsetter å dukke opp saker som dette. Hun gjorde alt rett, og nemda velger fremdeles å straffe henne på verst tenkelig måte. Norge er en useriøs stat.

Nei enig med deg, hvis man vet man har opphold på uriktig grunnlag bør man ikke integrere seg men heller reise tilbake. Norge er ikke åpent for økonomisk innvandring, utenom EU landene

I denne saken kunne de vel bare giftet seg forøvrig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silije skrev (På 25.4.2024 den 12.49):

https://www.nrk.no/nordland/zarina-saidova-kastes-ut-av-norge-etter-avgjorelse-fra-une-1.16853673

Helt utrolig at det fortsetter å dukke opp saker som dette. Hun gjorde alt rett, og nemda velger fremdeles å straffe henne på verst tenkelig måte. Norge er en useriøs stat.

Så du mener at folk som klarer å være her på et falskt grunnlag over så lang tid at de opparbeider seg et nettverk,skaffer seg jobb og barn skal få oppholdstillatelse bare på grunn av at mor har klart å lurt staten lenge nok??  Det er absolutt ikke slik det bør fungere, de som ikke er ærlige har faktisk tatt en plass fra andre personer som er på reell flukt,så det er helt forkastelig at folk juger seg til opphold.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silije skrev (19 timer siden):

https://www.nrk.no/nordland/zarina-saidova-kastes-ut-av-norge-etter-avgjorelse-fra-une-1.16853673

Helt utrolig at det fortsetter å dukke opp saker som dette. Hun gjorde alt rett, og nemda velger fremdeles å straffe henne på verst tenkelig måte. Norge er en useriøs stat.

Oppholdet hennes i Norge og statsborgerskapet er kommet som følge av en løgn.  Hun har svindlet til seg et statborgerskap hun aldri skulle hatt. 

Om jeg hadde lurt meg til penger jeg ikke skulle ha men gjort gode ting med de pengene. Eller svindlet til meg et førerkort men kjørt skadefritt. Bør jeg beholde pengene og førerkortet?

Har man svindlet  til seg noen er det ikke ditt.

Kasakhstan er ikke Norge, men det er ikke et overgrep å bo i Kasakhstan.

Om jeg hadde oppholdt meg ulovlig i USA i 20 år med falske papirer og aldri fått en fartsbot. Ville folk gått banas fordi jeg ble sendt tilbake til Norge?

Det er ingen menneskerett å bo i Norge eller USA, og at man mister noe man har svindlet seg til er ikke rart.

Mener folk at Norge er landet man bør kunne juge seg til statsborgerskap og vente i 3-5-10-15 år så bli tilgitt, og det skal være praksisen. Eller skal det bare gjelde sympatiske jenter???

Jeg veit det er "hardt" men skal svindle til seg statborgerskap og deretter få bli være praksisen vi implementerer så ender vi opp med å innvilge statsborgerskap til alle som har venner med en journalist som skriver om saken.

hvor skal vi sette grensen, eller er poenget at vi ikke skal ha noen regler??

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (10 timer siden):

Mange spesielt ikke vestlige innvandrere oppdrar barna i sin egen kultur. 
De vil ikke integreres, men skal likevel kalle seg norske. Man blir aldri norsk om man ikke har en norsk kultur. 

Hvilke forhold er det du klager på da?

Man skal kanskje være litt ydmyk når man kommer til ett nytt land og respektere og tilegne seg den norsk kulturen.

Vi ender opp som Sverige om vi skal viske ut egen kultur, det at du sier du skjønner at innvandrere ikke vil integreres er skummelt. Mye strengere krav til innvandring og integrering er eneste løsning på dette problemet. 

Det går jo an å lære seg flere kulturer samtidig? Det er stygt å ikke unne noen kulturen fra sitt hjemland. Hva om jeg fant meg en mann fra Kina, ble boende der, fikk barn. Skal jeg ikke få snakke norsk med barnet mitt? Lære dem om Norge i tilegg til at de lærer om Kina? Å la oss si at jeg og familien min derifra flyttet til New Zealand, skal vi ikke få huske verken den norske eller den kinesiske kulturen? Vil det stoppe oss fra å lære New Zealand sin? 

Når det kommer til integrering, det er lurt å lære språket. Men når det kommer til det sosiale. Jeg er ikke så alvorlig mye med på ting, som ei norsk kvinne føler jeg meg ikke egentlig integrert, vi har jo en relativt usosial kultur, så hva er det de skal integreres inn i? Jobb og språk, ja. Men resten er det mye privat, å la oss ikke glemme all rasismen i tilegg. 

Kriminalitet er ikke bra, er ikke for det.  Å vår kultur bør ikke viskes bort. 

Men syns det er greit nok at noen slipper å måtte delta på religiøse arrangementer, det er det jo ikke sikkert vi hadde hatt lyst til heller. Heller ikke det å måtte spise noe. Men trenger ikke å bety at den kulturen som er her må forsvinne, bare flere alternativer om det er mulighet for det? Det må jo gå å finne en enighet så vi kan leve i en større harmoni og oppføre oss normalt mot hverandre, som jeg mener er å behandle noen snillt og respektere dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (17 minutter siden):

Det går jo an å lære seg flere kulturer samtidig? Det er stygt å ikke unne noen kulturen fra sitt hjemland. Hva om jeg fant meg en mann fra Kina, ble boende der, fikk barn. Skal jeg ikke få snakke norsk med barnet mitt? Lære dem om Norge i tilegg til at de lærer om Kina? Å la oss si at jeg og familien min derifra flyttet til New Zealand, skal vi ikke få huske verken den norske eller den kinesiske kulturen? Vil det stoppe oss fra å lære New Zealand sin? 

Når det kommer til integrering, det er lurt å lære språket. Men når det kommer til det sosiale. Jeg er ikke så alvorlig mye med på ting, som ei norsk kvinne føler jeg meg ikke egentlig integrert, vi har jo en relativt usosial kultur, så hva er det de skal integreres inn i? Jobb og språk, ja. Men resten er det mye privat, å la oss ikke glemme all rasismen i tilegg. 

Kriminalitet er ikke bra, er ikke for det.  Å vår kultur bør ikke viskes bort. 

Men syns det er greit nok at noen slipper å måtte delta på religiøse arrangementer, det er det jo ikke sikkert vi hadde hatt lyst til heller. Heller ikke det å måtte spise noe. Men trenger ikke å bety at den kulturen som er her må forsvinne, bare flere alternativer om det er mulighet for det? Det må jo gå å finne en enighet så vi kan leve i en større harmoni og oppføre oss normalt mot hverandre, som jeg mener er å behandle noen snillt og respektere dem. 

Nettopp. De samme som mener at jeg ikke skal lære mine barn morsmålet mitt, mener det er helt greit å ha norske skoler og butikker i Spania, og feire 17. mai i alle andre land.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosakatt skrev (19 minutter siden):

Det går jo an å lære seg flere kulturer samtidig? Det er stygt å ikke unne noen kulturen fra sitt hjemland. Hva om jeg fant meg en mann fra Kina, ble boende der, fikk barn. Skal jeg ikke få snakke norsk med barnet mitt? Lære dem om Norge i tilegg til at de lærer om Kina? Å la oss si at jeg og familien min derifra flyttet til New Zealand, skal vi ikke få huske verken den norske eller den kinesiske kulturen? Vil det stoppe oss fra å lære New Zealand sin? 

Når det kommer til integrering, det er lurt å lære språket. Men når det kommer til det sosiale. Jeg er ikke så alvorlig mye med på ting, som ei norsk kvinne føler jeg meg ikke egentlig integrert, vi har jo en relativt usosial kultur, så hva er det de skal integreres inn i? Jobb og språk, ja. Men resten er det mye privat, å la oss ikke glemme all rasismen i tilegg. 

Kriminalitet er ikke bra, er ikke for det.  Å vår kultur bør ikke viskes bort. 

Men syns det er greit nok at noen slipper å måtte delta på religiøse arrangementer, det er det jo ikke sikkert vi hadde hatt lyst til heller. Heller ikke det å måtte spise noe. Men trenger ikke å bety at den kulturen som er her må forsvinne, bare flere alternativer om det er mulighet for det? Det må jo gå å finne en enighet så vi kan leve i en større harmoni og oppføre oss normalt mot hverandre, som jeg mener er å behandle noen snillt og respektere dem. 

Og vi deltar på alt av religiøse og kulturelle arrangement, men I TILLEGG så feirer vi høytider fra mitt hjemland. Jeg forstår seriøst ikke problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Han er 9 år. Han er et lite barn. 

Jeg snakker om mora. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...