Gjest Inkognitoher Skrevet 27. april 2024 #81 Del Skrevet 27. april 2024 Disco skrev (2 timer siden): Syns prinsippet du nevner her er relevant. Jeg har flere venner, kollegaer og bekjente som bor i Norge men kommer fra andre steder i verden. Det å ikke lære barna foreldrenes morsmål er ganske ugreit, for da kan de ikke kommunisere med familien i moderlandet. Det gjør at f.eks barnebarn ikke vil besøke besteforeldre fordi de ikke forstår hverandre, og omvendt. Jeg skjønner heller ikke hva nordmenn har å tape på lære om andre kulturers høytider, det er jo mange nordmenn som ikke bryr seg katten om de norske høytidene heller. Som f.eks Eid. Det er da ikke et problem for meg at muslimer feirer slutten på fasten (Ramadan). Ei heller at svensker feirer midtsommarafton. Når det er sagt så har jeg ikke opplevd at nordmenn har vært negative til det med feiring heller… Det handler vel om at det norske samfunnet dreier i en mer sekulær retning. Mange har nok et ønske om å skalere ned religionene generelt i det offentlige rom, ikke motsatt. Det handler om at noen avtaler giftemål med en fra hjemlandet i generasjon etter generasjon. På den måten forblir familien innvandrere i generasjoner. Det sunneste er nok å menge seg med befolkningen i det landet man emigrerer til. Skape et fellesskap. Ikke parallelle samfunn. Hvis man da stadig skal ha morsmål fra foreldrenes hjemland, så har ikke det bare positive virkninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunsteam Skrevet 27. april 2024 #82 Del Skrevet 27. april 2024 Rosalilje84 skrev (7 timer siden): Og jeg har aldri sagt noe annet. Er det ulovlig å delta i diskusjoner om politikk eller si sin mening? Er det ulovlig å snakke andre språk enn norsk i Norge? Nei ikke innad i familie. Men det er snakk om skikker og andre handlinger. Og i Norge snakker vi norsk med andre norske borgere . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 28. april 2024 #83 Del Skrevet 28. april 2024 On 4/26/2024 at 5:40 AM, Klossmajor said: Tsjetsjenere snakker som regel tsjetsjensk i tillegg til russisk. Jeg kan tenke meg at måten man snakker russisk på også avslører noe om hvor man kommer fra. Så har man andre ting som å sjekke kjennskap til områdets kultur, geografi, historie og politiske forhold. Navn og utseende kan gi en pekepinn også. Mange tsjetjenere ble deportert til Kasakhstan og Kyrgyzstan under Stalin, så kan skjønne at det var mulig å late som de var tsjetsjenske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granitta Skrevet 28. april 2024 #84 Del Skrevet 28. april 2024 Skulle vi takke for at den myndige (moren) ansvarlige LØY ved første registrering? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmaisabitch Skrevet 28. april 2024 #85 Del Skrevet 28. april 2024 Silije skrev (På 26.4.2024 den 3.13): Norge har uendelig med plass. Ja, vi har plass, men skal vi ta inn alle som kommer hit uten å kunne sørge for eget livsopphold? Skal de kunne komme hit og få støtte fra NAV på lik linje med etnisk norske som er født og oppvokst her? 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 28. april 2024 #86 Del Skrevet 28. april 2024 Tanuki skrev (5 timer siden): Mange tsjetjenere ble deportert til Kasakhstan og Kyrgyzstan under Stalin, så kan skjønne at det var mulig å late som de var tsjetsjenske. I likhet med krimtatarene, som Stalin også sendte i eksil, dro de fleste tsjetsjenerne tilbake igjen da de ble tillatt det. Det er riktignok fortsatt en del etniske tsjetsjenere igjen i Kasakhstan, så hvis Zarina Saidova er av tsjetsjensk opphav kan hun kanskje snakke tsjetsjensk. Navnet hennes er muslimsk, og kan sikkert styrke påstanden om at hun skulle være fra Tsjetsjenia. Utseendet hennes er ikke utpreget kasakhisk (så vidt jeg kan se), så det teller vel også til fordel for Tsjetsjenia-påstanden. Med mindre de faktisk er av etnisk tsjetsjensk opphav og kan snakke tsjetsjensk, synes jeg likevel det er veldig rart at de har klart å lure myndighetene til å tro at de er fra Tsjetsjenia. Og selv om de faktisk skulle være etniske tsjetsjenere fra Kasakhstan, burde det ikke være så vanskelig å avsløre dem ved å teste dem med en del spørsmål om forhold innad i Tsjetsjenia som noen som ikke har bodd der neppe ville svart riktig på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 28. april 2024 #87 Del Skrevet 28. april 2024 1 hour ago, trekkspill said: Du har kanskje et problem med det når du eller din syke mor trenger helsehjelp og helsepersonell ikke har spist på 12 timer?`Når du får beskjed om at det er respektløst å spise under fasten? Får du et problem med det når du tenker over alle de muslimene eller de som har etniske eller kulturelle bånd til islam føler seg presset til eller tvinges til å faste selv om de ikke vil? Om du ikke får det, så tenker jeg fortsatt et det har svært liten nytteverdi å lære om religiøse og kultureller skikker som har begrensende rammer for hvordan du kan leve livet ditt i perioder eller permanent. Hvis det at du ikke forsår hva vondt andre har av å måtte lære om ideologier, levesett og kultur de ikke har noen nytte av eller lyst til å lære om, så finnes det uansett uendelig med kulturer, ideologier og levesett du kan lære om som gjør at du ikke vil få tid til noe annet. Kanskje du kan se for deg hvordan verden hadde blitt om dette skulle være en prioritet. Kulturer og levesett som islam (ig forsåvidt andre religioner) har ikke spredt seg og oppstått av at folk rasjonelt sett velger å følge det. Det følges og sprer seg fordi man lar det med påskudd om at ingen har vondt av å leve med det til det til slutt blir slik at man har vondt av og ikke kan leve uten det pga de sosiale følgene. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være et problem at helsepersonell faster. Selv faster jeg 16 timer i døgnet, hver dag hele året. Jeg er vesentlig mer bekymret for overarbeidet helsepersonell hvor de er for få på jobb som følge av langvarige økonomiske nedprioriteringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 28. april 2024 #88 Del Skrevet 28. april 2024 4 hours ago, Katten.2.0 said: Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være et problem at helsepersonell faster. Selv faster jeg 16 timer i døgnet, hver dag hele året. Jeg er vesentlig mer bekymret for overarbeidet helsepersonell hvor de er for få på jobb som følge av langvarige økonomiske nedprioriteringer. Det sannsynlig at mange timer på arbeid uten mat og drikke vil kunne påvirke presisjonsnivå. Spesielt om det er høyt tempo og mye stress. Det blir en vurdering av hva som skal veie tyngst. Retten til å gjennomføre religiøse ritualer eller pasientenes sikkerhet. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 28. april 2024 #89 Del Skrevet 28. april 2024 38 minutter siden, bysummerfall said: Det sannsynlig at mange timer på arbeid uten mat og drikke vil kunne påvirke presisjonsnivå. Spesielt om det er høyt tempo og mye stress. Det blir en vurdering av hva som skal veie tyngst. Retten til å gjennomføre religiøse ritualer eller pasientenes sikkerhet. Har du noen kilder på at ramadan setter pasientens sikkerhet i fare? Jeg faster, som sagt, vesentlig lengre hvert eneste døgn - bortsett fra at jeg drikker - og jeg kan både trene på tom mage før arbeidstid og gjennomføre en ganske mentalt krevende arbeidsdag uten problemer. Siden du og @trekkspill insinuerer at faste medfører risiko for pasienter, må vi jo få på plass regler rundt dette slik at samtlige yrker som har ansvar for menneskeliv, på et eller annet vis, ikke kan få faste. Dette er jo et fantastisk eksempel på manglende forståelse for andre kulturers høytid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 28. april 2024 #90 Del Skrevet 28. april 2024 Rosalilje84 skrev (På 26.4.2024 den 0.05): Nei, det er ikke vanskelig. Jeg bor allerede i et land med lik kultur som min egen, og jeg er fullt integrert. Men jeg nekter å høre på dem som sier jeg ikke skal lære barna mitt morsmål eller feire nasjonale høytider i tillegg til de norske. Ingen kulturer er helt identiske. Til og med norsk og svensk kultur har forskjeller. Forteller du svensker at de ikke skal feire deres høytider eller lære barna svensk? Jeg er forresten en innvandrer fra et VESTLIG land. Så bra at du lærer barna dine ditt morsmål! Språk er noe av det aller viktigste du kan lære et barn. Selvsagt skal dere feire både norske og ditt hjemlands høytider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 28. april 2024 #91 Del Skrevet 28. april 2024 19 minutter siden, Katten.2.0 said: Jeg faster, som sagt, vesentlig lengre hvert eneste døgn - bortsett fra at jeg drikker - Du drikker, ja det er jo en vesentlig forskjell VS en som ikke drikker. Skal en kirurg utføre en livsviktig operasjon vil jeg han skal være mest mulig konsentrert og uthvilt. Å være dehydrert er ikke bra for konsentrasjonen: What dehydration does to your mind after just 2 hours - Futurity (Selvsagt mange jobber det ikke har så stor betydning, men å si at det ikke er relevant i noen jobber blir å være uærlig.) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 28. april 2024 #92 Del Skrevet 28. april 2024 (endret) 30 minutter siden, Selvsagt said: Du drikker, ja det er jo en vesentlig forskjell VS en som ikke drikker. Skal en kirurg utføre en livsviktig operasjon vil jeg han skal være mest mulig konsentrert og uthvilt. Å være dehydrert er ikke bra for konsentrasjonen: What dehydration does to your mind after just 2 hours - Futurity (Selvsagt mange jobber det ikke har så stor betydning, men å si at det ikke er relevant i noen jobber blir å være uærlig.) Da venter jeg på kilder som sier at faste har gått utover pasientens sikkerhet. Kan heller ikke bruke hva to timer hardt arbeid i sola uten vann gjør med kroppen som bevis for at helsepersonell risikerer pasientens sikkerhet ved faste. Samme tid ute i sola i Sahara og du er død, men jeg gjør ikke samme nivåfeilslutning. Endret 28. april 2024 av Katten.2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 29. april 2024 Forfatter #93 Del Skrevet 29. april 2024 Jeg lurer sterkt på om dere som argumenterer for deportasjonen, innser at dette bare vil incentivere folk til å fortsette å lyve. Desperate folk vil finne vei inn i landet uansett. Nå vil de bare ha enda mindre grunn til å være ærlige. Det skaper også en kultur rundt mistanke som vil hindre videre integrering. Noen spør sarkatisk om vi bare skal tilgi henne. Ja? Svaret er ja. Å gjøre eksempel av henne var bare inhumant. Jeg synes ikke folk skal støtte umenneskelig rettspraksis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 29. april 2024 Forfatter #94 Del Skrevet 29. april 2024 On 4/27/2024 at 1:00 PM, gunsteam said: I Norge har vi lover og regler som i alle andre land. De skal følges. Lover og regler følges ikke for lover og reglers skyld. Lovene er her for å gjøre livene våre bedre. Ingens liv ble gjort bedre av å sende bort jenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 29. april 2024 Forfatter #95 Del Skrevet 29. april 2024 On 4/27/2024 at 6:29 PM, Babushka said: Det er ikke bærekraftig at alle som ønsker et bedre liv skal komme til Europa. Med tanke på eldrebølgen er det faktisk dét som er bærekraftig. Men jeg vil heller tenke på folk som mennesker i stedet for ressursers. Mennesker som har rett til å bevege seg og bo hvor de vil i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanoAltforstor Skrevet 29. april 2024 #96 Del Skrevet 29. april 2024 (endret) . Endret 17. juni 2024 av LanoAltforstor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babushka Skrevet 29. april 2024 #97 Del Skrevet 29. april 2024 Silije skrev (27 minutter siden): Med tanke på eldrebølgen er det faktisk dét som er bærekraftig. Men jeg vil heller tenke på folk som mennesker i stedet for ressursers. Mennesker som har rett til å bevege seg og bo hvor de vil i verden. Mennesker kan ikke bevege seg fritt om de skal leve på andre skattebetaleres penger. Hvordan er dette bærekraftig? Vi trenger ikke flere innvandrere vi trenger flere i arbeid dvs arbeidsinnvandrere. Denne gruppen må være selvforsørgende om de skal være et gode. Vi mislykkes åpenbart med integreringen og det koster samfunnet enorme summer. «– Eldrebølgen er en demografisk utfordring som man i beste fall kan utsette med innvandring. Innvandrere blir også gamle. Tilleggsutfordringen kommer av at man så langt, grovt sagt, ikke har greid å integrere innvandrere i en slik grad at det ikke betyr ekstra utgifter, sier Brochmann.» https://www.forskning.no/innvandring-ntb-velferdsstat/forskere-innvandring-kan-ikke-erstatte-fodsler/1279415 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunsteam Skrevet 30. april 2024 #98 Del Skrevet 30. april 2024 (endret) Silije skrev (På 29.4.2024 den 15.18): Lover og regler følges ikke for lover og reglers skyld. Lovene er her for å gjøre livene våre bedre. Ingens liv ble gjort bedre av å sende bort jenta. Nå var det ikke snakk om en jente som sådan. Det handler om hvordan innrette seg i Norge som samfunn. Si meg en ting, når du reiser til utlandet, hva gjør du da? Innretter du deg etter det landets lover og regler? Hvorfor skal ikke da utlendinger som kommer til Norge gjøre det samme i vårt land? Saklig begrunnelse - takk. Endret 30. april 2024 av gunsteam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunsteam Skrevet 30. april 2024 #99 Del Skrevet 30. april 2024 Silije skrev (23 timer siden): Med tanke på eldrebølgen er det faktisk dét som er bærekraftig. Men jeg vil heller tenke på folk som mennesker i stedet for ressursers. Mennesker som har rett til å bevege seg og bo hvor de vil i verden. Nei. Ikke hvis de ikke innretter seg etter vårt levesett. Hvis de vil bidra til det norske samfunnet, så er de velkommen. Det er ikke bærekraftig hvis det kommer latsabber og kriminelle hit. Og det er jo det som skjer, desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebærsyltetøy Skrevet 25. mai 2024 #100 Del Skrevet 25. mai 2024 https://www.nrk.no/nordland/papirlose-flyktninger_-firi-saksoker-staten-for-barnas-skyld-1.16837390 Et annet eksempel. Hvorfor mener hun at hun skal få bli i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå