Gå til innhold

Det blir født få barn i Norge - Det er ikke rart


Hermann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig i alle punktene, forutenom punkt 5. Jeg har aldri forstått hvorfor denne meningen sirkulerer - men den kommer jo alltid fra menn. Kvinner er uenig.

Kvinner ønsker en mann som er likestilt seg selv. Gode kommunikasjonsevner, i arbeid, evne til å ta vare på en familie, empatisk, tar vare på seg selv, pålitelig. Kan det kanskje hende at menn har falt litt bakpå her? At de sitter litt for mye hjemme på hybelen og ikke tørr å ta kontakt? Ikke har utviklet sosiale ferdigheter, ikke tatt en utdannelse, neglisjert seg selv, sliter med lav selvtillitt i større grad enn kvinner?

Kvinner blir fra sine mødre og bestemødre oppdratt til å bli selvstendige og velge sine menn med omhu. Fordi forrige generasjon har kjent på kropp og sinn hvordan det er å være økonomisk avhengig av en mann som ikke behandler dem godt.

Hva gjør fedrene for sine sønner?

Anonymkode: 8a352...075

Er det slik at kun mødre skal oppdra døtre, og fedre oppdra sønner?🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Dobbel post

Endret av DelvisPresley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror og hans kjæreste har tanker som jeg tror kjempemange andre par har. Og det er at de må få kjøpt bolig før de får barn. Det har med trygghet å gjøre.

Får man barn før hus kommer man til å slite enormt med å komme seg inn på boligmarkedet. Banken stiller større krav til inntekt med barn og jo flere jo værre.
Det blir også nesten umulig å få spart opp nok egenkapital når man i tillegg må brødfø barn og kvinnen kanskje må redusere sin stilling for å ta vare på barnet.

Derfor tror jeg at boligpolitikken påvirker familiestruktur og antall barn. Vi kommer senere i gang fordi vi ønsker bolig først.

Nå betaler jeg og min samboer nesten nøyaktig det samme for et 150kvm hus som det vi betalte i leie til en 50kvm leilighet. Litt eldre standard, og vi må fortsatt spare opp kapital til renovering og slikt på sikt, men det har 2 barnerom, hage og boltreplass.

Hadde vi hatt to barn ville ikke banket gitt oss lån. Da hadde vi måttet fortsette å leie og kanskje aldri klart å komme oss inn på boligmarkedet, og barna våre ville ikke hatt samme boltreplassen som her.

Anonymkode: 8a352...075

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (18 timer siden):

Er det slik at kun mødre skal oppdra døtre, og fedre oppdra sønner?🤔

Nei, men det blir annerledes når en mor snakker til en datter, og en far snakker til sin sønn. Vi er tross alt forskjellige kjønn, med ulike utfordringer og ulike måter å tenke på.

Det finnes forskning på at sønner som vokser opp uten en far, sliter mer enn de som har en farsfigur i livet sitt.

Anonymkode: 8a352...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, men det blir annerledes når en mor snakker til en datter, og en far snakker til sin sønn. Vi er tross alt forskjellige kjønn, med ulike utfordringer og ulike måter å tenke på.

Det finnes forskning på at sønner som vokser opp uten en far, sliter mer enn de som har en farsfigur i livet sitt.

Anonymkode: 8a352...075

Sistnevnte stemmer for meg. Vokst delvis opp uten pappa, han døde da jeg gikk på barneskolen.

Det har ikke gått så veldig bra.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 13.14):

Ja, dere vet virkelig å plukke dem… 😄

Anonymkode: fd5b8...8b2

Neida, dere er aldri ansvarlige for noe som helst.

Anonymkode: fd5b8...8b2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktualia skrev (På 25.4.2024 den 13.36):

Hvordan forklarer du da at Spania, Italia og Hellas, for å ta noen eksempler, har enda lavere fødselsrater enn Norge?

De har lavere fødselsrater, men de har ikke falt nevneverdig på 10-15 år. Så for at teorien skal være riktig må f.eks norske menn plutselig ha blitt mye vanskeligere å ha med å gjøre i forhold til likestilling rundt 2010.

Har du dokumentasjon for denne påstanden?

Jeg kan nemlig dokumentere ganske enkelt at det var i årene rundt 2010 at sosiale medier og online dating eksploderte i Norge…

Anonymkode: fd5b8...8b2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 11.35):

Enig i alle punktene, forutenom punkt 5. Jeg har aldri forstått hvorfor denne meningen sirkulerer - men den kommer jo alltid fra menn. Kvinner er uenig.

Kvinner ønsker en mann som er likestilt seg selv. Gode kommunikasjonsevner, i arbeid, evne til å ta vare på en familie, empatisk, tar vare på seg selv, pålitelig. Kan det kanskje hende at menn har falt litt bakpå her? At de sitter litt for mye hjemme på hybelen og ikke tørr å ta kontakt? Ikke har utviklet sosiale ferdigheter, ikke tatt en utdannelse, neglisjert seg selv, sliter med lav selvtillitt i større grad enn kvinner?

Kvinner blir fra sine mødre og bestemødre oppdratt til å bli selvstendige og velge sine menn med omhu. Fordi forrige generasjon har kjent på kropp og sinn hvordan det er å være økonomisk avhengig av en mann som ikke behandler dem godt.

Hva gjør fedrene for sine sønner?

Anonymkode: 8a352...075

Fordi mennene ikke en gang orker å innfri alle kravene til kvinner. 

Hilsen kvinne som aldri hadde giddet de kravene du nevner for menn. Man kan ikke være perfekt 

Anonymkode: bcc1b...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi mennene ikke en gang orker å innfri alle kravene til kvinner. 

Hilsen kvinne som aldri hadde giddet de kravene du nevner for menn. Man kan ikke være perfekt 

Anonymkode: bcc1b...417

Nettopp.

Likestilling, kommunikasjonsevner, familieorientering, empati, pålitelighet… i tillegg til det som alltid betyr noe men aldri sies høyt: Utseende og sosioøkonomisk status. Og en drøss med andre ting, bra nok blir han aldri.

Javel, og til gjengjeld får han da… hva, egentlig?

En bitchy feminist som ikke skal ha noe av at han "krever noe", for hun "skylder ham ingenting" og dessuten "er ikke kjærlighet en transaksjon" og ikke minst ville aldri en "ekte mann være opptatt av [fyll inn ting alle menn er opptatt av]" for det er det nemlig bare "incels" som bryr seg om?

Nei ellers takk. 😄

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (10 minutter siden):

Nettopp.

Likestilling, kommunikasjonsevner, familieorientering, empati, pålitelighet… i tillegg til det som alltid betyr noe men aldri sies høyt: Utseende og sosioøkonomisk status. Og en drøss med andre ting, bra nok blir han aldri.

Javel, og til gjengjeld får han da… hva, egentlig?

En bitchy feminist som ikke skal ha noe av at han "krever noe", for hun "skylder ham ingenting" og dessuten "er ikke kjærlighet en transaksjon" og ikke minst ville aldri en "ekte mann være opptatt av [fyll inn ting alle menn er opptatt av]" for det er det nemlig bare "incels" som bryr seg om?

Nei ellers takk. 😄

Kjærlighet er jo ikke en transaksjon. Derfor har du ikke kjæreste. 

Anonymkode: bb627...cb9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjærlighet er jo ikke en transaksjon. Derfor har du ikke kjæreste. 

Anonymkode: bb627...cb9

tumblr_m076kctSr31qbx472o1_250.gif

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (9 minutter siden):

tumblr_m076kctSr31qbx472o1_250.gif

Akkurat. Mens vi oppdrar barn og skaper gode minner sammen med våre kjære, drar du rundt på byen og puler småfulle damer. Mens du hater damer mer og mer for hver dag. Hvem er det som er taper her, egentlig?

Anonymkode: bb627...cb9

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjærlighet er jo ikke en transaksjon. Derfor har du ikke kjæreste. 

Anonymkode: bb627...cb9

Jeg tror du misforstår her litt. Det er noe med å være snill og glad i den man elsker. Kjærlighet og forhold er faktisk utrolig mye gi og ta.

Anonymkode: bcc1b...417

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du misforstår her litt. Det er noe med å være snill og glad i den man elsker. Kjærlighet og forhold er faktisk utrolig mye gi og ta.

Anonymkode: bcc1b...417

Jeg gir ikke for å ta/få. Jeg gjør det fordi jeg elsker mannen, og jeg holder ikke regnskap.

Anonymkode: bb627...cb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror du misforstår her litt. Det er noe med å være snill og glad i den man elsker. Kjærlighet og forhold er faktisk utrolig mye gi og ta.

Anonymkode: bcc1b...417

Ja, men det finnes ulike måter å forholde seg til det. Om det blir kaldt en transaksjon og ikke i humoristisk tone, så tror jeg du allerede er litt for skarp i kantene til at det går an å ha et fint samliv. Kan bare være meg, blir sliten av at følelser blir tatt bort og alt som forblir er et hult skjellet av en relajson som kun høres ut som en byrde. Transaksjon er upersonlig.

Gi og få, er mer rett. Men det fanger ikke hele essensen av et forhold. For lysten må være der og samholdet.

Anonymkode: 8ab12...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men det finnes ulike måter å forholde seg til det. Om det blir kaldt en transaksjon og ikke i humoristisk tone, så tror jeg du allerede er litt for skarp i kantene til at det går an å ha et fint samliv. Kan bare være meg, blir sliten av at følelser blir tatt bort og alt som forblir er et hult skjellet av en relajson som kun høres ut som en byrde. Transaksjon er upersonlig.

Gi og få, er mer rett. Men det fanger ikke hele essensen av et forhold. For lysten må være der og samholdet.

Anonymkode: 8ab12...579

Men hva gjør man i et forhold hvis man ikke har lyst og det over en lengre periode? Da bør man kanskje avslutte ? 

Anonymkode: bcc1b...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 22.42):

Jeg gir ikke for å ta/få. Jeg gjør det fordi jeg elsker mannen, og jeg holder ikke regnskap.

Anonymkode: bb627...cb9

Det betyr i praksis at han bidrar og det er balanse. Hadde han ikke gjort det så hadde du hatt kontroll på giver og mottaker status.

Menn som mister jobben eller blir syke og dermed overlater mer til kona ender opp som skilt. Byttet ut med en modell som virker og trekker lasset.

 

Anonymkode: ea7fc...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (På 26.4.2024 den 22.05):

Nettopp.

Likestilling, kommunikasjonsevner, familieorientering, empati, pålitelighet… i tillegg til det som alltid betyr noe men aldri sies høyt: Utseende og sosioøkonomisk status.

En bitchy feminist som ikke skal ha noe av at han "krever noe", for hun "skylder ham ingenting" og dessuten "er ikke kjærlighet en transaksjon" og ikke minst ville aldri en "ekte mann være opptatt av [fyll inn ting alle menn er opptatt av]" for det er det nemlig bare "incels" som bryr seg om?

Nei ellers takk. 😄

Veldig mye å forlange da- at kvinnen eller mannen kan kommunisere på en ok måte, være pålitelig, ha empati og for de som vil ha barn- ha en partner som er familieorientert.🙄 Det der er ikke mye å forlange altså. Og utseendet spiller en rolle for de fleste uavhengig av kjønn. 

 

Anonymkode: 128f4...be5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prevensjon er lettere tilgjengelig og vi har selvbestemt abort.

 

Anonymkode: 817bf...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr i praksis at han bidrar og det er balanse. Hadde han ikke gjort det så hadde du hatt kontroll på giver og mottaker status.

Menn som mister jobben eller blir syke og dermed overlater mer til kona ender opp som skilt. Byttet ut med en modell som virker og trekker lasset.

 

Anonymkode: ea7fc...51c

Eksen mistet jobben. Vi forble gift enda i fem år, og skilsmissen hadde en helt annen årsak. Så nei.

Anonymkode: bb627...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...