Gå til innhold

Det blir født få barn i Norge - Det er ikke rart


Hermann

Anbefalte innlegg

Hermann skrev (På 25.4.2024 den 10.27):

Hvorfor får kvinner så få barn i Norge?

Jeg tror det henger sammen med dette:

1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da. Mange har utdanning pga de har interesser som krever utsanning, og disse flyter kanskje over i fritiden også. Er ikke utdanningen relatert til barn, så bruker barna av den fritiden som ellers ville gått til interessene. 

2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid. Ja.

3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder. Har ikke merket noe til dét.

4. Dyrere boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring. Ja, det tar jo lengre tid å spare, og har man ikke spart FØR barn, så kan det bli vanskeligere etter, og vanskeligere å få et lån også.

5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner. Nei ting har endret seg. Jo ber jeg 100% så skal også tiden med barna fordeles likt, i alle fall når de er i den alderen de ikke er avhengig av mor. Hvorfor skal jeg måtte stresse rundt med husarbeid OG barna rundt meg, men av en eller annen grunn kan ikke far lage mat OG ha barna samtidig??? Vil han ikke bruke tid med de, hvorfor skal jeg føde flere med mindre jeg har kapasitet til å håndtere alle? Ville da trengt å gå ned i stiling, men sparer da mannen til min pensjon? Betaler han for mine hobbyer? Nei? Hvorfornskal jeg da jobbe meg ihjel og samtidig miste mer og mer respekt for mannen?

6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single. Usikker. Selv de rareste usosiale eolka finer seg en partner, men kanskje er det ikke lengre så mye press på ar de skal ha barn? BRA etter min mening, for jeg kjenner til noen som er skikkelig usosiale og har barn. Barnet har sett er parkeringshus TO ganger i livet og nesten aldri tatt heis på 12 år fordi de tar det aldri med ut, for de er nesten aldri ute av huset selv. 

7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig. Ja og nei. Er faren en god far så er det ikke like tungt å gå tilbake til jobb, men få kvinner har lyst til å la barnet være hjemme med en uinteressert far som gir ungen en turist uten brød pg saft som mat (har sett slikt selv). Respektløst ovenfor noen som har ofret kroppen og helsa si for å føde et barn. 

Hva tenker du?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja men vi knuller jo som aldri før da :)  SÅ rart ja hehe

Anonymkode: 1caf1...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 14.35):

Bra sagt. Jeg opplever at damer på min alder er klare for barn, og jeg er aktuell å få barn med. Jeg har også lyst på barn. Men jeg var upopulær tidligere, og vil nå ikke ta det første og beste nå som jeg endelig har draget. Hadde damer gitt meg en sjanse noen år tilbake, så hadde jeg nok vært mer klar for å slå meg til ro nå, men det er jeg ikke. Kjenner flere menn som er som meg. Og damer som ikke liker at mennene de møter ikke vil slå seg til ro, eller er klare for barn. Det er ikke deres feil som individ, men kvinner som gruppe har nok i stor grad forårsaket dette. Og så skal det heller ikke stikkes under en stein at det er mange kjipe menn der ute.

Anonymkode: 20c40...973

Dette nivået… man kan jo like gjerne bare dø. 

Anonymkode: bc3be...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en bra ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 14.35):

Bra sagt. Jeg opplever at damer på min alder er klare for barn, og jeg er aktuell å få barn med. Jeg har også lyst på barn. Men jeg var upopulær tidligere, og vil nå ikke ta det første og beste nå som jeg endelig har draget. Hadde damer gitt meg en sjanse noen år tilbake, så hadde jeg nok vært mer klar for å slå meg til ro nå, men det er jeg ikke. Kjenner flere menn som er som meg. Og damer som ikke liker at mennene de møter ikke vil slå seg til ro, eller er klare for barn. Det er ikke deres feil som individ, men kvinner som gruppe har nok i stor grad forårsaket dette. Og så skal det heller ikke stikkes under en stein at det er mange kjipe menn der ute.

Anonymkode: 20c40...973

Så du fikk ikke hatt nok sex i 20 årene, så da vil du ikke slå deg til ro nå hvis du finner en du blir forelsket i? Jaja men ikke klag når du blir over 40 og ikke finner en å slå deg til ro med og få barn med😄

Anonymkode: d4d19...e96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 11.19):

Det er også slik at utseendekrav, spesielt med tanke på høyde og kroppsstørrelse, gjør at en stadig økende andel av menn blir valgt bort. Eller får innpass på kjønnsmarkedet når de er betydelig eldre enn det som var normen før.

Dette fører selvsagt til færre barn. Menn må også få lov til å prøve ut og kose seg med det motsatte kjønn i mange år før de får barn, markedet tvinger frem at dette da blir når de er en god del eldre. Og de som skal ha barn med de populære mennene får kanskje bare ett barn, siden disse mennene deles på av flere.

I bunn og grunn er det velstand og velferdsstaten som gjør at det fødes flere barn. Og slik er det i hele den vestlige verden.

Anonymkode: faf36...b36

Og jeg tror at det er en bra ting. 
Tror du kvinnene i utviklingsland ønsker å føde 15 barn? 
Tenker de heller hadde fått 2-3 og takket for seg om det var opp til dem. 

Utdannelse, likestilling og tilgang på prevensjon= færre barn.

Anonymkode: 4a6b2...ea3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så sent som i 2009 var fertilitetsraten i Norge på 1,92 barn per kvinne. Dette er grovt sett rundt samme nivå den hadde lagt på i 30+ år.

Så begynte den plutselig å falle. Og de neste 14 årene falt den relativt jevnt. Med over en fjerdedel.

Til 1,41 barn per kvinne!

Dette er ekstremt oppsiktsvekkende og iøyenfallende.

Hva var det som plutselig startet rundt 2009-2010, og som fremdeles kan se ut til å vedvare den dag idag?

Det er nemlig dette forklaringen på de katastrofalt lave fødselstallene faktisk må passe inn med.

Man kan ikke komme deisende med ett eller annet ullent formulert personlig "favoritt-tema" som ikke samsvarer med å plutselig starte et vedvarende fall rundt 2009-2010.

Da svarer man ikke på spørsmålet.

Anonymkode: fd5b8...8b2

Endelig et konstruktivt innlegg i denne tøvete debatten. 👍

Anonymkode: 74120...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så du fikk ikke hatt nok sex i 20 årene, så da vil du ikke slå deg til ro nå hvis du finner en du blir forelsket i? Jaja men ikke klag når du blir over 40 og ikke finner en å slå deg til ro med og få barn med😄

Anonymkode: d4d19...e96

Et prinsipp r et prinsipp. I 2004 var det en som var 1,75 cm høy med rosa lue som kastet en snøball på meg. Hvis jeg ser en slik person ca 175 cm med rosa lue så skal jeg kaste en snøball tilbake. Rett på den rosa luen. 

Anonymkode: bc3be...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tror nok vi menn må ta på oss skylden her. Vi er ikke attraktive nok, vi er frastøtende for kvinnene og klarer ikke å nå opp til et tilfredsstillende nivå. Det er på tide vi tar oss sammen og jobber for å bli bedre, bli slik damer ønsker vi skal være, tenke slik de ønsker vi skal tenke, gjøre slik de ønsker vi skal gjøre. For akkurat nå duger vi rett og slett ikke.

Kom igjen gutta! Denne trenden klarer vi å snu! 

Eller ikke…

Anonymkode: 659bb...ef3

Hva er det dere ikke klarer tenker du? Er det for mye å be om at dere skal ta 50% av ansvaret for barna og hjemmet deres? Setter kvinner for høye krav, når de ikke ønsker å føde mange barn, være i 100% jobb, pluss 95% av ansvaret for barna og hjemmet? 

Syns egentlig dette er en selvfølge. 

Anonymkode: 09a4d...ce6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det dere ikke klarer tenker du? Er det for mye å be om at dere skal ta 50% av ansvaret for barna og hjemmet deres? Setter kvinner for høye krav, når de ikke ønsker å føde mange barn, være i 100% jobb, pluss 95% av ansvaret for barna og hjemmet? 

Syns egentlig dette er en selvfølge. 

Anonymkode: 09a4d...ce6

På hvilken måte endret dette seg rundt 2009-2010?

Anonymkode: 74120...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 14.35):

Bra sagt. Jeg opplever at damer på min alder er klare for barn, og jeg er aktuell å få barn med. Jeg har også lyst på barn. Men jeg var upopulær tidligere, og vil nå ikke ta det første og beste nå som jeg endelig har draget. Hadde damer gitt meg en sjanse noen år tilbake, så hadde jeg nok vært mer klar for å slå meg til ro nå, men det er jeg ikke. Kjenner flere menn som er som meg. Og damer som ikke liker at mennene de møter ikke vil slå seg til ro, eller er klare for barn. Det er ikke deres feil som individ, men kvinner som gruppe har nok i stor grad forårsaket dette. Og så skal det heller ikke stikkes under en stein at det er mange kjipe menn der ute.

Anonymkode: 20c40...973

Det er ikke noen sin skyld. For det blir som å si at løsningen hadde vært at noen som ikke hadde lyst skulle hatt sex de ikke ønsket og det blir feil. Det som skjedde skjdde, da må en heller skylde på andre ting som at en ikke prøvde seg på flere eller på andre måter. En gruppe er uansett hvordan du snur og vender på det, individer. 

Men kjenner igjen følelsen av å ønske å leve livet, hadde ikke sex i 20 årene og vet ikke helt hva jeg trenger i livet. Møter jeg en mann det klikker med, kanskje jeg hadde blitt, men samtidig så er det jo en liten frykt for å stenges inne i nok en lang periode som ikke fungerer. Men kommer ikke til å fremstå som seriøs for menn som leter etter ei, det er ufint. 

Kjenner også flere menn som ikke har hatt noen kjæreste eller mye sex gjennom årene, om i det hele tatt. Av egen manglende initiativ.

Vet ikke hva de ønsker, men skjønner jo om de ikke er klare. Men samtidig, det er ikke nødvendigvis vanlig å rase fra seg bestandig heller, mange har sex fordi de har forhold, det varierer sikkert fra person til person.

Og husk at det ikke er like mange kvinner som ser etter nor uforpliktende som det er menn som ønsker det, og at kvinner kan ha en tendens til å søke forpliktende uforpliktende sex, som ff. Også fordi det er vanskeligere for kvinner å ha god sex, da kan det lønne seg å finne han som kjenner kroppen hennes. Men mange blir fanget i dating, og har sikkert sex godtroende om at det skal bli noe, flere ganger enn de har lyst til. Vanskelig at det er så stor forventning om at en skal få tilgang til så mye fra noen, for så lite. Jeg ser etter sex, men fra ordentlig fine menn perosnlighetsmessig, og kjekk utifra min smak. 

Anonymkode: 8ab12...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene er kanskje at flere er single. Jeg ser det også på jobb. Jeg jobber i it-bransjen med mange unge mennesker, og bare et fåtall har kjæreste eller samboer. Så og si alle under 30 år er single (og flere over 30 også). Og når man nærmer seg 30 år og fortsatt er singel så er kravlista trolig veldig lang, og man blir kanskje ikke like lett betatt og forelsket som før. Så det å finne noen blir plutselig veldig vanskelig, og årene går. 

Anonymkode: d679c...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En av grunnene er kanskje at flere er single. Jeg ser det også på jobb. Jeg jobber i it-bransjen med mange unge mennesker, og bare et fåtall har kjæreste eller samboer. Så og si alle under 30 år er single (og flere over 30 også). Og når man nærmer seg 30 år og fortsatt er singel så er kravlista trolig veldig lang, og man blir kanskje ikke like lett betatt og forelsket som før. Så det å finne noen blir plutselig veldig vanskelig, og årene går. 

Anonymkode: d679c...b7c

Begynte antall single plutselig å vokse i 2009-2010?

For det var nemlig helt konkret da fødselstallene plutselig begynte å falle.

Anonymkode: 74120...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

On 4/30/2024 at 2:35 PM, AnonymBruker said:

Bra sagt. Jeg opplever at damer på min alder er klare for barn, og jeg er aktuell å få barn med. Jeg har også lyst på barn. Men jeg var upopulær tidligere, og vil nå ikke ta det første og beste nå som jeg endelig har draget. Hadde damer gitt meg en sjanse noen år tilbake, så hadde jeg nok vært mer klar for å slå meg til ro nå, men det er jeg ikke. Kjenner flere menn som er som meg. Og damer som ikke liker at mennene de møter ikke vil slå seg til ro, eller er klare for barn. Det er ikke deres feil som individ, men kvinner som gruppe har nok i stor grad forårsaket dette. Og så skal det heller ikke stikkes under en stein at det er mange kjipe menn der ute.

Anonymkode: 20c40...973

Herregud. Så spesielt å «straffe» kvinner du møter i dag fordi helt andre kvinner ikke var interessert i deg for ti år siden. Husk at du møter enkeltindivider, ikke en homogen gruppe.
 

Jeg (kvinne) hadde selv ikke noe særlig draget før i slutten av 20-åra. Før det var jeg innadvent, usikker og smålubben. Men etter å ha jobbet med selvfølelse i terapi, fikk jeg mer troen på meg selv, og klarte å være mer åpen og sprudlende. Det, kombinert med en sunnere livsstil og kropp, gjorde at jeg fikk mye mer oppmerksomhet fra menn. Og da jeg var 29 møtte jeg mannen jeg er gift med i dag. Jeg er jo bare kjempeglad for å ha møtt ham, og ikke bitter og sur for at menn generelt var mindre interessert i meg da jeg var 23.

Veldig smålig tankesett av deg! 

Anonymkode: 6cce5...54f

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Herregud. Så spesielt å «straffe» kvinner du møter i dag fordi helt andre kvinner ikke var interessert i deg for ti år siden. Husk at du møter enkeltindivider, ikke en homogen gruppe.
 

Jeg (kvinne) hadde selv ikke noe særlig draget før i slutten av 20-åra. Før det var jeg innadvent, usikker og smålubben. Men etter å ha jobbet med selvfølelse i terapi, fikk jeg mer troen på meg selv, og klarte å være mer åpen og sprudlende. Det, kombinert med en sunnere livsstil og kropp, gjorde at jeg fikk mye mer oppmerksomhet fra menn. Og da jeg var 29 møtte jeg mannen jeg er gift med i dag. Jeg er jo bare kjempeglad for å ha møtt ham, og ikke bitter og sur for at menn generelt var mindre interessert i meg da jeg var 23.

Veldig smålig tankesett av deg! 

Anonymkode: 6cce5...54f

ja, og da måtte han jo også lagt inn betingelsen om at menn i sin helhet aldri avviser damer. Er jo bare til å si noe litt turn off eller få dem til å ta hovedbyrden med den sosiale biten, mens man sitter der og smiler og later som at det er kult for han å underholde en, hvorpå han er svææært lite imponert og kikker raskt på en kvinne som tar hovedansvar for det sosiale i stedet for, som lyser opp hele rommet. For han har lyst til å være den lille prinsessen som rødmer og blir sjarmert i stedet for. Yeah. 

Anonymkode: bc3be...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermann skrev (På 25.4.2024 den 10.27):

Hva tenker du?

Vi bader i østrogenhermere fra plastemballasje og annet så gutter blir født sterile med mikropikk...Klimakrisen er her og tar nok fra en del kvinner lysten til å mate barn inn i apokalypsen.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 22.33):

Ja men vi knuller jo som aldri før da :)  SÅ rart ja hehe

Anonymkode: 1caf1...9fa

Har du belegg for påstanden? Jeg tviler på at det stemmer.

Anonymkode: 4e6f3...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (19 timer siden):

Vi bader i østrogenhermere fra plastemballasje og annet så gutter blir født sterile med mikropikk...Klimakrisen er her og tar nok fra en del kvinner lysten til å mate barn inn i apokalypsen.

Startet dette plutselig i 2009-2010, da fallet i den norske fødselsraten helt ut av det blå plutselig startet?

Anonymkode: 74120...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen kan peke på noe konkret, så kan det jo ha vært en enkel hendelse som finanskrisen i 2008, som fikk noen til å tenke seg om, og at det har satt i gang selvforsterkende effekter. Nedadgående fødselstall er jo en global trend, så det er ikke bare oss. 

https://www.nordicstatistics.org/news/all-time-low-nordic-fertility-rates/

Denne generasjonen med foreldre kan ha vokst opp med større skepsis, og mindre tro på fremtiden, eller en hel drøss andre sammenfallende årsaker.

Anonymkode: 4e6f3...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden ingen kan peke på noe konkret, så kan det jo ha vært en enkel hendelse som finanskrisen i 2008, som fikk noen til å tenke seg om, og at det har satt i gang selvforsterkende effekter. Nedadgående fødselstall er jo en global trend, så det er ikke bare oss. 

https://www.nordicstatistics.org/news/all-time-low-nordic-fertility-rates/

Denne generasjonen med foreldre kan ha vokst opp med større skepsis, og mindre tro på fremtiden, eller en hel drøss andre sammenfallende årsaker.

Anonymkode: 4e6f3...72f

Kan ha vært, det sies jo at de største årsaken er at de som får, får 2 barn istede for 3. Fordi de starter sent, og det kan jo ofte være økonomi relatert. 

Men kan også være at samtalen om vi ønsker barn eller ikke kom mer og mer på banen. Husker jeg tenkte på det, men følte det var på eget initiativ. 

Internettet utviklet seg også heftigere fra 2010 og ut. Men nå var jeg på vgs i den tiden, og har kanskje naturlig fulgt Internett fra et ståsted som bare virker som at det har gått fra å være litt koslig og sosialt(ungdomstiden) til å ta oss en etter en inn i en avhengighet.(litt kjedelig voksenliv)

Anonymkode: 8ab12...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...