Gå til innhold

Må jeg gi like stor konfirmasjonsgave til alle tantebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke barnas skyld at dere har lite kontakt, tenker jeg. Jeg har 14 tantebarn (min og mannens side) og vi gir likt til alle uavhengig av hvor nært forhold vi har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 7.15):

Jeg er tante til seks barn. Tre av dem har jeg mye kontakt med, tre ser jeg aldri. De tre jeg aldri ser har jeg heller ikke kontakt med forelder, tipper vi sees sånn i snitt annethvert år, akkurat nå er det fem år siden vi så hverandre sist. Barna der har heller aldri takket for en gave de har fått, forelderen takker av og til. 

Jeg vil gjerne gi mer i konfirmasjonsgave til de jeg kjenner. Er det innafor, eller vil jeg da bare legge opp til konflikt og drama? 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Ja det synes jeg.  Jeg har 5 og de fikk likt :) de 3 største til storebroren min er konfrimert alt, og han siste skal i setember, de fikk alle 2000 hver og samme skal siste mann få.

De 2 til lillebroren min er det en del år til skal det,men de får til lik sum eller gave, de skal få bunad, så vet ikke om de får sølv eller penger da

Anonymkode: 06c35...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 18.11):

Det var nøyaktig det samme jeg sa. 

Jeg kunne sagt at moren min var helt kjørt i ukene før, under og etter konfirmasjonen og at vi levde på kneip og nudler, at vi hadde dårlig råd lenge pga det og at jeg aldri ville utsatt moren min for en ny slik påkjenning, men det sa jeg ikke. 

Ingen visste noe heller. Fasade, fasade, fasade. Søsteren min fikk bunad, da. Kjennes fortsatt urettferdig hver eneste 17. mai. 

Anonymkode: 1a0c8...85d

Og det er leit du føler det slik. Men jeg kjenner min familie og har er veldig nært forhold til min søster. Og vet hvor hardt hun jobbet med å forsøke å «overtale» til konfirmasjon. Fordi hun ELSKER å arrangere sammenkomster. 
og når hennes svært oppegående og reflekterte datter tok et aktivt valg om at for henne var det feil å konfirmere seg så respekterer man det. Men det innebar også da at man ikke får «konfirmasjonsgave». Og ingen sure miner der. 

Anonymkode: e8143...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2024 at 8:26 AM, AnonymBruker said:

Nei, de gjør egentlig ikke det. Jeg har egne barn og de har veldig ulik alder, så vi er ikke så ofte sammen og jeg gir ikke feriepenger - er det vanlig at tanter gjør det? 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Jeg og min søster fikk alltid feriepenger fra den ene tanten vår. Hvis vi skulle på ferie sørget hun alltid for at vi fikk omtrent 500 norske kroner hver, i danske kroner, Euro eller hva enn lokal valuta var (for tjue år siden, så omtrent 800 i dag). 

Men hun var enslig, hadde ikke egne barn, nedbetalt bolig og vi barna så henne i snitt hver tredje helg, eller oftere, gjennom barndommen, til håndballkamper og sosialt liv tok over i tenårene. Fint vær i sommerferien? Vi dro på stranda med mamma og tante (og tante spanderte iskrem, selvsagt). Påsken betydde alltid to påskeegg, et fra mamma og pappa, et som vi fikk hos tante - som vi sikkert så minst tre dager i løpet av påskeferien. Første juledag? Hos tante. Andre dager i romjulen? Tante hos oss eller vi hos henne. Mamma og pappa bortreist i bryllup en helg? Vi sov hos tante. 

Jeg har forøvrig 4-5 tanter til, men som har mann og barn. De fikk jeg jul- og bursdagsgaver av. :)

 

 

 

Anonymkode: aaf2e...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 7.31):

Som tante til et barn vi ikke har møtt siden barnet var fem år (nå en ung voksen på 20) har jeg ikke gitt noen gave til dette barnet de årene vi ikke har hatt kontakt, foreldrene valgte å avslutte all kontakt med vår side av familien pga den enes mentale problemer - synd det gikk ut over barnet men hvorfor gi noe til noen som hverken vet hvem du er eller setter pris på gaven? 

Anonymkode: fb4f2...4c5

Hva med å vise et barn som trolig har det ganske tøft med en forelder med mentale problemer at det faktisk har familie som bryr seg om dem? Kunne det vært en god grunn til å vise omtanke? Kunne det vært at dette barnet faktisk ville blitt litt ekstra glad over gaven selv om all fornuft sier at dette barnet har slett ikke noe kunnskap om hvem du er og hvilke baktanker du har ved å gi dem en gave i deres konfirmasjon? Vet du at dette barnet ikke ville satt pris på gaven? Kanskje gaven ville blitt kastet rett i søpla selv om de 200 kr kunne kommet godt med i hverdagen? Jeg tror du bør revurdere dette barnets tanker. Barnet er slett ikke like mannevond som deg, det er jeg nesten sikker på! Det er ikke rart barn tar livet sitt fordi de blir mobbet når selv familie kan behandle sine egne på en så ussel måte. Ja til mobbing! Du skal få bære fanen så kommer vi andre bak deg å roper våre slagord mot de svake i samfunnet! 

Anonymkode: f56e4...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...