Gå til innhold

Må jeg gi like stor konfirmasjonsgave til alle tantebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så du skal bare droppe å møte, veldig soesielt når du er tante 

Anonymkode: 558a8...5c7

Men akkurat hva jeg gjør eller ikke gjør om ti års tid trenger du ikke bry deg med :) 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener man fint kan forskjellsbehandle, men bare hvis de du har lite kontakt med har større familie (og dermed mer penger i gave) enn de du er nærmest med.

Anonymkode: 1a0c8...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likt til allepå konfirmasjon. Så får du heller ta det igjen og gjøre ulikt på bursdagagaver/julegaver/feriepenger/spandere ting.

Anonymkode: d1785...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men akkurat hva jeg gjør eller ikke gjør om ti års tid trenger du ikke bry deg med :) 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

🤦🏻‍♀️ men du spør om annet som skal skje om 10 år🤔

Anonymkode: 558a8...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt forskjellig til mine (har 4 stk). 2 valgte å konfirmere seg, de 2 andre bare å feire større bursdag når de ble 16(?). 
De to som ble konfirmert fikk gave, de to andre bare vanlig bursdagssum..

Anonymkode: e8143...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har besteforeldre som har hatt mye kontakt med 4 barnebarn, og lite med meg og min bror. Jeg husker godt dagen jeg forsto at jeg fikk mindre gave enn de andre. Min bror er eldre, så det husket jeg ikke, men jeg er jevngammel med de andre. Jeg synes fremdeles det er leit å tenke på. Tåler det fint nå selvsagt, men leit å tenke tilbake på. Jeg synes det er dårlig gjort å skille på det, basert på kontakten de hadde med mine foreldre. De andre barnebarna fikk jo selvfølgelig mye mer ellers også, både tid, opplevelser og gaver, men akkurat konfirmasjonsgaven synes jeg var spesielt smålig. 

Anonymkode: 3a124...0c5

Jeg vil si at det er ganske stor forskjell på besteforeldre og tanter/onkler. Jeg ville nok også synes det hadde vært leit å få mindre av besteforeldre, men ikke en tante/onkel jeg sjeldent ser. Dine besteforeldre har formert seg, og har dermed et litt større ansvar for senere avkom, enn å være søsken til noen som har barn, og som man kanskje har et dårlig forhold til. 

Anonymkode: f8d56...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er tante til seks barn. Tre av dem har jeg mye kontakt med, tre ser jeg aldri. De tre jeg aldri ser har jeg heller ikke kontakt med forelder, tipper vi sees sånn i snitt annethvert år, akkurat nå er det fem år siden vi så hverandre sist. Barna der har heller aldri takket for en gave de har fått, forelderen takker av og til. 

Jeg vil gjerne gi mer i konfirmasjonsgave til de jeg kjenner. Er det innafor, eller vil jeg da bare legge opp til konflikt og drama? 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Du gir mer til de du kjenner. Altså - du gir fornuftig mye for en tante til de du knapt ser. Og så øker du beløpet til de du ser. Helt udramatisk. Vi har gjort det slik i flere generasjoner i min familie og ingen løfter et øyebryn.
 

 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, man forskjellsbehandlet ikke - uavhengig av om man går i besøket eller ikke.... 

Anonymkode: 7fde7...498

Ok. Så du indeksjusterer gaver? Eller gir du 2000 til hver, selv om 2000 i år åpenbart og godt kjent for alle er vesentlig mindre verdt enn 2000 for 10 år siden? (Faktisk hele 700 kroner mindre verdt…)

Folk gir ulike gaver. Typisk gir de den elste mest og den yngste minst nettopp fordi de ikke indeksjusterer.

Anonymkode: 486f2...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har gitt forskjellig til mine (har 4 stk). 2 valgte å konfirmere seg, de 2 andre bare å feire større bursdag når de ble 16(?). 
De to som ble konfirmert fikk gave, de to andre bare vanlig bursdagssum..

Anonymkode: e8143...5ad

Jeg var en som ikke konfirmerte seg. Dette av hensyn til moren min, som hadde vært så utslitt og blakk da søsteren min konfirmerte seg to år før. 

Det svir ganske bra når man føler at absolutt ingen bryr seg om deg den dagen du egentlig skulle blitt konfirmert. 🙄

Anonymkode: 1a0c8...85d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg mener man fint kan forskjellsbehandle, men bare hvis de du har lite kontakt med har større familie (og dermed mer penger i gave) enn de du er nærmest med.

Anonymkode: 1a0c8...85d

Ja, det har de. Det er faktisk svært stor forskjell. Men for meg handler det mest om at jeg rett og slett ikke har lyst til å bruke så mye penger på dem. 
De er rike, mens den andre familien ikke er det. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

🤦🏻‍♀️ men du spør om annet som skal skje om 10 år🤔

Anonymkode: 558a8...5c7

Ingen relevans. 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var en som ikke konfirmerte seg. Dette av hensyn til moren min, som hadde vært så utslitt og blakk da søsteren min konfirmerte seg to år før. 

Det svir ganske bra når man føler at absolutt ingen bryr seg om deg den dagen du egentlig skulle blitt konfirmert. 🙄

Anonymkode: 1a0c8...85d

Tenker det sier mest om de voksne, vi hadde gitt lik sum isnsett

Anonymkode: 558a8...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanter og onkler på farssiden bodde langt fra oss, og mine søskenbarn der fikk langt mer enn jeg gjorde. Har aldri skjenket det en tanke. Jeg hadde jo ingenting med dem å gjøre, hvorfor skulle de gi meg masse penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har jo ingen relasjon. De bor på andre siden av landet, tviler på at noe kommer til å endre seg. 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Du kan bruke mer penger på barna du har mest kontakt med når dere gjør ting sammen som dere naturlig gjør. Men konfirmasjonsgaven bør være lik til alle. Merkelig at du ikke forstår dette selv.

Anonymkode: 29bdb...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tante til et barn vi ikke har møtt siden barnet var fem år (nå en ung voksen på 20) har jeg ikke gitt noen gave til dette barnet de årene vi ikke har hatt kontakt, foreldrene valgte å avslutte all kontakt med vår side av familien pga den enes mentale problemer - synd det gikk ut over barnet men hvorfor gi noe til noen som hverken vet hvem du er eller setter pris på gaven? 

Anonymkode: fb4f2...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var en som ikke konfirmerte seg. Dette av hensyn til moren min, som hadde vært så utslitt og blakk da søsteren min konfirmerte seg to år før. 

Det svir ganske bra når man føler at absolutt ingen bryr seg om deg den dagen du egentlig skulle blitt konfirmert. 🙄

Anonymkode: 1a0c8...85d

Denne forstod jeg ikke. Ble konfirmasjonen din avlyst på grunn av at mor ble syk? Eller valgte du ikke å konfirmere deg? Man får jo ikke konfirmasjonsgaver hvis man ikke konfirmerer seg. 

Anonymkode: 29bdb...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som tante til et barn vi ikke har møtt siden barnet var fem år (nå en ung voksen på 20) har jeg ikke gitt noen gave til dette barnet de årene vi ikke har hatt kontakt, foreldrene valgte å avslutte all kontakt med vår side av familien pga den enes mentale problemer - synd det gikk ut over barnet men hvorfor gi noe til noen som hverken vet hvem du er eller setter pris på gaven? 

Anonymkode: fb4f2...4c5

Man gir konfirmasjonsgave til tantebarn når man er informert om konfirmasjonen.

Anonymkode: 29bdb...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som tante til et barn vi ikke har møtt siden barnet var fem år (nå en ung voksen på 20) har jeg ikke gitt noen gave til dette barnet de årene vi ikke har hatt kontakt, foreldrene valgte å avslutte all kontakt med vår side av familien pga den enes mentale problemer - synd det gikk ut over barnet men hvorfor gi noe til noen som hverken vet hvem du er eller setter pris på gaven? 

Anonymkode: fb4f2...4c5

Hvorfor straffe barnet?

Anonymkode: 558a8...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Denne forstod jeg ikke. Ble konfirmasjonen din avlyst på grunn av at mor ble syk? Eller valgte du ikke å konfirmere deg? Man får jo ikke konfirmasjonsgaver hvis man ikke konfirmerer seg. 

Anonymkode: 29bdb...127

Hun(?) valgte å ikke konfirmere seg fordi mor klaget sin nød om hvor dyr konfirmasjonen til søsteren var. Det finnes mange barn som har som jobb å passe på foreldrene sine, og i denne situasjonen straffet det seg ekstra for dette barnet. 

Anonymkode: 84883...444

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg var en som ikke konfirmerte seg. Dette av hensyn til moren min, som hadde vært så utslitt og blakk da søsteren min konfirmerte seg to år før. 

Det svir ganske bra når man føler at absolutt ingen bryr seg om deg den dagen du egentlig skulle blitt konfirmert. 🙄

Anonymkode: 1a0c8...85d

Det er ikke tilfellet her. Den ene som valgte å ikke konfirmere seg (kjenner økonomien og kapasiteter til mine søsken godt) tok et standpunkt om å ikke fornye dåpsløftet og syntes borgerlig var tull. Den andre «gadd» ikke. Så da har de tatt et aktivt valg også fikk de ikke konfirmasjonsgave. (Konsekvens). Ingen som har stusset på det. 
Kan jo utjevne seg med tiden, ingen selvfølge at alle av de gifter seg og/eller får barn. Vil jo gi gave om noe av dette skjer og

Anonymkode: e8143...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke tilfellet her. Den ene som valgte å ikke konfirmere seg (kjenner økonomien og kapasiteter til mine søsken godt) tok et standpunkt om å ikke fornye dåpsløftet og syntes borgerlig var tull. Den andre «gadd» ikke. Så da har de tatt et aktivt valg også fikk de ikke konfirmasjonsgave. (Konsekvens). Ingen som har stusset på det. 
Kan jo utjevne seg med tiden, ingen selvfølge at alle av de gifter seg og/eller får barn. Vil jo gi gave om noe av dette skjer og

Anonymkode: e8143...5ad

Det var nøyaktig det samme jeg sa. 

Jeg kunne sagt at moren min var helt kjørt i ukene før, under og etter konfirmasjonen og at vi levde på kneip og nudler, at vi hadde dårlig råd lenge pga det og at jeg aldri ville utsatt moren min for en ny slik påkjenning, men det sa jeg ikke. 

Ingen visste noe heller. Fasade, fasade, fasade. Søsteren min fikk bunad, da. Kjennes fortsatt urettferdig hver eneste 17. mai. 

Anonymkode: 1a0c8...85d

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme til alle, bortsett fra hvis du er fadder

Anonymkode: 21011...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...