Gå til innhold

Må jeg gi like stor konfirmasjonsgave til alle tantebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til seks barn. Tre av dem har jeg mye kontakt med, tre ser jeg aldri. De tre jeg aldri ser har jeg heller ikke kontakt med forelder, tipper vi sees sånn i snitt annethvert år, akkurat nå er det fem år siden vi så hverandre sist. Barna der har heller aldri takket for en gave de har fått, forelderen takker av og til. 

Jeg vil gjerne gi mer i konfirmasjonsgave til de jeg kjenner. Er det innafor, eller vil jeg da bare legge opp til konflikt og drama? 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme til alle!!

Anonymkode: 8ce9a...7da

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker samme til alle, uansett. 
Sånn er det bare.

Anonymkode: 91663...cc2

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også samme til alle. De du ser ofte får uansett mer av deg siden du sikkert tar dem med ut på ting, har med små gaver, gir dem feriepenger eller annet. Til store anledninger er det viktig å ikke gjøre forskjell.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være smålig av deg å gi mindre i konfirmasjonsgave. Det vil fort oppfattes som at du ønsker straffe foreldrene til barna, men ender opp med å la det gå ut over de unge. 
 

Du kommer til å bruke mer penger på de barna du er mer sammen med, uansett. 
Det er helt naturlig, siden dere er i hverandres liv. 

Anonymkode: 58d73...643

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også seks tantebarn, tre av dem har jeg sett fem ganger i mitt liv. De andre har jeg sett jevnlig.

Selvsagt gir jeg lik sum, noe annet ville jeg følt var helt feil. 

De tre jeg har mye kontakt med, får uansett mer når jeg spanderer hvis vi møtes ute for å spise, hender jeg vippser bensinpenger osv hvis de kjører på besøk til meg. 

Sistemann skal konfirmeres nå til høsten, ser fram til å bli ferdig med alle ;) 

Anonymkode: 250f0...c4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig gir du likt!

Anonymkode: a420f...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det ikke er barnas skyld at dere har lite kontakt og at de ikke har takket for gaver. For å ikke brenne broer og vise at det finnes godhet i verden ville jeg gitt like mye. Men kanskje du kan gi litt mindre enn du hadde tenkt, så kan du heller finne andre anledninger til å gi noe til de nærmeste?

Anonymkode: 57573...d63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det synes jeg. Er ikke barnas feil at dere treffes så sjeldent 

Anonymkode: 15a1b...7a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme til alle. Ellers er du faktisk ganske ufyselig mot de andre. Viser virkelig at du egentlig ikke bryr deg 

Anonymkode: 5248a...db9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tipper det ikke er barnas skyld at dere har lite kontakt og at de ikke har takket for gaver. 

Anonymkode: 57573...d63

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det synes jeg. Er ikke barnas feil at dere treffes så sjeldent 

Anonymkode: 15a1b...7a8

 

Enig i disse to kommentarene. Det er ikke barnas skyld. TS er den voksne og er den som har hovedansvaret for kontakt og å skape en god relasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Viser virkelig at du egentlig ikke bryr deg 

Vi har jo ingen relasjon. De bor på andre siden av landet, tviler på at noe kommer til å endre seg. 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har jo ingen relasjon. De bor på andre siden av landet, tviler på at noe kommer til å endre seg. 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Er du invitert i noen av konfirmasjonene? Er innafor å gi mer når du er invitert. Da koster det jo noe for foreldrene å ha deg i selskapet. 

Anonymkode: adb99...153

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (58 minutter siden):

Jeg mener også samme til alle. De du ser ofte får uansett mer av deg siden du sikkert tar dem med ut på ting, har med små gaver, gir dem feriepenger eller annet. Til store anledninger er det viktig å ikke gjøre forskjell.

Nei, de gjør egentlig ikke det. Jeg har egne barn og de har veldig ulik alder, så vi er ikke så ofte sammen og jeg gir ikke feriepenger - er det vanlig at tanter gjør det? 

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du invitert i noen av konfirmasjonene? Er innafor å gi mer når du er invitert. Da koster det jo noe for foreldrene å ha deg i selskapet. 

Anonymkode: adb99...153

Tipper jeg blir invitert i alle, men det er minst ti år til noen av konfirmasjonene, og da tviler jeg på at jeg går i de. (Langt å kjøre/alder)

Anonymkode: 9aaf2...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i å gi samme til alle dersom det er tantebarn på din side og ikke en eventuell samboer/kjæreste, ektemann.

Ikke for å kapre tråden, men føler dere at det bør gjøres likt også for nieser og nevøer på tvers av familiene? Altså f.eks har jeg et veldig nært bånd til mine nieser/nevøer fra mitt søsken og jeg vil nok trolig ønske å gi mer enn det min samboer ønsker å gi til sine nieser/nevøer. Her blir jeg litt i tvil om jeg da bør gi mindre til mine for å ikke skape forskjell?

Anonymkode: 670b6...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du invitert i noen av konfirmasjonene? Er innafor å gi mer når du er invitert. Da koster det jo noe for foreldrene å ha deg i selskapet. 

Anonymkode: adb99...153

Man trenger da virkelig ikke å gi mer i gave om man inviteres til festen enn om man ikke inviteres!

Anonymkode: 6f3a9...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i å gi samme til alle dersom det er tantebarn på din side og ikke en eventuell samboer/kjæreste, ektemann.

Ikke for å kapre tråden, men føler dere at det bør gjøres likt også for nieser og nevøer på tvers av familiene? Altså f.eks har jeg et veldig nært bånd til mine nieser/nevøer fra mitt søsken og jeg vil nok trolig ønske å gi mer enn det min samboer ønsker å gi til sine nieser/nevøer. Her blir jeg litt i tvil om jeg da bør gi mindre til mine for å ikke skape forskjell?

Anonymkode: 670b6...217

Nei, det går fint å gi ulikt til din side og hans side!

Anonymkode: 6f3a9...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i å gi samme til alle dersom det er tantebarn på din side og ikke en eventuell samboer/kjæreste, ektemann.

Ikke for å kapre tråden, men føler dere at det bør gjøres likt også for nieser og nevøer på tvers av familiene? Altså f.eks har jeg et veldig nært bånd til mine nieser/nevøer fra mitt søsken og jeg vil nok trolig ønske å gi mer enn det min samboer ønsker å gi til sine nieser/nevøer. Her blir jeg litt i tvil om jeg da bør gi mindre til mine for å ikke skape forskjell?

Anonymkode: 670b6...217

Vi gir det samme på begge sider, uavhengig av hvor god relasjon vi har med tantebarna.

Anonymkode: 91663...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man forskjellsbehandlet ikke - uavhengig av om man går i besøket eller ikke.... 

Anonymkode: 7fde7...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...