Gå til innhold

Besteforelder med god økonomi skal gi 5000 kr til konfirmasjonsbarnet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig? 
og jeg mener deg, skjønner godt du skriver som anonym

Anonymkode: 93fed...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, man får kjøpt valuta i 99,9% gull eller sølv, f.eks. Amerikanske Eagle mynter på 1 unse (31,1 gram) Disse holder inflasjonen mye bedre en papirpenger. En sølvmynt på 1 unse er i dag verdt ca. 300kr. Om et år kan den godt være verdt 350. Fint å spare på noen slike?

Anonymkode: a1a66...49e

Det er det jeg mener.

Gull er penger, alt annet er kreditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg synes det er lite. Jeg ble skuffet.Familien på den ene siden er veldig gjerrige. 

Anonymkode: 86f63...6e0

Det er mye, du bør sette pris på at de gir i det hele tatt når du er så utakknemlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvilken fremtid? De fleste konfirmanter har blåst de pengene før de går ut av videregående. 

 

Trodde ikke at det er vanlig at de fleste disponerer en konto med pengene  og blåser de vekk! Her var det naturlig å sette de inn på sparekonto som konfirmanten ikke disponerer selv eller får tilgang til automatisk når de er 18 år !😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moongirl skrev (31 minutter siden):

Trodde ikke at det er vanlig at de fleste disponerer en konto med pengene  og blåser de vekk! Her var det naturlig å sette de inn på sparekonto som konfirmanten ikke disponerer selv eller får tilgang til automatisk når de er 18 år !😃👍

her i byen er konfirmanter på monstershopping et vårtegn med lange tradisjoner: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/kdGqB/konfirmanter-tok-taxi-hjem-fra-shopping

De har fri mandag etter komfen, og reiser til byen får å blåse komf-pengene bort

Anonymkode: ef789...e33

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ei psyco kjærring. Fyfaen. 

Anonymkode: 50d98...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min sønn fikk 25 000,- og de har ikke overflod av penger, men prioriterer det.

Anonymkode: e5544...067

Yey! Da kan han kjøpe fet russebuss og bruke resteb på øl!

Absolutt noe som er verdt å prioritere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sum fra besteforeldre her. Vår datter syntes det var kjempemye. Hva er det som skjer for tiden?? Vær så snill å ikke dyrk frem dette pengejaget. Noen må holde igjen, ungene blir foret med pengefokus over alt, nå må vi foreldre og besteforeldre være med og holde litt igjen, demme opp om dette. Hvor ellers skal de lære en verdi som dette? 

Anonymkode: b8ae0...0d9

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moongirl skrev (14 timer siden):

Trodde ikke at det er vanlig at de fleste disponerer en konto med pengene  og blåser de vekk! Her var det naturlig å sette de inn på sparekonto som konfirmanten ikke disponerer selv eller får tilgang til automatisk når de er 18 år !😃👍

Hvor finner man en slik konto? For jeg snakket med banken om det da mine var 18 og de sa at det fantes ikke. De har full disposisjonsrett til konto i eget navn.

Og hva er egentlig poenget med å gi gaver med binding? Hvorfor må en 15-åring få penger h*n uansett ikke får lov til å bruke? Bedre å vente til man ser at de er modne nok.

Anonymkode: 6442b...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor finner man en slik konto? For jeg snakket med banken om det da mine var 18 og de sa at det fantes ikke. De har full disposisjonsrett til konto i eget navn.

Og hva er egentlig poenget med å gi gaver med binding? Hvorfor må en 15-åring få penger h*n uansett ikke får lov til å bruke? Bedre å vente til man ser at de er modne nok.

Anonymkode: 6442b...804

Ha ha, skal man vente med konfirmasjon til man fyller 18 da? Nå har dette alltid vert tradisjonen da man er 15..   Så er det ikke verre en at giver kan opprette sparekonto i sitt eget navn, men som overføres til konfirmanten da vedkommende fyller 18?

Anonymkode: a1a66...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 18.17):

Er det mulig? 
og jeg mener deg, skjønner godt du skriver som anonym

Anonymkode: 93fed...fa9

Din holdning er nok representativ for ein stor del av "norsk ungdom", og en oe som etterhvert bekymrer mange 

Anonymkode: 9d86f...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 11.05):

Kreve penger? Lite? Er det antall kroner som avgjør om noen er gode besteforeldre? Skjerp dere, ikke alle vil skjemme bort (d)ungen med å la de få alt opp i nevene heller. La de lære seg å streve for kronene, så blir de mer takknemlige for det (lille) de får også!

Anonymkode: a1a66...49e

Ro deg ned, jeg sier jo at ts ikke kan gjøre noe med det. Det er ikke noe å stresse over! Men personlig synes jeg at det er litt skralt hvis de har mye penger. Det må jeg få lov til å synes😉 Jeg ser ikke hva godt som skal komme ut av å lære barna å streve for kronene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...