Gå til innhold

Besteforelder med god økonomi skal gi 5000 kr til konfirmasjonsbarnet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hallo?Tenåringer trenger penger til serfrikat,bil, bolig osv……

Anonymkode: 86f63...6e0

Ingen 15-åring trenger penger til bil og bolig. 

Hvorfor gi.mye penger til konfirmasjonen når 18-års dag er mer passende, eller 25-årsdag?

Anonymkode: e353c...251

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dåsen skrev (8 minutter siden):

I dette tilfellet var 5000 kr et eksempel - det er snakk om en litt større sum i vårt tilfelle. 

Poenget var at det blir gitt samme sum nå som i 2007, og det er jo ikke helt rettferdig. Svigermor har pr definisjon gitt sitt første barnebarn mer penger enn sitt siste i konfirmasjonsgave.

Hehe, minner meg litt om min egen far. Har har gitt barnebarna sine 500kr til bursdag og jul nå i snart 20 år, ikke en gang for 18-års dager høyner han summen. Han dobler dog ift. denne tråden og gir 10k til konfirmasjoner, men kommer selvfølgelig til å stå fast på den summen så lenge han lever. (Og, ja, han har ganske god råd som pensjonister flest har, nedbetalt hus og noen millioner i banken.)

At gamle folk ikke inflasjonsjusterer, det må man nok bare leve med. Det trenger ikke bety at de er gjerrige, min far er for eks egentlig ikke det, men de mangler bare kontakt med dagens virkelighet og dagens pengeverdi.

Anonymkode: fed54...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (39 minutter siden):

Nei, bare lei av at svigermor ALLTID er gjerrig, gir 500 kroner i gave, gidder ikke kjøre 10 min for å besøke barnebarnet osv. Skikkelig lei!!

Akkurat som min det...😪...TID er gratis..men, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle husker den dagen der katolske folk ble kapitalister, ikke sant?

Hva er poenget med konfirmasjon om ikke penger? Jeg tviler på at det er særlig mye kristen ungdom blant russen.

:skya:

Anonymkode: 95e88...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var litt lite. Jeg ga 5000 til nevøen min, fordi jeg ikke hadde råd til mer. Heldigvis fikk han mer av foreldre og besteforeldre. Pengene flyr når de skal ta sertifikat, flytte hjemmefra og kjøpe bolig. Heldigvis har nevøen vært flink til å spare alle pengegavene i tillegg til å jobbe ved siden av skolen, så det ser ut til at han kommer inn på boligmarkedet til tross for at han kommer fra en familie uten mye penger.

Anonymkode: 76163...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye at mitt barn fikk 0,- fra oss, dvs. familien. Og plutselig var søndagsskolen ganske lite populær.

Selvsagt har vi cashet de 15 mill i Oslo sentrum til studiestarten.

:skya:

Anonymkode: 95e88...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moongirl skrev (13 minutter siden):

Akkurat som min det...😪...TID er gratis..men, nei...

Tror du misforstod meg.. jeg mente at svigermor alltid fremstilles slik på kg! Jeg hare et tett og godt forhold til de jeg er farmor til, slik jeg har til min sønn og svigerdatter ❤️ For så vidt også til min egen svigermor ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Må si jeg stusser litt over hvor mye pepper TS fikk i denne tråden. Selvfølgelig må folk få gi det de selv ønsker. Men 5000 fra besteforeldre i 2024 er lite, langt mindre enn hva de fleste besteforeldre gir. Så det må være lov å reflektere over det uten at å få så mye kritikk som TS får.

Og så kan gjerne mene at flertallet gir mye for og at 15-åringer ikke fortjener masse penger de kan søle bort på tull, moped, whatever. Men jeg mistenker at de som mener 5000kr er veldig mye penger tenker tilbake på sin egen konformasjon i 1992 (eller var det 1892?).

 

Anonymkode: fed54...756

Poenget er at når man lager slike tråder, så får folk inntrykk av at «alle andre» får mer og det bidrar til at konfirmantene sammenlikner, når foreldrene åpenbart gjør det.

Mine foreldre har svært god økonomi, og mitt barn fikk ca 5000 kr til konfirmasjonen. Mine foreldre er opprinnelig fra et annet nordisk land der det ikke er tradisjon for store konfirmasjonsgaver. Han fikk derimot en stor pengesum i fond da han ble født, vi har fått ferieturer og han får relativt rause pengesummer til bursdag.

Dumt at konfirmasjon har blitt til en stor, materialistisk markering, og at dette er verdier ungdommene blir lært.

Anonymkode: 717bd...1cb

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg synes det er lite. Jeg ble skuffet.Familien på den ene siden er veldig gjerrige. 

Anonymkode: 86f63...6e0

Denne kommentaren må jo være tull... jeg kan ikke forestille meg noe annet. 

Om ikke så skulle du vært på en norsk Dr. Phil.

Anonymkode: 29fe8...2db

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hehe, minner meg litt om min egen far. Har har gitt barnebarna sine 500kr til bursdag og jul nå i snart 20 år, ikke en gang for 18-års dager høyner han summen. Han dobler dog ift. denne tråden og gir 10k til konfirmasjoner, men kommer selvfølgelig til å stå fast på den summen så lenge han lever. (Og, ja, han har ganske god råd som pensjonister flest har, nedbetalt hus og noen millioner i banken.)

At gamle folk ikke inflasjonsjusterer, det må man nok bare leve med. Det trenger ikke bety at de er gjerrige, min far er for eks egentlig ikke det, men de mangler bare kontakt med dagens virkelighet og dagens pengeverdi.

Anonymkode: fed54...756

Nå må jeg si jeg blir nokså f..... her! Nå må det bli slutt på surmulingen på svigermødre/besteforeldre. Skulle være glade for å ha besteforeldre, det er dere som burde ære de for å ha tjent både samfunnet og dere opp gjennom livet! Som takk for at noen har gitt gaver gjennom 20 år, så skal man altså være misfornøyd!? 20 år med gaver i alle anledninger, selv med 500,- blir det mye penger det! Ha stor respekt for de eldre, du kommer aldri til å komme dit at du får betalt det du har fått tilbake, og du blir (forhåpentligvis) selv gammel en dag, hva venter du av respekt da?

Anonymkode: a1a66...49e

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ytringer som dette som gjør at jeg gruer meg noe j*vlig til min skal stå konfirmant. Sliter med en inntekt og mye gammel gjeld. Jeg må øke gjelden på grunn av forventningene i samfunnet. For å gjøre det fornuftig og rimelig er uaktuelt. Å ikke gjennomføre det er heller ikke aktuelt.

 

Anonymkode: 29fe8...2db

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (52 minutter siden):

Tror du misforstod meg.. jeg mente at svigermor alltid fremstilles slik på kg! Jeg hare et tett og godt forhold til de jeg er farmor til, slik jeg har til min sønn og svigerdatter ❤️ For så vidt også til min egen svigermor ❤️ 

Så heldig du er da! 

Min er en typisk svigermor da, dessverre. Min mann er lei seg for at han ikke har en mor som bryr seg, hverken om mann eller ungene. Er jo trist at hun gir blaffen i barna sine. Kunne eg ikke drømme om. Ringer kun til han og de andre hvis hun vil ha gjort noe. Så det er ikke jeg som er slem og holder hun borte!😉 

Min mann er fornøyd med sin svigermor! Hun er langt fra perfekt, men bryr seg om barnebarna.

Jeg skal IKKE bli en typisk svigermor når eg får barnebarn. Veldig glad i min familie. Selv om farmorer likevel kan bli satt litt i skyggen i forhold til mormor, men skal i hvertfall gjøre en god innsats og gi mye tid (og penger der eg kan), da tenker eg at grunnlaget er lagt.

Endret av Moongirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må si jeg stusser litt over hvor mye pepper TS fikk i denne tråden. Selvfølgelig må folk få gi det de selv ønsker. Men 5000 fra besteforeldre i 2024 er lite, langt mindre enn hva de fleste besteforeldre gir. Så det må være lov å reflektere over det uten at å få så mye kritikk som TS får.

Og så kan gjerne mene at flertallet gir mye for og at 15-åringer ikke fortjener masse penger de kan søle bort på tull, moped, whatever. Men jeg mistenker at de som mener 5000kr er veldig mye penger tenker tilbake på sin egen konformasjon i 1992 (eller var det 1892?).

 

Anonymkode: fed54...756

Dette er jo rent faktisk helt feil.

I 2022 ga besteforeldrene i snitt 4675. Legg på litt for inflasjon så kommer vi vel  nokså nøyaktig til 5000, Så besteforeldrene i HI gir altså helt på snittet. Så da kan vi legge den ballen død.

Pengegave 2024 - hvor mye skal du gi? | Konfirmasjon - SKAGEN Fondene

Anonymkode: ef789...e33

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Juliv said:

Synes det er lite hvis de har god økonomi. Du får ikke gjort noe med det, kan ikke akkurat kreve de for penger. 

Enig. Det er lite hvis de har mye penger. 

Anonymkode: fe238...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om hva som er lite eller mye, men mine besteforeldre (hadde bare mormor og morfar i live) ga alle tre barnebarna 10 000 kroner hver i konfirmasjonsgsgave..og dette var for over 25 år siden!

Anonymkode: 4339c...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre fikk 50 000 hver av min mamma som er mormor. Hun har gitt det til alle 4 barnebarn som er konfirmert, og den siste får det samme til neste år. Det er vanvittig mye. Og det hadde vært flott om de fikk 5000 også, eller 1000. Men hun ga fordii hun kan og ikke poeng å ha pengene på konto, de ville jo uansett gått til meg og mine 2 søsken når den tid kommer. 

Men utakknemlighet er det verste

Anonymkode: 3d0d8...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da mer enn nok. Synd at man har glemt at konfirmasjon ikke handler om summen på gaven.

Anonymkode: 4ac9b...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Må si jeg stusser litt over hvor mye pepper TS fikk i denne tråden. Selvfølgelig må folk få gi det de selv ønsker. Men 5000 fra besteforeldre i 2024 er lite, langt mindre enn hva de fleste besteforeldre gir. Så det må være lov å reflektere over det uten at å få så mye kritikk som TS får.

Og så kan gjerne mene at flertallet gir mye for og at 15-åringer ikke fortjener masse penger de kan søle bort på tull, moped, whatever. Men jeg mistenker at de som mener 5000kr er veldig mye penger tenker tilbake på sin egen konformasjon i 1992 (eller var det 1892?).

Anonymkode: fed54...756

Det er neste ingen voksne mennesker som forstår inflasjon, mens neste alle tror at penger representerer noen verdi. Dette til tross for at pengemengden dobler seg hvert tiende år. Penger er egentlig bare kreditt.

Tror det har å gjøre med at menneskehjernen er innstilt på å samle. Og da blir det å få flere penger en bra ting, uavhengig av om verdien er synkende.

Pengesystemet er lagd for å tape seg i verdi, og det tror jeg at hjernen har problemer med å takle. Dette kalles pengeillusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chupacabra skrev (13 minutter siden):

Det er neste ingen voksne mennesker som forstår inflasjon, mens neste alle tror at penger representerer noen verdi. Dette til tross for at pengemengden dobler seg hvert tiende år. Penger er egentlig bare kreditt.

Tror det har å gjøre med at menneskehjernen er innstilt på å samle. Og da blir det å få flere penger en bra ting, uavhengig av om verdien er synkende.

Pengesystemet er lagd for å tape seg i verdi, og det tror jeg at hjernen har problemer med å takle. Dette kalles pengeillusjon.

Nja, man får kjøpt valuta i 99,9% gull eller sølv, f.eks. Amerikanske Eagle mynter på 1 unse (31,1 gram) Disse holder inflasjonen mye bedre en papirpenger. En sølvmynt på 1 unse er i dag verdt ca. 300kr. Om et år kan den godt være verdt 350. Fint å spare på noen slike?

Anonymkode: a1a66...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, det er lite. Her ga vi 50000. Det kommer godt med i fremtiden.

Anonymkode: 6fada...1c7

Hvilken fremtid? De fleste konfirmanter har blåst de pengene før de går ut av videregående. 

Anonymkode: 66176...8bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...