Gå til innhold

Besteforelder med god økonomi skal gi 5000 kr til konfirmasjonsbarnet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det med enkelte mennesker idag eller familier? Få få få få, gjerne mer penger jo bedre. Hva med å være takknemlig for at man får noe i det hele tatt og sette pris på det man får?

Jeg syns personlig 5000 kr er ganske raust å gi til barnebarn i konfirmasjonsgave, selv om de har nok penger. Det er sikkert ikke bare et barnebarn som skal ha konfirmasjonsgave i fremtiden heller. 5000 til A, 5000 til B, 5000 til C osv. Så er det vel Kanksje også sjans for at noen av de i fremtiden gifter seg, og kanskje besteforeldre lever enda? Gaver der også, og evt dåps gaver I barnedåp i fremtiden?

Nei, lær dere heller takknemlighet.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gitt store gaver i konfirmasjon til mine nieser.

Jeg sparer imidlertid til dem på si, og den eldste fikk disse pengene da hun trengte det. Verken hun eller foreldrene visste om disse pengene, og hadde noen sagt jeg var gjerrig ellers, hadde det som en anne her sa, blitt null. 

Anonymkode: 32ba1...2b2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skal en 15-åring med store pengesummer? Som h*n får råderett over som 18-åring og kan sløse bort på russetid? Mine foreldre sitter også godt i det og ga en gave til ca 3 000. Men senere har de bidratt med mer, etter behov og når de har sett hva det gikk til. Fornuftig synes jeg.

Uansett er det ganske usjarmerende å sutre over størrelsen på gaver.

Anonymkode: 6442b...804

Det gjorde mine og. De ga vel omtrent det TS sutrer over, men noen år senere ga de alle barnebarna flere hundre tusen hver. 

Vi ga også det som mange synes er lite til vår datter. Hun 10 000 av oss til konfirmasjonen. Det var dobbelt så mye som strengt tatt hadde råd til der og da, men vi gjorde det fordi vi vet de sammenligner. Bestevenninna fikk 100 000 av sine foreldre, men de var øremerket førerkortet, og jeg blir litt oppgitt.

Vi betalte også førerkortet for vårt barn, men vi betalte regningene ettersom de oppsto, ikke som en lump sum i konfirmasjonsgave.

Skulle ønske folk sluttet å gi svære beløp, som strengt tatt er etableringshjelp, til konfirmasjonen, for det bidrar til å skru opp nivået for alle, og blir en virvlende pengespiral som alle må forholde seg til.

Hvis man betaler førerkortet når de faktisk tar det, eller gir dem hjelp inn på boligmarkedet når de faktisk trenger det, så hjelper man til å holde disse beløpene utenfor sammenligningsskrytet på skolen i mai, og verden blir bittelitt bedre for alle.

Anonymkode: ef789...e33

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav 5000 til vårt barnebarn. Og vi har god råd. I tillegg kommer vi til å hjelpe med sertifikat og andre ting etter hvert. Men det har vi ikke sagt noe om. Heldigvis har vi ikke en kravstor svigerdatter..

En 15-åring trenger ikke masse penger. 
 

Trist at man blir målt i hvor mye man gir.

Anonymkode: 84c72...cd8

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juliv skrev (10 timer siden):

Synes det er lite hvis de har god økonomi. Du får ikke gjort noe med det, kan ikke akkurat kreve de for penger. 

Kreve penger? Lite? Er det antall kroner som avgjør om noen er gode besteforeldre? Skjerp dere, ikke alle vil skjemme bort (d)ungen med å la de få alt opp i nevene heller. La de lære seg å streve for kronene, så blir de mer takknemlige for det (lille) de får også!

Anonymkode: a1a66...49e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min sønn fikk 25 000,- og de har ikke overflod av penger, men prioriterer det.

Anonymkode: e5544...067

Ja, men er det riktig, synes du? Og har de mange andre barnebarn? Greit nok hvis de selv ønsker det sterkt, men jeg hadde aldri forventet eller ønsket at mine foreldre skulle prioritere konfirmasjonsgave til mine barn fremfor å unne seg noe selv i livet. 

Anonymkode: 7c794...927

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre gav en symbolsk sum til konfirmasjonen. I tillegg har de vært stor bidragsgiver til sertifikat senere, og de fikk en fin sum da de fylte 18 år. De gir også penger til ferie og andre ting de er med på. Men jeg har aldri forventet det, bare fordi de har god råd! 

Anonymkode: 7c794...927

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes det er lite. Jeg ble skuffet.Familien på den ene siden er veldig gjerrige. 

Anonymkode: 86f63...6e0

Hvor dyre gaver gir du selv ?

Anonymkode: 60446...7b8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 er jo masse.

Anonymkode: 9b756...d2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine foreldre gav en symbolsk sum til konfirmasjonen. I tillegg har de vært stor bidragsgiver til sertifikat senere, og de fikk en fin sum da de fylte 18 år. De gir også penger til ferie og andre ting de er med på. Men jeg har aldri forventet det, bare fordi de har god råd! 

Anonymkode: 7c794...927

Selvfølgelig flott det, men ellers synes jeg slikt burde tones ned. Mange foreldre/besteforeldre i dag har faktisk ikke råd til å gi noen ting. Hvor sårt tror du ikke dette er? Og hvor sårt å lese/høre om barn som får haugevis med penger? For det blir snakket om, når datteren kommer på skolen etter konfirmasjonen, blir det garantert kommentert. Tenk da på ho eller han som nesten ikke har fått noen ting. Hele denne diskusjonen og størrelsen på gaver er forkastelig.

Anonymkode: a1a66...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble konfirmert i 1987,å fikk 50 kr !!! av besteforeldrene mine (som hadde normalt god råd). Jeg husker at jeg syntes det var pinlig:/. Bare til sammenligning 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er lite. Her ga vi 50000. Det kommer godt med i fremtiden.

Anonymkode: 6fada...1c7

Hvilken fremtid? Russebil? Borox og fillers? 

 

Hva faen skal tenåringer med så store pengesummer?

Anonymkode: 7468f...7ee

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten håpe denne besteforelderen donerer bort det meste h*n eier til «Hjem for pensjonerte sirkusdyr» mens h*n lever, slik at det ikke blir noe særlig arv å gribbe til seg.

Anonymkode: 717bd...1cb

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får nesten håpe denne besteforelderen donerer bort det meste h*n eier til «Hjem for pensjonerte sirkusdyr» mens h*n lever, slik at det ikke blir noe særlig arv å gribbe til seg.

Anonymkode: 717bd...1cb

Eller til de som må tigge seg til mat hver uke. Vi har sluttet med gaver til jul og gir til folk som trenger litt hjelp i stedet.

Anonymkode: a1a66...49e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er lite. Her ga vi 50000. Det kommer godt med i fremtiden.

Anonymkode: 6fada...1c7

kunne dere ikke gitt 5000 til komfen, og ventet med de 45 000 til fremtiden kom og behovet materialiserte seg?

Når du gir 50 000 til komfen bidrar du bare til sammenligningsjaget som ungdommer i sin mest sårbare alder blir tvunget til å stå i.

Det er brutalt.

Anonymkode: ef789...e33

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes det er lite. Jeg ble skuffet.Familien på den ene siden er veldig gjerrige. 

Anonymkode: 86f63...6e0

Er du seriøs???

Anonymkode: 4efef...9e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine nevøer får også 5000 (hver) av meg. Har i blant fundert på om det er lite, men de får raust med penger til både bursdag og jul, så jeg synes i grunn det bør holde.

Anonymkode: b378a...6e3

5000 er veldig mye fra tante  eller onkel.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes det er lite. Jeg ble skuffet.Familien på den ene siden er veldig gjerrige. 

Anonymkode: 86f63...6e0

Fra ene siden fikk de ikke noe og andre siden fikk de 2000. Mem de vet at det ikke er pengene som betyr noe.  Men helheten i kordan de er som besteforeldre og den er ræva den!

 

Anonymkode: db38b...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslomaraton skrev (26 minutter siden):

Jeg ble konfirmert i 1987,å fikk 50 kr !!! av besteforeldrene mine (som hadde normalt god råd). Jeg husker at jeg syntes det var pinlig:/. Bare til sammenligning 

Det tilsvarer 125 kr omregnet i dagens verdi. Det er jo uhøflig!

Anonymkode: 4f015...562

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg håper dette er tull.

Jeg har aldri i verden lagt meg opp i hva andre gir i gave ved konfirmasjoner. Folk gir det de har lyst til og etter evne. Kan hende de synes det er tullete å gi mangfoldige tusen i gave til en 15-åring, og jeg kan ikke si meg uenig i det (med mindre pengene står på en annen konto og ikke til fritt forbruk, da kan det eventuelt forsvares).

Våre har fått 5000 av den ene siden besteforeldre, og bunad samt førerkort av den andre siden. De har ulik økonomi og ulik evne, samt ulikt syn på dette med gaver - men ungene er oppdratt med å uansett være takknemlig for at andre velger å gi dem noe, så det har aldri vært noen greie her! Og aldri i verden om jeg dømmer den ene siden eller setter mer pris på den andre siden av den grunn!

Anonymkode: a0ebc...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...