Gå til innhold

Hva synes dere om disse jentenavnene


Little Tomato

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fra en som heter Carina, har jeg alltid hatt lyst til å hete Karine 😊

Anonymkode: 00fa9...d45

Karine er også  veldig fint 😊 Skal definitivt bruke K hvis det blir Karina/e til slutt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, liker egentlig ingen av disse. Blir navnet på de jeg er jevngammel med, nærmer oss 40.. hva med Elvira? 

Anonymkode: 7182a...127

Elvira er helt uaktuelt 🙈 Gjør ikke noe for min del at det er navn fra forrige generasjon. Vil absolutt ikke at flere andre i klasse/barnehagegruppe skal hete det samme. Nå er det 3 jenter som heter Sofia i min datters barnehagegruppe. På en og samme småbarnsavdeling... altså 3 av 9 barn totalt. Det er helt overkill synes jeg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er 40 år, og vokste opp med flere Nina og Karine ❤️ Kjempefine navn. 

Lena, er også veldig fint 😊

Anonymkode: 6c195...2d3

 Lillesøster her elsket Nina best. Synes Agnes og Nina høres også fint sammen jeg 😊  En av de nærmeste slektninger heter Lena, synes også at dette er et fint navn. Men av den grunn tenker det må være annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Tomato skrev (På 24.4.2024 den 23.00):

Har dessverre begrensning da jeg velger mellom navnene som også er vanlige i landet jeg kommer fra (jeg er ikke norsk). Men Klara og Solveig synes jeg er nydelige og begge hadde jeg på store-lista 🩷 så Ble vi enige med mannen min at vi velger noe som blir ikke eksotisk for store familier fra begge sider ☺️

Har ikke lest lengre enn til dette, men hva med Karla (ev Carla).? Mer internasjonalt, og Agnes og Karla passer jo fint! 

Anonymkode: 5a453...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har ikke lest lengre enn til dette, men hva med Karla (ev Carla).? Mer internasjonalt, og Agnes og Karla passer jo fint! 

Anonymkode: 5a453...3fb

Det er ikke et vanlig navn på min familie sin side 🙈  har selv aldri hørt det. Klara høres mer vanlig og brukes litt men veldig lite. Er det vanlig norsk navn Karla? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera liker jeg ikke.  De andre er veldig vanlige på 50 år gamle kvinner i dag.  Altså 70 talls navn.  De blir nok ikke moderne enda på noen tiår enda...så hvis du vil ha et sjeldent navn er de jo fine. 

Anonymkode: 5e405...125

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Tomato skrev (17 minutter siden):

Det er ikke et vanlig navn på min familie sin side 🙈  har selv aldri hørt det. Klara høres mer vanlig og brukes litt men veldig lite. Er det vanlig norsk navn Karla? 🤔

Trodde du ikke ville ha så vanlige navn? I følge ssb.no:

358 kvinner har Karla som sitt første fornavn

382 kvinner har Carla som sitt første fornavn

Til sammenligning:

2154 kvinner har Klara som sitt første fornavn

Anonymkode: 5a453...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Vera best av de fire til tross for at jeg også kjenner ei søt Nina ble det navnet ødelagt av ei grusom engelskvikar på vgs

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera 💕

Anonymkode: b6a42...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klara kommer tilbake nå. Synes det er ett vakkert navn selv om noen forbinder det med ei ku kjente jeg ei eldre dame som het Klara og hun var så snill og morsom❤️ Carla/ Karla er kanskje amerikansk eller britisk versjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Vera og Nina er vakre og tidløse. God smak!

Anonymkode: 1b5cd...60a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Trodde du ikke ville ha så vanlige navn? I følge ssb.no:

358 kvinner har Karla som sitt første fornavn

382 kvinner har Carla som sitt første fornavn

Til sammenligning:

2154 kvinner har Klara som sitt første fornavn

Anonymkode: 5a453...3fb

Nei jeg bare lurte på om det var norsk siden jeg har aldri hørt det (men jeg bor her i 10 år bare, så alle navn har jeg garantert ikke vært borti og ser nå at det sjeldent). Takk for at du delte! Enig med en dom skriver over at høres litt amerikansk/engelsk kanskje 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Både Vera og Nina er vakre og tidløse. God smak!

Anonymkode: 1b5cd...60a

Ikke så populært og tidløst navn er vi etter ☺️ Takker for snille ord 🩷

Det som kompliserer litt er at vi vil ha et navn som heller er uvanlig for min familie utlandet (ganske stor begrensning egentlig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ingen av disse alternativene er noe fine. Liker bedre

Aina

Anja

Elin

Heidi

Linda 

Anonymkode: b876e...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/24/2024 at 9:34 PM, Little Tomato said:

Velger navn til lillesøster og sliter litt med å lande på noe. Flere navn jeg egentlig liker er ALTFOR oppbrukte... Så jeg prøver å velge noe jeg liker og som ikke er like mye i bruk (?) Storesøster heter Agnes.

Vil gjerne høre hva dere synes

1 Karina

2 Rita

3 Nina

4 Vera

 

Hva med Agnete? 
Agnes og Agnete klinger fint sammen 😀

Anonymkode: 7fdaa...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle er helt OK. At de fleste som heter det, tilhører en annen generasjon, er da ikke noe argument mot å velge dem? Jeg synes heller det er et argument for. Barna mine har også navn som er mest brukt i en annen generasjon (hos oss besteforeldregenerasjonen). Det gjør at de har navn som er velkjente, men siden de er ganske sjeldne i barnas generasjon, har de hittil fått være de eneste med sine navn på hele skolen. Jeg har selv et veldig vanlig navn for min generasjon, og det var alltid kjedelig å være "Camilla S." gjennom hele skolegangen.

Synes kanskje Nina eller Vera er penest av disse.

Anonymkode: 15ab6...18e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 21.59):

Synes Vera passer fint med Agnes😊

Anonymkode: dad31...8e2

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Tomato skrev (5 timer siden):

Nei jeg bare lurte på om det var norsk siden jeg har aldri hørt det (men jeg bor her i 10 år bare, så alle navn har jeg garantert ikke vært borti og ser nå at det sjeldent). Takk for at du delte! Enig med en dom skriver over at høres litt amerikansk/engelsk kanskje 🙈

Karla er jentevariant av Karl. Navnet Karl, og Carl, kommer fra det tyske og nordiske Karl. Karl betyr fri mann (altså ikke fange eller slave). I Norge var Karla særlig brukt fra midten av 1800-tallet til midten av 1900-tallet. Det er omtrent samtidig med mannsnavnet Karl. Bruken av begge, og særlig Karl, kan være inspirert av kong Carl Johan på 1800-tallet. https://www.babyverden.no/navn/karla/

Anonymkode: 5a453...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...