Gå til innhold

«Er det greit om jeg ikke kommer på jobb i dag?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har jobbet lenger enn deg :) 

Jeg forstår fortsatt ikke at det er så hårreisende å spørre om fri. 
Ts burde bare svart på spørsmålet uten så mye styr. «Beklager, men det går nok ikke, for jeg har ingen som kan dekke vakten din. Vanlig rutine er at du må søke om fri x dager på forhånd. Helst er det best om du bytter vakt med noen og sier fra til meg, etter xy arbeidsrutine. Så beklager igjen, men vi sees om et par timer, og så håper jeg det blir en ok dag på jobb :)»

Anonymkode: deb93...2a9

Du forstår ikke at det er hårreisende om spørre om fri på denne måten, samtidig som du forklarer hvorfor det ikke lar seg gjøre og ta seg fri på denne måten ? 
 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dårig moral å spørre om fri, hvis man får nei og møter på jobb???

Anonymkode: deb93...2a9

Det er dårlig moral og spørre om og fri en time før vakt uten en god grunn.

Hvem møtte på jobb? hva som hadde skjedd videre om ts svarte nei vet vi ikke, så det er meldingen vi diskuterer. 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.11):

Hun har fast jobb hver onsdag og torsdag. Står i kontrakten hennes.

Er det virkelig normalt å spørre om fri en time før man skal være på jobb? 

Anonymkode: 8f661...81a

Absolutt ikke. Ville tatt henne inn til en samtale og forklart at slik fungerer faktisk ikke arbeidslivet. 

Anonymkode: 5410c...4fb

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du snur det jo helt på hodet. Mener du det hadde vært bedre om hun hadde ringt og latt som om hun var syk? Hun spurte om hun kunne få fri. Ts burde sagt nei siden hun mente nei, i stedet sa hun ja… Det må jo ts ta på egen kappe. 

Anonymkode: deb93...2a9

Nei hun ringte ikke, og hun hadde ikke flere egenmeldinger igjen heller. 

tror ts ble litt tatt på sengen over frekkheten, det kommer jo fram at hun er ny på dette, så hun har forhåpentligvis lært av det. Det er vel også derfor hun tar det opp her. 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dårig moral å spørre om fri, hvis man får nei og møter på jobb???

Anonymkode: deb93...2a9

Jeg hadde selvsagt svart « nei» og forventet at vedkommende møtte på jobb, men det endrer jo ikke inntrykket? Altså, vedkommende har ikke arbeidsmoral , ansvarsfølelse, modenhet eller evne til og se konsekvenser? Man krysser bare fingrene for at vedkommende sier opp raskt , men gir ikke falske referanser av nettopp moralske grunner. 
 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det vil være veldig nyttig og lærerikt om du tar en hyggelig prat med henne om ansvar og forpliktelser. Hvis hun er ung er det ikke gitt at hun har lært det, og det vil bare bli vanskelig for henne om hun ikke snart lærer og forstår dette. Ikke alle får slikt hjemmefra, så da er det veldig fint og viktig om du tar en god prat med henne om dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du forstår ikke at det er hårreisende om spørre om fri på denne måten, samtidig som du forklarer hvorfor det ikke lar seg gjøre og ta seg fri på denne måten ? 
 

Anonymkode: 20c91...13b

Korrekt. I dette tilfellet lot det seg ikke gjøre. Det betyr ikke at det alltid er umulig. 

Anonymkode: deb93...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dårlig moral og spørre om og fri en time før vakt uten en god grunn.

Anonymkode: 20c91...13b

Nei.

Anonymkode: deb93...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi andre skal synse og mene noe om dette blir for dumt. Vi kjenner ikke til hennes livssituasjon eller arbeidsforhold. Det eneste vi vet er at hu jobber 2 dager i uken og har spurt om hun kan droppe jobb 1 time før arbeidsstart. Det var et spørsmål som arbeidsgiver kunne svart nei på, eventuelt sagt fra at "du har ikke flere egenmeldinger igjen og må møte på jobb med mindre du får en sykemelding fra legen". Arbeidsgiver skriver også at vedkommende er student, dvs ung og uerfaren i arbeidslivet. Det er ikke engang sikkert at vedkommende har hatt noe arbeid og ansvar tidligere, eller at vedkommende vet noen verdens ting om hvordan fravær fungerer. At vi andre skal synse og mene noe om dette, - og som jeg ser flere tastaturkrigere her driver med: roper om dårlig arbeidsmoral og mangel på ansvarstaking, blir rett og slett for dumt. Ingen av oss kjenner til verken situasjonen, arbeidsplassen, arbeidsgiveren, arbeidstakeren eller arbeidsforholdene. Syns alle her kan holde seg for gode til å mene ditt og datt om dette, passe på seg selv og sitt eget arbeidsforhold og holde kjeft. 👍🏼

Anonymkode: 43a42...463

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.11):

Hun har fast jobb hver onsdag og torsdag. Står i kontrakten hennes.

Er det virkelig normalt å spørre om fri en time før man skal være på jobb? 

Anonymkode: 8f661...81a

Nei, det er ikke greit. Ville tatt en prat og spurt hvorfor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At vi andre skal synse og mene noe om dette blir for dumt. Vi kjenner ikke til hennes livssituasjon eller arbeidsforhold. Det eneste vi vet er at hu jobber 2 dager i uken og har spurt om hun kan droppe jobb 1 time før arbeidsstart. Det var et spørsmål som arbeidsgiver kunne svart nei på, eventuelt sagt fra at "du har ikke flere egenmeldinger igjen og må møte på jobb med mindre du får en sykemelding fra legen". Arbeidsgiver skriver også at vedkommende er student, dvs ung og uerfaren i arbeidslivet. Det er ikke engang sikkert at vedkommende har hatt noe arbeid og ansvar tidligere, eller at vedkommende vet noen verdens ting om hvordan fravær fungerer. At vi andre skal synse og mene noe om dette, - og som jeg ser flere tastaturkrigere her driver med: roper om dårlig arbeidsmoral og mangel på ansvarstaking, blir rett og slett for dumt. Ingen av oss kjenner til verken situasjonen, arbeidsplassen, arbeidsgiveren, arbeidstakeren eller arbeidsforholdene. Syns alle her kan holde seg for gode til å mene ditt og datt om dette, passe på seg selv og sitt eget arbeidsforhold og holde kjeft. 👍🏼

Anonymkode: 43a42...463

Studenten har hatt jobb tidligere ifølge det TS har skrevet. 
 

At så ma fe mener det er greit å sende en slik melding til en arbeidsgiver får meg til å klø meg i hodet. I min verden er det ikke slik det funker. 
Si fra en time før jobbstart : da er noen død, man er blitt akutt syk eller noe slikt. 
 

Man kan godt be seg ferie , ulønnet eller søke velferdspermisjon og dette finnes det regler for hvor lang tid i forveien man må gjøre. 

Anonymkode: 5410c...4fb

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blit en dyr "fridag". 

Ingen egenmelding, ingen lønn. 

Sliten er ikke syk, alle kjenner på det i større eller mindre grad. 

Anonymkode: 46f15...cf8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At vi andre skal synse og mene noe om dette blir for dumt. Vi kjenner ikke til hennes livssituasjon eller arbeidsforhold. Det eneste vi vet er at hu jobber 2 dager i uken og har spurt om hun kan droppe jobb 1 time før arbeidsstart. Det var et spørsmål som arbeidsgiver kunne svart nei på, eventuelt sagt fra at "du har ikke flere egenmeldinger igjen og må møte på jobb med mindre du får en sykemelding fra legen". Arbeidsgiver skriver også at vedkommende er student, dvs ung og uerfaren i arbeidslivet. Det er ikke engang sikkert at vedkommende har hatt noe arbeid og ansvar tidligere, eller at vedkommende vet noen verdens ting om hvordan fravær fungerer. At vi andre skal synse og mene noe om dette, - og som jeg ser flere tastaturkrigere her driver med: roper om dårlig arbeidsmoral og mangel på ansvarstaking, blir rett og slett for dumt. Ingen av oss kjenner til verken situasjonen, arbeidsplassen, arbeidsgiveren, arbeidstakeren eller arbeidsforholdene. Syns alle her kan holde seg for gode til å mene ditt og datt om dette, passe på seg selv og sitt eget arbeidsforhold og holde kjeft. 👍🏼

Anonymkode: 43a42...463

Man kan fint mene noe om dette da det finnes regler omkring det. Dersom situasjonen til arbeidstakeren er slik at det oppsto noe akutt så burde det blitt sagt til arbeidsgiver. Man trenger ikke si hva, men i alle fall at noe har skjedd. 
Man kan også mene  om hvordan og hva som blir kommunisert her da det faktisk ikke er arbeidsgiver sitt problem eller oppgave å skulle tenke på alle eventualiteter for hvorfor dette skjer en time før vakta starta. 

Anonymkode: 5410c...4fb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayer skrev (På 24.4.2024 den 16.12):

Hvis hun er på tampen til å bli utbrent kan jeg forstå det. Men siden hun har brukt opp egenmeldingene ville jeg kanske anbefalt henne å komme på jobb. Hva med å foreslå halv arbeidsdag?

Denne jenta jobber 2 dager i uka. Utbrent?? Hva slags bomullsbarn er dette..still krav til jenta. Dette er viktig for at ho skal vite hva arbeidsmoral er. Synes ikke jeg er streng i det hele tatt. Én dag kommer livet, og da burde hun være forberedt.  Og det at du skal jobbe doble skift fordi ho ikke gidder? DA kan man bli utbrent over tid 

Jeg har jobbet deltid og sommerjobb siden jeg var 12. Jeg tror at dette gjorde meg bedre rusta. Jobber 100% som lærer og har 4 unger.

Anonymkode: 00d0c...858

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk støtter hun som spør sier litt om samfunnet i dag. Arbeidsmoral på bunn hos så mange unge. Tenker det er lov å spørre, men det er også da lov å si nei, og legge til at sånn kan man ikke komme med en time før jobb. Kanskje også få henne til å forstå at det går ut over andre når hun ikke kommer. Vi er blitt er skikkelig putesamfunn..

Anonymkode: 621d9...a7c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2024 at 4:21 PM, Mezzosoprena said:

Hvis man ikke er syk, er det faktisk ikke greit å spørre om fri én time før man skal begynne på jobb.

Å være utslitt kan være eller føre til sykdom. Ikke all sykdom er fysisk, men kan være fysisk utmattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne jenta jobber 2 dager i uka. Utbrent?? Hva slags bomullsbarn er dette..still krav til jenta. Dette er viktig for at ho skal vite hva arbeidsmoral er. Synes ikke jeg er streng i det hele tatt. Én dag kommer livet, og da burde hun være forberedt.  Og det at du skal jobbe doble skift fordi ho ikke gidder? DA kan man bli utbrent over tid 

Jeg har jobbet deltid og sommerjobb siden jeg var 12. Jeg tror at dette gjorde meg bedre rusta. Jobber 100% som lærer og har 4 unger.

Anonymkode: 00d0c...858

"Jeg har jeg har jeg har" Jada jada

Du har vært det perfekte barnet, den perfekte tenåring og nå den perfekte voksen. We get it.

Ikke alle er som deg, og ikke alle sliter med det samme. Jeg er fulltidsstudent med deltidsjobb og det er mer enn ofte jeg sliter med utmattelse og trenger en pust i bakken. Det er veldig tydelig at jenta sliter med noe, og det å kalle henne bomullsbarn er hjerterått. Ikke alle er laget for å blande studie og jobb, ikke alle er laget for å slappe av, ikke alle er laget for å jobbe i det heletatt. Sånn er det bare.

 

Håper barna dine får noe empati hvis de sliter psykisk og trenger en pause i livet. Studier kan være intenst og slitsomt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ansvar for noen unge arbeidstakere hos oss. Ofte må jeg også lære dem opp i hvordan arbeidslivet fungerer. Høres ut som du må gjøre det samme.

Anonymkode: 5475c...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan fint mene noe om dette da det finnes regler omkring det. Dersom situasjonen til arbeidstakeren er slik at det oppsto noe akutt så burde det blitt sagt til arbeidsgiver. Man trenger ikke si hva, men i alle fall at noe har skjedd. 
Man kan også mene  om hvordan og hva som blir kommunisert her da det faktisk ikke er arbeidsgiver sitt problem eller oppgave å skulle tenke på alle eventualiteter for hvorfor dette skjer en time før vakta starta. 

Anonymkode: 5410c...4fb

Det finnes regler rundt det, men hva vet du om detaljene i denne situasjonen? Ingen verdens ting! Dette er en student, hun stilte et spørsmål og arbeidsgiver kunne fint korrigert henne. At vi skal sitte på kvinneguiden og mene noe om en situasjon vi ikke vet noe om, blir for dumt. Pass på deg selv! 

Anonymkode: 43a42...463

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Studenten har hatt jobb tidligere ifølge det TS har skrevet. 
 

At så ma fe mener det er greit å sende en slik melding til en arbeidsgiver får meg til å klø meg i hodet. I min verden er det ikke slik det funker. 
Si fra en time før jobbstart : da er noen død, man er blitt akutt syk eller noe slikt. 
 

Man kan godt be seg ferie , ulønnet eller søke velferdspermisjon og dette finnes det regler for hvor lang tid i forveien man må gjøre. 

Anonymkode: 5410c...4fb

At ungdommen har hatt jobb tidligere gir ikke noen av oss grobunn til å kunne diskutere hennes situasjon. Du vet ingen verdens ting om hennes forrige jobb, som mest sannsynlig enten har vært utplassering via skole, eller en slapp jobb der arbeidsgiver der også har unnlatt å lære opp studenten i hvordan arbeidslivet fungerer. DU vet ikke en dritt om hennes situasjon, arbeidsforhold, avtale, helse, erfaring etc. Det var et spørsmål fra en ung jente om å få droppe jobb, arbeidsgiver kunne fint korrigert henne og svart at "nei, du har ikke flere egenmeldinger igjen, du må stille med mindre du får sykemelding fra lege". At du ikke forstår at en arbeidsgivers rolle ovenfor studenter som jobber deltid også omhandler det å lære opp studenten i arbeidslivet, DET er uforståelig det, og ikke det faktum at flere her mener det var helt ok spørsmål å stille fra en uerfaren student i en deltidsstilling. Ta deg sammen, pass på deg selv Karen. Dette er flaut! 

Anonymkode: 43a42...463

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...