Gå til innhold

«Er det greit om jeg ikke kommer på jobb i dag?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Druid skrev (1 minutt siden):

Jeg er ganske sikker på at jeg ALDRI har «spådd» at jeg skulle bli syk eller ute av stand til å jobbe, før dagen det oppsto. Jeg har hatt en skade dag som skjedde på kvelden, og det har hatt etterfølgende dager, men ellers har jeg varslet det samme dag, og som regel med kortere frist hvis det var formiddags arbeid.

Hadde jeg fått varslet dagen før, hadde jeg blitt skeptisk…

Man er da ikke ute av stand til å jobbe fordi man er sliten :himle: en sykdom eller skade er noe annet

Anonymkode: d2ab8...cac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk den meldingen fra en deltidsansatt. Jeg spurte om hun er syk, og da svarte hun «Nei, men er skikkelig sliten».

Hun har ingen egenmeldingsdager igjen i år.

Butikkjobb, så ikke liv og død men hvis hun ikke kommer på jobb så må jo jeg jobbe dobbelt så lenge som jeg egentlig skal. Liten mulighet for å få noen andre til å møte på så kort varsel.

Jeg bare forstår ikke hva hun tenker med?
Jeg er helt matt. Skjønner ikke tankegangen hennes. 

Anonymkode: 8f661...81a

Noen personer har rett og slett ikke fortjent å ha jobb. Håper bare trygdeordningene ikke øker likt med lønnsnivået i dette landet, altfor mange som er late her til lands.

Anonymkode: daff5...362

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (1 time siden):

Er det virkelig ikke lov å spør om fri en gang i blant?

Man spør ikke om fri 1 time før volten skal starte og man spør definitivt ikke om fri sånn at den som allerede jobbet sin vakt må ta neste vakt i tillegg. 

Anonymkode: 68477...0f4

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Men hun har ingen eksamener nå, for det spurte jeg om nylig sånn at jeg kunne planlegge å evt. tilrettelegge med å gi fri eller flytte på vaktene hennes. 

Anonymkode: 8f661...81a

Slutt å ansett unge studenter da, det er eksamenstid deluxe både før jul og før sommerferien. Uforutsigbar hverdag og arbeidsmengde. Ansett heller voksne folk i fulltidsstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og da skal det være greit å sende melding samme dag som man skal jobbe at man vil ha fri for å slappe av? Kjekt å vite da jeg skal begynne på masterutdanning til høsten og samtidig jobbe i helgene

Anonymkode: d2ab8...cac

Hvorfor mener du at det ikke er lov å spørre? 

Anonymkode: deb93...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun svarer aldri på telefon. Jeg prøvde i stad men da sendte hun ny SMS med bare «??». 

Anonymkode: 8f661...81a

Heller ikke innafor. Her trengs det oppdragelse.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man stiller ikke et sånt spørsmål til en arbeidsgiver. Kunne aldri falt meg inn

Anonymkode: d2ab8...cac

Du har aldri noen gang spurt om å få fri? Ingen ferie, avspasering, følge barn til legen? 
Jaja, så spurte hun på altfor kort varsel og burde ha skjønt at hun ikke kunne få fri. Men hva så? Det er vel bare å svare på spørsmålet?

Man sier så fint til nye «bare spør, det finnes ikke dumme spørsmål!» Men så gjør det visst det likevel…. 

Anonymkode: deb93...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhode ikke greit! Sånn fungerer ikke arbeidslivet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man spør ikke om fri 1 time før volten skal starte og man spør definitivt ikke om fri sånn at den som allerede jobbet sin vakt må ta neste vakt i tillegg. 

Anonymkode: 68477...0f4

Ok, men det vet DU, som kanskje har litt arbeidserfaring og noen år på baken. Det er masse uskrevne regler som ikke er så lette å skjønne for alle. Dette høres ut som en liten butikk der bare én jobber av gangen, typ klesbutikk? (Ettersom det måtte være ts som jobbet ekstra for å dekke opp.) Kanskje det er ganske rolig der og sjelden noe rush. 

Hvordan skal man vite at det er utenfor skikk og bruk å spørre, hvis ingen har fortalt det?

Anonymkode: deb93...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette foten ned. Det er uakseptabelt å ikke møte på jobb fordi man er sliten, og det korte varselet som gjorde at du måtte ta en dobbelvakt gjør saken enda mer alvorlig. Det må få konsekvenser for henne. Det bør kvalifisere til en muntlig advarsel og gi beskjed om at hun vil få skriftlig advarsel dersom dette gjentas. Man skal møte på jobb når man er frisk. 

Med den arbeidsmoralen ville jeg også stilt spørsmålstegn ved de andre dagene hun har vært borte siden hun har brukt opp sykedagene.

Dersom hun i fremtiden vil bruke deg som referanse når hun søker jobber, så er det noe du bør informere om. 

Anonymkode: 478a2...866

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at di mor er syk TS men om du ikke føler deg i stand til å ha personalansvar så bør du alliere deg med noen som kan støtte deg.

Å spørre om råd til å håndtere personalsaker på kvinneguiden er feil fremgangsmåte. Nå har du gitt henne fri og ved neste korsvei lurer hun på hvorfor hun ikke fikk betalt.

Du må være tydelig og kjenne til både regelverk og personalhåndboka deres. Dette kan fint kombineres med imøtekommende og høflig lederskap.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, men det vet DU, som kanskje har litt arbeidserfaring og noen år på baken. Det er masse uskrevne regler som ikke er så lette å skjønne for alle. Dette høres ut som en liten butikk der bare én jobber av gangen, typ klesbutikk? (Ettersom det måtte være ts som jobbet ekstra for å dekke opp.) Kanskje det er ganske rolig der og sjelden noe rush. 

Hvordan skal man vite at det er utenfor skikk og bruk å spørre, hvis ingen har fortalt det?

Anonymkode: deb93...2a9

Unnskyld?

Altså hvor lite skal man kunne forlange av folk hvis man ikke kan forvente at normale folk vet dette?

Jeg begynte å jobbe da jeg var 17, til og med det forsto jeg at man ikke skulle gjøre. Jeg er nå 44 år, så det er noen år siden jeg begynte å jobbe. Var det noe annet vi visste den gang da, som de ikke vet nå? Og om så, hvorfor?

Anonymkode: 3b129...93f

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (1 time siden):

Ingen egenmld dager igjen? Og vi er kun i april. Gi henne skriftlig advarsel. Og si at om det gjentar seg så får hun sparken. 

Egenmelding gjelder for løpende 12 måneders periode, ikke kalenderår. Så mulig hun brukte noen.i mai og juni i fjor.

Det å spørre om å få fri er ingen grunn til advarsel eller oppsigelse, og langt fra grunn til avskjedigelse. Passer det ikke at arbeidstaker tar fri, avslås forespørselen. 

Anonymkode: 0ce0a...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (11 minutter siden):

Kjedelig at di mor er syk TS men om du ikke føler deg i stand til å ha personalansvar så bør du alliere deg med noen som kan støtte deg.

Å spørre om råd til å håndtere personalsaker på kvinneguiden er feil fremgangsmåte. Nå har du gitt henne fri og ved neste korsvei lurer hun på hvorfor hun ikke fikk betalt.

Du må være tydelig og kjenne til både regelverk og personalhåndboka deres. Dette kan fint kombineres med imøtekommende og høflig lederskap.

Her er jeg uenig.
Hun spør om folk mener det er vanlig = innafor å be om fri rett før vakt. Hun spør ikke egentlig om hjelp med å håndtere en personalsak.
 

Nå har hun jo fått svar fra mange og har sånn sett et godt statistisk underlag videre. Så sånn sett var det lurt å spørre på Kg. 

Anonymkode: 7250b...b72

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver under på en avtale så har man forpliktet seg til å overholde avtalen. Man ber ikke om å å få "slippe" å komme på jobben fordi man er sliten.

Anonymkode: d2ed3...2f8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok, men det vet DU, som kanskje har litt arbeidserfaring og noen år på baken. Det er masse uskrevne regler som ikke er så lette å skjønne for alle. Dette høres ut som en liten butikk der bare én jobber av gangen, typ klesbutikk? (Ettersom det måtte være ts som jobbet ekstra for å dekke opp.) Kanskje det er ganske rolig der og sjelden noe rush. 

Hvordan skal man vite at det er utenfor skikk og bruk å spørre, hvis ingen har fortalt det?

Anonymkode: deb93...2a9

Hvor lenge tissa du på dolokket før noen sa til deg at du måtte løfte det opp?

Anonymkode: d2ab8...cac

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er helt matt, forstår ikke hva du tenker med? Som bruker tid på skrive om dette på KG, håper ikke du er arbeidsgiver. Totalt useriøs og klønete.

Den deltidsansatte har ikke gjort noe galt, stilte et spørsmål. Svarte ærlig på at hun var sliten, hvile er faktisk veldig viktig! Er man student så har man det som fulltidsjobb, det er krevende.

Skjerp deg!

Anonymkode: faf28...be8

Nei, hadde det vært med navn, bilde eller arbeidsplass så..  det er anonymt og nøytralt. 
 

folk her bruker tid på og diskutere hvor ofte en skifter sokker og hvor mange kalorier en skal spise, og du synes dette var bortkastet tid ? Det er vel naturlig at en arbeidsgiver vil ha andres synspunkter og debatt om dette? Den ansatte er jo på ingen måte hengt ut, men helt anonym. 
 

ja, det er krevende og være student, og det må man ha i bakhodet når man søker jobb og skriver kontrakt. 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har aldri noen gang spurt om å få fri? Ingen ferie, avspasering, følge barn til legen? 
Jaja, så spurte hun på altfor kort varsel og burde ha skjønt at hun ikke kunne få fri. Men hva så? Det er vel bare å svare på spørsmålet?

Man sier så fint til nye «bare spør, det finnes ikke dumme spørsmål!» Men så gjør det visst det likevel…. 

Anonymkode: deb93...2a9

Enhver med litt mellom ørene forstår at en ikke driver å spør arb.giver om fri.....en leder har vel annet å gjøre enn å besvare spørsmål fra dumme folk???

Anonymkode: daff5...362

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

DET ER ET SPØRSMÅL. 

Anonymkode: deb93...2a9

Anonymkode: 20c91...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enhver med litt mellom ørene forstår at en ikke driver å spør arb.giver om fri.....en leder har vel annet å gjøre enn å besvare spørsmål fra dumme folk???

Anonymkode: daff5...362

Hvem spør man da om fri hvis man ikke kan spørre leder? Leder får bare si nei, og at fri ikke kan gis på så kort varsel. Verre enn det er det ikke. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...