Gå til innhold

«Er det greit om jeg ikke kommer på jobb i dag?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mezzosoprena skrev (5 minutter siden):

Hvis man ikke er syk, er det faktisk ikke greit å spørre om fri én time før man skal begynne på jobb.

Klart det er om man er skikkelig sliten 

Anonymkode: c9a25...9f7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

endo skrev (Akkurat nå):

Ingen egenmld dager igjen? Og vi er kun i april. Gi henne skriftlig advarsel. Og si at om det gjentar seg så får hun sparken. 

Nei virkelig ikke måten å gjøre ddt på

Anonymkode: c9a25...9f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Tenker at dette ikke er rett sted å spørre om dette.

Enig

Anonymkode: c9a25...9f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å trekke henne i lønn det. Når hun er så uvillig er hun vel ikke til særlig nytte heller? 

Anonymkode: f3569...138

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun har fast jobb hver onsdag og torsdag. Står i kontrakten hennes.

Er det virkelig normalt å spørre om fri en time før man skal være på jobb? 

Anonymkode: 8f661...81a

Nei, tydeligvis ikke, ellers hadde du vært vant med det. 

Det er ekstraordinært, hun ringer og spør, og hun er klar over at hun ikke har rettigheter.  Hun jukser ikke og er ærlig.

Det er så renslig man får gjort det.

Jeg ville brukt tiden på å finne ut hva som har skjedd.

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig arbeidsmoral, respektløst mot kollega, og sikkert uvitende om konsekvensene.

Anonymkode: d2aaa...3e5

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

endo skrev (5 minutter siden):

Ingen egenmld dager igjen? Og vi er kun i april. Gi henne skriftlig advarsel. Og si at om det gjentar seg så får hun sparken. 

Hæ? Skriftlig advarsel for å spør om fri en dag? Sparken for å spør om fri?!

Egenmeldinger går forøvrig er 12 måneder, altså et helt år...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

Hvis man ikke er syk, er det faktisk ikke greit å spørre om fri én time før man skal begynne på jobb.

Jo. I de fleste tilfeller er du på jobb, og blir betalt, for å gjøre noe. Ikke bare for å ligge på et annet sted.

Hvis du ikke kan det, for eksempel fordi du ikke har sovet, og det er mulighet for at sovner over kassa, er det helt legitimt å informere arbeidsgiver om dette, så hen kan velge noen som kan være i  salgsfokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (Akkurat nå):

Ingen egenmld dager igjen? Og vi er kun i april. Gi henne skriftlig advarsel. Og si at om det gjentar seg så får hun sparken. 

Kvoter for egenmelding løper fra dato til dato, de gjelder ikke i kalenderår. Det er antall egenmeldingsdager siden denne datoen i 2023 som betyr noe. 

Det gjelder også et saklighetskrav for skriftlige advarsler (fremfor de formelle reglene som gjelder i staten), og det å spørre om fri i siste liten og møte hvis man får nei er selvfølgelig ikke grunnlag for en skriftlig advarsel. Det er ikke min mening, det er en ren faktaopplysning. Denne ansatte fremstår naiv og bortskjemt, men det er ingenting her som forsvarer en skriftlig advarsel. Og det er selvfølgelig ingenting her som forsvarer en oppsigelse i neste omgang. 

Ikke vondt ment, men når du ikke aner noen verdens ting om hvordan hverken egenmeldinger, advarsler eller oppsigelser fungerer bør du være litt mindre bastant.

Ellers er jeg enig i at dette fremstår ganske hjelpeløst og fjernt. Men hun er ærlig om årsaken og vil møte når du sier nei, så tenker det ikke er noen big deal heller. Bare kan høres ut som det blir noen tunge tiår i arbeidslivet.

Anonymkode: fd26d...918

  • Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at det nok er lurt å vise litt storsinn og omsorg her, selv om spørsmålet hennes er litt pussig. Kanskje har hun bare ræva arbeidsmoral, men det kan også hende det er noe alvor bak en sånn forespørsel. 

Anonymkode: fd26d...918

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (11 minutter siden):

Hun stilte et helt legitimt spørsmål. Hva er problemet? 

Hvorfor har det blitt sånn? At dette ikke er et problem? At det har blitt et « legitimt « spørsmål? 
 

Jeg har samme jobb som ts, og ja blir helt matt. Unge voksne ser ikke på seg selv som voksne, og trenger derfor ikke og ta ansvar.. en jobb er bare en hobby de kan møte opp på som det passer. Kanskje ts har barn som skal hentes i barnehage / skole? Har avtaler og forpliktelser? Altså, det voksne barnet er sliten og føler ikke for og gå på jobb i dag, så det trumfer vel det meste og gjør dette til « et legitimt spørsmål « i 2024. 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer du selvsagt at nei, med mindre hun er syk og leverer sykmelding må hun møte på jobb som avtalt. 
 

Anonymkode: 75935...467

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (18 minutter siden):

Er det virkelig ikke lov å spør om fri en gang i blant?

Jo.. i god tid, helst før timeslistene sendes ut og noen andre blir satt på vakt. 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

endo skrev (4 minutter siden):

Ingen egenmld dager igjen? Og vi er kun i april. Gi henne skriftlig advarsel. Og si at om det gjentar seg så får hun sparken. 

At vi er i april har igenting å si, EM går over 12-månedsperiode, ikke pr kalenderår. Man kan heller ikke sparke noen etter én skriftlig advarsel. 

TS: skjønner at du er matt, ja. Har vært BS selv, og opplevd at noen vgs elever og studenter behandler jobb som skole og ikke forstår at jobb betyr voksenliv og at fravær ikke bare går utover dem selv. Hadde rett og slett bare forklart at det da betyr dobbel vakt på deg evt, slik at hun forstår konsekvensene. Ellers kan du forklare at du da blir nødt å registrere det som ugyldig fravær da det ikke foreligger EM - som hun ikke har krav på pr dags dato - eller SM. Hun kunne jo ha prøvd å bytte vakt med noen andre feks. da hadde det stilt seg anderledes. 

Jeg begynte i detaljhandel som ganske ung og det har aldri falt meg inn å sende en sånn melding, men, men - folk er forskjellige. Hensikten hennes er nok helt uskyldig, om noe naiv. 

Anonymkode: 7ae15...26f

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor ikke ta det opp med din leder istedenfor et forum? 

Anonymkode: c9a25...9f7

Tror du ikke ts er leder? Jeg oppfattet det sånn. Hvorfor ikke ta det på et forum ? 

Anonymkode: 20c91...13b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fikk den meldingen fra en deltidsansatt. Jeg spurte om hun er syk, og da svarte hun «Nei, men er skikkelig sliten».

Hun har ingen egenmeldingsdager igjen i år.

Butikkjobb, så ikke liv og død men hvis hun ikke kommer på jobb så må jo jeg jobbe dobbelt så lenge som jeg egentlig skal. Liten mulighet for å få noen andre til å møte på så kort varsel.

Jeg bare forstår ikke hva hun tenker med?
Jeg er helt matt. Skjønner ikke tankegangen hennes. 

Anonymkode: 8f661...81a

Hvor gammel er personen?  Om det er en ung person som har første jobben så, kan jo de finne på litt forskjellig. Bare skriv tilbake. Hei! Jeg har ikke noen andre som kan jobbe skiftet ditt, så har ikke mulighet til å gi deg fri. Kan hende du skal ta personen inn. Snakke om forventninger osv. 

Anonymkode: 72ae7...66c

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kvoter for egenmelding løper fra dato til dato, de gjelder ikke i kalenderår. Det er antall egenmeldingsdager siden denne datoen i 2023 som betyr noe. 

Det gjelder også et saklighetskrav for skriftlige advarsler (fremfor de formelle reglene som gjelder i staten), og det å spørre om fri i siste liten og møte hvis man får nei er selvfølgelig ikke grunnlag for en skriftlig advarsel. Det er ikke min mening, det er en ren faktaopplysning. Denne ansatte fremstår naiv og bortskjemt, men det er ingenting her som forsvarer en skriftlig advarsel. Og det er selvfølgelig ingenting her som forsvarer en oppsigelse i neste omgang. 

Ikke vondt ment, men når du ikke aner noen verdens ting om hvordan hverken egenmeldinger, advarsler eller oppsigelser fungerer bør du være litt mindre bastant.

Ellers er jeg enig i at dette fremstår ganske hjelpeløst og fjernt. Men hun er ærlig om årsaken og vil møte når du sier nei, så tenker det ikke er noen big deal heller. Bare kan høres ut som det blir noen tunge tiår i arbeidslivet.

Anonymkode: fd26d...918

Det du sier først her, trodde det kun gjelder i IA-bedrifter? 
Mulig jeg tar feil. 
Jeg er blant de som mener denne ansatte trenger en realitetsorientering. Hun høres umoden ut. 
Har vært i arbeidslivet i 30 år, og å si fra seg en vakt en time før fordi man er sliten er ikke vanlig praksis. Ansvarsløst og man setter medarbeidere i en ekkel posisjon. 
Man er grei mot jenta ved å si fra om at dette ikke er måten å gjøre det på, hvis ikke kommer hun til å få problemer i arbeidslivet. 
 

Å være sliten er ikke akutt. Hvis det har skjedd noe helt spesielt rett før vakt, fex at hunden/bestemor whatever har blitt syk eller dødd, så ja. Men ikke fordi man er sliten. En Haug med folk er slitne, skulle tatt seg ut å ikke komme på jobb. Har gått på jobb flere ganger uten å ha sovet på natta først. Ikke fraværsgrunn, med mindre jobben krever særskilt årvåkenhet. 

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du ikke ts er leder? Jeg oppfattet det sånn. Hvorfor ikke ta det på et forum ? 

Anonymkode: 20c91...13b

Fordi dette ikke er et ja/nei spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med å svare «Hei, beklager men det ble litt kort varsel. Om du ikke er syk må jeg be deg om å stille på jobb i dag slik at ikke andre må jobbe dobbelt.» 

Det ER litt rart å be om å få fri en time før vakten begynner fordi man er sliten, men det er like rart om leder ikke er i stand til å svare sin ansatte på en skikkelig måte og tolke spørsmplet som et krav. Og deretter skrive på kvinneguiden om det. 

Anonymkode: 87f13...4c4

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (28 minutter siden):

Er jo lov å spør...ser virkelig ikke problemet. Er hun virkelig sliten kan alternativet være at hun kommer med en sykemelding i morgen.

 

Hensatt skrev (24 minutter siden):

Er det virkelig ikke lov å spør om fri en gang i blant?

Svar til begge sitatene: Joda, det er absolutt lov å spørre om fri, men kanskje litt lurt å gjøre det noen dager før det er aktuelt? Ikke samme dag som man er forventet å stille på jobb.

TS, du kunne jo bare si nei til spørmålet, kunne du ikke?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...