Gå til innhold

«Er det greit om jeg ikke kommer på jobb i dag?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun må jo følge arbeidskontrakten, og møte på jobb så lenge hun ikke har gyldig fravær (egenmelding eller sykemelding. Jeg ville nok helst ha ønsket å bytte henne ut, men det er vel ikke så lett å sparke noen. Om du er sjef, så ta en medarbeidersamtale. Forklar at du er avhengig av ansatte som møter når de skal, og sier fra lenge før om de skal ha fri. Er dette hennes første møte med arbeidslivet, så er det viktig at du lærer henne slikt.

Anonymkode: 3dd5c...1cc

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Til oss er det ganske mange unge arbeidstagere og opplever ofte det som flere har skrevet her, at mange ikke forstår at det er andre regler i arbeidslivet enn på skole. Vi har begynt med regelmessige møter om hva vi forventer av de som arbeidstagere og hvordan reglene er i arbeidslivet slik at vi unngår slike situasjoner. Det hjelper. 

Anonymkode: 53aa3...00c

Samme er det i min jobb. Ser de unge har en helt annen innstilling til arbeidslivet enn oss 'eldre'. De makser ut egenmeldingene (aldri kun én enkelt dag), en person hos oss vet også kl 14 ene dagen at hen blir liggende med migrene neste dag. Jeg har migrene selv, og man kan fint være arbeidsfør om man har hatt migrene dagen i forveien 🤦‍♀️🤦‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunder i femtiårene kan være ganske jævlige mot unge rådville ansatte i butikk, jeg var villig til å betale 30k av egen lomme for å ta vekterkurs så jeg slapp og jobbe i butikk på grunn av manipulative feite hespetrær som har en eller annen iboende trang til å hakke på ansatte som liksom må være så og så høflige inntil et visst punkt, og de vet akkurat hvor det punktet går. De vet at går de over streken så blir de bannlyst fra butikken.

Det må være greit å kunne spørre direkte om å slippe, men det gir jo ikke god anseelse, og det må være like greit å si at "Nei, vi har en kontrakt." Si at du har ansatt henne av en grunn, og at om det er noe som plager henne (på jobb) så må dere snakke om det. Det høres ut som om denne jenta har foreldre som dekker av bordet for henne, for å si det slik.

 

Edit:

I tillegg kan du jo ymte frempå om at butikkyrket kanskje ikke er noe for henne. Det er jo som kjent enormt gjennomtrekk av ansatte. Spesielt om vi snakker matbutikk.

Endret av HemmeligSpion
la til et avsnitt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun svarer aldri på telefon. Jeg prøvde i stad men da sendte hun ny SMS med bare «??». 

Anonymkode: 8f661...81a

Mange unge har visst telefonskrekk og vil bare melde. Du får skrive til henne at dere trenger å ta dette over telefon og ikke på melding.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (31 minutter siden):

Man spør ikke om fri samme dag man skal jobbe. Og man tar da heller ikke fri. Jeg tror jeg vet mer om egenmlds dager enn deg. Og ts sier vedkommende ikke har noen. 

Jeg tror ikke du vet mer om egenmelding enn forrige person, for det du skriver er feil. Vi vet ikke hvor raskt egenmeldingene er brukt selv om vi «bare» er i april. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det helt uakseptabelt. Og i tillegg så tar hun ikke telefonen da du ringte henne. Hun høres ekstremt umoden ut! 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi aner jo ingenting om situasjonen hennes så blir totalt feil å uttale seg om det. Kan være så mange grunner til at hun sier det hun sier, og blir helt feil å sitte å dømme noen eller spekulere over kvinneguiden. Syns det viser minst hvor trangsynte andre også er. 

Anonymkode: 32a2a...7ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk den meldingen fra en deltidsansatt. Jeg spurte om hun er syk, og da svarte hun «Nei, men er skikkelig sliten».

Hun har ingen egenmeldingsdager igjen i år.

Butikkjobb, så ikke liv og død men hvis hun ikke kommer på jobb så må jo jeg jobbe dobbelt så lenge som jeg egentlig skal. Liten mulighet for å få noen andre til å møte på så kort varsel.

Jeg bare forstår ikke hva hun tenker med?
Jeg er helt matt. Skjønner ikke tankegangen hennes. 

Anonymkode: 8f661...81a

Jeg er helt matt, forstår ikke hva du tenker med? Som bruker tid på skrive om dette på KG, håper ikke du er arbeidsgiver. Totalt useriøs og klønete.

Den deltidsansatte har ikke gjort noe galt, stilte et spørsmål. Svarte ærlig på at hun var sliten, hvile er faktisk veldig viktig! Er man student så har man det som fulltidsjobb, det er krevende.

Skjerp deg!

Anonymkode: faf28...be8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt matt, forstår ikke hva du tenker med? Som bruker tid på skrive om dette på KG, håper ikke du er arbeidsgiver. Totalt useriøs og klønete.

Den deltidsansatte har ikke gjort noe galt, stilte et spørsmål. Svarte ærlig på at hun var sliten, hvile er faktisk veldig viktig! Er man student så har man det som fulltidsjobb, det er krevende.

Skjerp deg!

Anonymkode: faf28...be8

Og da skal det være greit å sende melding samme dag som man skal jobbe at man vil ha fri for å slappe av? Kjekt å vite da jeg skal begynne på masterutdanning til høsten og samtidig jobbe i helgene

Anonymkode: d2ab8...cac

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva skjedde med å svare «Hei, beklager men det ble litt kort varsel. Om du ikke er syk må jeg be deg om å stille på jobb i dag slik at ikke andre må jobbe dobbelt.» 

Det ER litt rart å be om å få fri en time før vakten begynner fordi man er sliten, men det er like rart om leder ikke er i stand til å svare sin ansatte på en skikkelig måte og tolke spørsmplet som et krav. Og deretter skrive på kvinneguiden om det. 

Anonymkode: 87f13...4c4

Dette☝️

Anonymkode: fb201...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. 

Jeg ble litt overrumplet av spørsmålet hennes, og så enda mer av svarene på første side i denne tråden, så jeg endte opp med å la henne få fri og det var kanskje dumt.

Dette var læring for meg.
Min utdannelse og yrke er egentlig innen noe helt annet, men mamma har fått kreft og jeg vil være nær henne nå, så jeg flyttet hjem igjen i vinter. Jeg startet i denne jobben for tre måneder siden så alt er fortsatt ganske nytt for meg. Vanligvis kan jeg ringe hun som hadde denne jobben før, men hun er bortreist nå.

Jeg har tidligere bare hatt lederansvar for voksne folk som har mulighet for hjemmekontor om de føler seg slitne, så jeg har veldig mye å lære i denne jobben.


Jeg planlegger å ta en samtale med henne i morgen. Vet ikke helt hvordan jeg skal informere henne om at jobb ikke er skole og at det kreves oppmøte, jeg trodde det var en selvfølge. Hun har jobbet her siden august/september, og før det hadde hun en annen jobb så hun burde vite dette.

Heldigvis fikk hun ikke moren sin til å ringe, da hadde jeg virkelig begynt å lure på om det var skjult kamera eller noe sånt. Det har jeg faktisk ikke tenkt på som en mulighet en gang, enda jeg også bor sammen med moren min nå så der er vi faktisk likestilt. 

Anonymkode: 8f661...81a

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er man student så har man det som fulltidsjobb,

Anonymkode: faf28...be8

Dette er bare en korreksjon. Mnja, er man fulltidsstudent så har man aldri fri. Og man jobber mer enn 37.5 timer i uka for å si det mildt om man også leser det man forventes å ha lest, og gjør oppgavene som hører til boka, i tillegg det som evt. gis ut av foreleser.

Men det er jo også mulig å ikke være fulltidsstudent, for eksempel at man kanskje tar enkeltemner opp igjen etter et ordinært studieløp eller ikke følger normert progresjon.

Men ja, mengden timer det ligger bak det å være fulltidsstudent er absolutt undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor1982 skrev (13 minutter siden):

Samme er det i min jobb. Ser de unge har en helt annen innstilling til arbeidslivet enn oss 'eldre'. De makser ut egenmeldingene (aldri kun én enkelt dag), en person hos oss vet også kl 14 ene dagen at hen blir liggende med migrene neste dag. Jeg har migrene selv, og man kan fint være arbeidsfør om man har hatt migrene dagen i forveien 🤦‍♀️🤦‍♀️

Tro det eller ei, men jeg kan kjenne på et migreneanfall, om jeg blir dårlig dagen etter også. Jeg er i 30-årene og har blitt spurt av kollega i 50-årene, om hvorfor jeg ikke brukte alle egenmeldingsdagene mine, da jeg kom tilbake etter 2 dager (IA-bedrift). 

Anonymkode: 3384a...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Luksusbia

Du kunne jo bare sagt at hun måtte komme siden hun ikke er syk. Hjelper ikke å lage klagetråd på kg i hvert fall. Å være veldig sliten kan også være en god grunn. Kanskje hun hadde sovet lite. Kanskje hun er deprimert eller har angst å ikke tør å være ærlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemmeligSpion skrev (7 minutter siden):

Dette er bare en korreksjon. Mnja, er man fulltidsstudent så har man aldri fri. Og man jobber mer enn 37.5 timer i uka for å si det mildt om man også leser det man forventes å ha lest, og gjør oppgavene som hører til boka, i tillegg det som evt. gis ut av foreleser.

Men det er jo også mulig å ikke være fulltidsstudent, for eksempel at man kanskje tar enkeltemner opp igjen etter et ordinært studieløp eller ikke følger normert progresjon.

Men ja, mengden timer det ligger bak det å være fulltidsstudent er absolutt undervurdert.

Joda, men man bør jo klare å disponere tiden sin godt nok til å klare å si fra noen dager i forveien hvis man av en eller annen grunn trenger fri fra jobb. 

Anonymkode: 9ca94...de3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi aner jo ingenting om situasjonen hennes så blir totalt feil å uttale seg om det. Kan være så mange grunner til at hun sier det hun sier, og blir helt feil å sitte å dømme noen eller spekulere over kvinneguiden. Syns det viser minst hvor trangsynte andre også er. 

Anonymkode: 32a2a...7ee

Hadde det vært noe prekært, så hadde hun selvsagt bare gitt beskjed om at hun ikke kommer på jobb. Ikke sendt en melding til sjefen "om det var greit". Da skjønner man jo tegningen. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har det blitt sånn? At dette ikke er et problem? At det har blitt et « legitimt « spørsmål? 
 

Jeg har samme jobb som ts, og ja blir helt matt. Unge voksne ser ikke på seg selv som voksne, og trenger derfor ikke og ta ansvar.. en jobb er bare en hobby de kan møte opp på som det passer. Kanskje ts har barn som skal hentes i barnehage / skole? Har avtaler og forpliktelser? Altså, det voksne barnet er sliten og føler ikke for og gå på jobb i dag, så det trumfer vel det meste og gjør dette til « et legitimt spørsmål « i 2024. 

Anonymkode: 20c91...13b

DET ER ET SPØRSMÅL. 

Anonymkode: deb93...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en samtale med henne neste gang hun kommer på jobb, hvor du både forteller at enten er man syk (og har sykmelding/egenmelding), eller så kommer man på jobb. «Sliten» er ikke syk. Hun må også ta telefonen når du ringer. Jeg vet det er mange unge som ikke liker å snakke i telefonen og kun kommuniserer skriflig, men på tide å bli voksen: Ta telefonen når sjefen ringer. Punktum. Eneste unntak er hvis man kommer med legeattest om sosial angst. 

Anonymkode: 049b3...f1d

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, men man bør jo klare å disponere tiden sin godt nok til å klare å si fra noen dager i forveien hvis man av en eller annen grunn trenger fri fra jobb. 

Anonymkode: 9ca94...de3

Jeg er ganske sikker på at jeg ALDRI har «spådd» at jeg skulle bli syk eller ute av stand til å jobbe, før dagen det oppsto. Jeg har hatt en skade dag som skjedde på kvelden, og det har hatt etterfølgende dager, men ellers har jeg varslet det samme dag, og som regel med kortere frist hvis det var formiddags arbeid.

Hadde jeg fått varslet dagen før, hadde jeg blitt skeptisk…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

DET ER ET SPØRSMÅL. 

Anonymkode: deb93...2a9

Man stiller ikke et sånt spørsmål til en arbeidsgiver. Kunne aldri falt meg inn

Anonymkode: d2ab8...cac

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...