Gå til innhold

Mannen har sakt opp jobben i all hemmelighet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tussi84 skrev (6 minutter siden):

Så mye dømming av mannens avgjørelse, utenat noen vet hvorfor han plutselig bare sa opp. Er ingen som her inne så langt som har vært inne på/kanskje tenkt på at mannen kanskje har mistrives ekstremt på jobb av diverse årsaker? Kanskje over flere år og har blitt knekt psykisk pga det?  Kanskje prøvd å holde ut mens han har forsøkt å finne en ny jobb uten og lykkes? Til slutt orket han bare ikke mer. En annen årsak kan jo være at han ble oppsagt selv, eller fikk sparken. Siste er kanskje flaut, så enklere å si opp at man sa opp selv.

Jeg skjønner at Ts bekymrer seg over økonomien, men jeg syns at hun også burde komme til bunns i hva som har hendt uten å bare angripe han. 

I mellomtiden fram til dagpenger er ordnet så får familien prøve å søke supplerende sosial stønad hos nav. Men har dere sparepenger får han ingenting. Det vil også bli slik at det han evt får, det blir trukket vekk fra dagpenger når de blir innvilget. Søk idag. Behandlingstid er 3-4 uker.

 

Du kan ikke si opp en jobb uten å sikret deg og i hvertfall ikke uten tanke på familie og barn hjemme. Typen er ko totalt manglende vurderingsevne uansett årsak. Du må i hvertfall snakke med kona. Jeg tenker han har fått sparken på dagen og ikke tørr å si sannheten til kona, men i stede sier han at han har valgt å si opp.

Her er det ingen formildende omstendigheter. Du klarer å stå i en jobb du ikke trives i, inntil du har noe nytt å gå til.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

viren skrev (12 minutter siden):

18 uker, ikke 8.

Er du sikker? Jeg mener det var 8 uker tidligere, men nå er jeg aldri bruker av NAV systemet og kjenner ikke reglene. 18 uker er et helvete med 0 i inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tussi84 said:

Så mye dømming av mannens avgjørelse, utenat noen vet hvorfor han plutselig bare sa opp. Er ingen som her inne så langt som har vært inne på/kanskje tenkt på at mannen kanskje har mistrives ekstremt på jobb av diverse årsaker? Kanskje over flere år og har blitt knekt psykisk pga det?  Kanskje prøvd å holde ut mens han har forsøkt å finne en ny jobb uten og lykkes? Til slutt orket han bare ikke mer. En annen årsak kan jo være at han ble oppsagt selv, eller fikk sparken. Siste er kanskje flaut, så enklere å si opp at man sa opp selv.

Jeg skjønner at Ts bekymrer seg over økonomien, men jeg syns at hun også burde komme til bunns i hva som har hendt uten å bare angripe han. 

I mellomtiden fram til dagpenger er ordnet så får familien prøve å søke supplerende sosial stønad hos nav. Men har dere sparepenger får han ingenting. Det vil også bli slik at det han evt får, det blir trukket vekk fra dagpenger når de blir innvilget. Søk idag. Behandlingstid er 3-4 uker.

 

Det spiller ingen rolle hva årsaken er. Ikke bare har han sagt opp jobben uten å ha en annen å gå til: Han har i løpet av 3 måneder ikke gitt beskjed til kona slik at de sammen kan finne en løsning på økonomien. Det er et enormt stort svik og fullstendig uakseptabelt. Så egoistisk er det ikke lov å være når man har en familie.

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellglad skrev (Akkurat nå):

Det spiller ingen rolle hva årsaken er. Ikke bare har han sagt opp jobben uten å ha en annen å gå til: Han har i løpet av 3 måneder ikke gitt beskjed til kona slik at de sammen kan finne en løsning på økonomien. Det er et enormt stort svik og fullstendig uakseptabelt. Så egoistisk er det ikke lov å være når man har en familie.

Helt enig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Coachshinny said:

Er du sikker? Jeg mener det var 8 uker tidligere, men nå er jeg aldri bruker av NAV systemet og kjenner ikke reglene. 18 uker er et helvete med 0 i inntekt.

Ja, det ble økt for en stund tilbake. 18 uker er LENGE om man ikke har oppsparte midler  ja 😕 Fra nav.no: "Hvis du ikke hadde rimelig grunn til å si opp jobben din, får du ikke utbetalt dagpenger de første 18 ukene."

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Coachshinny said:

Du kan ikke si opp en jobb uten å sikret deg og i hvertfall ikke uten tanke på familie og barn hjemme. Typen er ko totalt manglende vurderingsevne uansett årsak. Du må i hvertfall snakke med kona. Jeg tenker han har fått sparken på dagen og ikke tørr å si sannheten til kona, men i stede sier han at han har valgt å si opp.

Her er det ingen formildende omstendigheter. Du klarer å stå i en jobb du ikke trives i, inntil du har noe nytt å gå til.

I så fall så får han arbeidsledighetstrygd dersom han har fått avskjed. Og da bør dette være en ikke sak siden økonomien ser ut til å være TS sin eneste bekymring. 

Anonymkode: b1f3d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at han ikke har blitt sagt opp pga et eller annet muffens? 

H

Anonymkode: d88c9...ad8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I så fall så får han arbeidsledighetstrygd dersom han har fått avskjed. Og da bør dette være en ikke sak siden økonomien ser ut til å være TS sin eneste bekymring. 

Anonymkode: b1f3d...c77

Han får ikke dagpenger før etter 18 uker. Det er en stund, det. Det virker ikke som at han har planlagt dette godt nok til at han har satt til side penger han kan bidra med i de 18 ukene. 

Anonymkode: dc318...8e9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger når jeg leser på kvinneguiden, så er jeg altså så glad jeg valgte et liv uten å forplikte meg til en partner og et liv uten barn💃🏼

Anonymkode: 0ab4f...157

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I så fall så får han arbeidsledighetstrygd dersom han har fått avskjed. Og da bør dette være en ikke sak siden økonomien ser ut til å være TS sin eneste bekymring. 

Anonymkode: b1f3d...c77

Han får ikke dagpenger med en gang dersom han selv er skyld i at han får sparken.

Anonymkode: dc318...8e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Han får ikke dagpenger før etter 18 uker. Det er en stund, det. Det virker ikke som at han har planlagt dette godt nok til at han har satt til side penger han kan bidra med i de 18 ukene. 

Anonymkode: dc318...8e9

Dette var en kommentar til en som synset seg frem til at mannen sikkert hadde fått sparken. I så fall vil han få dagpenger med en gang.

Anonymkode: b1f3d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Han får ikke dagpenger med en gang dersom han selv er skyld i at han får sparken.

Anonymkode: dc318...8e9

Ja det stemmer forsåvidt. My bad!! Beklager.

Anonymkode: b1f3d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var en kommentar til en som synset seg frem til at mannen sikkert hadde fått sparken. I så fall vil han få dagpenger med en gang.

Anonymkode: b1f3d...c77

Ikke hvis han selv er skyld i at han ble sparket, da tar det også 18 uker før han får dagpenger.

Anonymkode: dc318...8e9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herlighet, hva sa han mer om hvorfor han ikke har informert deg?? Det kjempedårlig gjort. 

Hadde mannen min gjort det hadde jeg mistenkt psykisk sammenbrudd fordi det ville vært helt utenkelig. 

Anonymkode: 53616...024

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (51 minutter siden):

Så mye dømming av mannens avgjørelse, utenat noen vet hvorfor han plutselig bare sa opp. Er ingen som her inne så langt som har vært inne på/kanskje tenkt på at mannen kanskje har mistrives ekstremt på jobb av diverse årsaker? Kanskje over flere år og har blitt knekt psykisk pga det?  Kanskje prøvd å holde ut mens han har forsøkt å finne en ny jobb uten og lykkes? Til slutt orket han bare ikke mer. En annen årsak kan jo være at han ble oppsagt selv, eller fikk sparken. Siste er kanskje flaut, så enklere å si opp at man sa opp selv.

Jeg skjønner at Ts bekymrer seg over økonomien, men jeg syns at hun også burde komme til bunns i hva som har hendt uten å bare angripe han. 

I mellomtiden fram til dagpenger er ordnet så får familien prøve å søke supplerende sosial stønad hos nav. Men har dere sparepenger får han ingenting. Det vil også bli slik at det han evt får, det blir trukket vekk fra dagpenger når de blir innvilget. Søk idag. Behandlingstid er 3-4 uker.

 

Så du tenker at mannen selv er fullstendig uten ansvar her? Han har ikke ansvar for å ta tak i problemer på jobben, han har ikke ansvar for å kommunisere overfor sin partner at han mistrives og ønsker noe annet, han har ikke ansvar for avgjørelser som han tar alene men som får store konsekvenser for familien, han har ikke ansvar for å sette seg inn i plikter og rettigheter vedr. oppsigelse? 

Anonymkode: 4a1a5...28c

  • Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I helgen kom det frem at mannen min i all hemmelighet har sakt opp sin godt betalte og stabile jobb. Plutselig stod han her hjemme på mandag og var arbeidsledig.

Dette har han gjort fordi han har lyst på ny men enda ikke fått noe nytt tilbud.Så plutselig står han der, uten jobb å gå til, uten inntekt, uten noen som helst jævla rettigheter.

Vi har fire barn og boliglån. Jeg har inntekt, men det er ikke nok til å dekke alle utgifter. Vi lever i utgangspunktet rimelig, har ingen dyre vaner som kan droppes eller dyr bil som kan selges. Jeg føler at han i ren egoisme har dratt vekk hele vår økonomiske trygghet. Det føles som et enormt svik mot familien. Han har ikke noe spesiell bra utdannelse eller kompetanse som tilsier at det skal være lett å finne ny jobb heller.

Vurderer sterkt å gå fra han. 

Noen gode råd? Synspunkter?

Anonymkode: 8261b...ba1

Det er vel bare en karanteneperiode før han kan få dagpenger ved oppsigelse? Husker ikke hvor lang. Men helt uten rettigheter er han ikke etterhvert. Ellers får han søke sosialhjelp da... det er jo en artig valg av livsstil.

Forstår deg SÅ godt!
Her er det bare å ringe familievernkontoret og få på plass et møte. Og da mener jeg ikke for å skilles, men å få tatt opp det totalet sviket han utsetter dere for og hva dette gjør med deg, for å muligens unngå en skilsmisse. Da er det bare å si det rett ut. "Deg tør jeg ikke leve sammen med lenger - jeg VIL gjerne - men dette tåler jeg ikke at du gjør mot oss". Så får dere ta det derfra. Få ekstern bistand til å håndtere situasjonen. Enten viser det seg at du bør gå... ellers tok han bare aldri inn over seg hvor alvorlig det han har gjort er. Kan hende han da er kjapp med å finne seg ny jobb og legger seg flat for veldig dårlig dømmekraft. Umulig er det ikke. Og alle kan gjøre feil i livet... Men hadde faktisk gått fra han om han ikke innså at dette ikke går an å drive med i et forhold. Bedre å ha delt omsorg, evt all omsorg og klare seg selv, selv om det er drit vanskelig. Vi damer finner alltid en løsning. Noe visse menn bare ikke evner å forstå.

Anonymkode: cd814...f8e

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjorde det samme selv...si ikke fra. Etter jobben var ferdig tok jeg samme tog inn til byen for det :) Gjorde helt andre ting...utrolig deilig å være utenfor arbeidslivet en periode.

Anonymkode: 30123...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


I denne situasjonen vil TS ende opp med å betale bidrag, så å flytte fra han er en kjempedum idé.

Anonymkode: d4ffe...791

Antagelig ikke - TS kan be om at barnebidrag (enten den ene eller andre veien) baseres på forventet inntekt. En person som selv har sagt opp en godt betalt jobb, vil fremdeles ha en omtrent lik lønn som forventet inntekt. Man slipper ikke unna å forsørge barna sine "bare" ved å si opp jobben, ungene må fremdeles ha mat og husrom... 

Anonymkode: 5931e...383

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han ikke hadde det bra i jobben og slet psykisk hadde det vært bedre med en sykmelding og så oppsigelse. 

Det verste her er vel mangelen på kommunikasjon, spørsmålet om økonomi tenker jeg kommer i andre rekke. 

TS, har dere slitt med kommunikasjonen før? Eller pleier dere å prate sammen om ting?

Anonymkode: f09fe...e57

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja kanskhe han opplever at du ikke har støttet han før og derfor ikke orket å si noe

Anonymkode: 33849...18a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...