Gå til innhold

Er det vanskelig å finne en snill mann? Hvor mange prosent av menn er snille/gode?


Mayer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men alle har potensialet til aggresjon og sinne i seg. Fler menn enn kvinner er voldelige fysisk. Både mot andre men og noen mot kvinner og barn. Tipper at ca 75% av mennesker prøver å være så snille de klarer. Det er vanskelig å være blid og snill hele tiden. Særlig hvis man opplever fysisk eller psykisk sykdom, dødsfall i nære relasjoner osv. 

Anonymkode: 1ea3e...db2

Stikkordet er potensiale. 

Jeg vet at jeg kan bli både sint og voldelig, derfor bruker jeg tid og energi på å forebygge negative konsekvenser av dette, og å kanalisere energi i riktig retning, ta valg om når jeg eventuelt bruker vold framfor å miste hodet etc. Handler ikke om å være alltid blid og snill, men å ta gode valg i vanskelige situasjoner. Alle kommer til å oppleve sykdom og død gjennom livet. 

Anonymkode: 1fa59...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er et veldig godt eksempel på hvorfor kvinner velger bjørnen over mannen. Den hånlige, nedlatende holdningen med å skylde på offeret. 

Anonymkode: d5cf6...41a

Kvinnen posteren svarte var da også et troll.

Anonymkode: 0ede5...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke meg du spør, men utrolig enkelt å finne ved et enkelt googlesøk.
F. eks.:
https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/kjonnslikestilling/vold-kjonn

Anonymkode: 2b381...e48

Dette er ikke en kilde på påstanden. Linken din sier «Kvinner er i større grad enn menn ofre i politianmeldte saker om mishandling i nære relasjoner.»

Den sier ikke at menn utfører mer vold enn kvinner.

Anonymkode: 0ede5...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke en kilde på påstanden. Linken din sier «Kvinner er i større grad enn menn ofre i politianmeldte saker om mishandling i nære relasjoner.»

Den sier ikke at menn utfører mer vold enn kvinner.

Anonymkode: 0ede5...208

Eh, jo, absolutt. Har du vært inne på linken i det hele tatt??? Gått gjennom alt som er der?

Anonymkode: 2b381...e48

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(PS: Du ser at det er MENGDER med statistikk nedover siden sant..?)

Anonymkode: 2b381...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eh, jo, absolutt. Har du vært inne på linken i det hele tatt??? Gått gjennom alt som er der?

Anonymkode: 2b381...e48

Kan ikke du henvise til hva konkret i linken din som du mener at skal underbygge din påstand?

Imens:

»Når kvinner utøver vold på menn, blir det sjelden anmeldt. Sannsynligheten for at det vil bli registrert som vold, er også mindre, sier Jensen.»

https://www.forskning.no/spor-en-forsker-kjonn-og-samfunn-kriminalitet/spor-en-forsker-hvorfor-er-menn-mer-kriminelle-enn-kvinner/279382

«Kvinner er minst like voldelige mot partneren som menn. Tall fra to norske undersøkelser viser at kvinner går til fysiske angrep på mannen sin langt oftere enn man tror.»

https://www.nettavisen.no/artikkel/kvinner-slar-minst-like-ofte/s/12-95-312085

«Researchers have demonstrated a degree of socio-cultural acceptance of aggression by women against men as opposed to a general condemnation of aggression by men against women.»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_against_men

Anonymkode: 0ede5...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke meg du spør, men utrolig enkelt å finne ved et enkelt googlesøk.
F. eks.:
https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/kjonnslikestilling/vold-kjonn

Anonymkode: 2b381...e48

Det er ikke tvil om at menn er veldig overrepresentert når det gjelder å utføre grov vold.

Når det gjelder spørsmålet i denne tråden så må man huske at selv om 90% av partnerdrap begås av menn, så betyr ikke det at 90% av menn dreper partneren sin.

Det tross alt bare 7 partnerdrap i året i Norge. På KG får mann nesten inntrykk av at det er livsfarlig å bare passere en mann i skogen. Det er ikke en rasjonell frykt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (På 23.4.2024 den 19.18):

Basert på dine erfaringer. Tenker da generelt i Norge i vår kultur (siden det er her vi bor og har erfaring). Alle generasjoner. Hvor stor andel av menn kan regnes som bra kjærestemateriale?

Herlighet. ingen som kan si hvor stor andel av norges menn som er snille. Finnes nok av kvinner som også er drittsekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappy skrev (2 minutter siden):

Herlighet. ingen som kan si hvor stor andel av norges menn som er snille. Finnes nok av kvinner som også er drittsekker.

Du skjønner jo at det ikke dreier seg om en eksakt prosent, det er en spissformulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (Akkurat nå):

Du skjønner jo at det ikke dreier seg om en eksakt prosent, det er en spissformulering. 

Joda selvfølgelig men noen er heldige mens andre er uheldige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (4 minutter siden):

Det tross alt bare 7 partnerdrap i året i Norge. På KG får mann nesten inntrykk av at det er livsfarlig å bare passere en mann i skogen. Det er ikke en rasjonell frykt. 

Det rasjonelle ville vært om også menn var redd for fremmede menn. Er tross alt sjeldent at en mann skaller ned ei fremmed dame i en taxikø. 

Anonymkode: 1fa59...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (8 minutter siden):

Det er ikke tvil om at menn er veldig overrepresentert når det gjelder å utføre grov vold.

Når det gjelder spørsmålet i denne tråden så må man huske at selv om 90% av partnerdrap begås av menn, så betyr ikke det at 90% av menn dreper partneren sin.

Det tross alt bare 7 partnerdrap i året i Norge. På KG får mann nesten inntrykk av at det er livsfarlig å bare passere en mann i skogen. Det er ikke en rasjonell frykt. 

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan ikke du henvise til hva konkret i linken din som du mener at skal underbygge din påstand?

Imens:

»Når kvinner utøver vold på menn, blir det sjelden anmeldt. Sannsynligheten for at det vil bli registrert som vold, er også mindre, sier Jensen.»

https://www.forskning.no/spor-en-forsker-kjonn-og-samfunn-kriminalitet/spor-en-forsker-hvorfor-er-menn-mer-kriminelle-enn-kvinner/279382

«Kvinner er minst like voldelige mot partneren som menn. Tall fra to norske undersøkelser viser at kvinner går til fysiske angrep på mannen sin langt oftere enn man tror.»

https://www.nettavisen.no/artikkel/kvinner-slar-minst-like-ofte/s/12-95-312085

«Researchers have demonstrated a degree of socio-cultural acceptance of aggression by women against men as opposed to a general condemnation of aggression by men against women.»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_against_men

Anonymkode: 0ede5...208

I alle grafene på siden er jo menn overrepresentert... 

Altså, i min verden er det allmennkunnskap at menn er overrepresentert når det kommer til fysisk vold, og uansett hva jeg googler så er det jo også det all statistikk bekrefter.

Her også for eksempel:
https://www.krisesenter.com/tall-og-statistikk/#toggle-id-1

"Vold og overgrep i et livsløpsperspektiv ser ofte annerledes ut for kvinner og jenter, enn for menn og gutter. Kvinner er mer utsatt for vold enn menn og har en større totalbelastning av vold og overgrep.

Seksuelle overgrep, stalking, fysisk vold i voksen alder, alvorlig partnervold, og vold og overgrep i nære relasjoner rammer kvinner i langt større grad menn. Statistikk viser dessuten at vold mot kvinner i nære relasjoner er fysisk mer alvorlig enn vold mot menn i nære relasjoner. Ifølge en undersøkelse fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress sier at tilnærmet 1 av 10 norske kvinner at de er blitt utsatt for «alvorlig fysisk vold» i nære relasjoner, mens snaut 2 % av menn sier det samme."



Det er bare til å prøve selv. Jeg har gjort ca 20 googlesøk nå, og fortsatt finner jeg at menn er mer voldelige enn kvinner.

Uansett, poenget mitt er åpenbart heller ikke blitt oppfattet:
Du spurte vedkommende om kilde, jeg tenkte "det må da være veldig enkelt å finne kilder på dette", googlet og fant veldig enkelt en kilde med mengder av statistikk som underbygget det vedkommende skrev og postet en linken. 
Det var dog ikke meg som skrev det, og jeg har ikke uttalt meg om noe av det i tråden. Jeg tenkte altså bare at jeg skulle være behjelpelig med å poste en kilde, ettersom du etterspurte dette. Jeg har alltid vært veldig interessert i alt som omhandler vold, overgrep, drap og den slags, og ettersom jeg også har vært tilsammen 14 år i forhold med grov mishandling har jeg også slukt alt som er om alt av det. For meg er det altså overraskende hvis noen har klart å unngå informasjon om at menn er mer voldelige enn kvinner generelt. Ikke med det sagt at det ikke er mengder av jævlige kvinnfolk der ute og at vold forekommer fra kvinner også. Utover det er jeg generelt ikke fan å ta ting ut av kontekst, for når det kommer til menn og vold er det mengder av forhold og faktorer som påvirker all statistikken, og for meg blir det for enkelt å bare dele inn etter kjønn og si at menn er mest voldelige. Jeg ser ikke at det tjener noen hensikt heller, for den del. 

Med det sagt: 
Et poeng vi ikke kommer fra uansett:
Det er noe med at mann også er det sterkeste kjønnet. Uansett hvor mye vold kvinner eventuelt begår, så er de aller fleste menn sterkere enn de aller fleste kvinner. Ergo er skadepotensialet og trusselen fra menn større enn fra kvinner. Ikke med det sagt at det er greit at kvinner er voldelige, det reduserer ikke at de er det, det gjør det ikke ufarlig, mye mindre skadelig eller noe slikt, men faktum er at i de aller, aller fleste tilfeller så er menn sterkest, og det er selvfølgelig uunngåelig å ta med i beregningen, om man først skal gjøre en. 

Isambard skrev (15 timer siden):

Det er ikke tvil om at menn er veldig overrepresentert når det gjelder å utføre grov vold.

Når det gjelder spørsmålet i denne tråden så må man huske at selv om 90% av partnerdrap begås av menn, så betyr ikke det at 90% av menn dreper partneren sin.

Det tross alt bare 7 partnerdrap i året i Norge. På KG får mann nesten inntrykk av at det er livsfarlig å bare passere en mann i skogen. Det er ikke en rasjonell frykt. 

Jeg vet ikke hvorfor du siterer meg. Poenget mitt med å poste linken var egentlig bare at jeg syns det var sært å spørre om kilde i det hele tatt når det er så ufattelig enkelt å bare gjøre et googlesøk, og etter min erfaring også umulig å ikke komme over aktuelle kilder om man først gjør det, så jeg bare postet linken til det øverste treffet på google. 

Jeg ville tenkt at det du skriver var mer relevant å poste generelt i tråden, men uten å sitere meg/jeg skjønner ikke hvorfor du siterte meg/hva det har med meg å gjøre (?). Jeg har ikke nevnt et ord om partnerdrap eller noe..?

Anonymkode: 2b381...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...