Gå til innhold

Er det hersketeknikker svigermor holder på med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har Stine og Morten samboere? Har du kontakt med de? Kunne jo fisket litt der? 

Anonymkode: 3ebb0...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Istedet for å bli sint, bli undrende.

"Hva mener du nå?"

"Hva er det med min oppførsel som er annerledes enn de andre?"

"Hvis du var på besøk hos din svigermor, ville du synes det var greit om hun snakket slik til deg?"

"Hvis du ønsker at jeg skal gå, så kan det lett ordnes"

"Det eneste jeg kan huske fra 17.-mai ifjor var at vi besøkte dere, og du sa at bunaden min var stygg. Er det noe annet du tenker på?"

Kan det være begynnende demens?

Anonymkode: e7031...0b9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig er dette hersketeknikk. Kutt all kontakt med mennesket.

Anonymkode: 3e5f1...8ec

hvordan kan det være selvfølge? Ikke all ufin oppførsel er en hersketekninkk, de er godt definert:
 

Sitat
  • Usynliggjøring
  • Latterliggjøring
  • Tilbakeholdelse av informasjon
  • Fordømmelse uansett hva du gjør
  • Påføring av skyld og skam

ikke noe av dette kommer innunder utbruddet til svigermor - hun var bare skikkelig ufin i sin oppførsel og latterliggjorde seg selv mer enn TS med den som TS beskrev.. Hadde hun derimot brukt noe TS sa eller gjorde som innfallsvinkel lunne det kanskje falt innunder en av de fem.

Anonymkode: 4347f...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men at du lar deg gire opp. Jeg hadde snudd til mannen og sagt noe lignende:

"Ola, hører du. Moren din spør om planene våres til 17 mai. Hva synes du?" 

Med rolig stemme men slik at alle hører. Så hadde han svart da. 

Anonymkode: 8a4c6...6ec

Dette hadde vært en bra svar i denne situasjonen.

Ellers hadde jeg konfrontert henne direkte, på tomannshånd. Om hun hadde fortsatt sånn så hadde jeg rett og slett ikke hatt kontakt med henne mer.

Anonymkode: e5138...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mannen din er ikke forståelsesfull! Han er feig bare. Han burde stått opp for deg og forsvart deg. 

Anonymkode: 65df3...909

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en svigermor som jeg opplever forskjellsbehandler meg og den andre svigerdattera. Dette har jeg bemerket meg over tid. Det er alltid stikk rettet mot meg, gjerne foran andre. Det kommer plutselig helt fra det det blå. Lot det ligge de første årene, tenkte jeg bare skulle late som det ikke treffer. Har og bemerket meg at de andre synes det er litt flaut de også,  da prøver de gjerne å endre samtalen eller prøver å muntre opp situasjonen på en eller annen måte. Kan ikke huske jeg har fornærmet henne på noe vis. Veier alle mine ord på gullvekt før jeg sier noe.
 

Det er greit at folk liker noen bedre enn andre, sånn er det sikkert med de fleste mennesker. Men dette er rett og slett slitsomt og faktisk ganske vondt. Har tatt det opp med mannen, han sier at moren ikke er perfekt og at jeg bare må heve meg over det. Han har rådet meg til å ikke ta det opp med henne og påstår at det fort kan feiltolkes. Noe som igjen kan gjøre ting vondt verre. Tipper at han kjenner sin mors begrensninger.. Mannen er forståelsesfull og trøster med at han skjønner at det kjennes urettferdig, men at det bare er sånn hun er og at vi ikke får endret henne. Vi var hos henne forrige helg, og da skrek hun plutselig under middagen på en veldig krass og med en småsint stemme «ja best at du Ine sier ifra om 17.mai planene dine tidlig i år!!!». Vi snakket ikke om 17.mai i det hele tatt.  Da kjente jeg at det kokte innvendig, jeg sa at sånn føler jeg ikke at du snakker til alle andre men bare meg, hvorfor det egentlig? Hun svarte at alle andre oppfører seg annerledes. Reiste meg vekk, tok bilnøklene og kjørte hjem. Gadd ikke mer.

Det er ingen ekte forklaring at alle andre oppfører seg men ikke jeg. Var dette en ren hersketeknikk? Hva hadde dere andre svart på akkurat dette? Kjenner jeg er luta lei!

 

Anonymkode: 5f6d5...512

Veldig merkelig og dårlig oppførsel har hun ihvertfall. Drikker hun alkohol eller bruker hun for mye piller? 

Jeg synes du reagerte helt riktig og ville i grunn satt i støtet etterpå ang å ALDRI gidde å ofre det kvinne menneske et besøk o.l igjen. Kjekt å få fri fra slike i grunn tenker jeg. 

Men hun sier jo dette helt klart for å såre deg og gi deg "skylden". 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Syns det høres ut som at mannen din kjenner sin mor. Og det at han forteller at hun har brent mange broer.
 

Tror ikke det vil komme noe godt ut av et møte. Tror ikke det hjelper å komme med skyts. Det blir kun spetakkel.
 

Forstår veldig godt alt du reagerer på og syns ikke du skal finne deg i det for husfredens skyld. Er det noe hyggelig for deg å samles hos dem i det hele tatt?
 

Vanskelig situasjon. Særlig når de rundt henne er så feige. De syns nok dette er veldig vanskelig. De burde stå opp for deg alle sammen og snakket med henne og be henne legge fra seg nedlatende kommentarer og stikk mot deg. 
 

Hadde uansett begrenset kontakten. Inviter søsknene til dere i andre anledninger enn de hun typisk inviterer til. 

Anonymkode: 3846b...01c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du gikk fra den middagen. Ikke bare-bare å skulle forholde seg rolig eller komme opp med en smart replikk når man har fått ufyselig oppførsel slengt etter seg i 5 år i forkant. Synes definitivt det hadde vært ok hvis mannen din hadde sagt ifra til sin mor at man snakker ikke sånn til folk, men samtidig er det ikke utenkelig at hun har et "tak" på ham. Hun sier hun må ha med Morten og Stine på det møtet dere skulle ha. Men ikke mannen din, altså? Den ene personen som mest sannsynlig hadde backet deg hvis hun ble krakilsk, eller som hadde veltet den eventuelle støtten fra søsknene? Så hun skulle liksom ha med backup mens du skulle sitte der alene? Er hun 14 år, eller hva? Er mannen din hennes favorittsønn siden stikkene bare er rettet mot deg? Kanskje hun føler seg truet, at hun mener du har "tatt" sønnen fra henne. Vært borti en sånn svigermor selv. 

Jeg synes du bare skal la vær å dra dit. Og si det til mannen. Nå har hans mor brent enda en bro, og at det er mulig å bygge den opp hvis han kan være litt mer på banen når stikkene kommer. Du skal jo ikke være nødt å sitte der og ta imot voksenkjeft.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har en svigermor som jeg opplever forskjellsbehandler meg og den andre svigerdattera. Dette har jeg bemerket meg over tid. Det er alltid stikk rettet mot meg, gjerne foran andre. Det kommer plutselig helt fra det det blå. Lot det ligge de første årene, tenkte jeg bare skulle late som det ikke treffer. Har og bemerket meg at de andre synes det er litt flaut de også,  da prøver de gjerne å endre samtalen eller prøver å muntre opp situasjonen på en eller annen måte. Kan ikke huske jeg har fornærmet henne på noe vis. Veier alle mine ord på gullvekt før jeg sier noe.
 

Det er greit at folk liker noen bedre enn andre, sånn er det sikkert med de fleste mennesker. Men dette er rett og slett slitsomt og faktisk ganske vondt. Har tatt det opp med mannen, han sier at moren ikke er perfekt og at jeg bare må heve meg over det. Han har rådet meg til å ikke ta det opp med henne og påstår at det fort kan feiltolkes. Noe som igjen kan gjøre ting vondt verre. Tipper at han kjenner sin mors begrensninger.. Mannen er forståelsesfull og trøster med at han skjønner at det kjennes urettferdig, men at det bare er sånn hun er og at vi ikke får endret henne. Vi var hos henne forrige helg, og da skrek hun plutselig under middagen på en veldig krass og med en småsint stemme «ja best at du Ine sier ifra om 17.mai planene dine tidlig i år!!!». Vi snakket ikke om 17.mai i det hele tatt.  Da kjente jeg at det kokte innvendig, jeg sa at sånn føler jeg ikke at du snakker til alle andre men bare meg, hvorfor det egentlig? Hun svarte at alle andre oppfører seg annerledes. Reiste meg vekk, tok bilnøklene og kjørte hjem. Gadd ikke mer.

Det er ingen ekte forklaring at alle andre oppfører seg men ikke jeg. Var dette en ren hersketeknikk? Hva hadde dere andre svart på akkurat dette? Kjenner jeg er luta lei!

 

Anonymkode: 5f6d5...512

Psykopati. Har en mor som er nøyaktig slik du beskriver. Passer på å ha minst mulig med henne å gjøre. Jeg har fått det mye bedre med meg selv etter at jeg innførte 0 kontakt.

Anonymkode: 65777...9c9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Svigersvinet er nå èn ting, men hva ER det med de tafatte mennene våre som ser at mora oppfører seg som en heks, men som ikke klarer å ta sin egen kone/samboer i forsvar?? Har en mann som er like tafatt som TS sin, men hans mor er gjerne bitch mot meg når hun vet at han ikke får det med seg. Jeg nekter å dra særlig ofte til henne og det er bare hun som taper på det, for hun vil gjerne se gullgutten sin, men han orker ikke å dra dit uten at jeg er med. 

Anonymkode: ef406...30c

Er jo forsåvidt enig med deg, men det er ikke alltid like lett å skyve mannen inn i dritten heller, bare fordi det er hans mor. Jeg forstår godt hvis han synes det er vanskelig - han er sikkert traumatisert for lengst. Jeg hadde forventet støtte, for all del, men å si i fra til svigermor, hadde jeg både klart og hatt lyst til selv! Hos oss hadde det vært enda vanskeligere for mannen enn for meg fordi vi er så forskjellige. 

Anonymkode: fc455...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, mannen din er ikke forståelsesfull! Han er feig bare. Han burde stått opp for deg og forsvart deg. 

Anonymkode: 65df3...909

Klart han kan være forståelsesfull, men det er ikke alltid like lett for mannen heller. Vi vet jo ingenting om hvordan han har hatt det selv i forhold til henne. Lett for andre å si at han må gjøre ditt og datt.

Anonymkode: fc455...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be mannen din gi beskjed. Viss ikke, ikke dra på besøk mer.

Anonymkode: 37447...f95

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det, TS? Kjenner meg veldig igjen, utenom at jeg er så heldig at jeg er i selskap med alle inngiftede, som blir baksnakket og hakket på etter tur... men jeg merker at jeg har fått nok, mens resten lar det skure og gå... jeg klarer nesten ikke å være i samme rom som svigermor lenger. Blir faktisk fysisk dårlig, fordi jeg selv har latt det skure og gå i for mange år. Til slutt så sier det stopp, og kroppen begynner å reagere når man er i samme rom som personen. Bra at du setter grenser for deg selv!

Anonymkode: 3bce6...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke hvorfor mannen din tar deg med til dette menneske?

Livet er for kort til å akseptere slik behandling. Hold deg unna svigermor. Sånne mennesker forandrer seg aldri. Hun elsker denne oppmerksomheten. Hun har greid å plassere seg som et midtpunkt i deg og sønnens forhold. Akkurat der hun vil være. 

Anonymkode: f1f73...63c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du klarte deg fint jeg, og jeg hadde nok ikke hatt noen interesse av å ha med søsken til mannen på en slik samtale. Kanskje du kan svare «Hvis du må ha med Stine og Morten for å regulere deg foreslår jeg at vi utsetter samtalen til du har roet deg ned» 

Anonymkode: b6117...39e

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes du klarte deg fint jeg, og jeg hadde nok ikke hatt noen interesse av å ha med søsken til mannen på en slik samtale. Kanskje du kan svare «Hvis du må ha med Stine og Morten for å regulere deg foreslår jeg at vi utsetter samtalen til du har roet deg ned» 

Anonymkode: b6117...39e

Det ble ingen samtale fordi hun nektet å snakke med meg uten de to hun ønsket å ha med. Hun var frekk nok til å si at hun ikke stoler på meg alene. Da fleipa jeg og svarte at vi gjerne kunne slå til med en nøytral referent og advokater på hver vår side, så kanskje Stine og Morten kunne slippe å sitte der som to idioter. Hun ble sjokkskadet og rasende, det endte opp med at hun slang på røret. Veldig manipulerende. Har ikke snakket med henne siden, like greit. Har fortalt mannen at han gjerne må ha kontakt med sin mor, det skal jeg ikke bland meg borti. Men at JEG ikke skal ha noe med henne å gjøre på en veldig lang stund. Og skal kun vurdere å gi henne en sjanse hvis hun klarer å prate ut med meg på en skikkelig måte. 

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.11):

J..... skrek hun plutselig under middagen på en veldig krass og med en småsint stemme «ja best at du Ine sier ifra om 17.mai planene dine tidlig i år!!!». Vi snakket ikke om 17.mai i det hele tatt.  

 

Anonymkode: 5f6d5...512

 

Mannen min hadde smelt så solid om dette skjedde. Det å rette noe slikt mot meg når vi er TO voksne i forholdet, som koordinerer med respektive sider av familien. 

Og generelt. Urettferdig behandling av meg har han aldri funnet seg i.

Så jeg fatter ikke hvor mannen er her? 

Anonymkode: 0e9ff...468

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...