Gå til innhold

Er det hersketeknikker svigermor holder på med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eva00 skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, for de er de som har fungert for å holde en viss dynamikk i familien og ingen sier henne i mot og lar henne fortsette, pokker så usunt og nå er det du som er hakkekyllingen. Helt greit å ikke like hverandre, men en viss respekt alle veier er ikke for mye å forlange. 
Nå finnes ikke jeg konfliktsky, jeg mener vi kan si de meste til hverandre,det er måten vi sier de på som betyr noe. 
Enten må du si det som: jeg skjønner du har noe som plager seg siden du snakker til meg på den måten…eller så bør du : når du snakker til meg sånn så blir jeg veldig lei meg, og skjønner ikke hvorfor. Er det noe jeg har gjort? Eller sagt? 
Siden hun er en ugle kan de muligens være en fordel å «putte» det på deg selv (selv om de frister å adressere det rett:på henne men da er det stolheten hennes de går på og da blir det kanskje lite 17 mai kaker i lag fremover..;))

Helt greit at det ikke blir så mye kake i lag fremover, vil ikke se henne på en god stund.

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å jo da, vi besøkte dem i fjor. Det husker jeg svært godt, for da bemerket hun at det var noe «galt» med Oslobunaden min. 

Anonymkode: 5f6d5...512

Men da skal du smile og bemerke at du synes den er så mye finere enn den hun kanskje har på seg..mens du smiler så søtt du bare kan;) 

Har hun ikke bunad? Nåååå.. du som ikke har bunad,ønsker deg kanskje en? 

Anonymkode: 1bc75...9b9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen din bør steppe opp og gi mora si en korreks.

Anonymkode: 0679f...9c1

Da tror jeg hun stryker med av raseri..

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da tror jeg hun stryker med av raseri..

Anonymkode: 5f6d5...512

Helt enig med henne over..ingen mann skal akseptere at konen/samboer og mor til hans barn blir snakker sånn til.. Min mann er også konfliktsky, men stiller opp for meg og vet han ville  ikke akseptert noe slikt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du god selvinnsikt og er sikker på at hun sier sånt uten grunn så er det grunnlag for å droppe henne i mine øyne. Noen mennesker går bare ikke overens og det er gjerne tilfellet her. Bedre å unngå henne for fred enn å stå i drama og aggresjon.

Anonymkode: 4ab02...943

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da skal du smile og bemerke at du synes den er så mye finere enn den hun kanskje har på seg..mens du smiler så søtt du bare kan;) 

Har hun ikke bunad? Nåååå.. du som ikke har bunad,ønsker deg kanskje en? 

Anonymkode: 1bc75...9b9

Hun har Hardanger bunad som hun er så stolt av. Den andre svigerdattera bruker ikke sånt, vanlig kjole på henne etter eget ønske. Hver sin smak.

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du god selvinnsikt og er sikker på at hun sier sånt uten grunn så er det grunnlag for å droppe henne i mine øyne. Noen mennesker går bare ikke overens og det er gjerne tilfellet her. Bedre å unngå henne for fred enn å stå i drama og aggresjon.

Anonymkode: 4ab02...943

Hadde hun ikke vært familie så hadde jeg kutta henne ut for lengst. 

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hadde hun ikke vært familie så hadde jeg kutta henne ut for lengst. 

Anonymkode: 5f6d5...512

Det hjelper ikke at hun er familie, det gir ikke frikort til at hun kan oppføre seg slik. 

Jeg hadde ikke blitt med på besøk til henne lenger så lenge hun oppførte seg slik. Det er lov å sette grenser og skjerme seg selv.

Anonymkode: f08b6...54a

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde hun ikke vært familie så hadde jeg kutta henne ut for lengst. 

Anonymkode: 5f6d5...512

Har ingenting å si at hun er familie. Desto større grunn til å droppe nesten, ettersom som man forventer bedre fra selveste familien. Mange familie-feider og klinsjer der ute. Man finner seg jo ikke i tull 

Anonymkode: 4ab02...943

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde hun ikke vært familie så hadde jeg kutta henne ut for lengst. 

Anonymkode: 5f6d5...512

Spydig rett og slett, begrens hvor lenge du må forholde deg til henne. Og legg problemet på at hun kan virkelig ikke oppføre seg, det handler ikke om deg som person ts. 

Anonymkode: a46d9...8bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke at hun er familie, det gir ikke frikort til at hun kan oppføre seg slik. 

Jeg hadde ikke blitt med på besøk til henne lenger så lenge hun oppførte seg slik. Det er lov å sette grenser og skjerme seg selv.

Anonymkode: f08b6...54a

Det er nettopp det som skal skje, jeg vil ikke se henne mer. I hvert fall ikke etter at hun sa at andre kan oppføre seg men ikke jeg. Visste ikke at jeg har vært så ugrei de siste 5 årene.. 17. mai feiring skjer hos mine foreldre i år og det kan hun ta en faen på at sønnen hennes skal være med på.. Hvem skal hun hakke ihjel når jeg ikke er der lenger..

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du trenger jo ikke annonsere at du dropper henne, du holder deg bare borte. 

Anonymkode: 4ab02...943

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller mest effektive er å svare med noko i retning: No forstår eg ikkje heilt kva du meiner Kan du forklare? 

Men ikkje åleine, gjer det framfor dei andre, der ho slenger ut sine beskyldningar. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spydig rett og slett, begrens hvor lenge du må forholde deg til henne. Og legg problemet på at hun kan virkelig ikke oppføre seg, det handler ikke om deg som person ts. 

Anonymkode: a46d9...8bc

Jeg veit ❤️ Men det er de hersketeknikkene, verden er urettferdig. Synd at man må oppleve så mye dritt uten mål og mening..

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hersketeknikk eller andre manipulasjonsteknikker er vanskelig å få tak på uten å ha vært der selv, syns jeg.

 

Det som derimot er sikkert, er at dette er giftig oppførsel og ikke noe du skal trenge å finne deg i. Joda, hun er som hun er, dere får ikke endret henne. Men hun har heller ingen rett til å tvinge dere til å være til stede og godta alt hun finner for godt å lire av seg.

 

Jeg er enig med de andre; kutt kontakten. Hun vil sikkert oppleve det som en straff, og den opplevelsen hører hjemme hos henne. Du kutter kontakten for å beskytte deg selv mot noe som ikke er bra for deg.

Anonymkode: deaf8...3e4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg veit ❤️ Men det er de hersketeknikkene, verden er urettferdig. Synd at man må oppleve så mye dritt uten mål og mening..

Anonymkode: 5f6d5...512

Ikke alt man skal forstå seg ihjel på, noen folk er råtne, så kan man heller oppsøke folk som gir deg glede og oppfører seg normalt.

Så kan man håpe på at man aldri blir sånn selv, om man blir svigemor for noen.

Anonymkode: a46d9...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke alt man skal forstå seg ihjel på, noen folk er råtne, så kan man heller oppsøke folk som gir deg glede og oppfører seg normalt.

Så kan man håpe på at man aldri blir sånn selv, om man blir svigemor for noen.

Anonymkode: a46d9...8bc

Det er mobbing rett og slett det hun har holdt på med. Har pågått i 5 år.. Nå er det nok, hun skal få beskjed om å holde seg langt unna meg.. Mamma traff henne på butikken i går og hadde så lyst til å konfrontere henne.. Bra hun ikke blandet seg inn..

Anonymkode: 5f6d5...512

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en svigermor som jeg opplever forskjellsbehandler meg og den andre svigerdattera. Dette har jeg bemerket meg over tid. Det er alltid stikk rettet mot meg, gjerne foran andre. Det kommer plutselig helt fra det det blå. Lot det ligge de første årene, tenkte jeg bare skulle late som det ikke treffer. Har og bemerket meg at de andre synes det er litt flaut de også,  da prøver de gjerne å endre samtalen eller prøver å muntre opp situasjonen på en eller annen måte. Kan ikke huske jeg har fornærmet henne på noe vis. Veier alle mine ord på gullvekt før jeg sier noe.
 

Det er greit at folk liker noen bedre enn andre, sånn er det sikkert med de fleste mennesker. Men dette er rett og slett slitsomt og faktisk ganske vondt. Har tatt det opp med mannen, han sier at moren ikke er perfekt og at jeg bare må heve meg over det. Han har rådet meg til å ikke ta det opp med henne og påstår at det fort kan feiltolkes. Noe som igjen kan gjøre ting vondt verre. Tipper at han kjenner sin mors begrensninger.. Mannen er forståelsesfull og trøster med at han skjønner at det kjennes urettferdig, men at det bare er sånn hun er og at vi ikke får endret henne. Vi var hos henne forrige helg, og da skrek hun plutselig under middagen på en veldig krass og med en småsint stemme «ja best at du Ine sier ifra om 17.mai planene dine tidlig i år!!!». Vi snakket ikke om 17.mai i det hele tatt.  Da kjente jeg at det kokte innvendig, jeg sa at sånn føler jeg ikke at du snakker til alle andre men bare meg, hvorfor det egentlig? Hun svarte at alle andre oppfører seg annerledes. Reiste meg vekk, tok bilnøklene og kjørte hjem. Gadd ikke mer.

Det er ingen ekte forklaring at alle andre oppfører seg men ikke jeg. Var dette en ren hersketeknikk? Hva hadde dere andre svart på akkurat dette? Kjenner jeg er luta lei!

 

Anonymkode: 5f6d5...512

En hersketeknikk hadde nok et fåtall her inne kjent igjen. Selv om den kjørte tenna i ræva på en og dunka en i hue med foten. 

Kanskje du skal slutte la deg bli krenka over hva som helst? Vokse litt opp og tolke litt anderledes?  Men selvsagt om DU føler det er hersketeknikk, nedverdigende kommentar eller noe. Så er det det. Alt slikt handler om hva du føler. Ikke hva kg brukerne mener eller tror. 

Anonymkode: 012b8...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En hersketeknikk hadde nok et fåtall her inne kjent igjen. Selv om den kjørte tenna i ræva på en og dunka en i hue med foten. 

Kanskje du skal slutte la deg bli krenka over hva som helst? Vokse litt opp og tolke litt anderledes?  Men selvsagt om DU føler det er hersketeknikk, nedverdigende kommentar eller noe. Så er det det. Alt slikt handler om hva du føler. Ikke hva kg brukerne mener eller tror. 

Anonymkode: 012b8...809

Haha! Du er svigemor selv i dette tilfellet? 

Anonymkode: a46d9...8bc

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner hun å bli gammel og rotete? Syntes det du beskriver i HI bare virker rart. Er ikke dine og mannens 17. mai planer felles? Hvorfor spesifiserer hun dine planer? Hva var galt med fjorårets og hvor kom dette fra? Dette er spørsmål jeg hadde stilt svigermor hadde jeg vært deg. Hvordan oppfører du deg vs de andre? Her er det mye hun må utdype.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...