Gå til innhold

Hvorfor bedre å få sønn enn datter? Fortsatt i vår tid, i vesten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt inntrykk er at det optimale er å få en av hvert kjønn. Jeg har en gutt og en jente, og mange har fortalt meg hvor heldig jeg er som har fått en av hver. 

Venninner som venter gutt nr. 2 får litt sympatiske blikk, mens når venninner venter jente nr. 2 er det helt greit. 

Mens når man får en av hver, da er det hurra- stemning. 

Rart at kjønn skal bety noe. Alle barn er like verd, og like fantastiske ♥️

Anonymkode: a740c...32d

På samme måte som menn som får jente nr to får spørsmål om når gutten kommer.

Anonymkode: bdb15...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt menn si «lykke til når hun blir 16» og at det er skummet å få en datter som en dag vil ha en sexualitet. Det viser jo bare hvordan de mennene ser på kvinner. Redd for at menn skal behandle deres datter slik de selv behandler kvinner. 
 

Selv er jeg kjempe glad for å ha en av hver. Helt ærlig er jeg litt mer redd for at gutten skal havne i trøbbel, rus, trakassere noen på fest eller lignede, falle utenfor… ect, men tenker jeg skal gjøre alt jeg kan for å gi begge gode verdier og holdninger. 

Anonymkode: 8fe30...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 6.31):

Jeg har fire sønner, som alle er voksne nå. Veldig få av deres venner og bekjente har falt utenfor.  De som har gjort det, kommer fra trøblete familier. 

Nå er det vel fortsatt slik at det er flest menn i lederstillinger og fremtredende posisjoner,og flest menn som er gründere. Det er godt vi heier på jenter så de også kommer opp og frem.  

Anonymkode: 14eb6...ff0

 
 
6 av 10 av studenter i høyere utdanning er kvinner. Flertallet av kvinner i aldersgruppen 25-66 år har høyere utdanning, mens flertallet av menn i samme aldersgruppe har videregående skole som høyeste fullførte utdanning.
 
Så hvor mye høyere utdannelse enn menn bør kvinner ha når  60% dominans er ikke nok??
Hvem skal disse kvinnene få barn sammen med når partner skal ha minst like høy men aller helst høyere status? Kvinner gifter seg oppover i sosial status.
 
 
 
Det som skjer i praksis er at kvinner utdanner seg til et nivå hvor de ikke finner passende partnere og tilslutt og må resirkulere de relativt få mennene med tilfredsstillende status. Sier ikke det er feil eller galt. Og kanskje er det bra at vi avler på færre menn med bedre gener??.  Men siste 20 årene har vi gått i den retningen.
 
Ulempen er at Norge er i ferd med å få en gruppe på 1,5 millioner menn uten egen familie eller barn. Og alle samfunn med store grupper med menn uten familie eller ankerfeste er notorisk ustabile. Rus, vold , kriminalitet, utrygghet. Dette blir resultatet tilslutt.
Som Hilary Clinton sa: Basket of deplorables - Wikipedia.   På norsk kan man si at de blir pisset på, og deretter fortalt at de stinker. Så blir de sinte på damer, på samfunnet og da kommer utfordringene.
 
Slike utfordringer har ikke jenteforeldre. Men for 1 av 3 guttforeldre blir dette høyst reelt. Sønnen forblir barnløs , singel og alene. 
 
 

Anonymkode: ef645...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, de får ikke det i samme grad, nei, med mulig unntak av hvis de bor på gård. Folk har trøstet meg og åpenlyst sagt at de synes synd på meg, for eksempel. Hvor mange jentemødre opplever det? Det er et enormt press på å få jente. Det er bare å se på alle trådene her inne. 

Anonymkode: d2eb6...dfc

Jeg har en venninne med fire døtre. Skal love deg at hun også har blitt møtt med forståelsesfulle blikk og "trøst", kommentarer om hvor vanskelige jenter er og hvor mye drama dette blir i tenårene, at de kan jo prøve på en til for å få gutt osv. Spesielt mannen hennes har også fått den "dere får prøve igjen"- kommentaren, gjerne da av andre menn.

Så jo, de får samme kommentarer. DU får jo bare ikke kommentarene fordi du er på andre siden, men det betyr ikke at det ikke skjer med andre

Anonymkode: 453b6...c0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en håpløs diskusjon...

Jeg håpet litt på gutt når jeg ble gravid, men det var en jente. Ikke en skuffelse i det hele tatt når jeg fikk vite det. Nå er hun virkelig alt jeg kunne ønsket meg. Ikke på grunn av kjønn, men fordi hun er den hun er. 

Jeg selv er oppvokst i en familie der vi er 7 søsken, og jeg er eneste jenta. Ingen av oss har høyere utdanning, men alle har fast jobb og orden på livet. 

Til de/n i tråden her som mener kvinner har det så enkelt og at mannfolk er taperne i samfunnet: tror du kunne ha godt av å levd som kvinne i noen år😉 Men helt seriøst, det er fordeler og ulemper ved begge kjønn. Vi har alle vårt. 

Litt innefor samme tema: jeg ble sammen med min mann da både han og jeg var fattige studenter. Det som trakk meg mot han var rett og slett at han var snill. Han gjorde det dårlig på skolen og var kronisk blakk. Men han fullførte og utdannet seg videre til det som noen i denne tråden mener er lavstatus, nemlig håndverker. Han jobbet veldig hardt og startet sitt eget firma. I flere år tjente jeg bedre enn han, men jeg støttet han alltid. Han solgte til slutt firmaet sitt og fikk seg en meget godt betalt jobb istedenfor. Jeg har aldri sett ned på han, verken da han var lusefattig eller den dag idag. Og det som alltid har betydd noe for meg er at han fortsatt er det samme snille mennesket jeg møtte for 15 år siden.

Kvinner er ikke bare på jakt etter menn med høy status og høy lønn, folk som mener det kan ikke ha vært ute i det virkelige liv. 

UANSETT. Det viktigste er vel at vi alle prøver å oppdra skikkelige folk. Kjønn vil alltid ha noe å si, men på slutten av dagen så er vi alle bare mennesker. 

Anonymkode: 625dd...23f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det jentene som sliter psykisk, får autisme, tourettes, adhd og blir ufør.

Guttene er friske og jobber i lederstillinger.

Anonymkode: ebd2f...4a9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.11):

Ja, hvorfor er det slik at det å få en sønn sees på som en fordel, i vår tid og vår del av verden? Mitt inntrykk er nemlig at det virker å bestå, enda jeg tenker det som gammeldags. 

Hva syns dere, ville du sett sønn eller datter som bedre enn det andre kjønnet? Eller spiller det ingen rolle? Og hva er det som gjør at du mener det?

Ønsker ærlige svar uten preg av politisk korrekthet. 
 

Anonymkode: b251d...d34

Syns alle er skuffet om de får gutter. De innleggene man leser om her og så går det igjen "ønsket meg jente, skuffet over kjønn." 

Anonymkode: b452a...ccb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For en håpløs diskusjon...

Jeg håpet litt på gutt når jeg ble gravid, men det var en jente. Ikke en skuffelse i det hele tatt når jeg fikk vite det. Nå er hun virkelig alt jeg kunne ønsket meg. Ikke på grunn av kjønn, men fordi hun er den hun er. 

Jeg selv er oppvokst i en familie der vi er 7 søsken, og jeg er eneste jenta. Ingen av oss har høyere utdanning, men alle har fast jobb og orden på livet. 

Til de/n i tråden her som mener kvinner har det så enkelt og at mannfolk er taperne i samfunnet: tror du kunne ha godt av å levd som kvinne i noen år😉 Men helt seriøst, det er fordeler og ulemper ved begge kjønn. Vi har alle vårt. 

Litt innefor samme tema: jeg ble sammen med min mann da både han og jeg var fattige studenter. Det som trakk meg mot han var rett og slett at han var snill. Han gjorde det dårlig på skolen og var kronisk blakk. Men han fullførte og utdannet seg videre til det som noen i denne tråden mener er lavstatus, nemlig håndverker. Han jobbet veldig hardt og startet sitt eget firma. I flere år tjente jeg bedre enn han, men jeg støttet han alltid. Han solgte til slutt firmaet sitt og fikk seg en meget godt betalt jobb istedenfor. Jeg har aldri sett ned på han, verken da han var lusefattig eller den dag idag. Og det som alltid har betydd noe for meg er at han fortsatt er det samme snille mennesket jeg møtte for 15 år siden.

Kvinner er ikke bare på jakt etter menn med høy status og høy lønn, folk som mener det kan ikke ha vært ute i det virkelige liv. 

UANSETT. Det viktigste er vel at vi alle prøver å oppdra skikkelige folk. Kjønn vil alltid ha noe å si, men på slutten av dagen så er vi alle bare mennesker. 

Anonymkode: 625dd...23f

Denne ser jeg noen ganger. "Når jeg om mannen møtes tjente jeg mest", vi var begge blakke type scenario.

Typisk dama jobbet på Kiwi og mannen studerte juss. Og da er det visstnok et bevis på at hun ikke bryr seg om status og inntekt siden han ikke hadde penger da de møttes.

Playing the long game🙂

 

Anonymkode: ef645...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men gir du da uttrykk for at du trenger trøst? Hadde ikke falt meg inn å trøste noen som er glad for situasjonen de er i. En veldig merkelig ting å gjøre. Har de noen grunn for å prøve å ødelegge/trykke deg ned? Hva slags folk er det egentlig snakk om?

Anonymkode: 9ded0...699

Ikke meg du siterer, men ja, folk prøvde også å  «trøste» meg da jeg sa vi ventet gutt nr. 3. ganske vanlig erfaring. 

Anonymkode: 6f117...8c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bedre å få sønn!

Anonymkode: d8937...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt og en jente. Ser ingen fordel av å ha enten eller. Hvis det skal bli et tredje barn, spiller det ingen rolle hvilket kjønn det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Syns alle er skuffet om de får gutter. De innleggene man leser om her og så går det igjen "ønsket meg jente, skuffet over kjønn." 

Anonymkode: b452a...ccb

Det er fordi du leser på KVINNEguiden..

Anonymkode: bdb15...cf1

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er fordi du leser på KVINNEguiden..

Anonymkode: bdb15...cf1

Tenkte jeg også. Er ikke unaturlig for kvinner å ønske seg jenter, og menn å ønske seg sønner.

Anonymkode: eb98b...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne ser jeg noen ganger. "Når jeg om mannen møtes tjente jeg mest", vi var begge blakke type scenario.

Typisk dama jobbet på Kiwi og mannen studerte juss. Og da er det visstnok et bevis på at hun ikke bryr seg om status og inntekt siden han ikke hadde penger da de møttes.

Playing the long game🙂

 

Anonymkode: ef645...4c2

Jeg kan bare svare for meg selv. Om du leste hva jeg skrev så står det at verken jeg eller han har høy utdannelse. At han havnet der han er idag er litt tilfeldighet og mye hardt arbeid fra hans side. Ellers så har vi hatt delt økonomi helt fram til de siste årene etter at vi ble foreldre. Vi har delt likt på felles utgifter når vi har hatt lik lønn. Da jeg tjente mer betalte jeg mer av felles utgifter. Han tjener mer enn meg nå, men ikke enormt mye, men nå har vi altså felles økonomi pga. barnet. Jeg sparte penger i mange år før det, han sparte null. Men jeg anså min sparekonto som vår sparekonto likevel. Sånn er det når man er et team, rett og slett. 

Jeg kjenner forsåvidt veldig få (egentlig ingen?) som kun tenker på penger og status når de leter etter mannfolk, men vi har kanskje forskjellige omgangskretser?

 

Anonymkode: 625dd...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...