Gå til innhold

Hvorfor bedre å få sønn enn datter? Fortsatt i vår tid, i vesten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jeg aldri hørt om i Norge. Slik verden er i dag ville jeg lett valgt jente over gutt; om jeg kunne. Leve som kvinne i dag er å leve livet på easy mode, som mann er du verdiløs.

Menn blir systematisk diskriminert i alle ledd og topper alt av drittstatistikker.

Anonymkode: 80a79...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvem er det som ser på det som en fordel?

Anonymkode: 13e95...a4b

Det lurer jeg også på. Har en gutt og ei jente, har ikke sett på det som fördel eller ulempe med det.

Anonymkode: f20aa...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bacteria said:

Jeg hører flere si dette, men det går jo ikke helt opp?

Hvem er guttene disse jentene får barn med?

Det har vi tall på også hvis du googler litt; Damer venter heller på tur enn å ta i gjennomsnittlige menn. De samme 10-20% på toppen får ofte flerre barnekull.

Det er ikke incel mat, kvinner velger kun de samme. Tall lyver ikke 🙃 Dette er vel allmennkunnskap nå?

Anonymkode: 80a79...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er litt pussig dette med at kvinner ønsket seg døtre med tanke på at man som kvinne vet hvilke utfordringer man har som jente/kvinne i dag (kvinnesykdommer, kroppspress, lavere lønn enn menn, aldersdiskriminering, faren for overgrep/vold osv.) 

 

Anonymkode: c764f...be2

Det er vel helt naturlig, kvinner ønsker seg døtre, menn ønsker seg sønner. Og så er det selvsagt mange unntak på begge sider.

Anonymkode: 6f117...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er rare! I min familie har det bare poppet ut gutter i denne generasjonen. Alle har ønsket seg jenter. Så var det forferdelige meg sa som ikke hadde noen preferanser om kjønn. Jeg fikk jente. Som et resultat så ble misunnelsen så stor at det splittet opp søskenflokken. Å bli alene med barn som mann hjalp heller ikke på. Rart med det... noen er bare så fulle av fordommer i hue i rævva.

Til de som sier at den ene er lettere enn den andre så vil jeg si begge kjønn har sine utfordringer. Begge kan ha utfordringer med mye av det samme.

Den store forskjellen slik jeg ser det er at jenter diskuterer og krangler mer enn gutter. Gutter på sin side er ofte mer at de får et utbrudd der og da og så er det glemt.

Anonymkode: 73d0b...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (16 timer siden):

Jeg ville nok vært mindre bekymret for en sønn i denne tildels syke verden (er en litt nervøs person). Tenker at jenter er mer utsatt for f.eks. overgrep og mishandling, selv om det absolutt skjer med gutter også, men de har en fordel med fysisk styrke. Ville vært redd for å la en tenåringsdatter gå alene ut i byområdet om kvelden f.eks. Og hadde nok blitt overbeskyttende (på godt og vondt).

Hadde ellers vært hyggelig med begge deler, kanskje én av hver, men slik samfunns- og verdensutviklingen er, tror jeg at jeg venter gaanske lenge, hvis det i det hele tatt blir aktuelt.

Jeg var mer bekymret for å få en gutt, siden de er risikosøkende, kommer sent igang med konsekvenstenking, og er ekstremt overrepresentert i mange negative statistikker.

Større sjanse for å bli voldelig, tyv, seksuell overgriper/voldtektsmann osv. Når man leser om alle tilfeller av voldtekt, gjerne begått av venner/kjente, overgrep på fester, seksuell trakassering helt ned i barneskolen med stygt snakk/beføling osv, er jeg glad jeg ikke skal oppdra en sønn.

Det må være utrolig vanskelig! Gutter er gjerne greie og snille hjemme, men går ut og gjør vonde ting mot andre. Takke meg til jenter som lager helvete hjemme…men oppfører seg noenlunde ute.

Selvfølgelig finnes det mange fine gutter, men alle tror jo godt om sin sønn - samtidig som tallenes tale er klar…

Anonymkode: 5776d...b70

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det har jeg aldri hørt om i Norge. Slik verden er i dag ville jeg lett valgt jente over gutt; om jeg kunne. Leve som kvinne i dag er å leve livet på easy mode, som mann er du verdiløs.

Menn blir systematisk diskriminert i alle ledd og topper alt av drittstatistikker.

Anonymkode: 80a79...311

Spør deg selv hvem som har fortalt deg dette, og hvilket motiv de har for å si det.

Det er ikke sant. Jeg har brødre, svogere, en far, kolleger, venninners menn og andre bekjente. Ingen av dem er verdiløse, hvorfor tenker du at noen mennesker er det?

Selv er jeg evig singel kvinne, overvektig og tydeligvis ikke så tiltrekkebde,  men selv om jeg aldri finner noen, er jeg da ikke verdiløs? Jeg er søster, datter, arbeidstaker, venninne. Jeg bryr meg om folk, tar vare på relasjoner, støtter venner som har en trist periode, fyller livet mitt selv med ting jeg liker. Ingen har ansvar for å «gi meg verdi».
Jeg må selv ta ansvar for livet mitt. Av og til er det dritt, av og til er det fint. Slik er det for alle. Føler du deg verdiløs? Så gjør noe for andre!

Anonymkode: 5776d...b70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at vår ble født i desember så er jeg glad for at det er jente. De har større sjanse til å gjøre det bra både skolemessig og sosialt enn gutter som modnes senere. Tenker at begge kjønn er like fine ❤️ de blir egne individer selv om det er mye som sitter igjen av forventninger på hvordan en jente er, og hvordan en gutt er (lastebil vs dukker, kjoler vs genser med legotrykk osv osv). 

Anonymkode: 8aba2...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omvendt. De fleste vil ha jente.

Anonymkode: 8551f...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt 1 av hver om jeg først skulle fått barn. 

Men i dagens samfunn er det jo faktisk slik at Jenter klarer seg best. Så at folk helst vil ha gutter synes jeg er vanskelig og forestille meg. 

Anonymkode: 63a5d...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden jeg lever i er det motsatt. Synes nesten alle ønsker seg jenter 

Anonymkode: 875cc...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ett barn, en sønn. Da følte jeg meg ferdig. Var gutt jeg ville ha.

For en meningsløs kommentar.

Jeg føler familien er komplett, jeg har fått det etterlengtede barnet mitt. Ikke fordi han er gutt men fordi han er barnet mitt. 

Hele denne kjønnsdiskusjonen er blåst ut av proporsjoner på kg. Møter ingen ute i det virkelige liv som holder på sånn.

Anonymkode: bd61d...53e

I det virkelig liv og ansikt til ansikt så vil de færreste være ærlig om det i vår tid. Det er her på kg man får svar levert direkte fra levra.

Anonymkode: b251d...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er motsatt, det er døtre flest kvinner vil ha.

Anonymkode: cecfb...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kvinneguiden blitt et sted for den kvinnelige versjonen av incels?

Anonymkode: bdb15...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at folk sier mye rart.

Jeg har to jenter, og har med jevne mellomrom hørt at det er skikkelig synd i mannen min som ikke har noen sønn. Når kommer nr 3, er et spørsmål jeg får jevnlig. Når jeg svarer aldri, blir folk uforstående. Man er ikke ferdig før man har fått en gutt, for alle menn ønsker seg en gutt. 

Min søster har to gutter, og det er visst tilsvarende synd i henne som ikke har en datter. Når kommer nr 3? Må jo prøve på jenta..

Har man ikke gullstandarden, nemlig en gutt og en jente, og helst i den rekkefølgen, er det noen som kommenterer at man må jo fortsette til man har fått begge kjønn. Det er helt tullete. Men folk a) innser ikke hvor fullstendig bak mål kommentarene deres er og b) mener det vel egentlig ikke sånn kjempedypt, de bare smalltalker og sier ting de selv oppfatter som ukontroversielle sannheter uten å ha tenkt over innholdet i det de sier.

Anonymkode: 07f82...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor noen ønsker seg jente. Bare rosa dill dall, så skal de begynne med retinol når de er 10 år🤦

Anonymkode: 3fb1c...36c

Sånne typiske generaliseringer kommer alltid... Jeg har samme inntrykk som TS, synes det flommer over av "Jenter er så vanskelige!" "Gutter er mye enklere!" og mange som erklærer over at de er så stolt og lettet over å ikke ha fått en av alle prinsessene. Men er alltid også en del som er glade for barn uansett kjønn :) 

Anonymkode: 27ac9...fce

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at gutter står foran på ønskelista enn jenter. Jeg ønsket meg begge kjønn og det har jeg fått. Det er fordeler og ulemper med begge. Mine gutter i alle fall mye enklere, enn jenta. Men dette er vel personavhengig også.

Anonymkode: 7737d...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.11):

Ja, hvorfor er det slik at det å få en sønn sees på som en fordel, i vår tid og vår del av verden? Mitt inntrykk er nemlig at det virker å bestå, enda jeg tenker det som gammeldags. 

Hva syns dere, ville du sett sønn eller datter som bedre enn det andre kjønnet? Eller spiller det ingen rolle? Og hva er det som gjør at du mener det?

Ønsker ærlige svar uten preg av politisk korrekthet. 
 

Anonymkode: b251d...d34

I Norge er jenter blitt mest stas å få har jeg inntrykk av. I skolen og generelt i samfunnet blir små gutter sett på som små bråkmakere er mitt inntrykk 

Anonymkode: b0127...0f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge anno 2024 er det mye mer stas å få jenter. Jeg har 2 gutter og er tilfreds, er heldig som har 2 friske og herlige barn. Min beste venninne har 2 jenter, hvor eldste ble hjerneskadet under fødsel, i dag er hun multihandikappet og vil aldri klare seg uten tilsyn 24/7. Slikt setter ting i litt perspektiv, er sjeleglad for mine 2 friske barn. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...