Gå til innhold

Sett at det var valgfri forløsningsmetode i Norge, hvordan ville dere født?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Keisersnitt. For å unngå mest mulig skader  der nede og for å slippe å ligge i smerter i over et døgn. 

Anonymkode: 08579...e66

Jeg hatt et akutt keisersnitt, etter 1,5 døgn med intense rier. Det 1,5 døgnet med rier var barnemat sammenlignet med smertene i ukene (!) etter snittet. Smerter man får ibux og paracet mot, etter en omfattende operasjon. Etter et halvt år hadde jeg fortsatt smerter ved bevegelse. I tillegg fikk jeg trøbbel med rygg og bekken i ettertid. Ikke alle får det like ille, men å tro at keisersnitt er en enkel og smertefri utvei er mildt sagt naivt. 

Om jeg kan velge neste gang blir det uten tvil vaginal fødsel. 

Anonymkode: ff75d...9e8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Keisersnitt.

Har født både vaginalt og med planlagt keisersnitt. Uten tvil keisersnitt ved ny fødsel.

Anonymkode: 1c19f...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaginalt. Jeg er vettskremt for å skjæres i. Bortimot en fobi.

Anonymkode: 54bb6...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kildekritikk? Ja, det er en 14 år gammel artikkel. Vi har ingen nyere artikler liggende som motbeviser trenden. Keisersnitt var også mindre vanlig før, så hvorfor skulle det liksom være mer restriktivt nå, når keisersnitt kan planlegges og bestilles?

Anonymkode: 6b6ca...903

14 år innen helse og medisin er MYE. Finnes masse statistikker på Keisersnitt både fra land til land, Norden, Skandinavia, Europa etc med vesentlig mer realistisk og korrekt kilder enn en artikkel som er utdatert både på dato og undersøkelsesgruppe. 

Faktumet at aldersgruppen som er spurt er 40år og oppover sier sitt.. En meget urealistisk aldersgruppe for slik undersøkelse. Man trenger ikke en artikkel for å se på tallene for KS. Det foreligger det statistikker på tilgjengelig på Helsedirektoratet og Tidsskrift for Den norske legeforening. 

I 2022 ble 16,3% av alle fødsler gjort via keisersnitt i Norge, det er et tall som har lagt stabilt i Norge siden 2009. Det gjøres færre KS hos Helse Vest, enn de andre regionene. Av de 16,3% var 7,8% akutte keisersnitt for førstegangsfødende.    Ser man da på andre land i Europa ligger de på mellom 27 - 40% forløsninger med Keisersnitt. Så det er absolutt ikke så høye tall i Norge. 

Keisersnitt kan ikke bestilles i Norge. Men det kan planlegges - ved behov -  da er det legene ved gjeldene fødested som avgjør - noe jeg mener er korrekt måte å gjøre det på. Jeg syns ikke at keisersnitt skal kunne "bestilles" av den fødene, men være et alternativ der det er et medisinsk behov. Planlagte keisersnitt har færre komplikasjoner enn haste KS. Så det at de planlegger keisersnitt basert på medisinske årsaker enten hos mor eller barn er bedre enn at de endre i haste keisersnitt. 

Har opplevd alle 3 scenarioer- og ville valgt vaginalfødsel hele veien - så lenge det er medisinsk forsvarlig - men av og til så er det ikke det og da er planlagt keisersnitt det beste alternativet for både barn og mor. 

På 1990- tallet låg tallet på 12-13% i Norge også, så tallene har holdt seg ganske stabile de siste 35 årene. Mens de stek drastisk de 30 årene før dette - altså fra 1960 og oppover. 

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/kvalitetsindikatorer/fodsel-og-abort/keisersnitt

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/15qPRQ/den-globale-veksten-av-keisersnitt-ligner-en-epidemi-kan-den-ramme-norge

https://tidsskriftet.no/2003/05/aktuelt/har-keisersnittsepidemien-nadd-norge

 

 

 

Anonymkode: 45aca...ab7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte vaginalt i februar og ville valgt vaginalt på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig å svare på. Keisersnitt er et stort inngrep, og som andre inngrep gjøres på medisinsk indikasjon. 

Jeg skal snart føde, og i dette tilfellet er det risikofødsel på to forskjellige måter. "Alle" stiller meg dette spørsmålet. Det har også fastlegen gjort. Men dette er jo ikke et spørsmål jeg kan ta stilling til uten at noen opplyser meg. Jeg er ikke gynekolog, og jeg har ingen forutsetninger til å vite hva som er en medisinsk riktig avgjørelse her. Akkurat som at jeg ikke bare kan gå inn på sykehuset og mene at jeg trenger en bypass-operasjon. Det er kardiologer som må vurdere dette.

Nå går jeg bare og venter og håper på at sykehuset snart våkner og innser at  termin er allerede neste uke, så de kan begynne å planlegge. Så håper jeg at fagfolkene klarer å ta en avgjørelse, og samtidig belyse for meg eventuelle indikasjoner, og forklare hva som taler for eller imot. Hvor stor risiko er de ulike alternativene for barna? Hvor stor risiko er de ulike alternativene for meg? Hvordan veies risikoene mot hverandre med tanke på mulige konsekvenser?

 

Anonymkode: 81c0e...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt tre vaginale og ville valgt det igjen over en relativt stor operasjon. Har ikke hatt behov for smertestillende, men ville selvsagt takket ja hvis jeg trengte. 

Anonymkode: 0b106...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg får svangerskapsforgiftning før hver fødsel og det gikk ganske langt uoppdaget med første å vi begge ble ille stand så keisersnitt. Ene og alene pga min helse. Hadde en utelukket den faktoren så vaginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Keisersnitt.

Har født både vaginalt og med planlagt keisersnitt. Uten tvil keisersnitt ved ny fødsel.

Anonymkode: 1c19f...c59

Hvorfor? Kan du utdype?

Anonymkode: 59345...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

14 år innen helse og medisin er MYE. Finnes masse statistikker på Keisersnitt både fra land til land, Norden, Skandinavia, Europa etc med vesentlig mer realistisk og korrekt kilder enn en artikkel som er utdatert både på dato og undersøkelsesgruppe. 

Faktumet at aldersgruppen som er spurt er 40år og oppover sier sitt.. En meget urealistisk aldersgruppe for slik undersøkelse. Man trenger ikke en artikkel for å se på tallene for KS. Det foreligger det statistikker på tilgjengelig på Helsedirektoratet og Tidsskrift for Den norske legeforening. 

I 2022 ble 16,3% av alle fødsler gjort via keisersnitt i Norge, det er et tall som har lagt stabilt i Norge siden 2009. Det gjøres færre KS hos Helse Vest, enn de andre regionene. Av de 16,3% var 7,8% akutte keisersnitt for førstegangsfødende.    Ser man da på andre land i Europa ligger de på mellom 27 - 40% forløsninger med Keisersnitt. Så det er absolutt ikke så høye tall i Norge. 

Keisersnitt kan ikke bestilles i Norge. Men det kan planlegges - ved behov -  da er det legene ved gjeldene fødested som avgjør - noe jeg mener er korrekt måte å gjøre det på. Jeg syns ikke at keisersnitt skal kunne "bestilles" av den fødene, men være et alternativ der det er et medisinsk behov. Planlagte keisersnitt har færre komplikasjoner enn haste KS. Så det at de planlegger keisersnitt basert på medisinske årsaker enten hos mor eller barn er bedre enn at de endre i haste keisersnitt. 

Har opplevd alle 3 scenarioer- og ville valgt vaginalfødsel hele veien - så lenge det er medisinsk forsvarlig - men av og til så er det ikke det og da er planlagt keisersnitt det beste alternativet for både barn og mor. 

På 1990- tallet låg tallet på 12-13% i Norge også, så tallene har holdt seg ganske stabile de siste 35 årene. Mens de stek drastisk de 30 årene før dette - altså fra 1960 og oppover. 

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/kvalitetsindikatorer/fodsel-og-abort/keisersnitt

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/15qPRQ/den-globale-veksten-av-keisersnitt-ligner-en-epidemi-kan-den-ramme-norge

https://tidsskriftet.no/2003/05/aktuelt/har-keisersnittsepidemien-nadd-norge

 

 

 

Anonymkode: 45aca...ab7

Er ikke det en ganske naturlig aldersgruppe å undersøke, ettersom de fleste over 40 er ferdige med svangerskap og fødsler ...?

Anonymkode: 59345...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født vaginalt to ganger og ville valgt det igjen. Hadde raske, enkle og ukompliserte fødsler så det var ikke noe stress.

Anonymkode: 02beb...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Kan du utdype?

Anonymkode: 59345...9c4

Slipper rier og «torturen» med dem en hel dag. Hadde smerter i såret dag 1 etter keisersnitt, men allerede på dag 2 var det vesentlig bedring. Var da oppe av senga og tok en dusj osv. Sluttet på smertestillende etter 1,5 uke. Var heller ikke vanvittige smerter som jeg lidet meg gjennom eller lignende. Gikk i trapper og rundt her hjemme, men ikke klesvask osv. Men feks å pusle litt på kjøkkenet eller rydde litt uten å bøye meg osv, var ikke noe problem. Fikk etterrier på dag 1, men de var ingenting i forhold til vanlige rier.

Vaginal fødsel er smertefull i timesvis. Fikk i tillegg alvorlig rift og måtte gå på smertestillende i 2 måneder. Har fortsatt varige mén. Men uavhengig av om jeg hadde fått rift eller ikke, så opplevde jeg keisersnittet som en mye enklere og finere fødsel enn vaginal fødsel. Fødsel i ro og mak i kontrollerte former. Fikk mer smertestillende om jeg ønsket på barsel. Var en kjempefin opplevelse på st olavs. 

Anonymkode: 1c19f...c59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er ikke det en ganske naturlig aldersgruppe å undersøke, ettersom de fleste over 40 er ferdige med svangerskap og fødsler ...?

Anonymkode: 59345...9c4

Jo, men når aldersgruppen er over 40-65 i 2010, kan man anta at disse fødte på slutten av 80-tallet - 2000-tallet. 

Anonymkode: 5387d...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt to planlagte keisersnitt og ville valgt det samme igjen 😊

Anonymkode: 3ee81...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt keisersnitt. Har ett barn - forløst med keisersnitt etter eget ønske. 

Til dere som snakker om at gynekologer/leger ikke velger keisersnitt for seg selv:

- Noen velger keisersnitt for seg selv. 

- Den reelle risikoen for at de eller barnet blir skadet i vaginal fødsel er slik jeg oppfatter det lavere for leger enn for folk flest. Å stille til planlagt vaginal fødsel når man f.eks har fått sjekket størrelse på baby, leie og evt avvikende forhold med ultralyd i 3. trimester er noe annet enn å måtte ta til takke med standard norsk oppfølging. Det er også lettere for leger å be om tidlig igangsetting. Lettere å i det minste kreve igangsetting på trivselskontroll. Evnen til å argumentere for å avbryte et forsøk på vaginal fødsel med et keisersnitt vil være høyere. 

- I Norge har keisersnitt på eget ønske en ganske stor "kostnad" i form av at man psykiatri-forklares og må møte og få journalnotat på at man har "angst" dersom man ikke har noen fysisk indikasjon. Leger kvier seg også for å få psykaitri-diagnoser, selv om det "bare" er O99.3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om de hadde fått kutta meg opp hvis jeg kunne unngå det (hvis ikke det hadde vært bedre for barnet da). Har 5 vaginale,  uten bedøvelse,  uten et sting.

Endret av Bromance
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, du blir skjært gjennom 7 lag i stedenfor.. 

Vaginal fødsel er best for barnet, ikke planlagt ks. 

Anonymkode: c52fd...b23

Jeg har to KS bak så vet godt hvordan det går for seg. Og ja, planlagt KS regnes som tryggest for barnet, nærmest null risiko for alvorlige skader. Det samme kan ikke sies om vaginal fødsel. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaginal fødsel.

Jeg er gravid nå med førstemann, så jeg har jo ikke peiling på hva jeg egentlig går til. Men etter å ha lest boka På vei av Gro Nylander er jeg blitt overbevist om at i de aller fleste tilfeller er vaginal fødsel best for både barn og mor. Og at keisersnitt slettes ikke alltid er en lettvint løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født vaginalt og hadde valgt det igjen😊 og jeg er forøvrig mer interessert i hva barneleger tenker om keisersnitt enn gynekologer. 

Anonymkode: 80230...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke uvanlig med vaginal fødsel det. 

Anonymkode: 5a721...87f

Ikke vanlig heller. Du fremstiller det som at alle fødsler varer lenge. Mine har vart 4-5 timer fra første ri til født barn. En gjennomsnittelig fødsel er 8 timer …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...