Gå til innhold

Fikk dere som var barn på 80 tallet juling som barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, men jeg er litt usikker på hvor grensene til hva som anses som psykisk vold går.

Anonymkode: 8b768...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født i -75. Aldri opplevd noen form for fysisk eller psykisk straff eller vold. Hvis mine foreldre synes jeg gjorde noe galt, så satte vi oss sammen og pratet om det. 
Ingen av mine foreldre fikk juling eller noe liknende i sin oppvekst. Så det hadde nok vært helt fjernt for de å bruke vold mot barn. 

Det var heller ikke vanlig blant mine venner i oppveksten. 

Anonymkode: 73584...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 90-tallet. Ble rista litt, smelt mot veggen, dratt i ørene.. en gang ble jeg halt opp etter veggen etter halsgrep. 
Det var kun min far som utførte dette, og det var på langt nær hverdagskost. 
Det har gått veldig fint med meg, bærer ikke noe preg av dette i dag. Men her er det nok veldig hvordan du tar det, og ikke hvordan du har det. 
Jeg var nok godt over gjennomsnittet ordentlig og lydig som barn, så det var nok bare pappa som hadde litt kort lunte og manglet litt på besinnelse.

Anonymkode: e3cf7...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått juling, men husker litt ris på rumpa av far. Har ikke psykoanalysert barndommen min, kanskje jeg fortjente det, var ikke verdens letteste unge. 

Vet bare at jeg ikke har kategorisert det som "vold" i minnebanken. Bare manglende pedagogikk hos mine foreldre. 

Til gjengjeld så hadde jeg en barndom som føltes uendelig fri. De beste minnene har jeg fra lek og roaming med vennene mine. Foreldrene mine var mer trygghet, mat og basale behov. Føler at 80-tallsbarndommen min gjorde meg veldig sterk og uavhengig. 

Anonymkode: 53179...538

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født tidlig 80-tall. Ikke slått. Men ble dratt litt i ørene, knepet i ørene og knipsa over fingrene. Av mamma, ikke pappa (de skilte seg tidlig). 
 

Tenker lite/ ingenting på det i dag. Mamma visste ikke bedre, og var mye alene med meg. Naturlig nok mista hun det noen ganger🤯 Vi har alltid hatt et godt forhold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillebror fikk ris (slag med flat hånd) på rumpa tidlig på 90-tallet.

Anonymkode: 7f00a...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i 85. Foreldrene mine har aldri slått, eller gjort meg noe annet vondt. Vi har snakket om det, og mamma og pappa ble heller aldri slått som barn på 50 og 60 tallet. Husker mamma sa en gang at den slags gikk i "arv". 

En annen sak er at min mor alltid har jobbet i barnevernet🙂

Anonymkode: 0a7a5...dcb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. 

Anonymkode: 9fb6a...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri

Anonymkode: 2c7b6...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. aldri hørt om at hverken besteforeldre (født 1905-1915) fikk juling, eller foreldre heller.

Anonymkode: 2c7b6...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørefik eller ris på baken hendte. Ingen psykiske mén, og er ikke imot fysisk avstraffelse i seg selv. Men følte selv det var på feil grunnlag, så det hadde neppe «riktig» effekt.

Anonymkode: b309a...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke juling men slag i ansiktet? Ja veldig ofte. Av begge foreldrene. I tillegg til husarrest og sendt på rommet uten middag etc.
I deres verden var det normalt og jeg skjønte ikke før jeg fortalte det til en venninne i tenårene at det ikke var normalt. 

Anonymkode: 00f11...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Både av foreldre og søsken.  Holdt med en gang så lærte man.

Anonymkode: 56ad0...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spørsmålet står i tittelen. Selv fikk jeg masse juling og lurer på hvor normalt det egentlig var på den tiden? Stefar la oss over fanget og slo oss gule og blå på rumpa. Mamma slo oss også, med flat hånd i ansiktet. Søsteren min sliter skikkelig psykisk. Med meg gikk det fint. 

Anonymkode: aa8f0...8f4

Er født i 91 og jeg ble slått i ansiktet, dratt i håret, dratt i ørene, dratt i tunga, slått i ryggen, slått på rompa, holdt hardt i armene og annen lignende avstraffelse til jeg ble 13 år. Dette har skjedd mot 3 barn i denne tiden og senere. Alle 3 har slitt på sin måte, det går under omsorgssvikt så det er klart at man sliter. Noen sliter mer enn andre, jeg som er første har klart meg best, har ingen varige skader og jobbet meg gjennom det verste. Den etter meg er alkoholiker, ufør og går på sterke medisiner mot angst. Nummer tre som kom 10 år etter nummer to, røyker hasj og drikker mye. 

Anonymkode: 4971f...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 83. Ble ikke slått men det skjedde nok mye som ikke hadde vært greit idag. Feks vaske munnen med såpe, måtte sitte flere timer alene etter lunsj for å spise opp maten, sendt på rommet alt for mye som straff (også når man selv ikke hadde skyld), kan aldri huske at mamma og pappa sa at de elsket meg osv.. har alltid tenkt jeg hadde en fin oppvekst men i det siste så har jeg «filosofert» litt over hvor mine «problemer» kommer fra, og ja, kan nok spores til akkurat oppveksten. 

Anonymkode: 57300...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk juling som barn og ungdom, i tillegg til totalkontroll. Måtte gå tur/på lekeplassen i følge med min mor og far helt til jeg var 17, moren min leste dagboka mi og delte med sine venninner "i oppdragelsesøyemed, for å diskutere hvorvidt hun skulle foreta seg noe". Jeg ble dratt etter håret, slått med flat hånd og i tillegg kalt alt mulig som drittsekk, bitch og lignende. 

Anonymkode: b567a...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Født i 1977.

Anonymkode: c639e...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har aldri fått juling. Født i 1982

Anonymkode: ef923...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ble slått. Hva utløste at foreldre ble voldelige? Altså, hva mente de dere hadde gjort galt siden de slo? Født sent på 60-tallet, og var aldri i nærheten av å bli slått.

Anonymkode: 49db6...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spørsmålet står i tittelen. Selv fikk jeg masse juling og lurer på hvor normalt det egentlig var på den tiden? Stefar la oss over fanget og slo oss gule og blå på rumpa. Mamma slo oss også, med flat hånd i ansiktet. Søsteren min sliter skikkelig psykisk. Med meg gikk det fint. 

Anonymkode: aa8f0...8f4

Det var ikke vanlig. Det var opplyst om at sånt gjorde man ikke. Men 80 talls barn er en generasjon etter de som fikk juling  hjemme, så mange gjorde vel det de var utsatt for selv 

Anonymkode: cf5bd...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...