Gå til innhold

Fikk dere som var barn på 80 tallet juling som barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk ikke juling av foreldre, men husker jeg ble banket av noen gutter på skolen. De skulle demonstre hva de hadde lært på karate..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Ble også sendt ned på rommet og måtte være der i noen timer....

Anonymkode: 93d38...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1979, aldri fått juling. Gikk mer på psykisk mishandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 79. Fikk en ørefik av og til. Har overhodet ikke tatt skade av det. Husker det som mye verre at lørdagsgodteriet ble inndratt hvis jeg ikke hadde oppført meg. 

Anonymkode: 5864b...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Født i 82. Men jeg hørte historier fra mine besteforeldre som fikk noe på skolen.

Anonymkode: a7215...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

70-tallet. Aldri fysisk straff. Nabogutten fikk bank. Det var veldig rart.

Anonymkode: f0e4b...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 75. Ris på blanke messingen ca 5 ganger kanskje.  I tillegg ble far etterhvert voldelig på et helt annet nivå, type knyttneve i fjeset, sprukket leppe, kvelertak, klyping osv på fylla. 

Anonymkode: d99d0...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke juling, absolutt ikke. Men fikk ris på rumpa (slått på blanke messingen for å si det slik) et par ganger, samt ørefik. Av pappa. Vet mange andre i min generasjon som også opplevde å få ris, så helt uvanlig var det nok ikke. Født tidlig 80-tall. 

Anonymkode: aba98...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 76, og ja- det var fysisk straff. Kanskje ikke regelrett juling, men jeg har blitt slått og revet i håret osv. Så ble jeg kastet ut som ungdom da jeg utagerte 😅 

Jeg var den viltre av to søsken, og merkelig nok ble min søster mer skadet av at jeg fikk bank, enn jeg ble...

Kanskje fordi hun var mer sensitiv og ble stille? Hun sliter mer med det hele. Tror jeg? Men det var flaut da og, og jeg kunne ikke si det til noen, så helt vanlig var det ikke. Jeg husker læreren vår tok en gutt å ørene, og måtte møte rektor, men han beholdt jobben. Det var en god lærer da, bortsett fra den ørerivingen. 😬😊

Anonymkode: d6e54...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått juling eller ris på rompa. Kan huske en flat hånd i ansiktet en gang i ungdomsskole-alder, og selv om vold ikke kan forsvares må jeg si at jeg oppførte meg skikkelig bedritent og skjønner at mamma mistet besinnelsen. Ellers kan jeg bare huske at jeg ble grepet hardt i armene endel ganger og flyttet/dratt vekk hvis jeg var vrang eller kranglet med søstern. Og at pappa kunne bli ganske streng og høylydt når han først ble sint. Han hadde en veeldig lang strikk, men røyk den gjorde man ikke annet enn å høre etter.

Veldig rolig oppvekst med snille og tilstedeværende foreldre som stilte opp. Kan ikke huske å ha hørt de krangle en eneste gang, og kranglet veldig lite med de selv, både som barn og ungdom. Og ingenting som voksen, har vel aldri hevet stemmen til hverandre etter jeg ble 18 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet står i tittelen. Selv fikk jeg masse juling og lurer på hvor normalt det egentlig var på den tiden? Stefar la oss over fanget og slo oss gule og blå på rumpa. Mamma slo oss også, med flat hånd i ansiktet. Søsteren min sliter skikkelig psykisk. Med meg gikk det fint. 

Anonymkode: aa8f0...8f4

Det var ikke normalt. Jeg vet om en håndfull venner som ble utsatt for familievold eller oppdragervold.

Men jeg hadde hippie foreldre, og selv besteforeldrene mine hadde andre oppdrager teknikker, selv om en del av dem kunne betegnes som psykisk vold…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i 86, slått med flat hånd på naken rumpe. Jeg skjønte at det var såppass skamfullt at jeg ikke kunne si det til noen.
 

Vet at mine foreldre ble skikkelig rundjult av sine foreldre, så dette var vel det beste de greide. 

Anonymkode: 97093...0e0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Heller ikke mine foreldre, som vokste opp på 50-tallet.

Anonymkode: 1d11a...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris på rompa da jeg var fem av en forelder som slo hardt og tatt i armen og kastet bortover gulvet av en annen forelder. Kjeft og nedpsyking. Mobbet 9 år av jentene i klassen og uthengt av to lærere slik at mobbingen ble verre og spredte seg til hele skolen. Overgrep av en eldre gutt da jeg var et barn på bare 13. Mye baksnakking og drittslenging fra slektninger. Jeg likte IKKE 80-tallet. 

Anonymkode: ee884...032

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født i 1986, og svaret er nei. Var nok mer vanlig i min foreldregenerasjon da de var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 69, aldri fysisk avstraffelse hos oss. Fikk husarrest en gang jeg skulka skolen for å dra i stallen. Var 7-8 år og hadde mer lyst til å dra i stallen😅

 

Anonymkode: acea9...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vel ikke akkurat juling, men vi fikk ofte slag i ansiktet med flat hånd, vi fikk klyp i armer og ben, eller de grep oss hard i armen ol.

Men det verste var når min far var sint/forbanna og kastet meg ned i sengen og klemte meg rundt halsen og skrek meg opp i ansiktet. Eller når min mor jagde meg med glassflasker og kastet dem etter meg. Det var jeg som fikk det verst fordi jeg var eldst og gikk opp til dem og ba dem skru ned musikken ol. Jeg var nok egentlig livredd, men det jeg husker er at jeg var sint på dem når de hadde fester hjemme med huset fullt av fulle mennesker. Det var flere episoder, men det er disse tingene som sitter mest fast hos meg.

Vi vokste opp under stor omsorgssvikt pga alkohol. Så det var mye som skjedde, og vi lærte aldri "normale" ting, som hygiene, sosiale koder ol. Vi måtte også klare oss selv, der andre hadde foreldre med måtte jeg og lillebror komme alene og finne ut av ting på egenhånd. 

Jeg kan skrive mye mer, men dere forstår "greien"..

Jeg har barn selv nå og jeg aner ikke hva jeg holder på med, det eneste som alltid har vært viktig for meg, er at mine aldri skal oppleve slike ting som jeg gjorde.

Anonymkode: 468df...8ca

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født sent på 70 tallet. Far slo. Farfar hadde slått. Mine brødre har slått…

Anonymkode: 3c5d7...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...