Gå til innhold

Fikk dere som var barn på 80 tallet juling som barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørsmålet står i tittelen. Selv fikk jeg masse juling og lurer på hvor normalt det egentlig var på den tiden? Stefar la oss over fanget og slo oss gule og blå på rumpa. Mamma slo oss også, med flat hånd i ansiktet. Søsteren min sliter skikkelig psykisk. Med meg gikk det fint. 

Anonymkode: aa8f0...8f4

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var barn på 60-tallet, oppegående foreldre visste det da også, at man ikke slår barn.

Anonymkode: c9c32...803

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på 90 tallet også.

Når sant skal sies så var jeg utsatt for grov omsorgssvikt som barn, samt psykisk og fysisk vold. Det var ikke julingen som var vond for å si det sånn.

Anonymkode: 4c8a6...82f

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri! Født på tidlig 70 tall. Aldri blitt slått , bare kjærlighet.

Anonymkode: 472f8...88e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet står i tittelen. Selv fikk jeg masse juling og lurer på hvor normalt det egentlig var på den tiden? Stefar la oss over fanget og slo oss gule og blå på rumpa. Mamma slo oss også, med flat hånd i ansiktet. Søsteren min sliter skikkelig psykisk. Med meg gikk det fint. 

Anonymkode: aa8f0...8f4

Noen fikk nok juling, men det var verken vanlig eller akseptert. 

Anonymkode: df47b...8da

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet står i tittelen. Selv fikk jeg masse juling og lurer på hvor normalt det egentlig var på den tiden? Stefar la oss over fanget og slo oss gule og blå på rumpa. Mamma slo oss også, med flat hånd i ansiktet. Søsteren min sliter skikkelig psykisk. Med meg gikk det fint. 

Anonymkode: aa8f0...8f4

Det var ikke vanlig... 

Anonymkode: 699f7...d90

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var barn på 70tallet, og har aldri blitt lagt hånd på! Mine foreldre innprentet både til meg og min bror at det var forbudt ved lov å bruke fysisk avstraffelse på noen. (Og at folk som brukte vold mot barn eller dyr var syke i hodet! ) 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet står i tittelen. Selv fikk jeg masse juling og lurer på hvor normalt det egentlig var på den tiden? Stefar la oss over fanget og slo oss gule og blå på rumpa. Mamma slo oss også, med flat hånd i ansiktet. Søsteren min sliter skikkelig psykisk. Med meg gikk det fint. 

Anonymkode: aa8f0...8f4

Født i 1979. 4 år i traumeterapi i voksen alder. Trenger jeg si mer...? 

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Husker jeg ble tatt hardt i armen noen ganger, men det er det eneste fysiske jeg kan huske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ble aldri slått. 

Ble tatt litt hardt i armen noen ganger, men det hadde jeg gjort også om jeg var moren til denne noe viltre ungen jeg var.

Anonymkode: daa08...2d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok egentlig det bare var oss som ble utsatt for omsorgssvikt som ble slått. Har flere venner som har lignende historier som meg men ikke like ille. Var nok mer en kollektiv "omsorgssvikt light" i visse miljøer i den tiden. 

Anonymkode: e937c...7f5

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: 890b5...3eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble vi ikke.

Anonymkode: 914c5...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født på 70 tallet og fikk ris på baken og noen raps over ryggen med skurefilla. Det verste var å høre at vi dreiv mor til 6 fot under på kirkegården 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Født i siste halvdel av 70-årene. Både fysisk og psykisk vold. +seksuelt overgrep utført av annet familiemedlem. En hemmelighet som alle visste om.

Vi har kommet relativt godt ut av det, men litt smårusk sliter vi søstrene med etter dette.

Anonymkode: 25f36...763

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Av andre barn hendte nok, men aldri av foreldrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei

Anonymkode: b94b1...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri juling, men ble knipset på hendene, dratt etter ørene og tatt/ristet hardt i armen hvis vi ikke gjorde som vi ble fortalt. 

Anonymkode: d08a3...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke rundjult, men fikk fysisk straff noen ganger ja.

Ikke tatt skade av det.

Anonymkode: e07ce...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...