Gå til innhold

Kan besteforeldre forvente at barn og voksne barnebarn skal hjelpe til i helgene mot betaling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mening er at besteforeldre bør flytte til en lettstelt bolig når de ikke klarer disse oppgavene, lenger. 

Anonymkode: 16c3c...c10

Høres enkelt ut, men i store deler av Norge finnes knapt leiligheter, og de som tilbys er så dyre ar man ikke har råd til å kjøpe dem. Selv i de mellomstore byene på Østlandet koster en lettstelt leilighet langt mer enn en stor, eldre enebolig.

Anonymkode: d0150...289

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er tilhenger av at eldre bytter ut hus og hage med en lettstelt leilighet. Syntes det er en uting at eldre skal slite seg ut for å bo i hus når det krever så himla mye arbeid. Hvis de ikke er i stand til å ta seg av vedlikehold så blir det en belastning både for de selv og andre. 

MEN, man hjelper da foreldre og besteforeldre. Det bør virkelig prioriteres. Er også en anledning til å møtes og omgås. Når man selv får barn innser man hva egne foreldre har stått i. Det er ikke småtteri, litt må msn ofre seg tilbake.

Spørsmålet her er vel omfanget og om besteforeldrene faktisk bør bli boende i hus, særlig når ts forespeiler så store mengder arbeid - jobbe hos de 3 av 4 helger i måneden?? Det var voldsomt!? Klarer de ikke noe av hagearbeid eller gressklipping selv? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Gamle folk er så egoistiske.... Når jeg begynner å få sviktende helse så skaffer jeg meg en liten leilighet med alt på en flat så fort som juling, og ordner ting slev så jeg slipper å beøaste annen familie. Man er passe ego om man absolutt ska sitte i stor bolig man ikke trenger eller klarer å vedlikeholde, og forvente at barn og barnebarn man slev har valgt å sette til verden (som ikke ksylder deg noe, =man skylder barna sine ALT, og de skylder deg ikke noe tilbake. Skaffer man seg barn er det ikke for å få hjelp, men for å gi de alt man kan av kjærlighet og hjelp for resten av livet sitt, ikke motsatt. Ingen velger å bli født)

Anonymkode: dacca...6b7

100% enig

Anonymkode: ab89a...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 11.14):

Høres ut som dette handler om psykdom. Det betyr ikke at en normal robust ungdom får sammenbrudd av å hjelpe til litt. 

Anonymkode: eb4bf...9cd

Hjelpe til litt? Leste du hele kommentaren hennes. Jeg sier bare mye vil ha mer, og det kommer aldri til å bli godt nok. Det er ikke rett å skulle forvente at en ungdom skal stille opp hver hos sine besteforeldre for å jobbe. Han er i FULL jobb, og studerer ved siden av. Så han skal ikke få ha noe fritid, og heller gå på en smell for ikke å virke utakknemlig?? Jeg blir helt målløs..

Anonymkode: 7c034...eee

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde selv besteforeldre med stort hus og hage, både barn og barnebarn var ofte der å hjalp til gratis når de gikk inn i sine gamle dager, selv om de også gjorde mye selv.

Om de kan forvente det? absolutt ikke, men det er jo en fantastisk mulighet for din sønn da om de skal hjelpe med både bil og leilighet.

Anonymkode: 9e628...117

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (På 22.4.2024 den 12.48):

Det kan godt hende at det kunne være god "voksenopplæring" av sønnen deres? Det kan være en veldig bra ting å stå på , tjene egne penger og ikke minst få frisk luft, fysisk aktivitet og ny kunnskap. En bonus er jo at man også kommer tettere på sine besteforeldre og lærer dem bedre å kjenne. Vinn-vinn for alle parter, tenker jeg.

Besteforeldrene kan ikke forlange dette, men det virker som de har gitt et veldig godt tilbud om både penger, bil og hjelp til kjøp av bolig, og det er et tilbud som høres så godt ut at det ville være dumt å takke nei, spør du meg. Det er jo en gullkantet avtale som potensielt er verd hundretusenvis av kroner.

Barnebarnet har jo allerede jobb og tjener egne penger, så hvorfor skal det være god opplæring. Disse besteforeldrene høres alt for kravstore ut, og bør selge og få seg en mindre leilighet og kjøpe tjenester fra profesjonelle. Ikke spille på samvittigheten til et barnebarn som både jobber og studerer.

Anonymkode: 7c034...eee

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 19.58):

Har vært på «vårdugnad» hos mor og far hvert år fra jeg var ganske liten😅 ja, mye jobb, men har lært så mye + fått gaver/penger/støtte. Når far døde flyttet mor til en enklere leilighet uten mye stell. Er innom et par ganger i mnd, hjelper med litt div. Vaske vinduer, lufte tepper, bytte luftfilter osv. på sviger siden er vi litt flere som deler på oppgavene. Er handling ukentlig og følge til lege/div.. men her bytter vi mye på da :)

 

synes det er helt naturlig å hjelpe familie. En dag hjelper du, en annen dag får du hjelp. Synes vår generasjon er blitt veldig egoistiske. Det er meg meg meg.

Anonymkode: 5bf46...64b

Dette er et barnebarn i begynnelsen av 20-årene som både jobber og studerer, og så forventes det i tillegg at han må stille opp for sine besteforeldre 3 av 4 helger i måneden. Her er det besteforeldrene som er egoister.

Anonymkode: 7c034...eee

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor ofte han må hjelpe dem. Avogtil er en selvfølge i mine øyne og jeg hadde ikke tatt betalt for å hjelpe besteforeldrene mine. Men de bør selge huset og kjøpe noe mindre de greier å håndtere på egenhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er forskjell på hjelpe til med handling, litt kjøring og enkelt vedlikehold av huset, enn å skulle stå for alt vedlikehold av stort hus og hage for gamle besteforeldre.

Sånn det norske samfunnet er langt opp nå, så er stortsett både menn og kvinner i full jobb. Man har fullt opp med jobb, oppfølging av barn og ikke minst sitt eget hus. Vi kjenner hvertfall at vi ikke en gang har tid til å følge opp vårt eget hus engang.. 

Her har svigerforeldre mine både stort hus og flere fritidseiendommer som de forventer masse hjelp med.

Vi har sagt at vi kan hjelpe de med småting som trenger vedlikehold rundt huset, men alt det andre må de evt betale fagfolk til å gjøre ( vi bruker ikke disse fritidseiendommene heller). Dette blir det selvfølgelig dårlig stemning av.

Jeg har tenåringsgutter som de også har spurt om vil komme å jobbe litt hos de, men de er vel ikke spesielt interesserte dessverre. Besteforeldrene har vist lite interesse for barnebarn mens de var små, så nå kjenner de vel at det er rart besteforeldre plutselig er interessert fordi de trenger hjelp.

Meg og mannen har bestemt oss allerede at vi kommer til å nedskalere, og kjøper oss en leilighet/lite rekkehus når ungene etterhvert flytter ut. 

Anonymkode: 02ebe...8fa

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manns foreldre forventet lenge at min mann skulle stille opp på alt i fra snømåking til maling av hus. Broren hans ble aldri spurt, kun min mann.

Men når han jobber seks dager i uka, har to tenåringer, en hobby han elsker og svært lite fritid, har han bedt sine foreldre om å finne noen andre. 

De reiser seks måneder i året og da mener de at vi skal passe huset. Hallo, vi har en svær enebolig selv, samt at vi jobber mer enn 100 % begge to, svigers sitt hus er ikke vårt problem. 

Anonymkode: 72a40...ad6

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan selvsagt forvente det, men det betyr ikke at dere må stille opp. 
 

Når det er sagt stiller jeg gjerne opp for mine foreldre om de ber om hjelp. Jeg vet at de også ville stilt opp for meg om jeg ber om hjelp, så lenge de har helsa til det. Det har de gjort i alle de år. Og tipper disse foreldrene dine like gjerne ber om hjelp pga det sosiale aspektet, like mye som behovet for hjelpen i seg selv. Det å være sammen og hjelpe til med noe oppgaver, skaper gjerne mange fine minner, som hverken du eller sønnenn din neppe kommer til å angre på i fremtiden.

Anonymkode: 21649...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De kan selvsagt forvente det, men det betyr ikke at dere må stille opp. 
 

Når det er sagt stiller jeg gjerne opp for mine foreldre om de ber om hjelp. Jeg vet at de også ville stilt opp for meg om jeg ber om hjelp, så lenge de har helsa til det. Det har de gjort i alle de år. Og tipper disse foreldrene dine like gjerne ber om hjelp pga det sosiale aspektet, like mye som behovet for hjelpen i seg selv. Det å være sammen og hjelpe til med noe oppgaver, skaper gjerne mange fine minner, som hverken du eller sønnenn din neppe kommer til å angre på i fremtiden.

Anonymkode: 21649...50e

Når barnebarnet er i full jobb med studier ved siden av så synes jeg det er rimelig egoistisk av besteforeldrene å forvente hjelp 3 av 4 helger i måneden. Hvis de trenger så mye hjelp med hus og hage så bør de selge og heller anskaffe seg en lettstelt leilighet, og få tak i hjemmehjelp eventuelt betale kjøpe tjenester. Dette høres ut som noen egoister av besteforeldre som ønsker ukentlig hjemmehjelp, og som har null forståelse for at barn og barnebarn har egne liv som fyller opp hverdagen.

Anonymkode: 7c034...eee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for at man skal hjelpe gamle foreldre med handling, kjøring og annet dagligdags. Men bare meg som reagerer på at de niholder på et stort hus med hage som krever enormt med vedlikehold? Når de åpenbart er for gamle for det. Samtidig er det svært vanskelig for yngre barnefamilier å finne stor nok bolig. Jeg er enig i regjeringen om at eldre må ta mer ansvar for egen alderdom. Å flytte i leilighet er en av disse tingene. 

Anonymkode: 40b80...1b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/22/2024 at 12:54 AM, AnonymBruker said:

Husk dette selv da du blir gammel og barna dine ikke gidder å stille opp...

Anonymkode: b9405...92c

Hvorfor mener du at du har krav på at barna dine skal gjøre alt for deg? Har du laget barn for å ha hjemmehjelp?

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (1 time siden):

Hvorfor mener du at du har krav på at barna dine skal gjøre alt for deg? Har du laget barn for å ha hjemmehjelp?

Jeg er så enig med deg. Nå sitter disse samme menneskene og er sure fordi at de yngre ikke gidder å produsere nok barn så det finnes mennesker nok til å ta vare på dem i deres alderdom. Berettigete, bortskjemte baby-boomer. Det er jo ikke noe rart at de blir sittende ensome og sure i sine store villaene sine..😂😂😂

Anonymkode: 7c034...eee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De kan selvsagt forvente det, men det betyr ikke at dere må stille opp. 
 

Når det er sagt stiller jeg gjerne opp for mine foreldre om de ber om hjelp. Jeg vet at de også ville stilt opp for meg om jeg ber om hjelp, så lenge de har helsa til det. Det har de gjort i alle de år. Og tipper disse foreldrene dine like gjerne ber om hjelp pga det sosiale aspektet, like mye som behovet for hjelpen i seg selv. Det å være sammen og hjelpe til med noe oppgaver, skaper gjerne mange fine minner, som hverken du eller sønnenn din neppe kommer til å angre på i fremtiden.

Anonymkode: 21649...50e

Ts har jo allerede sagt at faren hennes er sur og klager over at barnebarnet gjør ting på feil måte. Tror mange her tenker alle foreldre er som sine egne foreldre, hyggelige, hjelpsomme osv. Ikke alle foreldre har stilt opp eller er hyggelige og sørget for å bygge et godt og nært forhold til sine barn og barnebarn. Mange eldre ser på egne avkom som egen eiendom som er født pga dem og som de har rett til å gjøre som de vil med. 

For å være en person man ønsker å stille opp for så må man stille opp selv (annet enn å ha gitt et hus og tak i barndommen som er en menneskerett, ingen barn ber om å bli født). Man må være hyggelig, lytte og være interessert. Ikke bare tenke hva kan du/han/hun gjøre for meg hele tiden. 

Her høres det ikke ut som hyggelig samhold som står på listen men at sønnen til ts skal komme dit for å jobbe. Enda han bruker verdifull fritid på å gjøre jobben så klager bestefaren i tillegg. 

Anonymkode: 4e40d...1dd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/22/2024 at 12:44 AM, AnonymBruker said:

Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på.

De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker"  osv.

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig.

De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av.

Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de.

 

Anonymkode: 8e8f7...9c4

Hva med å avtale én fast helg i måneden hvor dere begge to, eller i det minste sønnen din, kommer og hjelper til? Den første helga i måneden for eksempel. Eller første lørdagen, om dere kan ta en dagstur, så kan han hvile på søndagen. 

Jeg er selv i 20-årene, studerer antall fag tilsvarende 120%, jobber tilsvarende 50-80%, men har likevel en fast dag i uken hvor jeg handler inn og lager middag til samboerens bestemor (har dessverre ikke egne besteforeldre å tilbringe tid med). Dama insisterer på å betale for maten, så det er blitt til at jeg ukeshandler for henne. 

Hun er i 90-årene, og det er kjempekoselig! Så luker jeg i bedene eller hjelper henne med datamaskinen, mens samboeren klipper plenen eller hekken eller hva det måtte være. Vi gjør litt hver uke. 

At det er en fast dag i uka skaper forutsigbarhet, sånn at jeg kan planlegge jobb og studier rundt at den ene ettermiddagen i uka så er det svigerbestemordag. Og selv om jeg er sliten innimellom, så er det en god motivasjonsfaktor at jeg vet at hun også ser frem til den ukentlige middagsdaten vår. 

Jeg tror og håper at besteforeldrene i dette tilfellet også forsøker å på en merkelig måte å si at de ønsker å tilbringe tid med din sønn.

Så får sønnen din heller si høflig, men bestemt ifra, at om bestefar skal ha hjelp, så får han også godta at barnebarnet gjør ting på en litt annen måte enn bestefar, men at han gjør så best han kan, og det får være godt nok. Også burde du, uten din sønn tilstede, fortelle bestefar at det er demotiverende å oppleve bestefar som utakknemlig når sønnen din først setter av energi og tid til å hjelpe de. Hvis bestefar fortsetter å bare være kritisk da, så får dere heller revurdere det igjen. 

Ofte innser ikke den kritiske personen selv at det oppleves som kritikk, for de forsøker bare å være hjelpsomme med å "veilede" den som utfører arbeidet. Og de fleste som genuint ønsker og å tilbringe tid med barnebarna sine burde rette oppførselen sin med en gang, om de blir gjort oppmerksomme på det på en grei måte. 

For å si det sånn, jeg måtte si ifra om at jeg har vært på kjøkkenet siden jeg var 4 år gammel, og har mine måter å tilberede maten på. Tips og tilbakemeldinger på smak, konsistens, steketid/koketid og lignende blir tatt i mot med stor takknemlighet, men hvis jeg skal ha det hyggelig på kjøkkenet med svigerbestemor, så må jeg få lov til å hakke løken på min måte - uten å selv bli "hakket" på. Tross alt, så smaker løken helt likt om jeg velger å dele den i to på tvers av roten, også kutte "innover" fra toppen, ned fra siden i topp-rot retning, og så på tvers for å få små biter med løk, fremfor å dele den i ringer som stables, for så å kutte den i kryss og tvers for biter.

Og nå har vi det super hyggelig sammen på kjøkkenet, hun sitter ved kjøkkenbordet og skravler i vei, mens jeg lager mat - og jeg får takknemlighet for å lage middag, uten å bli fortalt at jeg burde skrelle gulrøttene ved å dra skrelleren mot meg, i stedet for å "spikke pinne". ❤️

Anonymkode: 86850...cba

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep og brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 1.18):

Ja han er litt lat men han er i full jobb og studerer ved siden av, og ønsker fri til å gjøre hva han vil når det er helg og ikke bruke 3 av 4 helger i måneden på å gjøre arbeid for de.

Ofte blir det stress og sure miner mellom min sønn og min far som er sur fordi han ikke gidder å hjelpe til, og fordi han ikke gjør det bra nok eller slik min far ønsker at arbeidsoppgaver skal utføres.

Ts

Anonymkode: 8e8f7...9c4

Jeg tror du bør forklare dette til besteforeldrene. Når man studerer ved siden av full jobb så er trykket så stort at man overbelaster med å ta på seg hjemmearbeid 3 av fire helger. En universitetslærer klagde på underprestering fra sine elever og viste til en undersøkelse der det kom fram at studentene jobbet 1% større stillinger enn forrige kull (tror det lå på ca 20%). Det krever mye å jobbe og studere samtidig og man må ta hensyn til det for å unngå å gå på en smell og bli satt tilbake i studiene og kanskje også psykisk. Jeg tenker at far og du kan stille opp noen av helgene. Klarer sønnen en av fire helger så er det veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse besteforeldrene aldri hjulpet dere med noe? Aldri støttet dere økonomisk i studietid, betalt lappen for dere eller hjulpet dere ved bolig kjøp? Aldri hentet i barnehagen, aldri sittet barnevakt, aldri tatt i et tak når dere var travle småbarnsforeldre i full jobb? Jeg håper du som gammel blir behandlet av dine barn akkurat slik du behandler dine foreldre/svigerforeldre nå. Utakk er verdens lønn.

Anonymkode: 1ff0b...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...