Gå til innhold

Kan besteforeldre forvente at barn og voksne barnebarn skal hjelpe til i helgene mot betaling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble spist opp av mine besteforeldre fra jeg var 19 og godt inn i voksenlivet. Jeg flyttet til samme by som dem for å studere, og de hadde ikke barn i nærheten. Jo mer jeg ga, jo mer krevde de av meg. Ikke i form av sure miner, men i form av følelsesmessig utpressing av den samme typen du nevner. "Dette er så skamfullt. Det er bare DU som kan hjelpe med dette". Og jeg visste at hvis jeg ikke reiste ut der en halvtime hver vei med bussen annenhver dag, så ville de faktisk ikke skaffet seg mat til huset  hentet posten, satt på klesvask osv. Det ble også lokket med bil til meg  men jeg klarte heldigvis å si nei, fordi jeg forstod at det ville bett at jeg ble mer tilgjengelig og at jeg ville "skylde" dem enda mer. Det skal sies at det var psykiatri i bildet her, men det tok et sammenbrudd hos meg til før helsevesenet gadd å anerkjenne det  og gjøre noe med det. Da hadde jeg holdt dem i live i 7 år alene fra jeg var 19 til 26.

Jeg har fortsatt et noe traumatisk forhold til mine besteforeldre 17 år seinere, eller 10 år etter mitt sammen brudd (den ene lever fortsatt). Jeg er veldig glad i besteforelderen min, men får fysisk reaksjon på å skulle hjelpe med noe som helst.

Jeg mener at barnebarn skal slippe å jobbe som hjemmehjelp i sine yngre dager. Av hele mitt hjerte. La gutten slippe. Dette er IKKE hans jobb. Han skal være ung og fri.

Anonymkode: 9a740...138

  • Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes sønnen din er lat som ikke gidder å gjøre det MOT BETALING. 
Sånn ut over det må de jo flytte. I lengden kan de ikke holde på sånn. 

Anonymkode: ec512...d6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide de selger huset og flytter i leilighet. De er for gamle til å klare å bo i hus med hage. Åpenbart. 

Anonymkode: f92b9...306

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes sønnen din er lat som ikke gidder å gjøre det MOT BETALING. 

Han er i full jobb og studerer, så helt lat er han ikke. 

Høres snarere ut som betalingen ikke er stor nok til det frister å bli kjeftet på av en sur bestefar 3 av 4 helger i måneden mens man gjør arbeide for dem.

 

 

Anonymkode: 81f3e...2f4

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor forskjell på å hjelpe til en gang i mnd og flere ganger i uken (snømåking og henting av ved). 

Jeg hjelper gjerne til med dataproblemer, handling, rydding, storvask, maling ol, men det blir litt for mye å være ansvarlig for vedlikehold av hus og stor eiendom. 

Jeg er veldig glad for at mine foreldre valgte å flytte til lettstelt leilighet før de ble så gamle at de ikke lenger kunne vedlikeholde hus og eiendom. Dette var fullt og helt deres eget valg og ingen av dem ble deprimerte av å flytte, heller tvert i mot fikk de mer energi da de slapp alt vedlikeholdet (og tanken på det). 

Endret av Kristin70
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan forvente noe som helst av andre. Klarer man ikke vedlikehold på eget hus og hage, må man faktisk flytte til noe mer lettstelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At han skal bruke 3/4 helger i mnd på å hjelpe dem er totalt urimelig. Han skal da ha et liv utenom jobb og skole også. Men 1 helg ca. burde han klare å hjelpe. Hvis ikke han er villig til det så er han rett og slett lat og har dårlig oppdragelse. 

Har selv sett hvor selvsentrerte gamle mennesker kan være. Min stefar gikk på en skikkelig smell da foreldrene hans krevde at han kom til dem hver dag og hver helg for å hjelpe med ting. Alt fra vasking, handling, skift av sin gamle mor som tisset og bæsjet på seg, vedlikehold og sjøsetting av båt (som aldri ble brukt), maling av hus, og så videre. Hjemmehjelp skulle de i hvert fall ikke ha, for sønnen hjalp dem jo. Samme med maling - sønnen kunne bare male, de trengte ikke leie inn folk. Til slutt gikk han på en skikkelig smell og ble innlagt. Foreldrene trodde han bare var litt sliten og forlangte samme hjelp da han var hjemme igjen, men da satte han endelig ned foten. De kom til en enighet om hjemmehjelp og så kom sønnen innom 1 dag i uka og typisk laget middag og bare var på besøk. 

Dine foreldre må innse at familien ikke kan hjelpe til med alt. Enkelte ting må de sette bort og betale for. Men sønnen din kan ta seg i nakken og besøke sine besteforeldre 1-2 ganger i mnd og bare være på besøk og evt. hjelpe med ting som ikke tar allverdens med tid. Her burde dere møtes på halvveien. 

Anonymkode: e5553...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ble spist opp av mine besteforeldre fra jeg var 19 og godt inn i voksenlivet. Jeg flyttet til samme by som dem for å studere, og de hadde ikke barn i nærheten. Jo mer jeg ga, jo mer krevde de av meg. Ikke i form av sure miner, men i form av følelsesmessig utpressing av den samme typen du nevner. "Dette er så skamfullt. Det er bare DU som kan hjelpe med dette". Og jeg visste at hvis jeg ikke reiste ut der en halvtime hver vei med bussen annenhver dag, så ville de faktisk ikke skaffet seg mat til huset  hentet posten, satt på klesvask osv. Det ble også lokket med bil til meg  men jeg klarte heldigvis å si nei, fordi jeg forstod at det ville bett at jeg ble mer tilgjengelig og at jeg ville "skylde" dem enda mer. Det skal sies at det var psykiatri i bildet her, men det tok et sammenbrudd hos meg til før helsevesenet gadd å anerkjenne det  og gjøre noe med det. Da hadde jeg holdt dem i live i 7 år alene fra jeg var 19 til 26.

Jeg har fortsatt et noe traumatisk forhold til mine besteforeldre 17 år seinere, eller 10 år etter mitt sammen brudd (den ene lever fortsatt). Jeg er veldig glad i besteforelderen min, men får fysisk reaksjon på å skulle hjelpe med noe som helst.

Jeg mener at barnebarn skal slippe å jobbe som hjemmehjelp i sine yngre dager. Av hele mitt hjerte. La gutten slippe. Dette er IKKE hans jobb. Han skal være ung og fri.

Anonymkode: 9a740...138

Høres ut som dette handler om psykdom. Det betyr ikke at en normal robust ungdom får sammenbrudd av å hjelpe til litt. 

Anonymkode: eb4bf...9cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg sagt at dem kanskje skulle vurdere om å få seg en leilighet isteden for. For jeg har stort hus selv og stor hage selv. Også våre barn har det. Så vi har ikke mulighet til å gjøre det i tillegg. Men mine foreldre har aldri spurt om hjelp til det. Og jeg trur ikke dem forventer det heller. 

Anonymkode: 98a69...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om de kanskje bør begynne å tenke på leilighet. 

Anonymkode: 04720...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de kan forvente noe som helst. De velger selv å bo slik de bor. Verken barn eller barnebarn skylder de noe som helst.

De betaler, da kan de jo også betale 'profesjonelle', eller andre. Der er mange russegrupper og liknende som ser etter slike jobber for å tjene inn penger til sine formål.

Om de ikke er villig til å gjøre det, da får de selge boligen og flytte til noe de klarer å stelle, evt la det forfalle...

Anonymkode: 05c7c...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som dette handler om psykdom. Det betyr ikke at en normal robust ungdom får sammenbrudd av å hjelpe til litt. 

Anonymkode: eb4bf...9cd

Problemet er at de ikke ber om "litt". De ber om mye. Og mange eldre, også uten å være psykisk syke (som jeg også oppga i mitt innlegg at en av dem var), mister en del gangsyn med tanke på hva det koster andre å bidra, og at også yngre har egne behov. En del av dem blir eksperter på manipulering, uten at de selv forstår at det er det de driver med. Ber her at du leser alle mine forbehold om "en del, mange osv". Jeg ønsker ikke å skjære alle over en kam, men jeg vet alt for godt hvor fort nedover denne spiralen kan gå. uavhengig av barnebarnets opprinnelige "robusthet".

Det er barna, ikke barnebarna, som skal ha ansvar for de gamle foreldrene sine. Ansvaret kommer fort nok til de unge også.

Anonymkode: 9a740...138

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på.

De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker"  osv.

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig.

De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av.

Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de.

 

Anonymkode: 8e8f7...9c4

Hvor gamle er besteforeldre? Jeg tenker hvis de er pensjonister, har ok helse og er bare gamle så må de klare å rydde rundt seg. Alt her, utenom rydding etter ny tak, faller i den kategorien,  etter mitt syn. Måke snø pleier man å betale for for innkjørsel og slikt. Og gjerne et besøk i ny og ne. En annen ting, du selv gidder ikke å hjelpe dem (ja, du gidder ikke eller hadde du funnet tid), kan de være at de er noe vanskelig å forholde seg til? 

Anonymkode: 560e3...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De får flytte til noe mindre eller leie folk. Alle må akseptere at de blir eldre.

Anonymkode: 557b7...f1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på.

De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker"  osv.

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig.

De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av.

Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de.

 

Anonymkode: 8e8f7...9c4

Hvorfor hjelper ikke du? Hjelp de å kjøpe en robotklipper, skaffe andre ungdommer som kan jobber for en slant med penger, skaffe hjemmehjelp til de osv.

Anonymkode: 5f6ca...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att hjälpa till lite grann är något annat än att jobba 3 av fyra helger en månad. Ungdomen i detta fall har både studier och jobb - och behöver få leva med vänner, ta hand sitt eget hem med mera.

Att hjälpa till att klippa häcken, eller sätta upp robotgräsklippare är en sak. Att vara arbetskraft så ofta är något annat. Om ungdomen tycker om att jobba så mycket hos besteföräldrar så absolut, men nu verkar det som ungdomen redan har fullt upp med studier och jobb. 

Behöver besteföräldrarna då hjälp finns barnen, köpt/hyrd hjälp eller alternativet att flytta till en bostad de för det mesta klarar av att ta hand om själva. 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor hjelper ikke du? Hjelp de å kjøpe en robotklipper, skaffe andre ungdommer som kan jobber for en slant med penger, skaffe hjemmehjelp til de osv.

Anonymkode: 5f6ca...b29

Nu är inte jag den anonym du citerar men jag kan svara.

Jag hjälper inte min mors och hennes sambo. 
Det är HANS hus, mycket tydligt uttalat. De har inte hjälpt oss mer än någon enstaka gång på 15 år med vårt hus eller med barnen när vi har haft mycket arbete att göra. De inkluderar inte min familj i vardagen eller på ferier. 
Hans barn hjälper till i det huset - deras barndomshem.

Det är inte heller så att de äldre alltid VILL ha hjälp av utomstående, eller få hjälp till att skaffa hjälp.

Självklart ska vi hjälpa varandra, men det är en sak att hjälpa till och en annan att göra allt eller det mesta.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hjelper selvfølgelig besteforeldre uten betaling, og det gjør også mitt barn.

Sønnen din høres udugelig ut. Håper de sørger for å gi bort alt de har så han ikke får et øre i arv.

Anonymkode: eb4bf...9cd

Mentaliteten din høres ut som følelsesmessig utpressing "hvis du ikke hjelper oss eller gjør ditt eller datt er du ikke verdt en dritt og du blir arveløs". Usmakelig. 

Ingen uansett alder kan forvente at andre skal ta vare på hus og hjem på vegne av deg. Blir jeg for gammel til å ta vare på eiendommen jeg har så selger jeg eller flytter til en mer tilpasset bolig. Har heller ikke tenkt å bruke egne barn for å gjøre malerjobber og tunge fysiske ting med mindre de virkelig vil. 

Jeg vokste opp med en narississtisk mor som hele tiden brukte trusler om arv eller det ene og det andre. Var aldri fornøyd med jobben som ble gjort og forlanget bare mer. Hjalp meg aldri med noe som helst etter jeg ble voksen i forhold til flytting osv. Til slutt fikk jeg nok av den uttakknemmlige dama. Hver ferie jeg kom hjem (fulltidsstuedent og flere jobber) så skulle jeg bare vaske hus, lage mat og beise terrasser, male hus, fikse pc osv. Etterhvert klagde hun jeg ikke kom hjem så ofte. Hvem ønsker å bruke all etterlengtet ferie på å være hushjelp, maler osv. 

Jeg mener man kan fint hjelpe av og til med enklere oppgaver. Klippe gress osv. Men kommer man på besøk 2 ganger i måneden og hvert besøk bare er for å gjøre oppgaver da hadde jeg ikke følt meg veldig elsket eller verdsatt som menneske. 

Sønnen din ts høres ut som en normal gutt i 20-årene. Skjønner han ikke orker og faren din høres slitsom ut. 

Skal man på død og liv beholde hus man ikke har helse til å ha må man betale for malehjelp osv. Og heller bruke tid med barnebarn til å gjøre hyggelige ting sammen. Før det er for sent.

Anonymkode: 4e40d...1dd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade för övrigt gärna sett en familiedugnad i min hage, i min mors hage, eller i en annan släktings hage, eller i naboens hage. Dugnad som går runt där alla hjälper varandra - inte ensidigt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er i full jobb og studerer, så helt lat er han ikke. 

Høres snarere ut som betalingen ikke er stor nok til det frister å bli kjeftet på av en sur bestefar 3 av 4 helger i måneden mens man gjør arbeide for dem.

 

 

Anonymkode: 81f3e...2f4

Ok, jeg regnet med at han ikke var i full jobb, og da syntes jeg det var litt rart at han ikke ønsket mer penger. 
Her høres det ut som om dere må sette foten ned. At jobben innebærer kjeft i tillegg gjør det ikke akkurat bedre. Si til dem at dere ikke har kapasitet til å vedlikeholde deres hus og hage i tillegg til alle de forpliktelsene dere allerede har (eget hus/hage, jobb, studier etc), og at de må leie inn noen utenfor familien. Alternativt må de flytte til noe mer lettstelt. Mine foreldre er 70+ og bor i enebolig. De klarer å holde ting vedlike selv per nå, men den dagen de ikke lenger gjør det, og trenger mye hjelp fra oss (litt er selvsagt greit), da må de enten flytte, eller godta at hus og hage forfaller. Vi har allerede en enebolig og to hytter som må ivaretas + ungene (hvorav en krever mye ekstra oppfølging pga diagnose). Dessverre er det for mange gamle vanskelig å innse at de ikke lenger klarer å bo i hjemmet sitt. Men min erfaring er at når de endelig kommer seg i leilighet, er det en lettelse, og de blomstrer. 

Anonymkode: ec512...d6e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...