Gå til innhold

Kan besteforeldre forvente at barn og voksne barnebarn skal hjelpe til i helgene mot betaling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er en selvfølge å hjelpe familie, innenfor rimelige grenser (er det store prosjekter som å bytte tak, så kan man leie profesjonelle). Men siden foreldrene i dette tilfellet trenger hjelp med det meste, så bør kanskje foreldrene innse at de ikke lenger har mulighet til å sitte med stort hus, og flytte til noe lettere å vedlikeholde.

Anonymkode: d6f0b...9bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor hjelper ikke du? Hjelp de å kjøpe en robotklipper, skaffe andre ungdommer som kan jobber for en slant med penger, skaffe hjemmehjelp til de osv.

Anonymkode: 5f6ca...b29

Når de ikke engang kan bære inn ved selv, da bør de ikke bo i enebolig! Hjemmehjelp er bare rask og dårlig husvask én gang i måneden (mellom teppene).

Anonymkode: ec512...d6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lever ikke mine besteforeldre lenger, men jeg har en svigermor som er godt over 80. Hun «forventer» også hjelp. Jeg er innom å hjelper når jeg har mulighet. Det er også resten av familien. 
Har gitt beskjed til mannen at han snart må ta samtalen om at hun bør kjøpe noe mindre. Vi har jobb, hus, hage og unger selv også. Og sier seg selv at en snart 90 åring ikke kan sitte med et stort hus. Kommer ikke til å forvente noe slikt av barna mine i fremtiden heller.

Anonymkode: d68f8...5a0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på.

De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker"  osv.

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig.

De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av.

Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de.

 

Anonymkode: 8e8f7...9c4

Det kan godt hende at det kunne være god "voksenopplæring" av sønnen deres? Det kan være en veldig bra ting å stå på , tjene egne penger og ikke minst få frisk luft, fysisk aktivitet og ny kunnskap. En bonus er jo at man også kommer tettere på sine besteforeldre og lærer dem bedre å kjenne. Vinn-vinn for alle parter, tenker jeg.

Besteforeldrene kan ikke forlange dette, men det virker som de har gitt et veldig godt tilbud om både penger, bil og hjelp til kjøp av bolig, og det er et tilbud som høres så godt ut at det ville være dumt å takke nei, spør du meg. Det er jo en gullkantet avtale som potensielt er verd hundretusenvis av kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (1 time siden):

Det kan godt hende at det kunne være god "voksenopplæring" av sønnen deres? Det kan være en veldig bra ting å stå på , tjene egne penger og ikke minst få frisk luft, fysisk aktivitet og ny kunnskap. En bonus er jo at man også kommer tettere på sine besteforeldre og lærer dem bedre å kjenne. Vinn-vinn for alle parter, tenker jeg.

Besteforeldrene kan ikke forlange dette, men det virker som de har gitt et veldig godt tilbud om både penger, bil og hjelp til kjøp av bolig, og det er et tilbud som høres så godt ut at det ville være dumt å takke nei, spør du meg. Det er jo en gullkantet avtale som potensielt er verd hundretusenvis av kroner.

Vinn vinn? En bestefar som er sur og klager på at barnebarnet ikke gjør jobben bra nok eller for dårlig? Hvordan kommer sønnen til ts nærmere bestefaren sin på denne måten? Eneste bestefaren oppnår er et barnebarn som potensielt aldri gidder å ta turen. Sønnen til ts har jo egen jobb i tillegg til utdanning så å lære å tjene penger er nok ikke på listen her.

Anonymkode: 4e40d...1dd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt urimelig å forvente han skal bruke 3 av 4 helger på slavearbeid hos besteforeldrene. 

 

Er han bestefar eller diktator? Jeg hadde sagt til min sønn at det skal han virkelig ikke finne seg i. 

Anonymkode: 81f3e...2f4

Diktator fordi han ønsker at ting skal gjøres ordentlig? Kanskje sønnen skal lytte og lære? 

Anonymkode: d0150...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det helt vanlig at tenåringsbarna mine hjelper mormoren og morfaren med å male huset , og klippe gresset;) de liker å tjene ekstra lommepenger, så det er aldri nei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på «vårdugnad» hos mor og far hvert år fra jeg var ganske liten😅 ja, mye jobb, men har lært så mye + fått gaver/penger/støtte. Når far døde flyttet mor til en enklere leilighet uten mye stell. Er innom et par ganger i mnd, hjelper med litt div. Vaske vinduer, lufte tepper, bytte luftfilter osv. på sviger siden er vi litt flere som deler på oppgavene. Er handling ukentlig og følge til lege/div.. men her bytter vi mye på da :)

 

synes det er helt naturlig å hjelpe familie. En dag hjelper du, en annen dag får du hjelp. Synes vår generasjon er blitt veldig egoistiske. Det er meg meg meg.

Anonymkode: 5bf46...64b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din får hjelp av dem med leilighet og bil hvis han gjør en innsats, men han vil heller slappe av....?

Håper for guds skyld han ikke bruker tiden og studielånet sitt på økonomistudier......😏

Går ikke heisen helt opp hos ham?

Anonymkode: 36961...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vært på «vårdugnad» hos mor og far hvert år fra jeg var ganske liten😅 ja, mye jobb, men har lært så mye + fått gaver/penger/støtte. Når far døde flyttet mor til en enklere leilighet uten mye stell. Er innom et par ganger i mnd, hjelper med litt div. Vaske vinduer, lufte tepper, bytte luftfilter osv. på sviger siden er vi litt flere som deler på oppgavene. Er handling ukentlig og følge til lege/div.. men her bytter vi mye på da :)

 

synes det er helt naturlig å hjelpe familie. En dag hjelper du, en annen dag får du hjelp. Synes vår generasjon er blitt veldig egoistiske. Det er meg meg meg.

Anonymkode: 5bf46...64b

Det føler jeg og. Virker som mange i dag mener offentlig ska gjøre alt. Og desverre er det ikke slik ting fungerer. Og flere politikere sier at ting hadde blitt knelt hvis ikke pårørende gjorde en del hjemme hos sine eldre. 

Selv hjelper vi svigers, samme gjør våres ungdommer.  Tenker det vi kan gjøre så de kan bo lengst mulig hjemme så hjelper vi dem. De har jo vært der for oss når vi trengte dem.

Føler mane i dag tenker bare :meg og atter meg.

Glad jeg har oppdratt 2 ungdommer som gjerne tar i et tak når evnt eldre naboer osv spør om hjelp. 

Anonymkode: 69da6...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, aksase said:

Det kan godt hende at det kunne være god "voksenopplæring" av sønnen deres? Det kan være en veldig bra ting å stå på , tjene egne penger og ikke minst få frisk luft, fysisk aktivitet og ny kunnskap. En bonus er jo at man også kommer tettere på sine besteforeldre og lærer dem bedre å kjenne. Vinn-vinn for alle parter, tenker jeg.

Besteforeldrene kan ikke forlange dette, men det virker som de har gitt et veldig godt tilbud om både penger, bil og hjelp til kjøp av bolig, og det er et tilbud som høres så godt ut at det ville være dumt å takke nei, spør du meg. Det er jo en gullkantet avtale som potensielt er verd hundretusenvis av kroner.

Er KG uoffisielt samlingssted for folk med lesevansker eller hur!?

Sønnen er i full jobb og studerer ved siden av. Trenger ikke "voksenopplæring" fra en dritsur bestefar som kjefter som faen når sønnen ikke adlyder.  

Anonymkode: 81f3e...2f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det går litt begge veier.

Kan besteforeldre forvente at barn og voksne barnebarn stiller som dugnadshjelp? Kan barn og unge barnebarn forvente at foreldre stiller som barnevakt og avlastning?

Hvis man kjenner familien sin godt nok til å vite at dette ikke går begge veier så bør man heller leie inn hjelp. Finnes ikke god nok grunn til å la seg bli utnyttet eller utnytte andre. 

Anonymkode: 553e3...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke selv klarer daglig vedlikehold som snømåking og å bære inn ved, må man enten leier inn noen som bor i umiddelbar nærhet (og som ønsker en ekstrajobb) som hjelp. Å basere seg på slektninger som har jobb og/ eller studier fra før er frekt og urealistisk. 

Jeg hjelper gjerne mine foreldre med å skifte dekk, vedlikehold på hytta vi osp bruker, flytting (inkludert rydding av hus i forbindelse med det), men jeg har ikke kapasitet til å ta meg av to hus i tillegg til jobb og barn. Da prioriterer jeg mot eget hus og hage. 

Det samme forventer jeg av barna mine, de ble kunne hjelpe besteforeldrene av og til, men hvis det hadde blitt forventet at de skulle bruke nesten all fritid på å hjelpe dem, hadde jeg sagt fra hvis barna ikke hadde klart å gjøre det selv. 

Anonymkode: af1d1...e35

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man skal hjelpe familie og venner, og forventer at disse hjelper meg når det er behov. Det å gjøre noe sammen, er også en måte å omgås på. Slik er det ikke i ts sin familie; verken ts eller sønnen har noe ønske om å hjelpe, "har nok med eget liv".

Hvis ts faktisk ønsker å hjelpe sine foreldre, kan en måte være å sette seg ned sammen med dem (og sønnen) og finne ut hvordan ulike oppgaver kan bli gjort. Hva setter man bort til fagfolk? Eksempelvis maleoppdrag, opprydning/avfallsbortkjøring. Hvordan organisere hagestell? Robotgressklipper, vår- og høstdugbad, osv. Sønnen kan også velge å være på tilbudssiden; f.eks "jeg kommer innom på lørdag, har to timer, er det noe jeg kan gjøre"

Anonymkode: d0150...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barnebarn som ikke ønsker å hjelpe eldre besteforeldre høyst sannsynlig ikke har hatt veldig gode besteforeldre. Jeg har ett par besteforeldre som alltid har vært der for meg, brukt tiden sin med meg, hatt gode samtaler. Jeg er oppriktig glade i dem, og det er alltid koselig å være med dem. De ønsker jeg å hjelpe så mye jeg kan. Så har jeg ett par besteforeldre som aldri har vært opptatt av meg, det har sjelden vært hyggelig å være sammen med dem og jeg har få gode minner. De ønsker jeg ikke å hjelpe. Du høster som du sår. 

Anonymkode: ab70c...4f7

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det føler jeg og. Virker som mange i dag mener offentlig ska gjøre alt. Og desverre er det ikke slik ting fungerer. Og flere politikere sier at ting hadde blitt knelt hvis ikke pårørende gjorde en del hjemme hos sine eldre. 

Selv hjelper vi svigers, samme gjør våres ungdommer.  Tenker det vi kan gjøre så de kan bo lengst mulig hjemme så hjelper vi dem. De har jo vært der for oss når vi trengte dem.

Føler mane i dag tenker bare :meg og atter meg.

Glad jeg har oppdratt 2 ungdommer som gjerne tar i et tak når evnt eldre naboer osv spør om hjelp. 

Anonymkode: 69da6...104

Men at veldig mange nåværende gamle ikke har vært der når barna og barnebarna trengte dem. Det er ganske mye egoisme der også med beskjed at det finnes barnehage og staten hjelper med alt...

Anonymkode: 560e3...b0e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men at veldig mange nåværende gamle ikke har vært der når barna og barnebarna trengte dem. Det er ganske mye egoisme der også med beskjed at det finnes barnehage og staten hjelper med alt...

Anonymkode: 560e3...b0e

Her stilte svigers opp. Ser og ofte at besteforeldre ikke slipper inn. Fordi foreldrene mener alt de gjør er galt. Og at foreldre mener det er bedre unga er i bhg en hos besteforeldre hvis ikke besteforeldre er i jobb.

Her så stilte de opp så unga her var ikke i bhg før de var 3.5 år, og da kun halv plass, siden vår arbeidstid og arbeidstid til svigers kunne sjonglerer.  Og ser og gror mye den kontakten mellom generasjon har gjort. Tror mange barn og unge mister noe i dag pga ting ska være så jævla travelt, og alt ska være organisert bhg, fritidsaktiviteter osv

Anonymkode: 69da6...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle folk er så egoistiske.... Når jeg begynner å få sviktende helse så skaffer jeg meg en liten leilighet med alt på en flat så fort som juling, og ordner ting slev så jeg slipper å beøaste annen familie. Man er passe ego om man absolutt ska sitte i stor bolig man ikke trenger eller klarer å vedlikeholde, og forvente at barn og barnebarn man slev har valgt å sette til verden (som ikke ksylder deg noe, =man skylder barna sine ALT, og de skylder deg ikke noe tilbake. Skaffer man seg barn er det ikke for å få hjelp, men for å gi de alt man kan av kjærlighet og hjelp for resten av livet sitt, ikke motsatt. Ingen velger å bli født)

Anonymkode: dacca...6b7

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at besteforeldre bør flytte til en lettstelt bolig når de ikke klarer disse oppgavene, lenger. 

Anonymkode: 16c3c...c10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De betaler jo? 
ja, de burde legge jobbene ut på mitt anbud, og kutte tanken på og hjelpe barnebarnet med bil og bolig, og bruke penge på seg selv. 
hvis de skulle solgt og flyttet, hvem skulle hjulpet dem med det? Det er en ganske stor jobb. 

Anonymkode: ac8fb...a7e

Altså,det er meglere som selger huset. Og flyttebyrået som pakker ned alt i huset og flytter det. Det man må huske på, er å flytte inn et sted som man kan klare å bo de siste årene. Jeg selv har foreldre som har vært mest opptatt med å kose seg i huset sitt i Spania. De har ikke noe nært forhold til hverken meg eller mine barn og har pleiet seg selv i alle år. Jeg kommer ikke til å plukke et eple i deres hage nei.

Anonymkode: e5828...6ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...