Gå til innhold

Var dette et overgrep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg havnet også i en sånn situasjon, der var i tillegg alkohol innblandet og litt vage og utydelige svar fra meg.

Jeg ser det ikke som et overgrep, men som dårlig sex og dumme valg  tatt av meg den kvelden.

Jeg har aldri følt meg som noe offer, annet enn for mine egne avgjørelser tatt i forkant av og under det nachspielet. 

(Kvinne)

 

Anonymkode: 53291...ce9

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg havnet også i en sånn situasjon, der var i tillegg alkohol innblandet og litt vage og utydelige svar fra meg.

Jeg ser det ikke som et overgrep, men som dårlig sex og dumme valg  tatt av meg den kvelden.

Jeg har aldri følt meg som noe offer, annet enn for mine egne avgjørelser tatt i forkant av og under det nachspielet. 

(Kvinne)

 

Anonymkode: 53291...ce9

Det er voksent av deg å ta ansvar på en sånn måte. Kudos!

Anonymkode: 73fb8...97b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Frys reaksjon er jo en "mental" reaksjon ikke noe fysisk, så den er jo et resultat av hvordan man opplever en situasjon og ikke en utregning av muskelmasse..... Forskjelige menesker har forskjelige frykter og reagerer også forskjelig på disse fryktene. Så en liten dame kan gå i kamp der en stor man går i frys, vi er individer med personlighet og reaksjonsmønster som ikke blir bestemt av fysisk størelse. Det blir bare for dumt å tro at dette er noe bare kvinner kan oppleve! 

Har ikke sagt at jeg tror dette er noe bare kvinner kan oppleve. 

Men jeg spurte TS om hvorfor denne reaksjonen oppstod. Må være lov å spørre om det!

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):


Jeg har selv ikke sett på det som voldtekt, men uheldig som du beskriver. Jeg var delaktig, men klarte ikke å si nei. På samme måte som en del kvinner opplever som det er beskrevet om i det siste. 

Om rollene er svitsjet om, så får kvinner nå medhold i at dette kvalifiserer som en mulig voldtekt eller et overgrep. Så derfor jeg spør litt åpent om hvorfor det skal være annerledes for menn. 

Anonymkode: 70b72...6b2

Synes dette er viktig i situasjonen. At du som antatt offer ikke selv ser på det som voldtekt, men mer uheldig. 

Det er vanskelig å argumentere for at det ikke var overgrep hvis du mente det var det, og det føles ikke riktig å argumentere for at det var et overgrep hvis du mente det ikke var det. 

Din subjektive vurdering som antatt offer betyr ganske mye oppi dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (3 minutter siden):

Har ikke sagt at jeg tror dette er noe bare kvinner kan oppleve. 

Men jeg spurte TS om hvorfor denne reaksjonen oppstod. Må være lov å spørre om det!

Jeg forsto deg som at du mente dette bare var noe den fysisk svake parten (nesten altid kvinnen) kunne oppleve. Bra om det ikke var det du mente.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):


Jeg har selv ikke sett på det som voldtekt, men uheldig som du beskriver. Jeg var delaktig, men klarte ikke å si nei. På samme måte som en del kvinner opplever som det er beskrevet om i det siste. 

Om rollene er svitsjet om, så får kvinner nå medhold i at dette kvalifiserer som en mulig voldtekt eller et overgrep. Så derfor jeg spør litt åpent om hvorfor det skal være annerledes for menn. 

Anonymkode: 70b72...6b2

Jeg synes reglene skal være like for kvinner og menn. Samtykkeloven som det nå kjempes om, ville beskyttet deg også i ditt tilfelle. Hun måtte ha spurt, og du kunne da sagt nei. Enn så lenge har vi ingen slik lov, og da mener jeg (i utgangspunktet - det finnes selvsagt unntak) at det ikke er overgrep når man er aktivt deltakende. Hvis du kysser noen, og de kysser deg tilbake, hvordan skal du da kunne vite at de ikke ville?

Anonymkode: e015f...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS for meg høres det du beskriverver ut som voldtekt eller i det minste overgrep. Du samtykket ikke verken verbalt eller med å vise entusiasme. Da har den andre (også når den andre er kvinner!) et ansvar for å forsikre seg om at du virkrlig har lyst. Ser du skriver at du ikke har set på det som voldtekt og det er greit om du vil se på det på en annen måte! Det er du som må finne ut hvordan du forholder deg til opplevelsen best. Har du snaket med noen om dette? Av og til kan det være lurt å snake med noen som kan hjelpe og sortere og bearbeide følelser. Det er veldig vanlig å bruke lang tid før man snaker med noen også, så tar du kontakt med en terapaut vill de ikke se rart på deg fordi du har ventet noen år. 

Det regnes ikke som voldtekt juridisk sett, men lovverket er utdatert i forhold til hva forskningen sier! Så den juridiske definisjonen er ikke så relevant desvere. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

TS for meg høres det du beskriverver ut som voldtekt eller i det minste overgrep. Du samtykket ikke verken verbalt eller med å vise entusiasme. Da har den andre (også når den andre er kvinner!) et ansvar for å forsikre seg om at du virkrlig har lyst. Ser du skriver at du ikke har set på det som voldtekt og det er greit om du vil se på det på en annen måte! Det er du som må finne ut hvordan du forholder deg til opplevelsen best. Har du snaket med noen om dette? Av og til kan det være lurt å snake med noen som kan hjelpe og sortere og bearbeide følelser. Det er veldig vanlig å bruke lang tid før man snaker med noen også, så tar du kontakt med en terapaut vill de ikke se rart på deg fordi du har ventet noen år. 

Det regnes ikke som voldtekt juridisk sett, men lovverket er utdatert i forhold til hva forskningen sier! Så den juridiske definisjonen er ikke så relevant desvere. 

 

TS her
Hei, takk for svar. Jeg har strengt tatt ingen traumer fra opplevelsen og har ikke behov for å prate med noen om det. Opplevde det mest som en uheldig opplevelse som jeg angret på. Grunnen til at jeg tar det opp er å anerkjenne frys-responsen blant menn også, samt diskutere gråsoner. 
Jeg vil vel strekke meg til å si at dette var sex uten klart og tydelig samtykke, og da beveger vi vel oss inn i dette området gjeldene overgrep eller ikke. 

 

Anonymkode: 70b72...6b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her
Hei, takk for svar. Jeg har strengt tatt ingen traumer fra opplevelsen og har ikke behov for å prate med noen om det. Opplevde det mest som en uheldig opplevelse som jeg angret på. Grunnen til at jeg tar det opp er å anerkjenne frys-responsen blant menn også, samt diskutere gråsoner. 
Jeg vil vel strekke meg til å si at dette var sex uten klart og tydelig samtykke, og da beveger vi vel oss inn i dette området gjeldene overgrep eller ikke. 

Anonymkode: 70b72...6b2

Problemstillingen er ekte, den. 

Men spørsmålet er ikke bare om det var samtykke, men hvorvidt du viste at dette ville du ikke.
For å se fra hennes perspektiv: Du var med henne hjem, hun tok initiativ, du ga henne positiv respons, hun tok nye initiativ, du fulgte etter, dere havnet i senga tilslutt og du var med på det. Gitt at du er en voksen mann fullt bevisst i handlingen som kunne samtykke og gjøre motstand eller ikke, på hvilken måte skulle hun sett at dette var galt av henne, på tross for at du følte det du gjorde underveis?

For meg ser det ut som en godsinnet handling fra henne der hun fikk positive signaler underveis og var helt uviten om dine følelser. 

Frys-responsen din var selvsagt ekte underveis, og hindret deg i å uttrykke deg. Om noe så er det som du skriver uheldig, og har skapt en dårlig opplevelse av det. Men det blir vanskelig å karakterisere dette som overgrep okke som. 

Likevel tenker jeg at om situasjonen var motsatt, så ville det nok kanskje vært et gråsoneovergrep, gitt at maktbalansen mellom dere er snudd på hodet også. 

En vanskelig debatt. Og jeg tenker igjen at hvordan du føler det etterpå er det som er viktig om det var et overgrep eller ikke.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du ble med hjem og du stoppet det ikke. Du hadde anledning til å vri deg unna eller gi tegn til at du ikke følte for det, så her har det nok vært helt i dine egne hender. 

Anonymkode: 023db...ced

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde blitt med en gutt hjem med gjensidig forventning om sex. Og hvis jeg egentlig underveis fant ut at denne gutten ikke tente meg så mye som jeg trodde. Hvis jeg da synes det var for pinlig å plutselig si nei, og lot som jeg fortsatt ville, så ville jeg sett på det som en fyllatabbe. Frysreaksjon tenker jeg er en tilstand jeg ikke har kontroll over fordi jeg er redd. TS var vel ikke redd? Brukte hun kniv? Truet hun han? Hun visste jo ikke at han ombestemte seg hvis han var aktiv i sexakten? Hvis han lå i sengen helt stille, så ville jeg nok stoppet opp og spurt om han var ok og om vi skulle avslutte.

Anonymkode: ec848...785

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler nok mest den oppfatningen som dere siste her har skrevet ja, at det var en uheldig opplevelse, da jeg ikke lenger hadde så lyst lenger. 
Jeg bare erfarer at om dette hadde vært en kvinne som hadde som hadde opplevd det samme, så er inntrykket mitt at dette ofte kan tolkes som et overgrep, siden man ikke får et ordentlig samtykke. 

Overgrep trenger ikke å handle om å være voldelig eller truende heller, tror det er veldig misforstått. Handler jo i hovedsak om at man ikke samtykker til sex, og det er her alle gråsonene kommer inn i bildet. 

 

Anonymkode: 70b72...6b2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Idiot.

Anonymkode: 4b8d9...217

Du kan gjerne forklare hvorfor du er uenig på en konstruktiv måte eller så er det du som fremstår som en idiot. Jeg regner med du ikke har ordentlig leseforståelse hvis du ikke forstår hva jeg har skrevet.. men forklar gjerne hvordan en person, uansett kjønn, blir med noen på ett soverom uten å ha blitt truet, ikke er beruset, kler av seg selv, legger seg i sengen med den andre parten, verken sier nei eller forsøker å vri seg unna, somehow kan si de blir voldtatt. For det var alt jeg sa..

Anonymkode: 0937d...63b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spurte om dette i en annen tråd, men det druknet litt i innholdet, så spør i en ny tråd. 

Jeg er en mann, og har opplevd noe av det samme som artikkelforfatteren på vg for mange år siden.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jQ9wB9/frida-tegner-om-voldtekt-et-enormt-problem

Ble invitert hjem til ei jente fra jobben. Vi hadde flørtet litt på jobb en stund og hun forventet nok at jeg skulle sove over når jeg først ble med hjem. Jeg hadde nok litt lyst til dette selv også. Når vi satt i sofaen og så på film, så merket jeg at jeg egentlig ikke hadde så lyst likevel, siden vi ikke hadde så god kjemi. Hadde ingenting å snakke om egentlig, og følte ingen connection til denne dama. Jeg klarte ikke å si nei, fordi jeg synes det ville vært veldig rart vi nå var alene. Jeg er også mann, så det er en viss forventing om at vi alltid har lyst. Hun var yngre og veldig frempå og tok inaktiv til eskalering. Fikk helt frys-respons og klarte ikke å uttrykke meg eller si noe som helst egentlig, og det endte med at vi lå sammen. Dvs, jeg lå ganske stille på ryggen mens hun gjorde "jobben". Det var en av mine første ganger, så jeg var uerfaren i tillegg. Det var ingen spørsmål om "Har du lyst". 

Var dette å beregne som et overgrep? 

Anonymkode: 70b72...6b2

Nei, hvis du er fysisk en normal mann. Jeg er fysisk en normal mann, jeg kan dominere omtrent alle kvinner fysisk, og kommer aldri å oppleve en kvinne som en type av trussel som vil skape en flykt, kamp eller frys reaksjon.

Høres ut som du beskriver en situasjon der du ga samtykke til det som for deg var kjip sex, men ikke et overgrep. Om historien er sann. Beklager men er mange men nå som lager opplagte oppdiktede historier for å underkjenne overgrep mot kvinner. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlig talt, jeg blir helt sjokkert over alle som mener dette er overgrep! Ts hadde all verdens mulighet til å fysisk stoppe dette eller si ifra at han ikke ville.

Han skriver: "Det var en av mine første ganger, så jeg var uerfaren i tillegg." Dette tror jeg er grunnen til at dama ikke reagerte negativt på at han bare lå der. Hun tok jo ærlig talt hensyn til en uerfaren mann ved ikke forvente masse innsats. Det at Ts er uerfaren er nok også grunnen til at han ikke stoppet sexen, for han vil nok gjerne ha mer sex og erfaringer med sex, selv om dette egentlig var feil dame. Han var ambivalent og både ville og ville ikke.

Dette slår meg mye mer som en desperat mann som tar det han får og angrer etterpå enn en situasjon hvor noen har blitt voldtatt. 

Anonymkode: 4eeb4...ce3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 18 åring ble jeg overtalt av en gammel feit dame. 

Hun var så innpåsliten og jeg var så usikker at jeg turde ikke si nei. 

Hun iglet seg innpå og fikk viljen sin. 

Synes jeg det var kjekt? Nei overhodet ikke. Men jeg lot det skje. Det var ingen tvang, bare ubehagelig å ikke klare å sette tydelige grenser. 

Holder ikke noe imot henne for den opplevelsen, men lærte av det. 

Anonymkode: 023db...ced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er kvinne og har også hatt sex med kollega fordi jeg ikke turte/orket den dårlige stemningen ved avvisning. Ikke frykt for vold. For meg er ikke det voldtekt.

Anonymkode: e66fd...55b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klønete sex eller ONS man kanskje angrer på i ettertid, er ikke overgrep etter min mening, men en livslærdom.

Anonymkode: 9a3aa...39c

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke overgrep/voldtekt bare fordi man ikke tørr å lage en awkward stemning. Mann eller kvinne. Du kan ikke klandre noen fordi du ikke vil at det skal bli pinlig. Dette hadde ikke vært overgrep om man byttet om kjønnsrollene heller. Litt ansvar skal man ha selv også. I denne situasjonen skulle du ha gått hjem det sekundet du tenkte at dette ikke var noe for deg allikevel. Tenker du hun hadde hindret deg fra å gå? 

Anonymkode: 83f26...78b

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke ansett dette som voldtekt. Du var fysisk sterkere, du var eldre og du var helt tilstede. Du ønsket ikke dra hjem fordi du TROR det lå en forventning om at du skulle sove over, du TROR det er en forventning om at menn alltid vil ha sex. Du sa ikke nei, fordi du mente det var rart når dere var alene. «Helt frys-reaksjon» høres det ikke ut som at du fikk. Du sier hun tok initiativ og at du lå «ganske stille». Å ta initiativ er ikke voldtekt. Du ville ikke beskrevet det hun gjorde som initiativ dersom du ble utsatt for voldtekt. Du kan ikke si du har blitt voldtatt fordi du hadde sex fordi det var for flaut å si nei. 

Anonymkode: 7ca94...dfd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...