Gå til innhold

Dere som tjener millionen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

rebella81 skrev (På 19.4.2024 den 15.56):

Dette er litt farlig å legge ut på et forum som KG, hvor sykepleierforakten er total. Her MÅ du presisere hvordan du greier å tjene så mye. Folk blir så forstyrra og greier ikke sortere ut informasjon, og vips blir dette en sannhet i hodet på enkelte. 

Helt enig :)  Jobber selv på intensivavdeling. Har en kollega som tjener godt over millionen, men vedkommende jobber 100% natt og i tillegg ekstravakter som sikkert representerer en ekstra 20-30%-stilling. Han jobber 1-2 ekstravakter nesten hver frihelg, ofte da dobbeltvakter på 17,5 timer og sover ofte på jobb mellom vakter for å slippe å dra hjem og sove i mellom ellers i uka også.  Masse ekstravakter på sommeren. Omtrent alle helligdager. Tror han jobber ulovlig mye overtid. 

 Han har voksne barn og en enorm arbeidskapasitet, dette representerer ikke flertallet. Men har skjønt at det er vanskelig for mange her inne på KG skjønne forskjellen på grunnlønn og ubekvemstillegg/ekstravakter/overtidsbetaling. Sykepleieryrket gir mulighet for masse ekstravakter, men dette er jo nettopp EKSTRA og vil komme oppå grunnlønna.

Anonymkode: 4f388...acc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rucula skrev (20 timer siden):

Tenk, det er skattebetalerne som betaler for dette gildet

Men alle skjønner jo at det må være jordmødre og intensivsykepleiere på jobb. Alternativet til at spesialsykepleierne i tråden skal jobbe overtid, er jo at et vikarbyrå leies inn. Det blir enda dyrere for skattebetalerne. Norge har lav barseldødelighet og lav dødelighet på en rekke akutte sykdommer og skader sammenliknet med mange vestlige land. Det skyldes i stor grad flinke leger og en høy andel spesialsykepleiere på jobb. Det koster penger. 

Anonymkode: d6eb4...dcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om du ikke klarer å jobbe fulltid eller forskjøvede vakter, betyr det ikke at vi som takler det ikke tar ansvaret vårt alvorlig. Jeg er en akkurat like god anestesisykepleier om jeg jobber kveldsvakt på en tirsdag i stedet for en onsdag. 

Anonymkode: d6eb4...dcd

Det sa jeg heller ikke, men jeg reagerer på at dere beskriver det som no big deal, for det er det for veldig mange.

Anonymkode: 7a981...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder i staten for ca. 45 ansatte. Barnevern.

Anonymkode: e2866...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det sa jeg heller ikke, men jeg reagerer på at dere beskriver det som no big deal, for det er det for veldig mange.

Anonymkode: 7a981...fd9

Ikke sant? Eller at "neida jobber ikke så mye overtid". Men jobber 4 overtidsvakter per måned. Er jo en gang i uka . Gir feilaktig bilde til utenforstående 

Anonymkode: c3a5f...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 2:30 PM, AnonymBruker said:

Hva jobber dere med? Hvilken utdannelse har dere? Hvilke oppgaver gjør dere?

Gidder ikke få svar som «er konsulent i et firma», uten noen flere beskrivelser. Vil ha konkrete beskrivelser takk.

Anonymkode: 88855...971

Lønna kjem an på kva jobb man får, utdanning spelar mindre inn. 

Mvh biolog med millionlønn, fastlønn utan overtid, men det er pga leder og budsjettansvar, masteren er relevant for jobben, men ikkje eit must. Biologane under meg tener betydelig mindre.

Anonymkode: 013d8...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konsulent :) 

Anonymkode: d70c7...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan kan du få en bonus på 3-4 mill?

Anonymkode: da2b8...305

Spørs hvor mange dealer vi som selskap får til og hvor mye man selv er invovlert i dealene.. 

men ligger an til 2 mill bonus i 2024🤞

Anonymkode: 85bc6...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jurist i helsesektoren. Jobber med helserett, personvern og bistår ledelsen i det meste når shit has hit the fan. Jobber først og fremst dagtid, men har relativt stort ansvar og forventes å være på vakt når noe større går galt.

Anonymkode: 90496...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 9.41):

Siv ing med 25 års erfaring. Jobber som konsulent innen blant annet havbruk, olje og gass. Tjener 1.2 mill.

Ulempen er at vi i praksis ikke har betalt overtid. Jeg veldig jobber mye gratis før. (Gidder ikke det lenger.) Reisetid går rett av fritiden.

Jeg må si jeg er litt overrasket over hvor bra folk tjener i offentlig sektor i følge denne tråden. Offentlig sektor har mer goder enn vi har. Mange i tråden har også lavere utdanning som er lett å komme inn på. Bedre pensjonsordninger tror jeg. Jeg unner folk å tjene bra. Jeg er bare overrasket. Man får ofte inntrykk av at de tjener så dårlig.

Anonymkode: 2d0de...26a

Mer goder? En sikker jobb er det eneste som er en unik gode i det offentlige.

Jeg jobber offentlig, min mann privat. Han har helt syke ordninger når det kommer til forsikringer som døds- livs- og uføreforsikring, betalt mobil og internett, firmahytte til mange millioner på en drømmelokasjon, sponset julebordshelg hvor også vi partnere er bedt med - med fri bar. Man betaler bare for transport (egen bil/kollektiv) hvis det holdes her i byen, ellers sponses også felles transport. Mannen får også varm lunsj på jobben, med forrett, hovedrett og en valgfri dessert. Han får parkering midt i sentrum som vi benytter oss av utenom ar æbeidstid også. Han har fleksitid, fysioterapi ved sykdom, gratis trening med personlig trener og sikkert et par andre ting som jeg har glemt. I tillegg har han en jobb som er minst like sikker som meg.

Så nei, det offentlige har ikke generelt bedre ordninger. I 2024 er det ganske likt, men private kan gi sinnsykt mye mer og det strammes stadig inn i det offentlige.

Anonymkode: 08dc4...72a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 17.54):

Pensjon i det offentlige vil dessverre neppe slå 7% pensjonsopptjening i det private. Den fiktive pensjonsbeholdningen i det offentlige oppjusteres kun med inflasjonen, mens du som privat ansatt har mulighet til å investere din høyst reelle pensjonsbeholdning. Over 40 år blir forskjellen enorm! Ikke noe problem at man kun tar ut det over ti år, man kan jo bare spare til årene etterpå, hvor man kun har alderspensjon. 

Anonymkode: 09414...6ad

7% er det maksimale man kan ha i det private. 4% regnes som bra. Noen har bare 2% som er minimum,og vanlig blant lavtlønnede.

Offentlig ansatte har vel 5.7% fra start og 18% over en viss sum. Eller?

Argumentet mot privatisering er blant annet at de ansatte får dårligere pensjon, men det er kanskje bare tull?

Anonymkode: 2d0de...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Burde da visst hva du utdannet deg til. Gratis utdanning vil du ha, men jobbe litt for andre sin skyld neppe.

Vi bør virkelig pålegge medisinstudentene studieavgift, da så mange av dem hopper over i det private etter utdanningsløpet.

Anonymkode: e1753...9f3

Hva med å heller gjøre arbeidslivet bedre for leger?

At leger går lange vakter og knapt sover høres virkelig ikke bra ut i mine ører rent pasientsikkerhetsmessig.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

7% er det maksimale man kan ha i det private. 4% regnes som bra. Noen har bare 2% som er minimum,og vanlig blant lavtlønnede.

Offentlig ansatte har vel 5.7% fra start og 18% over en viss sum. Eller?

Argumentet mot privatisering er blant annet at de ansatte får dårligere pensjon, men det er kanskje bare tull?

Anonymkode: 2d0de...26a

Vi har ca 5% opp til 7G og 8% for det man tjener over 7G. Privat industri hvor mange faktisk får lønn over 7G. 

Det spiller vel ingen rolle om staten betaler 18% over en viss sum når «ingen» tjener over den summen. Regner med at det er over 5G et sted. 

Anonymkode: 7de51...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer goder? En sikker jobb er det eneste som er en unik gode i det offentlige.

Jeg jobber offentlig, min mann privat. Han har helt syke ordninger når det kommer til forsikringer som døds- livs- og uføreforsikring, betalt mobil og internett, firmahytte til mange millioner på en drømmelokasjon, sponset julebordshelg hvor også vi partnere er bedt med - med fri bar. Man betaler bare for transport (egen bil/kollektiv) hvis det holdes her i byen, ellers sponses også felles transport. Mannen får også varm lunsj på jobben, med forrett, hovedrett og en valgfri dessert. Han får parkering midt i sentrum som vi benytter oss av utenom ar æbeidstid også. Han har fleksitid, fysioterapi ved sykdom, gratis trening med personlig trener og sikkert et par andre ting som jeg har glemt. I tillegg har han en jobb som er minst like sikker som meg.

Så nei, det offentlige har ikke generelt bedre ordninger. I 2024 er det ganske likt, men private kan gi sinnsykt mye mer og det strammes stadig inn i det offentlige.

Anonymkode: 08dc4...72a

Det eneste det offentlige har som det private ikke har er pensjonen! 
eller er de andre godene i staten minimale.. jobbsikkerheten er jo blitt så og si lik i det private..

og etter corona har jo hjemmekontor(og gjemmekontor) blir fullt akseptert.. 

så i det private er det mye mer goder uten tvil

Anonymkode: 85bc6...807

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesialsykepleier. 1,2 mill i fjor. 

Anonymkode: 0a27d...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

7% er det maksimale man kan ha i det private. 4% regnes som bra. Noen har bare 2% som er minimum,og vanlig blant lavtlønnede.

Offentlig ansatte har vel 5.7% fra start og 18% over en viss sum. Eller?

Argumentet mot privatisering er blant annet at de ansatte får dårligere pensjon, men det er kanskje bare tull?

Anonymkode: 2d0de...26a

I mitt yrke har vi bare 2%, jobber i det offentlige.

Anonymkode: 88855...971

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I mitt yrke har vi bare 2%, jobber i det offentlige.

Anonymkode: 88855...971

Hvorfor skrytes det så mye av offentlig pensjonsordning da?

Anonymkode: c3a5f...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektleder i oljeleverandørindustrien. Har master i naturvitenskap og 11 års erfaring.

Anonymkode: fcccd...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skrytes det så mye av offentlig pensjonsordning da?

Anonymkode: c3a5f...322

Fordi folk ikke har fått med seg at ordningen ble endret i (jeg tror det var 2020). 

Myten om gullpensjoner i det offentlige sitter godt fast folk.

Anonymkode: fcccd...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi folk ikke har fått med seg at ordningen ble endret i (jeg tror det var 2020). 

Myten om gullpensjoner i det offentlige sitter godt fast folk.

Anonymkode: fcccd...cf0

Jeg var ikke den du spurte forresten😊

Jeg jobbet i staten for få år tilbake da endringen var implementert. Det ble satt av 5% pensjonssparing som en form for advart av innskuddspensjon. Da tjente jeg halvparten av hva jeg gjør i det private, så mon opptjening på lusne 3.5% i det private er bedre enn jeg hadde i Staten. I tillegg jobbet jeg 2 år og 8 måneder i Staten, og hvis man jobber kortere enn 3 år, får man null igjen. Så aldri noe til pengene de hadde trukket fra lønna mi til pensjonssparing da. For det hadde de ikke sluttet med. 

Anonymkode: fcccd...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...