AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #181 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg var ikke den du spurte forresten😊 Jeg jobbet i staten for få år tilbake da endringen var implementert. Det ble satt av 5% pensjonssparing som en form for advart av innskuddspensjon. Da tjente jeg halvparten av hva jeg gjør i det private, så mon opptjening på lusne 3.5% i det private er bedre enn jeg hadde i Staten. I tillegg jobbet jeg 2 år og 8 måneder i Staten, og hvis man jobber kortere enn 3 år, får man null igjen. Så aldri noe til pengene de hadde trukket fra lønna mi til pensjonssparing da. For det hadde de ikke sluttet med. Anonymkode: fcccd...cf0 Hææh? Får man ikke pengene man har spart hvis man bytter jobb? Det er jo tyveri Anonymkode: c3a5f...322
syra Skrevet 23. april 2024 #182 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 15.38): Industrien. Kun fagbrev, 1,2 mill. i fjor. Anonymkode: 4525d...25e Hvilke type jobb har du innen industrien?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #183 Skrevet 23. april 2024 Pappen min tjener godt over en million, og har bonus i tillegg til dette. Han er utdannet byggingeniør og jobber som prosjektleder i et byggefirma, har spesialisert seg innen betong så han holder på med noe sånt😅 Anonymkode: 60a29...b49
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #184 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 20.26): 7% er det maksimale man kan ha i det private. 4% regnes som bra. Noen har bare 2% som er minimum,og vanlig blant lavtlønnede. Offentlig ansatte har vel 5.7% fra start og 18% over en viss sum. Eller? Argumentet mot privatisering er blant annet at de ansatte får dårligere pensjon, men det er kanskje bare tull? Anonymkode: 2d0de...26a Forskjellen ligger i, som jeg skrev i innlegget, at i privat pensjonsordning kan du velge investeringsprofil. Velger du 100% aksjer i det globale aksjemarkedet, har det historisk sett vært betydelig over inflasjonen. Den fiktive pensjonsbeholdningen i det offentlige oppjusteres årlig med inflasjonen, og vi har ingen muligheter til selv å bestemme risikonivå. Over 40 år vil rentes rente-effekten utgjøre store summer - i det privates favør. 2% er selvsagt elendig, men mange har også mer enn det. Jeg snakker ikke om 2%, jeg snakker om dem som får mer. Jeg jobber i staten og ser selv hvor sakte min fiktive pensjonsbeholdning øker sammenlignet med min egen private pensjonssparing (globale indeksfond). Offentlig ansatte pleide å få 2/3 av sluttlønn hvis de hadde full pensjonsopptjening, livet ut. Dette var gullpensjonistene. Da var offentlig pensjon veldig bra. Denne ordningen er nå fullstendig rasert, og hvis man har en god pensjonsopptjening privat, og tar aktive valg for maksimal økning, vil man fort komme bedre ut i det private - pga rentes rente-effekten. Anonymkode: 09414...6ad
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #185 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 11.56): Har jobbet i det offentlige siden 2015, aldri hatt mer enn 2% Anonymkode: 88855...971 De 2% er det obligatoriske trekket som du SELV betaler for (staten). I tillegg kommer det arbeidsgiver betaler inn for deg. Anonymkode: 09414...6ad
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #186 Skrevet 27. april 2024 Løsningsarkitekt / seniorselger innen IT (mer konkret: økonomi- og forretningssystemer). Større selskap i privat sektor 35 år Ingen utdannelse utover VGS 15 års erfaring med salg i ulike bransjer Årslønn varierer mellom 1,5 og 2 Jobber stort sett 50+ timer i uka, har kun ferie på papiret, alltid tilgjengelig for kundene. Anonymkode: f8b68...1e1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #187 Skrevet 27. april 2024 Løsningsarkitekt / seniorselger innen IT (mer konkret: økonomi- og forretningssystemer). Større selskap i privat sektor 35 år Ingen utdannelse utover VGS 15 års erfaring med salg i ulike bransjer Årslønn varierer mellom 1,5 og 2 Drar inn vesentlig større summer enn dette til min arbeidsgiver hvert år Jobber stort sett 50+ timer i uka, har kun ferie på papiret, alltid tilgjengelig for kundene. Anonymkode: f8b68...1e1
Gjest Konser Skrevet 27. april 2024 #188 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 14.30): Hva jobber dere med? Hvilken utdannelse har dere? Hvilke oppgaver gjør dere? Gidder ikke få svar som «er konsulent i et firma», uten noen flere beskrivelser. Vil ha konkrete beskrivelser takk. Anonymkode: 88855...971 Jeg var sanger, tjente noen millioner. Jeg lagde et barnemuseem med dinosaurer, er der daglig og jobber på kontoret og hjelper til med "kunst", innredning av det. Jeg hoppet over skolen som barn, så jeg utviklet meg normalt, det vil si at jeg fikk interesse for kunst når jeg var først sånn i tretti-årene, morsommere å lage kunst og sånt, når man er eldre, enn barn, da glemmer man alt bare
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #189 Skrevet 27. april 2024 On 4/22/2024 at 12:05 PM, AnonymBruker said: Hææh? Får man ikke pengene man har spart hvis man bytter jobb? Det er jo tyveri Anonymkode: c3a5f...322 Enig i det, men staten kan gjøre som den vil. Sure penger. Anonymkode: fcccd...cf0
-venter- Skrevet 27. april 2024 #190 Skrevet 27. april 2024 AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 21.45): Pappen min tjener godt over en million, og har bonus i tillegg til dette. Han er utdannet byggingeniør og jobber som prosjektleder i et byggefirma, har spesialisert seg innen betong så han holder på med noe sånt😅 Anonymkode: 60a29...b49 Samme som min mann. Tre år på universitet, normale arbeidstider og godt betalt. Jeg har lengre utdannelse og tjener halvparten…
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå