Gå til innhold

Er sykepleiere den viktigste gruppen i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

 Vi er fullstendig avhengige av at IT systemene fungerer. Og vi er svært sårbare. Fullstendig enige i dette.

Men en kan ikke si at en renholder er like viktig som enn lege. Ja begge trengs, men noen funksjoner kan lettere erstattes.  Er renholderen syk kan driften fremdeles opprettholdes, men en pasient kan ikke opereres om kirurgen ikke er tilstede. 

Anonymkode: 65150...161

Nei, og det har jeg ikke sagt heller, men for at det skal gå som normalt, så må jo legen prioritere sine oppgaver, samme med de andre i et presset system, og da har man i grunn ikke så veldig mye tid til overs til å drive med alternative oppgaver.

Men at alle i like stor grad er noe vi er avhengig av kan nok diskuteres, selv om det blir noe på siden av diskusjonen, da det går veldig spesifikt på en gruppe innen helsevesenet som er mindre viktig, og ikke motsatt.

Anonymkode: fe7ed...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, og det har jeg ikke sagt heller, men for at det skal gå som normalt, så må jo legen prioritere sine oppgaver, samme med de andre i et presset system, og da har man i grunn ikke så veldig mye tid til overs til å drive med alternative oppgaver.

Men at alle i like stor grad er noe vi er avhengig av kan nok diskuteres, selv om det blir noe på siden av diskusjonen, da det går veldig spesifikt på en gruppe innen helsevesenet som er mindre viktig, og ikke motsatt.

Anonymkode: fe7ed...f25

Jeg presiserte at vi alle er viktige - ikke nødvendigvis like viktige.

Men å gå løs på en gruppe som vesentlig mindre viktigere enn alle andre, mener jeg som nevnt går litt på utsiden av diskusjonen når trådens tema er om sykepleiere er viktigst. Ikke om renholdere er minst viktige.

Anonymkode: fe7ed...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg presiserte at vi alle er viktige - ikke nødvendigvis like viktige.

Men å gå løs på en gruppe som vesentlig mindre viktigere enn alle andre, mener jeg som nevnt går litt på utsiden av diskusjonen når trådens tema er om sykepleiere er viktigst. Ikke om renholdere er minst viktige.

Anonymkode: fe7ed...f25

Poenget var ikke å gå løs på en enkel gruppe. Men å få frem er poeng. I et samfunn er vi alle avhengig av at alle funksjoner må fungere. Men samtidig er vi helt avhengig av at det utdannes mennesker i visse funksjoner. Ellers kollapser det.  Så en hjertekirurg ved  Rikshospitalet er langt viktigere enn en som jobber i butikk.   
 

Så å gjøre et inntrykk av at alle i et samfunn har like viktige funksjoner er skivebom. Noen jobber kan utføres av de alle fleste og ved andre stillinger må en ha lang utdannelse for å mestre.   

Anonymkode: 65150...161

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kirurger er viktigst. Kirurger kan fikse ellers friske, unge mennesker som skader seg, så de kommer seg tilbake i arbeid.

 

Og jordmødre kanskje, så ikke alt for mange dør i barsel.

Sykepleiere en viktigst for langvarig pleie av syke og svake, men for samfunnet hadde det strengt tatt vært bedre om disse menneskene døde ganske raskt.

Jeg har personlig aldri hatt bruk for en sykepleier, men har hatt behov for både jordmor, kirurger og leger.

 

(jeg er sykepleier selv, og det er sjeldent jeg føler jeg har reddet noen som kommer tilbake og gjør nytte for samfunnet).

Anonymkode: 46c44...e24

Men da du hadde behov for kirurg hadde du jo garantert også behov for operasjonssykepleiere. Hvis operasjonen ble utført med noe mer enn lokalbedøvelse, hadde du jo behov for anestesisykepleier og PO-sykepleier også. Hadde du måttet utføre keisersnitt, hadde du også trengt alle disse. Kirurger er viktige, men de jobber alltid i team med sykepleiere. Selv om du ikke redder liv som sykepleier, gjør jo noen av oss andre det- i team med fantastisk flinke leger. 

Anonymkode: 76a76...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 20.07):

Alle yrker i helsevesenet er like viktige (bortsett fra direktører, vi kunne klart oss med færre av dem). Jeg synes i de fleste tilfeller at samarbeidet fungerer utmerket. Mange som ikke jobber i helsevesenet har sett på serier som Grey’s anatomy og Chicago Med og tenker at leger er fysisk til stede i avdelingen hele tiden, men leger har travle vakter og mange pasienter, og må som oftest gå mellom akuttmottak og flere sengeposter på vakttid. Et typisk (ikke ekte, litt forenklet men relativt realistisk) eksempel på godt samarbeid kan være slik: 

Fru «Hansen» på 62 år er innlagt til observasjon etter å ha besvimt. På kvelden får hun brystsmerter. 
Spl ringer legen: Hei, dette er spl A på medisinsk sengepost. Fru Hansen på rom 1 har fått brystsmerter. Hun sier at smertene er verst ved innpust. Jeg har tatt vitalia, og de er normale bortsett fra oksygenmetning på 89% og litt rask puls på 90. Helsefagarbeider B tar EKG nå, som straks er klart til at du kan se på. Vi har også lagt inn en grov PVK for sikkerhets skyld, og tatt blodprøver fra den. 
Lege: Flott, bestill blodprøve x, y og z fra prøven dere tok akkurat. Hadde ikke fru Hansen nettopp kommet hjem fra en lang flytur? 
Spl: Jo, det stemmer. Vi har lagt fru Hansen på en monitor så vi kan overvåke vitale tegn. 
Lege: Ok, EKG ser normal ut, men jeg skal få overlegen til å se på den. Jeg bestiller CT thorax med tanke på lungeemboli (legen mistenker blodpropp i lungene). Gi henne oksygen på nesegrime, så kommer jeg innom og ser til henne og forordner medisin x straks. 
 

I dette scenarioet analyserer bioingeniør C blodprøvene som blir sendt, mens radiograf D gjør seg klar til å ta CT-bildet. Legen stiller diagnosen og forordner medisinen, men hun er helt avhengig av at  helsefagarbeider B oppdaget symptomene, sykepleier A som samlet og videreformidlet informasjonen på en måte som gjør det enklere for legen å stille en eventuell diagnose, samt radiograf D og bioingeniør C som bidrar til prøver som understøtter diagnosen. For ikke å glemme renholder E, som grundig har smittevasket CT-laben før fru Hansen skulle inn, siden forrige pasient var MRSA-positiv. 
 

Forsvaret hadde et fint motto for noen år siden: Uten alle er vi ingen. Det gjelder i helsevesenet også. 

Anonymkode: 76a76...132

Det realistiske i dette scenariet er vel heller som følger:

Spl A ringer vakthavende lege: «Ehhh hei, hun på 506 har fått vondt.»

Vakthavende lege (som akkurat nå er inne hos en pasient i akuttmottaket, mens det renner inn med callinger fra legevakten og prehospitalt EKGer): «Vondt hvor da?»

Spl A, vendt vekk fra røret: «Legen lurer på hvor du har vondt» …..pause….. (inn i røret): «I brystet!»

Vakthavende lege, som forøvrig har ansvar for 130 pasienter fordelt utover fem medisinske sengeposter og en medisinsk intensiv: «Ok. Hvor ringer du fra, hvem er pasienten på 505, og hvorfor er hun innlagt i utgangspunktet?»

Spl A (med febrilsk tastaturknotting i bakgrunnen): «Ehhh jeg ringer fra lungeavdelingen…ehhh…hun har kreft…og for høyt blodtrykk…. (mer knotting her)…og KOLS…»

Vakthavende lege, mind you klokken er 04 på natten og tålmodigheten tynnslitt: «JA MEN HVORFOR ER HUN INNLAGT AKKURAT NÅ»

Spl A: «Ehh….det vet jeg ikke…jeg skal sjekke… (knotte knotete)…PLEURADREN! står det her».

Vakthavende lege: Sukk. Har du tatt målinger av henne?

Spl A: Nei.

Vakthavende lege: Sukk. 

Anonymkode: a4cde...3f3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 2.10):

Er sykepleiere viktigere enn andre yrkesgrupper som jobber i helsevesenet? Det sies at uten sykepleierne så kollapser helsevesenet.

For meg må det bety at de er viktigere enn f.eks helsefagarbeidere, bioingeniører og portører. Ja til og med viktigere enn leger.

Hvis det er tilfellet så er det ikke så rart det er så mye fokus på denne gruppen. Men hvis det ikke er tilfellet, så må vi slutte å være så opphengt i sykepleiere. Jo mer fokus man har på noe, desto større blir problemet. Faktisk.

Har du litt vondt i fingeren og fokuserer intenst på smerten, og alle rundt deg også kun er fokusert på smerten du har i fingeren, så blir den smerten 100 ganger større, enn om du bare hadde ignorert hele greia.

Anonymkode: a66eb...b3f

 Jeg tenker alle i helsevesenet er viktige - uansett hvilken yrkesgruppe man fjerner kollapser systemet, inkludert alt fra leger til renholdsarbeidere. Men - enda viktigere er lærerne som underviser ungdom som senere utdanner seg innen helse :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaskazini skrev (10 minutter siden):

 Jeg tenker alle i helsevesenet er viktige - uansett hvilken yrkesgruppe man fjerner kollapser systemet, inkludert alt fra leger til renholdsarbeidere. Men - enda viktigere er lærerne som underviser ungdom som senere utdanner seg innen helse :)  

Og for å fullføre den argumentasjonen kan vi vel nå konkludere med at de ALLER VIKTIGSTE er mennene og kvinnene som unnfanger og føder fremtidige samfunnsborgere som skal jobbe i helsevesenet! Halleluja!

Anonymkode: a4cde...3f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 21.07):

Men da du hadde behov for kirurg hadde du jo garantert også behov for operasjonssykepleiere. Hvis operasjonen ble utført med noe mer enn lokalbedøvelse, hadde du jo behov for anestesisykepleier og PO-sykepleier også. Hadde du måttet utføre keisersnitt, hadde du også trengt alle disse. Kirurger er viktige, men de jobber alltid i team med sykepleiere. Selv om du ikke redder liv som sykepleier, gjør jo noen av oss andre det- i team med fantastisk flinke leger. 

Anonymkode: 76a76...132

Og uten instrumentteknikker hadde det ikke blitt noe operasjon. Ei heller sterilt engansutstyr til sengeposten.

Anonymkode: 48c1f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det realistiske i dette scenariet er vel heller som følger:

Spl A ringer vakthavende lege: «Ehhh hei, hun på 506 har fått vondt.»

Vakthavende lege (som akkurat nå er inne hos en pasient i akuttmottaket, mens det renner inn med callinger fra legevakten og prehospitalt EKGer): «Vondt hvor da?»

Spl A, vendt vekk fra røret: «Legen lurer på hvor du har vondt» …..pause….. (inn i røret): «I brystet!»

Vakthavende lege, som forøvrig har ansvar for 130 pasienter fordelt utover fem medisinske sengeposter og en medisinsk intensiv: «Ok. Hvor ringer du fra, hvem er pasienten på 505, og hvorfor er hun innlagt i utgangspunktet?»

Spl A (med febrilsk tastaturknotting i bakgrunnen): «Ehhh jeg ringer fra lungeavdelingen…ehhh…hun har kreft…og for høyt blodtrykk…. (mer knotting her)…og KOLS…»

Vakthavende lege, mind you klokken er 04 på natten og tålmodigheten tynnslitt: «JA MEN HVORFOR ER HUN INNLAGT AKKURAT NÅ»

Spl A: «Ehh….det vet jeg ikke…jeg skal sjekke… (knotte knotete)…PLEURADREN! står det her».

Vakthavende lege: Sukk. Har du tatt målinger av henne?

Spl A: Nei.

Vakthavende lege: Sukk. 

Anonymkode: a4cde...3f3

Dette er så sant at det gjør litt vondt. Flashback til litt for mange slike samtaler, gjerne mens en går fra brann til brann mens telefonen ringer om alt mellom himmel og jord, mens du ikke aner om den neste telefonen gjelder en akuttsituasjon eller en paracet...

Bonus-vondt hvis du vet akkurat det de ringer om står i avdelingens prosedyre og/eller i pasienten sin journal...

Anonymkode: e719f...c0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (På 19.4.2024 den 11.48):

Ingen har sagt sykepleierne er viktigst. Men det er de det er størst mangel på for øyeblikket. Derfor stort fokus. Akkurat som at lærere ikke er den eneste yrkesgruppen i skolen, men fokuset er på de fordi det faktisk er en stor mangel.  Selv om såklart andre i skolen også er viktig. Feks assistentene. 

Er det virkelig mangel på sykepleiere? Eller utfører sykepleierne i Norge oppgaver som sykepleiere i andre land delegerer til helsefagarbeidere?7

Norge har nesten dobbelt så mange sykepleiere pr 1000 innbyggere som andre land - vi ligger helt i verdenstoppen når det gjelder sykepleiere pr innbygger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 22.54):

Det realistiske i dette scenariet er vel heller som følger:

Spl A ringer vakthavende lege: «Ehhh hei, hun på 506 har fått vondt.»

Vakthavende lege (som akkurat nå er inne hos en pasient i akuttmottaket, mens det renner inn med callinger fra legevakten og prehospitalt EKGer): «Vondt hvor da?»

Spl A, vendt vekk fra røret: «Legen lurer på hvor du har vondt» …..pause….. (inn i røret): «I brystet!»

Vakthavende lege, som forøvrig har ansvar for 130 pasienter fordelt utover fem medisinske sengeposter og en medisinsk intensiv: «Ok. Hvor ringer du fra, hvem er pasienten på 505, og hvorfor er hun innlagt i utgangspunktet?»

Spl A (med febrilsk tastaturknotting i bakgrunnen): «Ehhh jeg ringer fra lungeavdelingen…ehhh…hun har kreft…og for høyt blodtrykk…. (mer knotting her)…og KOLS…»

Vakthavende lege, mind you klokken er 04 på natten og tålmodigheten tynnslitt: «JA MEN HVORFOR ER HUN INNLAGT AKKURAT NÅ»

Spl A: «Ehh….det vet jeg ikke…jeg skal sjekke… (knotte knotete)…PLEURADREN! står det her».

Vakthavende lege: Sukk. Har du tatt målinger av henne?

Spl A: Nei.

Vakthavende lege: Sukk. 

Anonymkode: a4cde...3f3

Hehe, når man er ny sykepleier er det akkurat slik, ja. Etterhvert lærer man seg hva man skal gjøre før samtalen med legen- og det er derfor det er viktig å beholde erfarne sykepleiere pasientnært . Poenget mitt med innlegget står fortsatt- legen med sine 130 pasienter hadde aldri fått vite at pasienten hadde brystsmerter uten sykepleieren, og hun er avhengig av radiografen og bioingeniøren for å stille en sikker diagnose. 

Anonymkode: 76a76...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...