Gå til innhold

Er sykepleiere den viktigste gruppen i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Torasaurus skrev (9 timer siden):

Hva er det for et tullete spørsmål? Helsevesenet kommer til å kollapse uten leger, sykepleiere, portører, radiografer vaskepersonell og alle andre som jobber i helsevesenet. Alle i helsevesenet gjør en viktig jobb. Men legene er nok "viktigst"

Men helsevesenet et lag! Og de gjør jobben sammen, som et stort team.

Hvorfor er legene viktigst? Uten alle de andre hadde ikke noen av legens beslutninger blitt gjennomført i det hele tatt og ingen hadde fått behandling og pleie. Vi er alle like viktige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mitch92 skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er legene viktigst? Uten alle de andre hadde ikke noen av legens beslutninger blitt gjennomført i det hele tatt og ingen hadde fått behandling og pleie. Vi er alle like viktige 

Enig. Legene er der for å vurdere og skreddersy behandlingsløpet som er mest gunstig for pasienten gitt situasjonen. Uten de andre ville helsevesenet ikke fungert. Hvert yrkesgruppe er viktig, bortsett fra kanskje fra management 🤭

Anonymkode: d2ae0...9b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette på spissen. I en kaotisk krigs situasjon f eks, så må legen bare ta en avgjørelse og kan ikke vente på hverken røntgen, laboratorie svar osv. Må bare kjøre på med enten antibiotika og lappe sammen en brukket fot osv. Gjerne med hjelp fra en sykepleier. Alt det andre må faktisk vente. Der har dere svaret deres.

Og er det ikke en lege der må sykepleieren ta avgjørelsen. Helt satt på spissen.

Anonymkode: fc9e4...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle viktige, men leger på en måte viktigst. Uten dem ville man bare hatt grunnleggende omsorg, pleie og observasjon. de færreste syke (på sykehus) ville blitt friske bare av det. Mens legene fint kunne lært seg å pleie og administrere medisiner, det hadde bare blitt en svær reduksjon i kapasiteten i helsevesenet.

Anonymkode: 5d90f...d86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle viktige, men leger på en måte viktigst. Uten dem ville man bare hatt grunnleggende omsorg, pleie og observasjon. de færreste syke (på sykehus) ville blitt friske bare av det. Mens legene fint kunne lært seg å pleie og administrere medisiner, det hadde bare blitt en svær reduksjon i kapasiteten i helsevesenet.

Anonymkode: 5d90f...d86

Man kan jo snu på det også. Uten sykepleierne og helsefagarbeiderne så hadde man ikke hatt tilgang på den mest grunnleggende pleien og alle hadde dødd uansett hvor mye medisinsk innovasjon man har. Legene er alt for få til å kunne ta på seg jobben alene. Er ikke "bare" svært reduksjon hadde vært fullstendig kollaps. Man trenger hverandre. Uten operasjonssykepleiere får ikke kirurgene utført kirurgi for eksempel. Men ei heller motsatt. Uten sykepleiere hadde man ikke fått utført medisinsk behandling, og uten legene hadde ikke ordentlig og korrekt behandling blitt ordinert i utgangspunktet 

Endret av mitch92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (3 minutter siden):

Man kan jo snu på det også. Uten sykepleierne og helsefagarbeiderne så hadde man ikke hatt tilgang på den mest grunnleggende pleien og alle hadde dødd uansett hvor mye medisinsk innovasjon man har. Legene er alt for få til å kunne ta på seg jobben alene. Er ikke "bare" svært reduksjon hadde vært fullstendig kollaps. Man trenger hverandre. Uten operasjonssykepleiere får ikke kirurgene utført kirurgi for eksempel. Men ei heller motsatt. Uten sykepleiere hadde man ikke fått utført medisinsk behandling, og uten legene hadde ikke ordentlig og korrekt behandling blitt ordinert i utgangspunktet 

Joda, derfor sa jeg alle er viktig. Men en lege kan ofte erstatte en sykepleier i prosedyrer o.l, men ikke omvendt. Men såklart hadde det kollapset totalt. Men det gjelder som nevnt alle yrkesgrupper som jobber på sykehuset. Leger er spydspissen i helsevesenet, men et spyd vil ikke fungere uten et skaft.

Anonymkode: 5d90f...d86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, derfor sa jeg alle er viktig. Men en lege kan ofte erstatte en sykepleier i prosedyrer o.l, men ikke omvendt. Men såklart hadde det kollapset totalt. Men det gjelder som nevnt alle yrkesgrupper som jobber på sykehuset. Leger er spydspissen i helsevesenet, men et spyd vil ikke fungere uten et skaft.

Anonymkode: 5d90f...d86

Nei en lege kan ikke erstatte en sykepleier. De mangler praktisk erfaring i å legge pvk, stelle trakeostomi, faktisk administrere medisiner gjennom pvk, cvk med mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (51 minutter siden):

Nei en lege kan ikke erstatte en sykepleier. De mangler praktisk erfaring i å legge pvk, stelle trakeostomi, faktisk administrere medisiner gjennom pvk, cvk med mer. 

Dette er ikke heksekunst, og man lærer å legge pvk på studiet, og trening ville man jo fått. Jeg sa ikke at enhver lege umiddelbart kan erstatte enhver sykepleier, men kunnskapsgrunnlaget de har er tilstrekkelig til å tilegne seg ferdighetene som trengs for sykepleie. Men dette er jo et helt urealistisk scenario. 

Anonymkode: 5d90f...d86

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er ikke heksekunst, og man lærer å legge pvk på studiet, og trening ville man jo fått. Jeg sa ikke at enhver lege umiddelbart kan erstatte enhver sykepleier, men kunnskapsgrunnlaget de har er tilstrekkelig til å tilegne seg ferdighetene som trengs for sykepleie. Men dette er jo et helt urealistisk scenario. 

Anonymkode: 5d90f...d86

Pvk på syke skrøpelige mennesker er vanskelig ... Det krever mye trening og arbeidserfaring. Leger lærer ikke dette godt nok på studie på noen måte. De har ikke ansvar for dette i det daglige og kan ikke bare hoppe inn i dette eller andre prosedyrer. Ting tar tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (10 minutter siden):

Pvk på syke skrøpelige mennesker er vanskelig ... Det krever mye trening og arbeidserfaring. Leger lærer ikke dette godt nok på studie på noen måte. De har ikke ansvar for dette i det daglige og kan ikke bare hoppe inn i dette eller andre prosedyrer. Ting tar tid

Som sagt i innlegget mitt..

Anonymkode: 5d90f...d86

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt i innlegget mitt..

Anonymkode: 5d90f...d86

Du skrev pvk ikke er noen heksekunst. Har du erfaring med dette selv? Krever mye praktisk øvelse. Men hvis du er enig i det jeg sier så skjønner jeg ikke poenget med at leger er viktigere uansett. Totalt urealistiske scenarioer som bare viser et man er like avhengig av hverandre? Tror forsåvidt en helsefagarbeider nesten kunne tatt noen av disse prosedyrene (kateterisering i alle fall) raskere enn enn lege siden er der det så ofte og assisterer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er totalt under 2000 leger i Norge mens det er 122000 sykepleiere. Hvilken av disse gruppene hadde man merket mest at forsvant?

Anonymkode: fc18c...505

Jeg vet du ønsker at man skal svare sykepleier pga antallet. Men sykepleierne hadde blitt helt lammet av at de ikke hadde hatt tilgang til medisiner, at det ikke hadde blitt stilt diagnoser eller utført noen operasjoner. Så de hadde ikke fått gjort stort. Akkurat som legene ikke hadde kommet så langt uten sykepleierne heller.

Anonymkode: 2d898...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (11 minutter siden):

Du skrev pvk ikke er noen heksekunst. Har du erfaring med dette selv? Krever mye praktisk øvelse. Men hvis du er enig i det jeg sier så skjønner jeg ikke poenget med at leger er viktigere uansett. Totalt urealistiske scenarioer som bare viser et man er like avhengig av hverandre? Tror forsåvidt en helsefagarbeider nesten kunne tatt noen av disse prosedyrene (kateterisering i alle fall) raskere enn enn lege siden er der det så ofte og assisterer med det. 

Jeg har erfaring, ja. I utlandet er det leger som primært legger pvk mange steder. Jeg er nok ute av trening, men tipper jeg ville kommet meg raskt. Dessuten mente jeg at sykepleieaktiviteter generelt ikke er heksekunst, det er noe man kan lære. og grunnlaget fra et medisinstudium gjør tilegnelsen av dette lettere. En hver mann i gata kunne lært deg å kateterisere, det er ikke det som er poenget. Jeg mener på ingen måte å snakke ned annet helsepersonell, som sagt flere ganger er alle viktige brikker i sykehusmaskinen.

Anonymkode: 5d90f...d86

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå funker jo generelt helsevesenet ganske dårlig uten de fleste rollene som tar del.

Men når det er sagt - skulle likt å se leger klare å stille diagnoser uten bioingeniører og radiografer :fnise: 

Anonymkode: c8869...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå funker jo generelt helsevesenet ganske dårlig uten de fleste rollene som tar del.

Men når det er sagt - skulle likt å se leger klare å stille diagnoser uten bioingeniører og radiografer :fnise: 

Anonymkode: c8869...0ce

Kommer langt med grundig anamnese og klinisk undersøkelse, men hadde nok blitt mindre treffsikker😉

Anonymkode: 5d90f...d86

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå funker jo generelt helsevesenet ganske dårlig uten de fleste rollene som tar del.

Men når det er sagt - skulle likt å se leger klare å stille diagnoser uten bioingeniører og radiografer :fnise: 

Anonymkode: c8869...0ce

Og satser på at radiologer og leger fra medisink biokjemi kunne tatt unna en del. Men for all del, jeg ville heller blitt innlagt på sykehus med alt av personell tilgjengelig😊

Anonymkode: 5d90f...d86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Legene er selvsagt viktigst. At leger har assistanse og at sykehus, legekontorer og legevakt går rundt er også viktig. Men at sykepleiere er viktigst er bare tull

Anonymkode: 94a35...36a

Enig i at legene er blant det viktigste, om ikke viktigst. Noen må kunne diagnostisere HVA som faktisk feiles, for at riktig behandling skal kunne utføres (i tide). Så definitivt lege. 

Anonymkode: d871c...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har erfaring, ja. I utlandet er det leger som primært legger pvk mange steder. Jeg er nok ute av trening, men tipper jeg ville kommet meg raskt. Dessuten mente jeg at sykepleieaktiviteter generelt ikke er heksekunst, det er noe man kan lære. og grunnlaget fra et medisinstudium gjør tilegnelsen av dette lettere. En hver mann i gata kunne lært deg å kateterisere, det er ikke det som er poenget. Jeg mener på ingen måte å snakke ned annet helsepersonell, som sagt flere ganger er alle viktige brikker i sykehusmaskinen.

Anonymkode: 5d90f...d86

Men ikke her i Norge. Her er medisinstudenter og leger flest ikke særlig flinke på dette. Ei heller mange andre spl prosedyrer. Så tror ikke det hadde vært så lett å la legene bare gjøre det som du tror. Dessuten ville det vært alt for få. Så da hadde det kollapset.

Kateterisering er lettere enn pvk ja, men man må fortsatt ha litt teoretisk bakgrunn for det man gjør. Hvis ikke kan det fort oppstå infeksjoner (pga unødvendig innleggelse permanent istedenfor å rike feks).  Men pvk er definitivt mye vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i at legene er blant det viktigste, om ikke viktigst. Noen må kunne diagnostisere HVA som faktisk feiles, for at riktig behandling skal kunne utføres (i tide). Så definitivt lege. 

Anonymkode: d871c...dc5

Tja, hvorfor definitivt lege skjønner jeg fortsatt ikke. For man trenger jo noen til å utføre pleie, stell og den medisinske behandlingen. Hjelper lite med medisinsk behandling om pasientene ligger og råtner i sin egen kroppsvæske heller. For å sette det på spissen. Dessuten hadde mange flere blitt syke og trengt lege i utgangspunktet fordi de får infeksjoner i sår som ikke blir skiftet på, trykksår som ikke blir forebygget, diabetes som går for langt før det blir oppdaget og krever mye mer behandling av senskader osv. Så dette er egentlig en tafatt og tåpelig diskusjon. Ingen er viktigere igrunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er totalt under 2000 leger i Norge mens det er 122000 sykepleiere. Hvilken av disse gruppene hadde man merket mest at forsvant?

Anonymkode: fc18c...505

Et spm bare da. Er de 122000 aktive sykepleierere i jobb i dag. Eller pleiere med batchlor i sykepleie, som jobber andre steder enn der det blør mest, evt har videreutdanninger innen for pedagogikk, jordmor o.l?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...