Gå til innhold

Er sykepleiere den viktigste gruppen i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mitch92 skrev (På 19.4.2024 den 13.26):

Hvorfor er legene viktigst? Uten alle de andre hadde ikke noen av legens beslutninger blitt gjennomført i det hele tatt og ingen hadde fått behandling og pleie. Vi er alle like viktige 

Joda, tror du ikke en lege klarer å behandle  pasienter, drive med sårstell, gi riktig medisin, vaske, flytte pasienter etc? De er viktigst fordi de har en kompetanse ingen andre på sykehuset har. En lege kunne gjort jobben til veldig mange andre på sykehuset uten at det hadde fått store konsekvenser, vi måtte bare ha utdannet mange flere leger, noe som tar lang tid og væt veldig unødvendig ressursbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min avdeling (akutt psykiatrisk) så hadde vi klart oss uten sykepleiere og leger, det hadde jo da blitt medikamentløs behandling, men det går. De viktigste hos oss er miljøterapeutene, de gjør mest i miljøet og med pasientene hele tiden (og er flest). Vi hadde nok klart oss uten renhold og kjøkkenpersonal og, men det hadde blitt veldig tight, tidsmessig hadde pasientene fått mye mindre, usikker på forsvarligheten der når man ikke har medisiner. 
Men på en somatisk avdeling vil jo dette være noe helt annet. Intensiven foreks med mye sykepleiere, og mye medisinsk, hadde ikke gått rundt uten. 

Anonymkode: 01dba...4df

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er viktige. Ingen har nevnt en sterilsentral som også er en like viktig avdeling. 

Anonymkode: 48c1f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som er viktigst er fullstendig irrelevant. Alle har forskjellige oppgaver og må jobbe sammen for at helsevesenet skal fungere, akkurat som alle andre arbeidsplasser.

Det enkelte helsepersonell trenger å reflektere over er hvorfor det er så viktig for dem å hevde seg og rettferdiggjøre seg selv, samt behovet for bekreftelse utenifra. Det er et sykelig personlighetstrekk som vitner om dyp usikkerhet (og selvforakt?).

Dessverre virker det som om dette er en kvinne-greie. Har aldri hørt eller sett en mann som har behov for å få målt "viktigheten" sin opp mot andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 2:10 AM, AnonymBruker said:

Er sykepleiere viktigere enn andre yrkesgrupper som jobber i helsevesenet? Det sies at uten sykepleierne så kollapser helsevesenet.

For meg må det bety at de er viktigere enn f.eks helsefagarbeidere, bioingeniører og portører. Ja til og med viktigere enn leger.

Hvis det er tilfellet så er det ikke så rart det er så mye fokus på denne gruppen. Men hvis det ikke er tilfellet, så må vi slutte å være så opphengt i sykepleiere. Jo mer fokus man har på noe, desto større blir problemet. Faktisk.

Har du litt vondt i fingeren og fokuserer intenst på smerten, og alle rundt deg også kun er fokusert på smerten du har i fingeren, så blir den smerten 100 ganger større, enn om du bare hadde ignorert hele greia.

Anonymkode: a66eb...b3f

Jeg jobber med utvikling og noe drifting av helseinformatikksystemer. I dagens digitale hverdag vil jeg påstå at det stopper rimelig brått opp på veldig mange fronter om vi ikke klarer å holde systemene oppe.

EPJ/elektronisk pasientjournal, medisinroboter og annen velferdsteknologi, fallalarmklokker koblet til nettverk, sykepleiere som har varslingssystemer og sporing slik at den som er nærmest den som har falt får alarmen først og mye annet. Til og med elbilene som brukes i hjemmetjenesten er avhengig av å være koblet på våre systemer for å lade, da laderne ikke fungerer uten nettverket vi leverer til dem.

Ja, mye kan gjøres manuelt, og det er sikkert rutiner for det, men det vil kreve langt høyere bemanning enn hva vi har i dag, da bemanningen er nedtrappet pga. teknologi som har tatt over en del av arbeidet.

En sykepleier som ikke har bil til å komme seg frem med stopper fort opp. En sykepleier uten tilgang til journal, vaktlister/pasientlister, medisindosering og mer til stopper nok rimelig opp, og i en ordentlig krisesituasjon (for eks. ved massivt bortfall av strøm i et stort område) så vil det stoppe opp. Vi gjør alt vi kan i de tilfellene for å få opp nødløsninger, men det er ingen tvil om at IT er nå står ansvarlig for mye sykepleiere er avhengig av for å få gjort jobben sin.

Hvem som er viktigst vet jeg ikke, vi lener oss på hverandre - vi er avhengig av dem, de er avhengig av oss. Slik verden har blitt, så mener jeg det er vanskelig å besvare bastant. Før ville jeg sagt et klart ja til sykepleiere pga. måten de jobber på, særlig mtp. hjemmetjeneste/bo lengre hjemme i høy alder ol., men nå hvor det er såpass sårbart at de kun har elbiler til å kjøre med, så vil jeg si at vi har problemer om vi mister selv deler av systemene og menneskene.

Anonymkode: fe7ed...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en like konstruktiv diskusjon som å finne ut hvilken del i motoren er viktigst. Er det tennpluggen eller bensintanken. Motoren fungerer ikke uten noen av dem 

Anonymkode: efaff...94e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en like konstruktiv diskusjon som å finne ut hvilken del i motoren er viktigst. Er det tennpluggen eller bensintanken. Motoren fungerer ikke uten noen av dem 

Anonymkode: efaff...94e

Helt enig, og motoren blir større og mer kompleks etter hvert som tiden går. For mange vil nok for eks. det å nevne IT ifm. en diskusjon om viktighet i helsevesenet oppfattes merkelig, men vi er alle en del av en motor som du skriver, og vi er alle avhengig av hverandre for å få ting til å fungere. Det er få overflødige mennesker og ressurser i denne motoren, motoren går i "limp mode" rimelig raskt om noe faller fra.

Anonymkode: fe7ed...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 2.20):

Uten hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter så vil aldri sykepleierne klare å gjennomføre stell, måltider, rydding, vasking osv. 

Sykepleiere er viktige, men det er også de overnevnte, renhold, kjøkken, vaskeri, vaktmester osv.

Anonymkode: 740c4...db3

En sykepleier vil kunne utføre oppgavene til hjelpepleiere, assistenter og renholdere.  Og gjør mye av dette også. Men ingen av disse gruppene kan gå inn å overta sykepleierens funksjon. Selvom de kan læres opp i enkelte praktiske oppgaver, som  blodprøvetaking.

Det er klart alle funksjoner er avhengige av hverandre for at det skal gå rundt. Men skal en se på hvem som ikke kan erstattes av andre vil jeg si disse er viktigst. Også utdannelsesnivå er viktig. Fordi en innehar mer kompentanse. Så jeg vil si leger er viktigst, deretter sykepleiere, fagarbeidere osv. 

Anonymkode: 65150...161

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En sykepleier vil kunne utføre oppgavene til hjelpepleiere, assistenter og renholdere.  Og gjør mye av dette også. Men ingen av disse gruppene kan gå inn å overta sykepleierens funksjon. Selvom de kan læres opp i enkelte praktiske oppgaver, som  blodprøvetaking.

Det er klart alle funksjoner er avhengige av hverandre for at det skal gå rundt. Men skal en se på hvem som ikke kan erstattes av andre vil jeg si disse er viktigst. Også utdannelsesnivå er viktig. Fordi en innehar mer kompentanse. Så jeg vil si leger er viktigst, deretter sykepleiere, fagarbeidere osv. 

Anonymkode: 65150...161

Så du har fagbrev i renhold også? Er ikke bare å mopper gulv!!

Anonymkode: 48c1f...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du har fagbrev i renhold også? Er ikke bare å mopper gulv!!

Anonymkode: 48c1f...c0e

Det har jeg full forståelse for, men om renholderne har fri ved helligdager, søndager og netter  med mer, vasker vi og selvom vi ikke gjør det like profesjonelle . Men dere kan ikke steppe inn å «vikariere» for våre oppgaver

Anonymkode: 65150...161

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg full forståelse for, men om renholderne har fri ved helligdager, søndager og netter  med mer, vasker vi og selvom vi ikke gjør det like profesjonelle . Men dere kan ikke steppe inn å «vikariere» for våre oppgaver

Anonymkode: 65150...161

Men likevel, totalbildet viser at det er mange roller her, som alle er i ulik grad avhengig av hverandre.

Uten tilgang til pasientjournal og medisineringsnotater, hvor langt kommer dere da? Se til da Østre Toten ble angrept og alle IT-systemer falt ned. Manuelle rutiner, og det gikk så langt at sykepleiere og andre ansatte satt brannvakt om natten pga. selv brannvarslerne var ute av drift. Det gikk, på et eller annet vis, men viser også hvor sårbare vi egentlig er, og hvor avhengige vi er av de ulike delene i dette store, komplekse systemet vi har innen helse.

Eksempelet med elbiler er reellt fra min arbeidsplass, men ble ordnet. Det var krisetilstander også da. Krisetilstander fører som regel alltid til at noe blir nedprioritert, og i et system hvor mye er skåret ned til beinet/til et minimum, så vil nedprioritering fort innebære at noe viktig vil mangle fra noens liv.

Jeg synes debatten blir litt merkelig når noen skal krangle på om de og de er viktigere enn andre. Vi er alle viktige, enten vi leverer støttesystemer eller driver med direkte pasientkontakt og behandling, renhold, hjemmesykepleie, byggdriftere og mer til.

Det var et godt eksempel for en kort tid tilbake, der systemet for elektroniske låser hos pleietrengende pasienter som fremdeles bor i eget hjem gikk ned. En ren IT-feil, viste det seg. Hjemmesykepleien kom rett og slett ikke inn. Dere kan veldig mye, men å slå inn dører er vel ikke akkurat på listen over ekspertise dere har.

Vi har gjort oss avhengige av hverandre i stor grad, blant annet ved å nedbemanne såpass at når man må over på manuelle rutiner er ressursene som oftest for få, og i hvert fall innen sykepleiere.

Anonymkode: fe7ed...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirurger er viktigst. Kirurger kan fikse ellers friske, unge mennesker som skader seg, så de kommer seg tilbake i arbeid.

 

Og jordmødre kanskje, så ikke alt for mange dør i barsel.

Sykepleiere en viktigst for langvarig pleie av syke og svake, men for samfunnet hadde det strengt tatt vært bedre om disse menneskene døde ganske raskt.

Jeg har personlig aldri hatt bruk for en sykepleier, men har hatt behov for både jordmor, kirurger og leger.

 

(jeg er sykepleier selv, og det er sjeldent jeg føler jeg har reddet noen som kommer tilbake og gjør nytte for samfunnet).

Anonymkode: 46c44...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men likevel, totalbildet viser at det er mange roller her, som alle er i ulik grad avhengig av hverandre.

Uten tilgang til pasientjournal og medisineringsnotater, hvor langt kommer dere da? Se til da Østre Toten ble angrept og alle IT-systemer falt ned. Manuelle rutiner, og det gikk så langt at sykepleiere og andre ansatte satt brannvakt om natten pga. selv brannvarslerne var ute av drift. Det gikk, på et eller annet vis, men viser også hvor sårbare vi egentlig er, og hvor avhengige vi er av de ulike delene i dette store, komplekse systemet vi har innen helse.

Eksempelet med elbiler er reellt fra min arbeidsplass, men ble ordnet. Det var krisetilstander også da. Krisetilstander fører som regel alltid til at noe blir nedprioritert, og i et system hvor mye er skåret ned til beinet/til et minimum, så vil nedprioritering fort innebære at noe viktig vil mangle fra noens liv.

Jeg synes debatten blir litt merkelig når noen skal krangle på om de og de er viktigere enn andre. Vi er alle viktige, enten vi leverer støttesystemer eller driver med direkte pasientkontakt og behandling, renhold, hjemmesykepleie, byggdriftere og mer til.

Det var et godt eksempel for en kort tid tilbake, der systemet for elektroniske låser hos pleietrengende pasienter som fremdeles bor i eget hjem gikk ned. En ren IT-feil, viste det seg. Hjemmesykepleien kom rett og slett ikke inn. Dere kan veldig mye, men å slå inn dører er vel ikke akkurat på listen over ekspertise dere har.

Vi har gjort oss avhengige av hverandre i stor grad, blant annet ved å nedbemanne såpass at når man må over på manuelle rutiner er ressursene som oftest for få, og i hvert fall innen sykepleiere.

Anonymkode: fe7ed...f25

 Vi er fullstendig avhengige av at IT systemene fungerer. Og vi er svært sårbare. Fullstendig enige i dette.

Men en kan ikke si at en renholder er like viktig som enn lege. Ja begge trengs, men noen funksjoner kan lettere erstattes.  Er renholderen syk kan driften fremdeles opprettholdes, men en pasient kan ikke opereres om kirurgen ikke er tilstede. 

Anonymkode: 65150...161

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de er ikke viktigst. Men det er ingen tvil om at vi må gjøre det mer fristende så flere vil bli sykepleiere; høyere stillingsprosent, flere på vakt samtidig, bedre turnusordning, faste stillinger. Jeg jobber selv i helsesektoren og kunne ALDRI tenkt meg å bli sykepleier. 

Anonymkode: d5633...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber med utvikling og noe drifting av helseinformatikksystemer. I dagens digitale hverdag vil jeg påstå at det stopper rimelig brått opp på veldig mange fronter om vi ikke klarer å holde systemene oppe.

EPJ/elektronisk pasientjournal, medisinroboter og annen velferdsteknologi, fallalarmklokker koblet til nettverk, sykepleiere som har varslingssystemer og sporing slik at den som er nærmest den som har falt får alarmen først og mye annet. Til og med elbilene som brukes i hjemmetjenesten er avhengig av å være koblet på våre systemer for å lade, da laderne ikke fungerer uten nettverket vi leverer til dem.

Ja, mye kan gjøres manuelt, og det er sikkert rutiner for det, men det vil kreve langt høyere bemanning enn hva vi har i dag, da bemanningen er nedtrappet pga. teknologi som har tatt over en del av arbeidet.

En sykepleier som ikke har bil til å komme seg frem med stopper fort opp. En sykepleier uten tilgang til journal, vaktlister/pasientlister, medisindosering og mer til stopper nok rimelig opp, og i en ordentlig krisesituasjon (for eks. ved massivt bortfall av strøm i et stort område) så vil det stoppe opp. Vi gjør alt vi kan i de tilfellene for å få opp nødløsninger, men det er ingen tvil om at IT er nå står ansvarlig for mye sykepleiere er avhengig av for å få gjort jobben sin.

Hvem som er viktigst vet jeg ikke, vi lener oss på hverandre - vi er avhengig av dem, de er avhengig av oss. Slik verden har blitt, så mener jeg det er vanskelig å besvare bastant. Før ville jeg sagt et klart ja til sykepleiere pga. måten de jobber på, særlig mtp. hjemmetjeneste/bo lengre hjemme i høy alder ol., men nå hvor det er såpass sårbart at de kun har elbiler til å kjøre med, så vil jeg si at vi har problemer om vi mister selv deler av systemene og menneskene.

Anonymkode: fe7ed...f25

Vittig med gode systemer ja…. Meeeen når jeg startet i helsevesenet i 2010 så hadde vi all dokumentasjon og journaler i permer og mapper, og for å være helt ærlig så savner jeg det! Opplevde det som mye mer brukervennlig, oversiktlig, effektivt og lettvint enn de elendige dokumentasjonssystemene vi har i dag.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kirurger er viktigst. Kirurger kan fikse ellers friske, unge mennesker som skader seg, så de kommer seg tilbake i arbeid.

 

Og jordmødre kanskje, så ikke alt for mange dør i barsel.

Sykepleiere en viktigst for langvarig pleie av syke og svake, men for samfunnet hadde det strengt tatt vært bedre om disse menneskene døde ganske raskt.

Jeg har personlig aldri hatt bruk for en sykepleier, men har hatt behov for både jordmor, kirurger og leger.

 

(jeg er sykepleier selv, og det er sjeldent jeg føler jeg har reddet noen som kommer tilbake og gjør nytte for samfunnet).

Anonymkode: 46c44...e24

1) jordmor er sykepleier med videreutdanning 

2) kirurgen er helt avhengig av operasjonssykepleiere og anestesisykepleiere for å utføre operasjonen din. Om du må på oppvåkning etterpå så er sykepleiere så tar seg av deg. Pasienter som er på intensivavdelingen er 100% avhengig av intensivsykepleierne for å overleve. Og sengeposter hadde ikke gått rundt uten sykepleierne som jobber der. 
Dine holdninger overfor de eldre i samfunnet får du selv stå for, men jeg tror nok mange pasienter og pårørende er veldig takknemlige for at det er kunnskapsrike mennesker der som lindrer smerte og lidelse, tar seg av pasienter i delir, forvirrede demente, som kan gi god lindring og trygghet ved livets slutt osv. Men det er selvfølgelig lov å ta seg av av sine familiemedlemmer hjemme, da bidrar du til å spare på den kompetansen som finnes. Tror du må si opp jobben din, da.

 

Tror ikke på at du er sykepleier for fem flate øre 😄

Anonymkode: 31b0c...951

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er like viktige, på hver sine måter. Forstår ikke hvorfor gruppene i helsevesenet setter seg opp mot hverandre. Hadde dere vært solidariske mot hverandre og hatt en «felles front» tror jeg alle ville tjent bedre og hatt bedre arbeidsvilkår.

Anonymkode: e10eb...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 18.19):

🤣 Kan fortelle deg at en erfaren hjelpepleier kan ofte diagnostisere mye bedre enn en nyutdannet lege. Det er erfaring,  kunnskap og det å se pasienten og gjelder.  Nå sier jeg hjelpepleier istedet for sykepleier, siden jeg er sykepleier selv, og bruker mine kollegaer for all den fantastiske erfaringen de har.

Mye av diagnosene blir stilt fordi noen har observert det ført og fortalt legen om sine mistanker.  

Men det er en lege som må få det på papiret for at det skal være gyldig.  Alle prøver som et tatt. Tror du de alle er rekvirert av legen? Det er ofte pleierne som sier hva de ser og hva de tenker burde gjøres, og spør legen om de skal rekvirere den og den prøven  i legens navn. Legen stoler på pleieren, og sier seg enig uten å ha sett pasienten selv. 

 

Anonymkode: d194e...4f6

Det er ikke den ting en helsefagarbeidere kan, altså. De må være gode de som underviser på videregående. Hatten av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingeniører innen elkraft er viktigst. Uten elektrisitet kollapser virkelig hele verden. Ingen medisin, ikke noe utstyr. Ikke så mye som et plaster.

Neida. Jeg bare kødder. Poenget mitt er egentlig at spørsmålet er tullete.

Sykepleiere er veldig viktige. Hvis man tar ett hjul ut av maskinen så stopper alt. Alle trengs.

Anonymkode: eb664...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsvaret eller midtbanen de viktigste på et fotballag?

Man taper 100% av kampene uansett hvem av lagdelene som mangler.

 

For en fjollete tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere er viktig innenfor sitt område/felt. Men helsevesenet hadde ikke gått rundt hvis det bare var sykepleiere som jobbet, sånn fungerer ikke virkelighete og så viktige er dem ikke.

Anonymkode: 15db1...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...