AnonymBruker Skrevet 24. april #261 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner. Så uansett hvilke forslag det legges på bordet, vil det (selvsagt) være en drøss det ikke passer for. Noe en vet fra før. Med andre ord er det best for den uføre å ikke prøve på noe selv men fortsette å stange hodet i veggen og syte videre om at ingen vil ansette en og alt er så fryktelig fælt. Og slik fortsetter det. Anonymkode: cbc75...451 Det er åpenbart at når man er 100 % uføretrygdet så er det omtrent ingen jobber som passer. Det er en grunn for at NAV faktisk velger å uføretrygde på denne prosenten, altså 100 %. 1 av 4 uføretrygdede har noe tilknytning til arbeidsmarkedet, men svært få har det i alle årets måneder, og nesten ingen av disse 25 % som har noe tilknytning til arbeidsmarkedet er 100 % uføre. De har altså en gradert uføretrygd. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/vanligst-for-ufore-a-jobbe-i-salgs-og-serviceyrker Og de som eventuelt måtte syte for at ingen vil ansette dem er kanskje egentlig ikke syke nok til at de bør ha 100 % grad, eller? Men ja, det må være fryktelig fælt å være så syk at man blir utestengt fra samfunnet, noe du åpenbart ikke har verken forståelse for eller lyst til å sette deg inn i. Og du, det er masse uføre som prøver på noe selv. De prøver å holde helsa si i sjakk så den ikke blir ytterligere forverret. Men den innsatsen de legger ned der ser vel du og dine likesinnede på som "klarer han det, så klarer han hvertfall å gå på jobb". Og slik fortsetter det... Anonymkode: ccf40...445 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #262 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er åpenbart at når man er 100 % uføretrygdet så er det omtrent ingen jobber som passer. Det er en grunn for at NAV faktisk velger å uføretrygde på denne prosenten, altså 100 %. 1 av 4 uføretrygdede har noe tilknytning til arbeidsmarkedet, men svært få har det i alle årets måneder, og nesten ingen av disse 25 % som har noe tilknytning til arbeidsmarkedet er 100 % uføre. De har altså en gradert uføretrygd. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/vanligst-for-ufore-a-jobbe-i-salgs-og-serviceyrker Og de som eventuelt måtte syte for at ingen vil ansette dem er kanskje egentlig ikke syke nok til at de bør ha 100 % grad, eller? Men ja, det må være fryktelig fælt å være så syk at man blir utestengt fra samfunnet, noe du åpenbart ikke har verken forståelse for eller lyst til å sette deg inn i. Og du, det er masse uføre som prøver på noe selv. De prøver å holde helsa si i sjakk så den ikke blir ytterligere forverret. Men den innsatsen de legger ned der ser vel du og dine likesinnede på som "klarer han det, så klarer han hvertfall å gå på jobb". Og slik fortsetter det... Anonymkode: ccf40...445 Jeg er helt i mot at arbeidslivet skal tilpasses uføre. I så fall må det være i veldig liten grad. De uføre må finne på noe selv her. Til opplysning er jeg selv ufør. Anonymkode: cbc75...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #263 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg skjønner. Så uansett hvilke forslag det legges på bordet, vil det (selvsagt) være en drøss det ikke passer for. Noe en vet fra før. Med andre ord er det best for den uføre å ikke prøve på noe selv men fortsette å stange hodet i veggen og syte videre om at ingen vil ansette en og alt er så fryktelig fælt. Og slik fortsetter det. Anonymkode: cbc75...451 Hvor mange ulike jobber tenker du man skal prøve før det er nok? Kom med ett tall og gjerne navn på jobber også. Anonymkode: 6e3a3...a47 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #264 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er helt i mot at arbeidslivet skal tilpasses uføre. I så fall må det være i veldig liten grad. De uføre må finne på noe selv her. Til opplysning er jeg selv ufør. Anonymkode: cbc75...451 Spørs jo litt hva du mener med tilpasses? Er du også imot inkluderende arbeidsliv, IA - bedrifter o.l.? Eller tenker du bare at det ikke må brukes en haug av ressurser for å holde en uføretrygdet i jobb (med tilhørende stor grad av sykemeldinger? ). Jeg ser ikke noe problem med at en uføretrygdet kan ha en lav stillingsprosent, typisk et sted mellom 0 til 20 % hvis personen fungerer i denne stillingen. Har du en forventning om at alle uføre må finne på noe selv? Eller tenker du at noen faktisk er så syke at de har nok med å holde seg friskest mulig? Jeg må ærlig innrømme at jeg ble overrasket over at du selv var ufør, men man har vel forskjellig grader av funksjon alt ettersom... Anonymkode: ccf40...445 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #265 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor mange ulike jobber tenker du man skal prøve før det er nok? Kom med ett tall og gjerne navn på jobber også. Anonymkode: 6e3a3...a47 0. En må finne på noe selv, i den grad en har arbeidsevne, interesser og gjerne erfaring. Anonymkode: cbc75...451 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #266 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spørs jo litt hva du mener med tilpasses? Er du også imot inkluderende arbeidsliv, IA - bedrifter o.l.? Eller tenker du bare at det ikke må brukes en haug av ressurser for å holde en uføretrygdet i jobb (med tilhørende stor grad av sykemeldinger? ). Jeg ser ikke noe problem med at en uføretrygdet kan ha en lav stillingsprosent, typisk et sted mellom 0 til 20 % hvis personen fungerer i denne stillingen. Har du en forventning om at alle uføre må finne på noe selv? Eller tenker du at noen faktisk er så syke at de har nok med å holde seg friskest mulig? Jeg må ærlig innrømme at jeg ble overrasket over at du selv var ufør, men man har vel forskjellig grader av funksjon alt ettersom... Anonymkode: ccf40...445 Det må forståes slik at der dette er aktuelt, er det selvsagt folk med en viss grad av arbeidsevne. Ja, en ufør kan fint ha en deltidsstilling så lenge denne ikke trenger å tilrettelegges i nevneverdig grad. En er ufør og dermed så godt dom ute av det fungerende arbeidslivet. Om noen gidder å tilrettelegge, flott. Men det skal ikke kunne kreves. Anonymkode: cbc75...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #267 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det må forståes slik at der dette er aktuelt, er det selvsagt folk med en viss grad av arbeidsevne. Ja, en ufør kan fint ha en deltidsstilling så lenge denne ikke trenger å tilrettelegges i nevneverdig grad. En er ufør og dermed så godt dom ute av det fungerende arbeidslivet. Om noen gidder å tilrettelegge, flott. Men det skal ikke kunne kreves. Anonymkode: cbc75...451 Jeg kan vel ikke helt se at det er noen uføre som krever denne tilretteleggingen. Tilrettelegging må skje mens man enda er i jobb for å unngå at man blir uføretrygdet. Men hvis man først har endt opp som uføretrygdet så forstår jeg godt at bedrifter heller satser på en som virker frisk enn en de vet er syk og sannsynligvis kommer til å bli mye borte. Men vi går vel litt langt ut over det som er tema her nå, nemlig eventuell innstramming av selve ytelsen. Jeg syns også at man i noen tilfeller kan ende opp med uføretrygd litt for kjapt, f.eks hvis man er psykisk syk (og har mulighet til å bli bedre). Men hovedvekten av de som ender opp som uføretrygdede er 50+, og da er nok også diagnoser og funksjonsevne i hovedsak veldig godt begrunnet og påvisbart. Det er spesielt altfor mange menn mellom 18 og 39 år som ender opp som uføretrygdede pga psykisk sykdom. Her mener jeg at man må sette inn tiltak i skolen og helsevesenet for å unngå / redusere denne trenden. Ellers så hjelper svært lite å gå til angrep på uføretrygdede (slik veldig mange uten grunnleggende kunnskap om systemet gjør her på KG). Det er systemet som evt må endres på hvis det ikke er optimalt. De som tenker at det er noen som prøver å lure seg til uføretrygd. Ja, noen svindlere vil alltid finnes på alle arenaer av samfunnet. Men andelen av dem er nok ikke større innen uføretrygd enn ellers i NAV - systemet. Misbruk av Sykepengeordningen, foreldre som mottar stønad til enslig forsørger men som egentlig ikke er det, folk som jobber svart og samtidig mottar arbeidsledighetstrygd eller AAP som eksempler. Og når jeg først er innom folk som jobber svart. Her er det virkelig snakk om store summer tapt for fellesskapet. Men det er kanskje ikke så viktig det da? Ellers så hadde vi vel sett like stor andel av "hate -tråder" om folk som jobber svart her på KG som det er tråder om de som er uføre... Anonymkode: ccf40...445 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #268 Del Skrevet 25. april Mangel på folk innen arbeidslivet er virkelig begynt å gjøre seg gjeldende nå, og dette kommer bare til å forsterke seg fremover - i skole, i helse, i næringslivet og overalt egentlig. Det er dette, denne ekstreme mangelen på folk, som kommer til å velte dagens velferdsordninger, ikke selve kostnadene til ordningene (selv om de og i seg selv er vanvittige). Jævlig synd at ikke Norge tok grep for lenge siden! Gjøres det ikke snart vil alt av tilbud innen det offentlige smuldre opp, og alternativet blir da å benytte seg av private tjenester. Dersom man må benytte seg av private tjenester gidder man ikke spy ut skatt til det offentlige. Ergo må velferdsgodene i dette landet ned, uansett Anonymkode: ad40e...af0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #269 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.11): Ja, det er helt nødvendig å stramme inn. Norge har ikke råd til å ha dobbelt så mange uføre som våre naboland. Anonymkode: 28b07...831 At vi ikke har råd til blir vel litt feil. Har vi ikke mer penger enn våre naboland? Anonymkode: 9dc3f...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #270 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.17): Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år Anonymkode: f04b7...98a Det kan du godt si, men for dem som er født med alvorlig psykisk utviklingshemming og aldri klarer og fullføre skolegang, arbeidstrening eller ta vare på seg selv vil jo ikke avlivning eller sette dem i skogen for og dø være et alternativ , bare andre trygdeytelser som koster mer enn uføretrygd. Helst skulle det vært umulig og bli født syk eller bli syk før 40 år. Hvis man skal ha en seriøs diskusjon med noe realitet må « umulig» byttes ut med «vansklig «. Anonymkode: 9dc3f...afa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #271 Del Skrevet 25. april kri.star skrev (På 18.4.2024 den 14.25): Ja! Spesielt når det gjelder psykisk sykdom. Jeg tror veldig mange får det ekstra vanskelig og mørkt når "samfunnet" forøvrig ikke tror på at det vil være mulig for dem å noen gang bli "bra nok" for arbeidslivet! Her endrer du jo kriteriene for uføretrygd , selvom du har rett i at det finnes fordommer i samfunnet som gjør at noen tror at det vil være umulig for alle i gruppen « dem « og noen gang bli « bra nok» for arbeidslivet. Slik uføretrygd er i dag er målet alltid at de som er i stand til/ evt blir bedre skal få en fot innenfor arbeidslivet. Anonymkode: 9dc3f...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #272 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 20.13): Dette blir jo for dumt. Du skjønner vel at man på mange arbeidsplasser ikke kan tilrettelegge for at arbeidstakere kommer og går som det passer dem? Eller tenker du at tilretteleggingen skal romme at andre kolleger skal dekke dine arbeidsoppgaver og? Eventuelt at pasientene må vente med å få mat til du finner formen? Frokost blir til middag, og middag blir til nattmat, alt etter når du kommer på jobb? Blir helt matt av dette maset om tilrettelegging. Samfunnet skal tilrettelegge, samfunnet skal utnytte ressursene, samfunnet må ditt og datt. Hva med å selv finne ut av hva dere kan bidra med tilbake til samfunnet? Anonymkode: b85a8...d85 Jeg har en godt betalt IT-jobb og jeg kan stort sett styre dagen min selv. Litt synking digitalt og få gjort oppgavene mine så er når og hvor mindre viktig. Jeg tenker at folk med varierende arbeidsevne fint kunne ha hatt en sånn type jobb. Anonymkode: b51b2...114 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #273 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.26): Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe Har du downs feks Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år Anonymkode: f04b7...98a De fleste med downs er faktisk friske nok til og gå på skole med tilrettelagt undervisning og å få arbeidstrening enten privat eller i vernet bedrift. De fleste med downs har både språk og kommunikasjon. De som får ufør når de er 18 har oftest mye alvorligere diagnoser enn det. Anonymkode: 9dc3f...afa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #274 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 14.26): Nei, ikke folk som det er en selvfølge at ikke vil kunne jobbe Har du downs feks Meb alle med posttraunatisk stress, er utmattet, deprimerte ble testes hvert 3 år Anonymkode: f04b7...98a Forøvrig tror jeg alle i den siste kategorien hadde heiet på forslaget ditt, tenk for en enorm prioritering en måtte gjort i helse Norge generelt og psykiatrien spesielt for og få til dette. Anonymkode: 9dc3f...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #275 Del Skrevet 25. april Mayer skrev (På 18.4.2024 den 14.31): De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe? Burde man gjort det samme med alderpensjon også? Anonymkode: 9dc3f...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #276 Del Skrevet 25. april Mayer skrev (På 18.4.2024 den 14.31): De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe? Enig. Min mann jobber i 100 prosent stilling i et yrke som er lavtlønnet. Han har jobba hele livet. Et søsken av han har aldri hatt lønnet arbeid, er ung ufør og får utbetalt nesten like mye. Anonymkode: bc779...020 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #277 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Min mann jobber i 100 prosent stilling i et yrke som er lavtlønnet. Han har jobba hele livet. Et søsken av han har aldri hatt lønnet arbeid, er ung ufør og får utbetalt nesten like mye. Anonymkode: bc779...020 Høres ut som du ikke har forstått meningen med ung uføre - ordningen. Mannen din har vel hatt mulighet til å ta seg utdanning og / eller få seg en jobb innen et yrke som er høyere betalt? Søskenet vil aldri få denne muligheten. Anonymkode: ccf40...445 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #278 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig. Min mann jobber i 100 prosent stilling i et yrke som er lavtlønnet. Han har jobba hele livet. Et søsken av han har aldri hatt lønnet arbeid, er ung ufør og får utbetalt nesten like mye. Anonymkode: bc779...020 Det er noe galt med hele systemet! Anonymkode: b85a8...d85 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #279 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som du ikke har forstått meningen med ung uføre - ordningen. Mannen din har vel hatt mulighet til å ta seg utdanning og / eller få seg en jobb innen et yrke som er høyere betalt? Søskenet vil aldri få denne muligheten. Anonymkode: ccf40...445 Søskenet hans kunne fint ha tatt utdannelse. Men, det er for lett å få uføretrygd. Anonymkode: bc779...020 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #280 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som du ikke har forstått meningen med ung uføre - ordningen. Mannen din har vel hatt mulighet til å ta seg utdanning og / eller få seg en jobb innen et yrke som er høyere betalt? Søskenet vil aldri få denne muligheten. Anonymkode: ccf40...445 Nå er det ikke meg du retter spørsmålet til, men at man ikke er ufør betyr vel ikke nødvendigvis at man er rustet for et langt studieløp? Det betyr heller ikke at man har den beste helsen, eller er den som har hatt best forutsetninger for å komme seg opp og frem her i livet. Det bør lønne seg å jobbe! Anonymkode: b85a8...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå