Gå til innhold

Dere som er særboere - måtte dere ta til takke med noen som bodde i rimelig avstand fra dere?


Rosalilje84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Cherrypicking? 

Hadde du enda sagt at det var det å dele hverdagen som var de gode kirsebærene. Du virker bare merkelig misunnelig. 

Anonymkode: 5f51c...6ae

Cherrypicking av alt som er morsomt, komfortabelt, interessant, spennende og romantisk. Alt annet velger man bort.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er jo ikke det. Det er bare et ord man har funnet på å bruke fordi man er for sløv til å ta forpliktelsen og jobben med å få et samliv til å funke.

Det er ikke et samliv, det er to separate liv, i hver sin bolig, der man møtes av og til der alt skal være hyggelig og fint. Hvis noe blir slitsomt eller ubehagelig så drar man hjem til seg selv. Det er så vidt å være kjærester, og er overhodet ikke noe mer forpliktende enn å være kjærester. 

Om det er noe så er det mindre forpliktende. 

Å være kjærester betyr i det minste at man er på vei et sted, sammen.

Anonymkode: edce5...553

De fleste vil peke på at særboere ofte handler om et forhold med dine og mine barn, der hvor hensynene til ungene veier tyngst. Er man etablert på hver sin kant med hus, skole, venner, fritidsinteresser, så koster det mye for ungene å bryte opp dette. 

Så er det underlig å ikke se forskjellen på særboere eller FWB/FF. Det ene er en fast relasjon, det andre ikke. 

Anonymkode: 34f0e...877

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste vil peke på at særboere ofte handler om et forhold med dine og mine barn, der hvor hensynene til ungene veier tyngst. Er man etablert på hver sin kant med hus, skole, venner, fritidsinteresser, så koster det mye for ungene å bryte opp dette. 

Så er det underlig å ikke se forskjellen på særboere eller FWB/FF. Det ene er en fast relasjon, det andre ikke. 

Anonymkode: 34f0e...877

Da bruker man ordet kjærester om relasjonen. For det er det man er.

Anonymkode: edce5...553

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste vil peke på at særboere ofte handler om et forhold med dine og mine barn, der hvor hensynene til ungene veier tyngst. Er man etablert på hver sin kant med hus, skole, venner, fritidsinteresser, så koster det mye for ungene å bryte opp dette. 

Så er det underlig å ikke se forskjellen på særboere eller FWB/FF. Det ene er en fast relasjon, det andre ikke. 

Anonymkode: 34f0e...877

Men de er jo da kjærester. Eller hva er kjærester for deg egentlig?! Skal man viske ut det ordet også? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

 alt som er morsomt, komfortabelt, interessant, spennende og romantisk. Alt annet velger man bort.

Nei, som i at du virker sjalu på andre samlivsformer. 

Perfume skrev (2 minutter siden):

Men de er jo da kjærester. Eller hva er kjærester for deg egentlig?! Skal man viske ut det ordet også? 

Samme for meg hva folk kaller det. Vi er kjærester og særboere, ingen av delene er feil i våre øyne :)

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da bruker man ordet kjærester om relasjonen. For det er det man er.

Anonymkode: edce5...553

Riktig, men mange bruker ordet særboere når de skal forklare at man har valgt å være kjærester med hvert sitt bosted. Kjærester er du jo også om du er samboer, så da må din kampsak bli å IKKE bruke ordet samboer. Men jeg tviler på om du har problematisert det ordet. Ergo er det andre (vikarierende) grunner du har for å nevne det i sammenheng med særboere. 

Anonymkode: 34f0e...877

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (37 minutter siden):

Det er intet fordomsfullt å mene at et forhold der man kun ser kjæresten på gode dager og velger bort alt som ikke er rosenrødt, er lite forpliktende.

Akkurat hvor forpliktende det er, bestemmer man jo selv, og det samme gjelder for samboerskap. Man er ikke på noen måte mer juridisk eller emosjonelt forpliktet ved å være samboere. 

Anonymkode: ea2cc...19f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De fleste vil peke på at særboere ofte handler om et forhold med dine og mine barn, der hvor hensynene til ungene veier tyngst. Er man etablert på hver sin kant med hus, skole, venner, fritidsinteresser, så koster det mye for ungene å bryte opp dette. 

Så er det underlig å ikke se forskjellen på særboere eller FWB/FF. Det ene er en fast relasjon, det andre ikke. 

Anonymkode: 34f0e...877

Kjærester er fast relasjon. En FF kan også vare i mange år og være fast relasjon - at man ikke har sex med andre, treffes regelmessig og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, som i at du virker sjalu på andre samlivsformer. 

Samme for meg hva folk kaller det. Vi er kjærester og særboere, ingen av delene er feil i våre øyne :)

Riktig, men mange bruker ordet særboere når de skal forklare at man har valgt å være kjærester med hvert sitt bosted. Kjærester er du jo også om du er samboer, så da må din kampsak bli å IKKE bruke ordet samboer. Men jeg tviler på om du har problematisert det ordet. Ergo er det andre (vikarierende) grunner du har for å nevne det i sammenheng med særboere. 

Anonymkode: 34f0e...877

Man er jo LITT mer når man er samboer da. Man har forpliktelser som felles utgifter osv.. Man rydder/vasker/ har et felles hushold. Det har man jo ikke som kjærester. I tillegg får man faktisk rettigheter også som samboere ( etter 2 år) dog ikke så mye som gifte.

Endret av Perfume
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, som i at du virker sjalu på andre samlivsformer. 

Samme for meg hva folk kaller det. Vi er kjærester og særboere, ingen av delene er feil i våre øyne :)

Riktig, men mange bruker ordet særboere når de skal forklare at man har valgt å være kjærester med hvert sitt bosted. Kjærester er du jo også om du er samboer, så da må din kampsak bli å IKKE bruke ordet samboer. Men jeg tviler på om du har problematisert det ordet. Ergo er det andre (vikarierende) grunner du har for å nevne det i sammenheng med særboere. 

Anonymkode: 34f0e...877

Samboer er blant annet juridisk konstruksjon. Som samboer har du visse rettigheter og plikter i mange sammenhenger. Som kjærester med hvert sitt bosted har du ingen rettigheter eller plikter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Jeg ser at mange på KG er særboere med kjærestene sine. Da lurer jeg på - måtte dere ta til takke med noen som bor innen 1 time fra deres hjem? Eller har dere svært lite behov for kontakt, kos, sex og nærhet, slik at 1-2 netter i måneden er helt greit? Folk har jo unger, jobb, aktiviteter, hobbyer, frivillige verv og så videre. Det funker jo ikke med særboerskap hvis man bor mange timer med bil unna hverandre.

Nei, tok ikke til takke med (?)

Har egentlig mye behov for nærhet og det du nevner. Deilig også å kunne legge seg sammen og våkne opp sammen. Vi gjør det ofte. Er ofte hos ham og ofte hos meg. Men noen ganger alene hos oss selv, og det er fint det og.

Jeg tenker at det er luksus å bo hver for seg, og tror vi kommer til å gjøre det så lenge økonomien tillater det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Jeg ser at mange på KG er særboere med kjærestene sine. Da lurer jeg på - måtte dere ta til takke med noen som bor innen 1 time fra deres hjem? Eller har dere svært lite behov for kontakt, kos, sex og nærhet, slik at 1-2 netter i måneden er helt greit? Folk har jo unger, jobb, aktiviteter, hobbyer, frivillige verv og så videre. Det funker jo ikke med særboerskap hvis man bor mange timer med bil unna hverandre.

«Ta til takke med?» 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Samboer er blant annet juridisk konstruksjon. Som samboer har du visse rettigheter og plikter i mange sammenhenger. Som kjærester med hvert sitt bosted har du ingen rettigheter eller plikter.

Nei, du har ikke det. Som samboer har du ingen samboerlov, Det å bli samboere gir ingen økonomiske rettigheter. Samboere har ingen plikt til å forsørge hverandre eller rett til å få del i den andres økonomiske verdier som skapes underveis i et samboerskap. 

Perfume skrev (5 minutter siden):

Man er jo LITT mer når man er samboer da. Man har forpliktelser som felles utgifter osv.. Man rydder/vasker/ har et felles hushold. Det har man jo ikke som kjærester. 

Den vanligste definisjonen er den du får opp når du googler.

Kjæreste er en person, som inngår i et kjærlighetsforhold til en annen. Kjæresteforholdet er i dag typisk uten formalia, men betegnelsen kjærester kan også benyttes for forlovede, gifte og registrerte partnere.

Anonymkode: 34f0e...877

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Kjærester er fast relasjon. En FF kan også vare i mange år og være fast relasjon - at man ikke har sex med andre, treffes regelmessig og så videre. 

Men hele forutsetningen for FF/FWB er at man skal få sex UTEN forpliktelser.

Anonymkode: 8417c...81d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (36 minutter siden):

Det er fremdeles ingen som har forklart meg.. En skulle da tro det ikke var så vanskelig å få til..? 

Hva er forskjellen på en kjæreste og særboer? 

Særboer er samboere som ikke bor sammen, ellers ingen forskjell. For meg hadde det ikke vært forskjell på forpliktelser om vi bodde sammen. Men vi setter pris på alenetid derfor er vi særboere. 

Hvorfor ser ikke folk at det er bedre å være særboere og slippe krangle om husarbeid o. l enn å sitte to stk alene og singel? 

Hva er forskjellen på samboere og kjærester spør jeg tilbake. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hele forutsetningen for FF/FWB er at man skal få sex UTEN forpliktelser.

Anonymkode: 8417c...81d

Nettopp. Og som kjærester med hvert sitt hus, hver sin økonomi og hver sin hverdag har man heller ingen andre forpliktelser enn å være trofast, prioritere hverandre og behandle hverandre med respekt. Sånn som man blant annet gjør med venner og kompiser. Ønsker du å avslutte et kjæresteforhold, så sier du bare at det er slutt, og that's it. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Særboer er samboere som ikke bor sammen, ellers ingen forskjell. For meg hadde det ikke vært forskjell på forpliktelser om vi bodde sammen. Men vi setter pris på alenetid derfor er vi særboere. 

Hvorfor ser ikke folk at det er bedre å være særboere og slippe krangle om husarbeid o. l enn å sitte to stk alene og singel? 

Hva er forskjellen på samboere og kjærester spør jeg tilbake. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

Det er jo stor forskjell når dere ikke har samme husholdning, når dere kan trekke dere tilbake og bo et annet sted etter en krangel, ikke trenger å stille opp for hverandre når den ene er syk osv. Dere velger en dyr løsning med dobbelt så mye arbeid i hjemmet. At dere ikke klarer å fordele husarbeid uten å krangle, betyr jo kanskje bare at dere ikke respekterer hverandre. Forskjell på kjærester og samboere er at samboere BOR SAMMEN, med alt det innebærer. De må kommunisere uansett hva dagen bringer, de må samarbeide og kompromisse. Kjærester kan treffes når det passer dem begge, ha det gøy i lag, og så dra hver til sitt igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen av oss ønsker ikke å utsette barna våre for flytting og blandet familie og velger derfor å leve sammen som samboere når man har barnefri og ha full fokus på barna når man har dem i eget hjem. I mitt perspektiv er særboere noen som bor sammen på deltid, ikke fulltid. Det oppleves som mer forpliktende enn å være kjærester, men man er jo kjærester uansett så lenge man ikke er gift, uavhengig av hvor mange døgn man bor sammen hver måned. 

Anonymkode: c4422...2fd

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Særboer er samboere som ikke bor sammen, ellers ingen forskjell. For meg hadde det ikke vært forskjell på forpliktelser om vi bodde sammen. Men vi setter pris på alenetid derfor er vi særboere. 

Hvorfor ser ikke folk at det er bedre å være særboere og slippe krangle om husarbeid o. l enn å sitte to stk alene og singel? 

Hva er forskjellen på samboere og kjærester spør jeg tilbake. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

Hvorfor legger du til grunn at alle krangler om husarbeid o.l ? Hvorfor sier du at alle samboerforhold er kjipt slit og det er bedre å bo hver for seg?

Ganske mange (de fleste jeg kjenner) får til et godt samliv, selv om det tydeligvis ikke er din opplevelse 🙂

Anonymkode: edce5...553

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Det er jo stor forskjell når dere ikke har samme husholdning, når dere kan trekke dere tilbake og bo et annet sted etter en krangel, ikke trenger å stille opp for hverandre når den ene er syk osv. Dere velger en dyr løsning med dobbelt så mye arbeid i hjemmet. At dere ikke klarer å fordele husarbeid uten å krangle, betyr jo kanskje bare at dere ikke respekterer hverandre. Forskjell på kjærester og samboere er at samboere BOR SAMMEN, med alt det innebærer. De må kommunisere uansett hva dagen bringer, de må samarbeide og kompromisse. Kjærester kan treffes når det passer dem begge, ha det gøy i lag, og så dra hver til sitt igjen. 

Jeg har ikke noe ønske om å være særboer om vi ikke hadde barn. Med barn er særboer noe som fungerer fint for både barn og voksen så sant økonomien tillater to hjem. 

Anonymkode: c4422...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Men da kan ikke du si at det er forpliktende. Du er ikke forpliktet til noe som helst, annet enn kanskje holde deg monogam og hyggelig mot kjæresten. Passer en slik relasjon best for deg, så er det veldig fint. Men ikke kall slike relasjoner forpliktende.

Hva har man forpliktet seg til som samboer da? Spleise på husleia?

Forpliktelser er juridiske, økonomiske, følelsesmessige og personlige. Et ekteskap har de to første. For oss som ønsker et liv sammen uten ekteskap eller felles bolig, er det hovedsakelig følelsesmessig forpliktende.  Vi investerer følelser i den andres liv, i hans foreldre, barn og venner. Vi forplikter oss til å sette av tid til hverandre, gjøre ting sammen, men også bare være i hverandres selskap. Jeg setter meg på flyet annenhver torsdag, uavhengig av hvilke andre tilbud jeg har for helga. 

Hvorvidt du mener at forhold uten felles bosted er forpliktende eller ikke spiller for så vidt ungen rolle.

Anonymkode: 7a895...271

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...