Gå til innhold

Dere som er særboere - måtte dere ta til takke med noen som bodde i rimelig avstand fra dere?


Rosalilje84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke det. Det er bare et ord man har funnet på å bruke fordi man er for sløv til å ta forpliktelsen og jobben med å få et samliv til å funke.

Det er ikke et samliv, det er to separate liv, i hver sin bolig, der man møtes av og til der alt skal være hyggelig og fint. Hvis noe blir slitsomt eller ubehagelig så drar man hjem til seg selv. Det er så vidt å være kjærester, og er overhodet ikke noe mer forpliktende enn å være kjærester. 

Om det er noe så er det mindre forpliktende. 

Å være kjærester betyr i det minste at man er på vei et sted, sammen.

Anonymkode: edce5...553

Nettopp. "Vi fungerer ikke å bo sammen/klarer ikke å bo sammen, han/hun kveler meg, jeg kan ikke trekke meg tilbake, men vi fungerer fint å bo hver for oss og treffes når det passer best for oss begge". "Vi unngår hverdagen, stresset, logistikken, og har bare romantiske og gode dager". Dette er altså ingen forpliktelse. Det er cherrypicking av gode dager og sirkus.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor ikke langt fra hverandre, men en til to helger sammen pr måned, er akkurat passe. Da opprettholder man gnisten i forholdet samtidig som man kan leve sitt eget liv. 

Anonymkode: 4ccd6...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bor ikke langt fra hverandre, men en til to helger sammen pr måned, er akkurat passe. Da opprettholder man gnisten i forholdet samtidig som man kan leve sitt eget liv. 

Anonymkode: 4ccd6...2f7

Blir det ikke for lite med sex og nærhet 2-4 ganger per måned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi bor ikke langt fra hverandre, men en til to helger sammen pr måned, er akkurat passe. Da opprettholder man gnisten i forholdet samtidig som man kan leve sitt eget liv. 

Anonymkode: 4ccd6...2f7

Og for ordens skyld: det er jo nettopp denne unike  av stabil relasjon og individuell frihet som er hele poenget med å være særboer.

Anonymkode: 4ccd6...2f7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Nettopp. "Vi fungerer ikke å bo sammen/klarer ikke å bo sammen, han/hun kveler meg, jeg kan ikke trekke meg tilbake, men vi fungerer fint å bo hver for oss og treffes når det passer best for oss begge". "Vi unngår hverdagen, stresset, logistikken, og har bare romantiske og gode dager". Dette er altså ingen forpliktelse. Det er cherrypicking av gode dager og sirkus.

Hvorfor skal man tilstrebe å leve sammen i «hverdagen, stresset, logistikken»? Spesielt hvis begge allerede har barn på hver sin kant, og intet ønske om flere?

Anonymkode: ea2cc...19f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt til takke med? Velger ikke en mann jeg ikke har lyst å være sammen med! 

Anonymkode: eb858...c67

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Jeg ser at mange på KG er særboere med kjærestene sine. Da lurer jeg på - måtte dere ta til takke med noen som bor innen 1 time fra deres hjem? Eller har dere svært lite behov for kontakt, kos, sex og nærhet, slik at 1-2 netter i måneden er helt greit? Folk har jo unger, jobb, aktiviteter, hobbyer, frivillige verv og så videre. Det funker jo ikke med særboerskap hvis man bor mange timer med bil unna hverandre.

Ta til takke med 😅. Og hvorfor tror du de bare tilbringer en natt i måneden sammen?

Det høres i grunn ut som du har litt fordommer mot en samlivsform du ikke forstår? Det er jo ikke som at særboer er det ene kriteriet man har, og så tar man til takke med noen som passer liksom. 

Et godt vennepar av meg ble kjærester i voksen alder. De har begge barn og hus fra tidligere ekteskap. Grunnet samvær og jobb passer det best for begge å bo der de bor. De er sammen i helger, høytider og ferier, og en/to kvelder i uka når det passer. De har dermed en ordning som særboere - kjærester som ikke bor sammen. 
Hva er så rart med det?  

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (20 minutter siden):

Nettopp. "Vi fungerer ikke å bo sammen/klarer ikke å bo sammen, han/hun kveler meg, jeg kan ikke trekke meg tilbake, men vi fungerer fint å bo hver for oss og treffes når det passer best for oss begge". "Vi unngår hverdagen, stresset, logistikken, og har bare romantiske og gode dager". Dette er altså ingen forpliktelse. Det er cherrypicking av gode dager og sirkus.

Hvorfor plager dette deg sånn? Påvirker det deg på noen som helst måte at enkelte velger å leve på denne måten?

Det er verre med fordomsfulle mennesker enn særboere.

Anonymkode: 7bb1c...c7a

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal man tilstrebe å leve sammen i «hverdagen, stresset, logistikken»? Spesielt hvis begge allerede har barn på hver sin kant, og intet ønske om flere?

Anonymkode: ea2cc...19f

Men da kan ikke du si at det er forpliktende. Du er ikke forpliktet til noe som helst, annet enn kanskje holde deg monogam og hyggelig mot kjæresten. Passer en slik relasjon best for deg, så er det veldig fint. Men ikke kall slike relasjoner forpliktende.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor plager dette deg sånn? Påvirker det deg på noen som helst måte at enkelte velger å leve på denne måten?

Det er verre med fordomsfulle mennesker enn særboere.

Anonymkode: 7bb1c...c7a

Det er intet fordomsfullt å mene at et forhold der man kun ser kjæresten på gode dager og velger bort alt som ikke er rosenrødt, er lite forpliktende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Det er intet fordomsfullt å mene at et forhold der man kun ser kjæresten på gode dager og velger bort alt som ikke er rosenrødt, er lite forpliktende.

Jo det er det, hvem er du til å sitte å dømme andre sine forhold?

Anonymkode: 7bb1c...c7a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes diskusjonen er betimelig, da man bruker ord som ikke passer situasjonen for at det skal fremstå mer seriøst og "forpliktende ". 

Når det i realiteten er mindre forpliktende enn mye annet. Og som TS poengterer, man velger å være sammen på godværsdager og trekker seg tilbake når man selv ønsker. 

Poenget er vel at det hadde vært forfriskende om man bare sier det som det er, i stedet for å forfine det og late som en slik relasjon er spesielt forpliktende. 

Det er rett og slett godværskjærester, med gylden mulighet for retrett.

Man slipper å være tolerant ovenfor en annen person sine vaner, nykker, særegenheter. Og man slipper å gjøre seg sårbar ovenfor en annen. Man beholder kontrollen og velger kun hygge og happy days.

Det får meg til å tenke på den andre tråden om hun som ønsker å høre andre sine erfaringer med boformer som ligner på samboer. Hun får som hatten passer av "særboer-leiren". Og de er rimelig nedlatende når hun igjen spør om erfaringer fra samboerformer.

Å være særboer er ikke forpliktende og man er kjærester i voksen alder med vegring for langsiktig forpliktelser med et annet menneske.

Anonymkode: edce5...553

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke til takke med noen. Det eneste særboer forholdet jeg har hatt var på grunn av barn på hver side og ingen ønsker om å flytte på eller fra barna våre. 

Jeg anser det ikke som ett mer forpliktende forhold selv om man betaler strømregningen sammen enn når man har bestemt seg for at det er jeg og deg nå fremover. Selv om det ikke er hele tiden og hver dag så er det oss to, vi er et team.

Anonymkode: c1342...e2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fremdeles ingen som har forklart meg.. En skulle da tro det ikke var så vanskelig å få til..? 

Hva er forskjellen på en kjæreste og særboer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (44 minutter siden):

Kan du forklare meg hvordan forpliktelser man har som særboer kontra kjæreste? 

Rett og slett fordi jeg lurer altså. 

Nå idag skal alle lage egne definisjoner på alt, både kjønn, hvilken - fil man er, alt. Jeg faller av 😔

Begrepet særboer er da gammelt. Vært i bruk i over 30 år så det er ikke noe "nymotens ord" selv om du først har hørt om det nå.

Anonymkode: 723e1...0ee

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begrepet særboer er da gammelt. Vært i bruk i over 30 år så det er ikke noe "nymotens ord" selv om du først har hørt om det nå.

Anonymkode: 723e1...0ee

Jeg har ikke hørt om det NÅ. Du trenger ikke være frekk. Så hva er en særboer? 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begrepet særboer er da gammelt. Vært i bruk i over 30 år så det er ikke noe "nymotens ord" selv om du først har hørt om det nå.

Anonymkode: 723e1...0ee

Det betegnes da virkelig som et "nyord": https://no.wikipedia.org/wiki/Samliv

Det høres også helt krampaktig ut: https://naob.no/ordbok/særboer

"Hun er særboer med Rune." Særboer med noen? Altså at man ikke bor sammen? Det heter vel at hun er kjæreste med Rune (altså ikke samboer). Hva er med alle disse moteordene? Et forhold blir ikke mer forpliktende av at man kaller det noe annet. Mange kjendiser som bor hver for seg, bruker ordet "kjæreste". Olav Thon har hatt KJÆRESTE i tretti år - de hadde da et veldig forpliktende forhold, og flyttet sammen etter at kona hans var død: https://www.nettavisen.no/na24/olav-thon-derfor-har-han-hatt-bade-kone-og-kjareste-i-over-tretti-ar/s/12-95-3423347323

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Jeg ser at mange på KG er særboere med kjærestene sine. Da lurer jeg på - måtte dere ta til takke med noen som bor innen 1 time fra deres hjem? Eller har dere svært lite behov for kontakt, kos, sex og nærhet, slik at 1-2 netter i måneden er helt greit? Folk har jo unger, jobb, aktiviteter, hobbyer, frivillige verv og så videre. Det funker jo ikke med særboerskap hvis man bor mange timer med bil unna hverandre.

2 uker med ungene, og 2 uker av for min del. 

De to ukene med ungene har vi sporadisk kontakt. De to ukene uten, så har sine 3.5 dager. Så vi har rundt 10 dager i måneden vi kan være i sammen. Sånn i snitt blir det kanskje 5-6 dager i sammen per måned. Det er nok for meg. I tillegg er vi godt samordnet på hver vår kant, slik at det også blir annenhver jul/nyttår/påske.

Anonymkode: 34f0e...877

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (42 minutter siden):

Nettopp. "Vi fungerer ikke å bo sammen/klarer ikke å bo sammen, han/hun kveler meg, jeg kan ikke trekke meg tilbake, men vi fungerer fint å bo hver for oss og treffes når det passer best for oss begge". "Vi unngår hverdagen, stresset, logistikken, og har bare romantiske og gode dager". Dette er altså ingen forpliktelse. Det er cherrypicking av gode dager og sirkus.

Cherrypicking? 

Hadde du enda sagt at det var det å dele hverdagen som var de gode kirsebærene. Du virker bare merkelig misunnelig. 

Anonymkode: 5f51c...6ae

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2 uker med ungene, og 2 uker av for min del. 

De to ukene med ungene har vi sporadisk kontakt. De to ukene uten, så har sine 3.5 dager. Så vi har rundt 10 dager i måneden vi kan være i sammen. Sånn i snitt blir det kanskje 5-6 dager i sammen per måned. Det er nok for meg. I tillegg er vi godt samordnet på hver vår kant, slik at det også blir annenhver jul/nyttår/påske.

Anonymkode: 34f0e...877

Men da har dere ikke mer behov for sex, nærhet og kos enn 5-6 dager per måned. Mange av oss har større behov for nærhet enn dette, så jeg personlig hadde slitt. Fint at det funker for dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...